611 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Supplement til foder Supplement til foder

Hej alle smiley

Det er fordi jeg har en lille dværgvædder på 6 måneder, hun er EKSTREM kræsen - med grønt altså, og siden jeg fik hende har hun tabt sig - 100 gram, ikke forfærdeligt meget, men hvis hun har tabt sig 100 gram efter en måned og hun stadig ikke vil spise grønt, så tror jeg hun vil tabe sig for meget:/

Nu er den sådan at hun får kaninpiller og grønt hver dag - det enste grønt hun spiser med stor glæde er gulerødder smiley

Men læste lige at man kan give lucerne og byg som noget tilskud, og derfor har jeg nogle spørgsmål smiley

-Kan man brug de ting?
-Er det meget usundt?
-Vil i anbefale at mine giver det som foder når kaninen ikke vil spise grønt? Eller vil i bare fjerne maden så hun kan lære at spise grønt?
-Kan man evt. bruge andet som et supplement?

Andet spørgsmål:

Hun er som sagt kun 6 måneder og har derfor brug for noget aktivering, og hun syntes ligesom at hendes legeting er blevet kedeligt, og hun må ikke lege med min kat selvom min kanin er meget intrserret i min kat xD
Hun er en udendørskanin, så der er frie tanker for hvordan jeg kan aktivere hende! smiley

Håber at høre nogle dejlige svar! smiley
Og ja jeg er pylret om min pus, men altså, der er også nogle af os der skal være pylret smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • Eltavle slår fra - muligvis skifte sikring 1.100 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Gardin opsætning, 3 vinduer 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Supplement til foder
  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.127
    #1   2. maj 2013 Hvor meget får hun af kraftfoder? og spiser hun hø?

• #2   2. maj 2013 Spise hø? Hun æder hø xD Så ja man kan godt sige hun spiser hø smiley
    Og kraftfoder, hun får lige under 1 dl...

• #3   2. maj 2013 Jeg ville give hende mere foder smiley

• #4   2. maj 2013 HEJ LINE!!!!!
    Men ville du bare give hende flere piller også vente på at hun spiser grønt!? smiley

• #5   2. maj 2013 Jeg har altså også en der bare ik gider og jeg har prøvet alt men nej kedelige piller er altså bare det den vil ha og sådan er det smiley

• #6   2. maj 2013 jeg syntes det lyder forkert at en kanin i voksealderen taber sig 100g på en måned, hun burde jo tage på stadig i den alder. Det er ikke ligesom hvis en voksen kanin tabte 100g. Når en i voksealderen taber sig er det mere alvorligt... er tænderne tjekket?

• #7   2. maj 2013 Ja det er det jeg tænker Line, kaninpiller er da røvkedelige i forhold til noget dejlig grønt mad xD

og Susan, ja det syntes jeg også er underligt, men har ikke tjekket tænderne, men tror ikke det er dem der fejler noget, for hun gnaver gerne i trætingene i sit bur, og spiser gerne gulerødder og spiser gerne hø... Men tjekker hende når jeg kommer hjem, har lidt svært ved at tjekke hende nu i skolen xD

• #8   2. maj 2013 Har du tjekket om den skulle ha orm, for så spiser de meget, men taber sig

• #9   2. maj 2013 Hun har hele tiden spist meget hø og har haft den samme appetit som da hun kom - bortset fra hun spiser gulerødder nu, men det tror jeg er fordi hun er faldet til og slapper af smiley

Men nej har ikke tjekker om hun har orm, men kan ikke se noget i afføringen som jeg kunne ved min gamle smiley

• #10   2. maj 2013 Det er først når ormene er store man kan se dem i afføringen, på det tidspunkt er der mange orme inden i

• #11   2. maj 2013 Orm er uhyre sjældent hos kaniner.

• mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 177
    #12   2. maj 2013 Hos tamme kælekaniner er det ekstrem sjældent, men en god ide at få det tjekket alligevel,

Lucerne er ikke noget kaniner bør få under normale omstændigheder, Det er så at sige kun hvis kaninerne er svært undervægtige og som unger at det bør komme på tale.

Det skyldtes bl.a. at det i øjeblikket beskyldtes for at forsage blæresten mm. hos voksne kaniner.

