666 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Nichole M
Nichole M
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

pasning omkring chinchilla? pasning omkring chinchilla?

Heej her inde smiley

ja nu købte min lille søster sig en chincilla på et marked her den annde dag, hvilket har resulteret i eat jeg nu står med et dyr jeg INTET aner om! hun spurte ikke indd til noget omkring pasning eller foder, ja intet spurte hun om, så jeg er ret på bar bund smiley

så jeg tænkte om nogen her inde kunne give mig lidt info omkring pasning og hvordan buret skal indrettes da han går i et fuglebur uden nogen muligheder for at kravle rundt (hvilket jeg forsøger at lave om på) kunne det være rart at vide hvordan jeg passer bedst på ham, min søster for ikke læst om det så jeg er gået i gang nu...

Hvad kan de sådan tåle at spise?
må de få æbler, gulerødder og andet frugt og grønt?
hvad med motion ?
hvor meget mad om dagen osv?
sådan det vigtigste du kan komme i tanke om kunne være rart smiley

jeg siger tak til alle der kommer med svar smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • Eltavle slår fra - muligvis skifte sikring 1.100 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Gardin opsætning, 3 vinduer 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  pasning omkring chinchilla?
  • #3   1. jun 2013 Når hun er 9, hvordan kan hun bare så LIIGE købe?
    En chin kan leve op til 10 år, og er som en evig 2'årig!

• Nichole M
    Nichole M Tilmeldt:
    maj 2013

#5   1. jun 2013 sorry? men hvem fanden har sagt hun er 9 ? hun er 14! og min mor gav hende sku lov... at min familie åbenbart køber dyr med hovedet under armen skal jeg sku da IKKE stå til skue for! her forsøger jeg at hjælpe det stakkels dyr som er havnet i mit hus... vil i da godt lige styre jer!? tak det var mit raserianfald for i dag håber jeg... smiley

og tak til M-E||Stald Willems|| for svar smiley

• #7   1. jun 2013 Rie: hvad har du tænkt dig hun skulle stille op?

• #9   1. jun 2013 Hun kan jo ikke gøre noget, det er hendes forældre der bestemmer

• #11   1. jun 2013 Jamen du skriver det jo til Nichole

• #13   1. jun 2013 Jeg er også 100% enig i det du skrev

• #14   2. jun 2013 1. få fat i bogen Chinchillaer Hjemme. Det er muligt du får svært ved at købe den, men den burde kunne lånes på biblioteket smiley

2. Prøv at kigge forbi min hjemmeside http://furrytails-dk.blogspot.dk/ eller Kristinas hjemmeside www.deedee.dk

3. Dine spørgsmål:
    <b>Hvad kan de sådan tåle at spise?</b>
    Til at starte med skal du/I holde jer til hø og chinchilla pellets. I kan f.eks. købe VitaSpecial De er lidt dyre, men helt fine hvis man kun har 1-2 dyr man skal fodre på.

<b>må de få æbler, gulerødder og andet frugt og grønt?</b>
    Det nemme svar er nej. Start med et holde jer til det helt simple. Hvis I ønsker at give guf, kan der tilbydes 1-2 rosiner dagligt, et par ærteflager, et par majsflager e.l. Men ikke et par stykker af det hele dagligt smiley

<b>hvad med motion ?</b>
    Den tager bestemt ikke skade af motion. Det skal være i et lokale der er "chinchilla sikret". Dvs. der ikke skal være ledninger eller noget den ikke må gnave i. Et toilet eller en gang er oftest at foretrække.

<b>hvor meget mad om dagen osv?</b>
    Det nemmeste er, hvis I f.eks. giver den en spiseske mad. Det er nok at fodre en gang dagligt, gerne om aftenen når den vågner. Hvis der er meget mad tilbage næste gang den fodres skal potionen sættes lidt ned, hvis der ikke er noget mad tilbage, skal potionen sættes lidt op. Der skal gerne være en smule pellets tilbage, men ikke mange.

<b>sådan det vigtigste du kan komme i tanke om kunne være rart</b>
    Den skal have adgang til et sandbad, gerne hver til hver anden dag, ca. ½ time af gangen. Kan evt. tilbydes når den er ude og løbe. Det er vigtigt at det er rigtig chinchilla sand. Der er nogen der prøver at sælge knust strandsand blandet op med talkum, men det ødelægger pelsen.
    Den må ikke stå ude, og bør ikke sættes udenfor. Luftfugtigheden er for høj, og lige for tiden er temperaturen også alt for høj.
    Luftfugtigheden skal gerne være omkring 40-60%. Temperaturen omkring 20 grader. Helst ikke over 25 grader. De kan meget bedre håndtere kulde end varme. En konstant temperatur på en ca. 15 grader skulle være optimal for avl, men det er jo ikke rigtig relevant for jer smiley
    Minusgrader er heller ikke noget de umiddelbart burde tage skade af, men meget høj varme kan meget hurtigt slå en chinchilla ihjel. Overvej at finde et lerrør/drænrør eller noget flise e.l. som den kan sidde på eller ligge i, med mulighed for at blive kølet ned.

Som en sidste bemærkning:
    Nu står Nichole så med dyret, og hun vil gerne prøve at gøre det bedste for dyret. Synes I så ikke det virker lidt tåbeligt at sidde og fortælle hende hvor uansvarlige hele hendes familie er? Hvad er det helt præcist hun skal bruge den info til? Hun giver jo selv meget tydeligt udtryk for, at hun ikke mener det er i orden.

• #15   2. jun 2013 Undskyld Nihcole, jeg syntes at have læst det et sted. smiley

• Nichole M
    Nichole M Tilmeldt:
    maj 2013

#17   12. jun 2013 jeg siger tak for svar til dem som har svaret på det der blev spurt om smiley
    jeg har læst mig træt hver aften oveni jeg skal læse til eksamen så syntes selv jeg gør bare en lille indsats her, han virker til at have det godt (hvilket jeg ikke skal kunne sige med sikkerhed da det er første gang jeg skal passe sådan et dyr)

familien har fået den helt store leksion om pasning af chilli (som han hedder) og nu er det kun at håbe på det bedste smiley

• #18   12. jun 2013 Hvor er det dejligt at du gider tage ansvar for ham. smiley

Har desværre ingen anelse om hvordan man gør med sådan en smiley

Kommentér på:
pasning omkring chinchilla?

Annonce