{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.799 visninger | Oprettet:

Lars B
Lars B
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14

Marsvin, ret bange og så alligevel ikke {{forumTopicSubject}}

Vi har fået et marsvin her for nogle dage siden. Han er rigtig sød, 2 måneder gammel og vi købte ham i en dyrehandel.

Den første dag var det ikke besværligt at få ham op, det gik til uden problemer. Men efterfølgende er han blevet rigtig bange for at blive samlet op og han farer rundt i buret når vi prøver.

Jeg har læst at vi ikke skal jage ham i buret, så det gør vi ikke. Vi prøver 1-2 gange at samle ham op med hænder, og så gir vi op. Når vi skal ha ham op tager vi en gammel skoæske og lokker ham ind i den, og tager hele skoæsken op. Herfra er det nemt at samle ham op med hænder, det er han ikke bange for.

Han ELSKER at blive kælet, han laver "hygge lyde" og føler sig tryg når vi sidder med ham. Han snuser også ret meget rundt, hvilket skulle være et tegn på tillid (så vidt jeg har læst?).

Men desværre er han nu blevet rigtig bange for når vi stikker vores hænder ned i buret, også hvis vi bare vil aae ham. Så farer han rundt, han er vel bange for at vi vil løfte ham op. Sådan var det ikke den første dag, der kunne vi roligt kæle ham mens han var i sit bur.

Mit spørgsmål er derfor, hvorfor er han så bange for at vores hænder er nede i buret? Han elsker jo at sidde og blive kælet og fodret (når han endelig ér kommet op)?

Jeg er klar over han skal vænne sig til nyt hjem, omgivelser, dufte og lyde. Så jeg er slet ikke nervøs endnu, men er det total umuligt at sige hvor lang tid der går inden han er tryg ved at blive samlet op? Og generelt rørt ved i buret?

Det skal lige siges at han overhoved ikke er bange for at blive løftet når han endelig er kommet ud af sit bur og sidder på vores skød. Der er han total tryg ved at blive løftet og lagt tilbage til buret. Det er den anden vej rundt han er bange.

Og er det forkert at bruge den metode vi bruger? At lokke ham ind i en skoæske og løfte hele skoæsken op af buret, og derfra løfte ham? Når han endelig er kommet op i skoæsken er han i øvrigt ikke bange for at blive løftet.

Kh Lars

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Marsvin, ret bange og så alligevel ikke
  • #1   3. maj 2013 Går han alene?

Jeg tror bare i skal give ham noget tid, så han lige kan falde til, bar sidde og snakke til ham osv:)

• Lars B
    Lars B Tilmeldt:
    maj 2013

#2   3. maj 2013 Ja han går alene lige pt. Vi overvejer at skaffe en anden han til ham så de kan gå sammen. Buret er stort nok til 2. Men vi ville gerne lige "prøve" det af med én inden vi køber 2. Vi har aldrig haft dyr før nemlig.

• #3   3. maj 2013 Nå okay, tror det vil hjælpe på at han ikke er så nervøs hvis han får en ven, de er jo flokdyr:)

Jeg kender desværre ikke ret meget til marsvin, men det vil være mit bud, altså at han har brug for en ven:)

• #4   3. maj 2013 Så vidt jeg ved er marsvin utrygge ved at blive taget op, da det er et byttedyr fra naturen, men ellers handler det bare om at vinde hans tillid til at starte med....sætte sig foran buret og giv ham agurkestykker, åben buret og giv agurkestykker....hele tiden mad, så han tænker....weeeeee mine mennesker...så skal jeg have mad.

Håber i finder ham en ven...så bliver han glad og i får bare så mange sjove og gode oplevelser.

• Lars B
    Lars B Tilmeldt:
    maj 2013

#5   3. maj 2013 Tak for rådene.

Vi har kigget på en anden han, han er vidst 3-4 uger gammel.

Dyrhandleren siger han nok skal kastreres med tiden hvis han skal i samme bur som vores nuværende marsvin på 2 måneder.

Hvordan kan det være?

• #7   3. maj 2013 Jeg tror du skal finde en ældre han for at kan fungere ordentligt, det er noget med de dominere hinanden når de er så tæt på hinanden alders mæssigt:)

• #8   3. maj 2013 jeg går ud fra i ved hvordan sådan en skal løftes og det ikke er det der skræmmer ham? Jeg har fx oplevet en af mine niecer der var vandt til kaniner tog og løftede en af mine marsvin i nakkeskindet.... når der intet var i starten tænker jeg han i hvert fald har oplevet noget negativt. Kan han være blevet tabt? kan der være børn som har løftet ham forkert uden i har set det osv?