Så undgå lucerne også i dit kraftfoder!, der er andre måder at fede kaniner op på.

En kanin skal spise grønt, det er ikke sundt hvis den ikke får noget grønt, den skal altså have 20-100g pr. kg. kropsvægt! Så find noget den kan lide. Evt. skal du bare være mere tålmodig smiley

• #13   2. maj 2013 Der er altså ik noget med min og den får altså 2 dl pr dag

• #14   3. maj 2013 Der må være noget i vejen med en dværg vædder, der taber sig med 1 dl. kraftfoder + diverse grøntfodermidler / dag.

Vilde kaniner kan holde vægt UDEN kraftfoder.

Du bør søge sagkyndig bistand.

Jørgen

• #15   3. maj 2013 Den skal vel have mere foder hvis den ik spiser grønt

• #16   3. maj 2013 Altså da jeg havde min gamle dværgvædder fik jeg afvide at den ikke kunne få orm, og det orm der var i lorten var nogle larveorme der havde fundet vej dertil O_o... Lyder det som om jeg har en helt undeerlig dyrelæge der siger at en dværgvædder ikke kan få det eller at det er UHYRLIGT sjælden?...

Og overvejer at sætte hende op i foder, også købe gulerødder til hende oftere smiley
    Har også leget meget tanken om at hun bare er mere aktiveret? For hun har fået et bur der er 4 gange så stort som hendes gamle, og hun er ude og hoppe 4 gange om ugen, ca. Så har leget med tanken at hun bare bevæger sig mere og derfor skal hun have mere mad, men er det ikke lidt voldsomt hvis hun taber sig så meget så hurtigt, ved bare at være ude 30-45 min 3-4 gange om ugen? smiley

• #17   3. maj 2013 Jørgen: Problemet er nemlig hun IKKE spiser grønt, og derfor er jeg i tvivl om at hun taber sig for hurrtigt for meget smiley
    Men som Line skriver, jeg sætter hende om i mad og ser om hun så tager mere på smiley

• #18   3. maj 2013 SÅ har min mors venindes søster taget en lorte prøve med til hendes dyreklinik! Så får jeg hurtigt svar - forhåbentlig, skriver lige om hun har orm, får svar i dag allerede da hun vil analysere den med det samme smiley Men hun tror ikke det er orm der er problemet, men hun siger hun tager en prøve, og hvis hendes situation ikke bliver bedre må jeg få en tid så hun lige kan se på den, men hun siger den er ikke alarmerende tynd, så hun vil ikke sætte et faresignal op smiley

• #19   3. maj 2013 kræsenhed kan også skyldes hun faktisk har det lidt skidt i mavsen. Hvis der intet er at se på hende eller orm i afføringen ville jeg forsøge med lidt zoolac også selvom hun ikke virker til at have tynd mave. Hun kan også have en cocciodose (staves) infektion, men det kigger din mors veninde vel også efter? de kan KUN ses i mikronskop. Mange dyrlæger siger zoolac virker appetitstimulerende og det gør det også hvis dyret har en ubalance i maven (tarmfloraen) som faktisk giver lidt småkvalme... for det bringer maven i orden hvis floraen er i uorden. fælder hun evt meget kan det også være lidt forstoppelse pga hår? men inden du forsøger med ananas skal du lige vide at har hun IKKE forstoppelse kan hun nemt få diarre i stedet af det... så jeg ville kun forsøge ananas hvis hun netop har fældet meget. ellers ville jeg først forsøge zoolac og ja dyrlæge, men en med god erfaring med kaniner for det der lyder ikke sådan som om det er åbenlyst hvad hun fejler. Og forsøger man alt muligt uden lige at tænke sig godt om kan det nemt gøre problemet værre.
    Nogle kaniner tåler heller ikke salat så godt og får dårlig mave af det.

• #20   3. maj 2013 Hun har ikke cocciodose, for jeg har kun hende, så jeg kan ikke se hvordan hun kan have fået det når jeg kun har hende smiley
    Og nej hun fælder ikke specielt meget, ikke mere end en almindelig kanin smiley
    Og har heller ikke gjordt andet end at sætte hende op i foder, og som stald Maglebo har skrevet, har hun en der heller ikke vil spise grønt, og vil gerne lytte meget efter hende da hun kender hende aller bedst! smiley
    Men tak for hjælp! Alle svar er taget op og blevet tænkt igennem! smiley

• #21   3. maj 2013 det kan de få bare af at gå på jord, de kan få det igennem høet også.

