Nogen der har lidt viden om rotter de gir ud? {{forumTopicSubject}}
alså jeg overvejer lidt og få et dyr eller to til( hvis det er flok dyr:D)
fordi jeg syntes jeg mangler et mindre dyr
da jeg pt kun har kaniner og Marsvin
jeg har haft et dværghamster R.I.P Stella
og savner lidt det der med et lille dyr
jeg tænkte på rotter men vil gerne lige vide lidt mere om dem
1. skal rotter gå alene eller flere sammen ?
2. lugter de / sviner de ?
3.hvad race er bedt af sind?
4.hvad for nogle pels tyder og faver er der ?
5.hvor stort et bur skal de ha?
skal man købe race rene ?
da fx som dværghamster at krydsninger kan være aggrasive
er der andet jeg har brug for og vide omkring rotter?
Mvh signe
apr 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Gnavere: 3 Emner: 7 Svar: 55
2. De kan lugte - især hannerne, men hvis du er aktiv med at få skyllet buret godt og grundigt en gang om ugen - burde der ikke være en lugt idet at det ikke er rotten der som sådan lugter, men buret.
3. Der er ikke racer i rotteverdenen - eller jo den vilde rotte og så tamrotten..
4. Pelstyper: http://www.rottenet.dk/ratlook-fur.html -- Farver: http://www.rottenet.dk/ratlook-markings.html
5. Mindst 80x50x40 til 2 rottter..
Der er masser af ting du har brug for at vide inden du anskaffer dig rotter, ligesom med alle andre dyr - fx er rotter ikke vegetariske, det vil sige de spiser også kød. Så et kogt æg, kylling eller maddikelarver er rigtig godt for rotten..
De har også behov for specielt rottefoder da fedt og proteinindhold enten er for lave eller for høje i alm. gnaverfoder..
Jeg ville foreslå dig at google rotter og læse så meget som overhovedet muligt inden du beslutter dig for at få en rotte eller to.. Eller hvis du har yderligere spørgsmål så skrive til mig
apr 2010
Følger: 48 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 16 Svar: 1.298
Da rotter er flokdyr, bør de være mindst 2 af samme køn.
2. lugter de / sviner de ?
Rotter lugter som andre gnavere, men hvis man bruger noget ordentligt bundstrø og skifter bur og køjer ofte nok, så lugter de ikke mere end andre
3.hvad race er bedt af sind?
Indenfor tamrotter findes kun arten Rattus Norvegicus (den vilde brune rotte). Ergo betyder pelstype, farve, øretype eller øjenfarve intet for sindet. Vigtigst er at købe efter gode kærlige forældre.
4.hvad for nogle pels tyder og faver er der ?
På (link fjernet) kan du se de forskellige farver og aftegninger.
5.hvor stort et bur skal de ha?
Her kan du finde en burberegner du kan bruge, når du har fundet et muligt bur: http://www.catos.dk/burberegner.html
Kig efter et bur med god størrelse, tremmeafstand på max 15 mm og buret bør være højt.
skal man købe race rene ?
Som sagt findes der ikke hybrider blandt rotter. Men jeg vil anbefale at du køber hos en opdrætter, der lægger vægt på gode kærlige og sunde forældredyr og som bruger god tid på at gøre ungerne håndvante og giver dem en god opvækst
apr 2010
Eller Gnaverportal: (link fjernet)
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
okt 2012
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 92
Ang bur , så er det vigtigt at det har en god højde, da de elsker at klatre. Rotter er vidunderlige kæledyr og kan lære de sjoveste ting. Go fornøjelse.
apr 2010
Drengene er ikke nemmere at gøre tamme end piger. Forskellen ligger i at pigerne ofte har mere krudt bagi, hvor drengene hellere vil putte - men de kan blive lige tamme og kræver det samme. Køber man fra en god opdrætter, er de som regel tamme fra starten
maj 2013
Følger: 1 Svar: 3
Rotter er nemme at træne og ret sociale (larmer desvre mest om natten).
Hvis de har en katte bakke i deres bur (med almindelig kattegrus) som bliver skiftet kan det være et af de renligste dyr du kan få.
Rotter bliver ikke tamme som hunde og andre dyr, de har ikke behov for at være "en god rotte" men det er kloge flokdyr så de kan sagtens lære meget.
maj 2010
Gider du definere rotte race?
Og hvor har du fået fra, at rotter i fangenskab ikke har behov for animalske proteiner?
Og jo, rotter kan blive akkurat ligeså tamme som hunde. Jeg har da i hvert fald haft adskillige rotter, der var ligeså tamme som mine hunde er det.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 98 Gnavere: 52 Emner: 63 Svar: 1.481
Og så er jeg enig med Cavy, rotter kan sagtens blive lige så tamme som en hund.
okt 2012
Så jo - det kan lade sig gøre
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 98 Gnavere: 52 Emner: 63 Svar: 1.481
maj 2010
okt 2012
Nogen der har lidt viden om rotter de gir ud?