• #9   3. maj 2013 hvis to hanmarsvin ikke kan gå sammen så kan de heller ikke selvom den/de bliver kastreret. Det er ligesom hunde: nogle hanner kan sammen og andre kan ikke. Den måde man er mest sikker på det går er hvis den ene er ældre end den anden (præsis som ved hunde forøvrigt). og der er 2-3 uger ikke rigtig nok:)

• #10   3. maj 2013 det er helt tydeligt en dyrehandler der har minus styr på marsvin... igen-igen, suk

Alternativet er vist at kastrere så tidligt at hannen ikke når at blive rigtigt kønsmoden, og dermed bliver sådan lidt 'kønsløs' - det er ihvertfald en teori, men jeg har ingen erfaring selv på det punkt.

Men er helt enig med at enten kan hannerne enes, eller osse kan de ikke - en kastration vil ikke gøre nogen forskel (andet end på din pengepung).
    Omvendt vil jeg måske hælde til at hvis man skiller hannerne ad for at kastrere den ene (eller begge), at man så kan risikere at de ikke bagefter kan gå sammen.

• Lars B
    Lars B Tilmeldt:
    maj 2013

#11   3. maj 2013 Hej Susan.

Vi har løftet ham under maven med den ene hånd får at få den ud af buret, og når den er kommet ud så støtte med den anden hånd under numsen.

Vi har aldrig taget den i nakken da min kone ved at det må man ikke. Vi har ikke tabt den og vi har ingen børn i huset som har kunne løfte ham forkert. Jeg tror vi har gjort alt efter "bogen" smiley

Hvad vil du anbefale med hensyn til hvis vi skal finde en makker til ham? Vores marsvin er nu 2 mdr. gammel, skal vi finde en der er måske 8 eller 9 mdr. gammel? Eller er det for "ungt"?

• #12   3. maj 2013 alt over ½ år i hvert fald burde kunne gå:) Kan i ikke finde en i en dyrehandler kan i nok ved en opdrætter. Det med jeg spørger om han har været tabt osv, det skal man jo spørge om da det godt KUNNE være, det var ikke fordi jeg helt sikkert mistænkte det:)

• #14   3. maj 2013 Jeg har før oplevet, at hvis jeg købte en ældre han til en yngre han gik det galt.
    Jeg vil anbefale, at i køber en hanunge på 4 uger. smiley

• hanne J
    hanne J Tilmeldt:
    okt 2012

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 92
    #15   5. maj 2013 Enig med Tanja. Jeg ville også hellere købe en 4 uger gammel makker, end en voksen.

• #16   5. maj 2013 de fleste opdrættere har så bedre erfaring med aldersforskel... når jeg indimellem har haft to brødte til at gå sammen ender det næsten altid med jeg må skille dem ad i 1 års alderen fordi de ikke kan blive enige om en rangorden fordi de er for jævnbyrdige. Jeg har bedst erfaring med at gøre ligesom med hunde: en voksen med en unge og så holder det oftest indtil den gamle bliver rigtig gammel. Her snakker jeg om så gammel at den begynder at blive svagelig, så kan det godt være rollerne byttes, men det går ofte ret gnidningsfrit med lidt skænderi over nogle dage og så giver den gamle sig og den yngre er ny over-boss...

• #17   5. maj 2013 Hvem er de "de fleste opdrættere", som du referere til, Susan S?
    Jeg har umiddelbart aldrig haft problemer med at have brødre gående sammen.

• #18   5. maj 2013 de fleste jeg har talt med om det:) men du har åbentbart erfaring med at to jævnaldrende er BEDRE end hvis der er aldersforskel? det lyder sådan? og jeg vil mene det er meget atypisk så...

• #19   5. maj 2013 Jeg vil tilstå jeg også altid råder til aldersforskel og det jeg har bedst erfaringer med.

• #20   5. maj 2013 Susan S: Hvorhenne læser du at jeg skriver, at det er BEDRE?
    Jeg har bare ikke erfaring med, at det gør nogen forskel.

• #21   5. maj 2013 Sortfod: Ja, det ved jeg. Og det er der også andre, der råder til.
    Ikke alle har dog reelt nogen erfaring af have det i, på samme måde som du har.
    Det var også mere fordi jeg var interesseret i at vide, hvad det dækkede over, når Susan S skrev "de fleste opdrættere". For der er temmelig mange opdrættere i Danmark. Så ville da gerne se, hvor hun havde den statistik fra smiley

• #22   5. maj 2013 jeg har sgu snakket med så mange i årenes løb at jeg ikke lige har spekuleret over du ville have kilder en dag og har derfor ikke gået og taget notater. Men kan da se sortfod ser ud til at være enig, der var én så;) måske vi kan få nogle andre opdrættere på banen: er det bedst med aldersforskel eller er det ligegyldigt? kom frisk med jeres svar, dem der har prøvet at sætte hanner sammen.

Kommentér på:
Marsvin, ret bange og så alligevel ikke

Annonce