• #22   3. maj 2013 Coccidose kommer da hvis man har flere kaniner ssammen?...

• #23   3. maj 2013 smittepresset er ofte større jo flere dyr der går sammen i urenlige omgivelser. Men man kan alligevel ikke udelukke det kan være det for teoretisk kan din kanin blive smittet ved at æde lidt hø med noget fuglelort fx på...

• #24   6. maj 2013 Der var ikke noget at se i prøven smiley
    Hun siger at jeg bare skal prøve at give hende mere foder og se om jeg ikke evt kan få hende til at spise noget grønt smiley

• #25   6. maj 2013 tjekkede hun kindtænderne også?

• #26   6. maj 2013 Jeps, da hun ikke kunne se noget i prøven, kom hun lige forbi om aftenen og kikkede på hende, intet at se, i hvertfald intet alarmerende smiley

• #27   6. maj 2013 hm... men har du så tænkt dig at prøve med zoolac og se om det kan stimulere hendes appetit lidt? Jeg har talt med flere dyrlæger som anbefaler det til appetitstimulering fordi det netop virker godt på maven ligesom fx cultura virker på os. Selvom hun ikke kan se utøj i afføringen kan hun jo stadig have en ubalance i tarmfloraen.

• #28   6. maj 2013 Ja har ledt efter det forskellige steder, men har ikke fundet det endnu, så leder videre til jeg finder det!:)

Men tak for hjælpen alle sammen!!!!:D

• #29   7. maj 2013 Hvis hun lever udelukkende af kraftfoder og vand er der stor risiko for fordøjelsesforstyrrelser. For at opnå en god fordøjelse skal kaninernes behov for struktur (fibre) tilgodeses.

Den gammeldags fodring med græs om sommeren og roer om vinteren kunne udmærket holde kaninerne i god foderstand. Jeg havde ikke råd til at købe kraftfoder til mine kaniner i min barndom, og alligevel kunne kaninerne holdes i godt huld og formere sig.

Nutidens håbefulde kaninejere vælter kraftfoder i deres kaniner - så går fordøjelsen i stå - og så bliver man nødt til at give dem farbrikspræparater og medicin for at få dem på ret køl indtil næste gang !!

Jørgen

• #30   11. maj 2013 Har fundet en måde at få hende til at spise sit grønt, hun kan bedst lide det helt frisk, saftigt og hårdt, så har købt en boks til køleskabet der holder salat, gulerødder, agurk osv. frisk, sprødt og hårdt! smiley

Tak for hjælpen! smiley

• #31   12. maj 2013 Jeg mener ikke at man må gi sine kaniner grønt direkte fra køleskabet

• #32   12. maj 2013 årh hold nu kæft.... sorry, men der bor altså også kaniner i områder hvor vegetationen er bundfrossen og de venter altså ikke på forår før de spiser...

• #33   13. maj 2013 Hey Susan snak lige ordentlig. Det er noget jeg er blevet fortalt, gi bare information vidre smiley Der er en stor forskel på vilde kaniner og dem vi holder i fangeskab. Du ander jo ikke hvor mange der går til i det fri, de spiser jo også alt for at overleve, deres mave er da helt sikkert anderledes end den tamme kanin. De tamme kaniner er jo også avlet frem til hvad vi mennesker kan lide, så gir det jo sig selv at mange ikke er så stærke, som de vilde. Men det ville da være dejligt, at en anden gang når du eller andre ikke er enig, med folks indlæg at der bliver svaret ordentlig smiley Go mandag til alle

• #34   13. maj 2013 Hvorfor skulle jeg ikke måtte give hende det direkte fra køleskabet? Det bliver jo bare koldt? Det er vel det samme som at lade det være ud om vinteren i frostgrader? smiley

• #35   13. maj 2013 Josephine jeg ved det faktisk ikke, har fået det fortalt af en opdrætter. Jeg giver også mine kolde grøntsager, uden problemer smiley

• #36   13. maj 2013 Oka smiley

Kommentér på:
Supplement til foder

Annonce