704 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Er gulerødder godbidder ? Er gulerødder godbidder ?

Hej GG.

Nu har jeg lige for sjov læst noget om fodring af kaniner på:

(link fjernet)

Går man helt ned i bunden står der så:

"Det er en myte, at kaniner skal have gulerødder hver dag. På grund af kalorieindholdet anses gulerødder for at være godbidder og gives kun i små mængder en gang imellem."

Kan det virkelig være rigtigt, eller...?
Der står også at broccoli skal være en af hovedgrøntsagerne, men samtidig har jeg så set denne her:

http://www.bricksite.com/User_files/562b7fb58e133d06576ee5c28715b203.pdf

Og der står der, at broccoli er noget de kan få sådan i ny og næ.

Så hvad er det liiige man skal stole på ? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Toilet løber 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Jeg har brug for at få opsat 2 Ikea gardin stænger i samme rum 499 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er gulerødder godbidder ?
  • #1   24. maj 2013 Tja, min kanin har fået gulerødder dagligt i de 3 år jeg har haft ham og han vejer ikke et gram for meget og har lige fået tjekket tænder hos dyrlægen smiley
    Broccoli har jeg ikke prøvet at give. Han får mest gulerødder, mælkebøtter, bredbladet persille, græs, peberfrugt i ny og næ, salat, hvidkål og hvad vi ellers har. Og så selvfølgelig masser af hø smiley

• #2   24. maj 2013 Gulerødder indenholder meget naturligt sukker, så min mening er at det er guf.
    Sundt guf, men stadig duf der bør gives i moderation.

Pga. der står broccoli og kål evt, er at det kan føre til gas hvis for meget var serveret. smiley

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.127
    #3   24. maj 2013 Det indeholder ikke specielt meget sukker!
    Det er en grønsag, der indeholder:
    162 KJ
    og af sukkerarter pr. 100 g
    Fructose 1,90
    Glucose 2,56
    Saccharose 1,64

Til at sammenligne:
    Rødbede: 213 KJ
    Fructose 0,29
    Glucose 0,35
    Saccharose 8,33

Broccoli: 187 KJ
    Fructose 1,3
    Glucose 0,8
    Saccharose 0,4

Så det er ikke fordi det indeholder særlig meget sukker, og slet ikke hvis man sammenligner med frugter smiley

• #4   24. maj 2013 broccoli er jo egentligt også en blomst så det undrer mig ikke hvis den indeholder en del energi, jo mere udsprunget ved plukning, jo mere energi sikkert. Kaniner er skabt til især at spise grønt og der menes jo kløver, vejbred, nælde, tidsler, ja selv bark på unge træer osv osv af hvad der finde på skov og land. Om vinteren kan de klare sig med ovenstående i tørret tilstand de graver frem under sneen. Og der tærer de naturligvis også på deres ressurser, det er liiige smalkost nok med sådan noget tørret ukrudt og intet andet, men de klarer den til foråret hvor maven igen kan fyldes med frisk mad.. Den "sulte" periode har væres kaniner ikke, men om det gør noget skal jeg egentligt ikke gøre mig klog på... ved dog at mine marsvins (og de få kaniner vi har haft) tarmsystem trives bedre med mere HØ end med mere vådfoder, medmindre det vådfoder altså er pluk selv.... grøftegrønt kan de sjovt nok spise ubegrænset af uden maven går i kuk, men giver jeg dem ubegrænset suopermarkedsgrønt, ja så brokker mavsen sig altså ved en hel del af dem...
    Selvom de (marsvin, kaniner og for den sags skyld også heste) ikke tilhører samme art så ligner de hinanden en del på kosten og jeg kunne mistænke at også hvis kaninen får for mange gulerødder og andre rødder så spiser den mindre stråfoder og får derved for lidt fibre... sådan er det i hvert fald ved marsvin.

• #5   24. maj 2013 Jeg fodre dagligt med gulerødder og har gjort det i flere år, min kaniner har bestemt ikke taget skade smiley

• mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 177
    #6   24. maj 2013 Gulerødder og andet i den dur, er egentligt ikke optimal at fodre med som hovedbestandelen af grøntfodderet.

Kaninens hovedgrønt bør egentligt være bladgrønt, det kan dog være svært for ikke at sige dyrt og nærmest umuligt at opfylde bor man i en by. Det er næsten kun muligt bor man på landet eller har man adgang til større græs/"bladgrønts" arealer.

For vi snakker altså om noget aka 50-75g pr/kg kropsvægt, men da bladgrønt har en utrolig lille massefylde så gør det at ingenting fylder utroligt meget.

Derfor forfalder man nok hurtigt til gulerødder og kål, men optimalt det kan man ikke ligefrem sige det er.

• #7   24. maj 2013 Igen, enig med Mikkel.

• #8   25. maj 2013 Ja ok...

Så er der jo lidt at overveje. Men hvad er bladgrønt, som ikke er græs/mælkebøtter og sådan ? Gælder spinat ?

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.127
    #9   25. maj 2013 Urter, salat pånær iceberg, kål, blade fra div. træer og buske

• #10   25. maj 2013 Gulerødder dækker mange af kaninernes behov og kan sagtens være en stor del af foderet.

Skal man avle om vinteren, hvor en kanin får ret mange gulerødder hver dag, bør tilskudet af kraftfoderet være ret proteinrigt.

Jørgen

Kommentér på:
Er gulerødder godbidder ?

Annonce