pasning omkring chinchilla? pasning omkring chinchilla?
Heej her inde
ja nu købte min lille søster sig en chincilla på et marked her den annde dag, hvilket har resulteret i eat jeg nu står med et dyr jeg INTET aner om! hun spurte ikke indd til noget omkring pasning eller foder, ja intet spurte hun om, så jeg er ret på bar bund
så jeg tænkte om nogen her inde kunne give mig lidt info omkring pasning og hvordan buret skal indrettes da han går i et fuglebur uden nogen muligheder for at kravle rundt (hvilket jeg forsøger at lave om på) kunne det være rart at vide hvordan jeg passer bedst på ham, min søster for ikke læst om det så jeg er gået i gang nu...
Hvad kan de sådan tåle at spise?
må de få æbler, gulerødder og andet frugt og grønt?
hvad med motion ?
hvor meget mad om dagen osv?
sådan det vigtigste du kan komme i tanke om kunne være rart
jeg siger tak til alle der kommer med svar
maj 2013
Følger: 21 Følgere: 21 Gnavere: 2 Emner: 12 Svar: 703
En chin kan leve op til 10 år, og er som en evig 2'årig!
maj 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
og tak til M-E||Stald Willems|| for svar
feb 2013
Følger: 73 Følgere: 74 Gnavere: 6 Emner: 46 Svar: 1.485
feb 2013
feb 2013
feb 2013
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
2. Prøv at kigge forbi min hjemmeside http://furrytails-dk.blogspot.dk/ eller Kristinas hjemmeside www.deedee.dk
3. Dine spørgsmål:
<b>Hvad kan de sådan tåle at spise?</b>
Til at starte med skal du/I holde jer til hø og chinchilla pellets. I kan f.eks. købe VitaSpecial De er lidt dyre, men helt fine hvis man kun har 1-2 dyr man skal fodre på.
<b>må de få æbler, gulerødder og andet frugt og grønt?</b>
Det nemme svar er nej. Start med et holde jer til det helt simple. Hvis I ønsker at give guf, kan der tilbydes 1-2 rosiner dagligt, et par ærteflager, et par majsflager e.l. Men ikke et par stykker af det hele dagligt
<b>hvad med motion ?</b>
Den tager bestemt ikke skade af motion. Det skal være i et lokale der er "chinchilla sikret". Dvs. der ikke skal være ledninger eller noget den ikke må gnave i. Et toilet eller en gang er oftest at foretrække.
<b>hvor meget mad om dagen osv?</b>
Det nemmeste er, hvis I f.eks. giver den en spiseske mad. Det er nok at fodre en gang dagligt, gerne om aftenen når den vågner. Hvis der er meget mad tilbage næste gang den fodres skal potionen sættes lidt ned, hvis der ikke er noget mad tilbage, skal potionen sættes lidt op. Der skal gerne være en smule pellets tilbage, men ikke mange.
<b>sådan det vigtigste du kan komme i tanke om kunne være rart</b>
Den skal have adgang til et sandbad, gerne hver til hver anden dag, ca. ½ time af gangen. Kan evt. tilbydes når den er ude og løbe. Det er vigtigt at det er rigtig chinchilla sand. Der er nogen der prøver at sælge knust strandsand blandet op med talkum, men det ødelægger pelsen.
Den må ikke stå ude, og bør ikke sættes udenfor. Luftfugtigheden er for høj, og lige for tiden er temperaturen også alt for høj.
Luftfugtigheden skal gerne være omkring 40-60%. Temperaturen omkring 20 grader. Helst ikke over 25 grader. De kan meget bedre håndtere kulde end varme. En konstant temperatur på en ca. 15 grader skulle være optimal for avl, men det er jo ikke rigtig relevant for jer
Minusgrader er heller ikke noget de umiddelbart burde tage skade af, men meget høj varme kan meget hurtigt slå en chinchilla ihjel. Overvej at finde et lerrør/drænrør eller noget flise e.l. som den kan sidde på eller ligge i, med mulighed for at blive kølet ned.
Som en sidste bemærkning:
Nu står Nichole så med dyret, og hun vil gerne prøve at gøre det bedste for dyret. Synes I så ikke det virker lidt tåbeligt at sidde og fortælle hende hvor uansvarlige hele hendes familie er? Hvad er det helt præcist hun skal bruge den info til? Hun giver jo selv meget tydeligt udtryk for, at hun ikke mener det er i orden.
maj 2013
Følger: 21 Følgere: 21 Gnavere: 2 Emner: 12 Svar: 703
maj 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
jeg har læst mig træt hver aften oveni jeg skal læse til eksamen så syntes selv jeg gør bare en lille indsats her, han virker til at have det godt (hvilket jeg ikke skal kunne sige med sikkerhed da det er første gang jeg skal passe sådan et dyr)
familien har fået den helt store leksion om pasning af chilli (som han hedder) og nu er det kun at håbe på det bedste
apr 2013
Følger: 3 Følgere: 12 Gnavere: 6 Emner: 70 Svar: 360
Har desværre ingen anelse om hvordan man gør med sådan en
pasning omkring chinchilla?