{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.803 visninger | Oprettet:

Hvorfor "pipper" marsvin? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Da jeg havde mine to gamle marsvin, oplevede jeg flere gange at de sagde en lyd, der lød fuldkommen som en fugl! De pippede nærmest. Første gang troede vi, at der var en fugl der havde forvildet sig ind.

Det var ikke mere end hvad... sammenlagt fem gange? I hvert fald ikke ret mange gange, i hele deres liv, at de pippede.
Det var kun noget vi hørte om aftenen eller natten, altså når det var mørkt.

Jeg har aldrig hørt mine nuværende marsvin pippe/fløjte på den måde, og kom til at tænke på, hvilken mening der egentlig er/var bag den lyd...

Nogle der kan forklare mig det? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor "pipper" marsvin?
  • #1   12. jun 2010 Det er den lyd man kalder for fårkyllingelyden tror jeg : D
    jeg har også hørt den flere gange hos mine mutter,
    men der er vist ikke rigtig nogle der har fundet ud af hvad lyden betyder
    da det er ret sjældent at de siger lyden, men jeg syntes den lyder ret ubehagelig smiley
    jeg fik engang optaget lyden, men kan desværre ikke lige finde det.
    Prøv at søg på google om marsvin og fårekyllingelyden.

• #2   12. jun 2010 Det har jeg prøvet nu, og der er åbenbart mange der undrer sig over hvad dælen de små kræ mener med den lyd smiley
    Så er det ikke kun mig, hehe

Jeg har kun hørt det fra mine gamle hunner, har ikke hørt mine hanner sige det endnu

• #3   12. jun 2010 Jeg læste engang at man mente det var en lyd de sagde for at advare de andre marsvi, eller sådan noget.
    Der var nogen som havde oplevet at et marsvin sagde den lyd og alle de andre marsvin stod enten bom stille eller løb rundt og så ud som om de var skæmt for livet.

• #4   12. jun 2010 Det hedder chirping smiley Der er et hav af videoer af det på youtube.

Og som Lærke A siger, så er der ingen der ved hvad det betyder.
    Det eneste man ved er at det kun er ganske få marsvin som siger den lyd. Personligt synes jeg nu det lyder som en negativ lyd, altså smerte eller advarsel eller lignende.

• #5   13. jun 2010 Fårekyllinge lyden, det store mysterie, hehe...

Har selv oplevet at jeg havde en hun der sad på toppen af hendes hus, og sagde det for fulde skrald midt om natten - forsøgte at optage det men blev ikke særlig godt.

Jeg hælder også mere til "fare-teorien", men om det er rigtigt ved jeg jo så ikke.

• #6   13. jun 2010 Mine marsvin reagerer negativt på lyden. Prøvede i dag at afspille lidt forskellige lyde for dem og de reagerede med brrr lyden eller hvad den der advarselslyd nu hedder hver gang jeg spillede chirping lyden. De reagerede ikke på de andre lyde jeg spillede.

• #7   28. dec 2010 Hej Alle.
    Min kæreste og jeg har en del marsvin.
    En af hunnerne sagde denne lyd. Den var utrolig høj, og vi blev nervøse for om der var noget galt.
    Hun har sagt det flere gange.
    Jeg forstår bare ikke hvorfor det skulle være et faresignal?
    - Der har ingen farer været.
    Synes det er højest besynderligt.

Kommentér på:
Hvorfor "pipper" marsvin?

Annonce