Ny kaninejer Ny kaninejer
Hej
Jeg har i dag overtaget en noget forsømt kanin.
Jeg har aldrig selv haft kanin, men jeg kunne ikke bære at blive ved med at være vidne til at denne kanin slet ingen opmærksomhed fik, derfor overtog jeg den med bur og alt andet.
Jeg startede med at klippe nettet ud i bunden af buret, da jeg synes det var synd at den gik på net, nu går den bare på bunden. Jeg har lagt spåner i bunden, og så har den fået lidt hø ind. Den har selvfølgelig fået mad og vand.
Jeg har klippet dens negle med en 3-i-ener, de var så lange at de var helt snoede. Heldigvis er de hvide, så det er nemt at se hvor langt ned jeg kunne klippe dem. Lige efter jeg havde klippet neglene, kunne den slet ikke finde ud af at gå, men det kan den heldigvis nu.
Vi har siddet og nusset en masse den, den sidder bare helt stille, hvilket jeg regner med betyder at den godt kan lide det?
Vi har også haft den ude i en gåsele, men den vred den sig ud af, så den var lige ved at slippe fra os, så det tror jeg ikke vi tør igen.
Jeg har planer om at købe et toilet til den, det er meget tydeligt at den bruger det ene hjørne af buret som toilet. Derudover tænker jeg om ikke den skal have en seng af en art? Og hvad med halm? Jeg kan se at den spiser det hø jeg har lagt ind til den, jeg havde egentlig bare forestillet mig at den skulle sove i det. Hvis jeg ligger halm ind, så spiser den det vel ikke?
Har i gode råd? Idéer til hvordan jeg aktiverer og passer den? Og er det noget jeg bør købe til den?
Mvh
Den nye kaninejer.
aug 2011
Følger: 57 Følgere: 67 Gnavere: 8 Emner: 87 Svar: 2.013
Giv den tid til at slappe af, og vænne sig til sit nye hjem.
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.127
Jeg synes det lyder rigtig godt det I har gjort ved den - men nu bør I lige lade den falde til og blot observere dens adfærd.
Hø bør de altid have adgang til.
Vil anbefale dig at læse lidt på min hjemmeside http://kaninfo.weebly.com/
apr 2013
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 12 Svar: 133
feb 2011
Følger: 36 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 2 Svar: 808
Du kan læse meget mere på min side.
Jeg ønsker for dig, at du får en sød kanin ud af den.
Jeg vil give de andre ret i, at du nok bør vente med overhovedet at tage kaninen ud af buret, til den er helt tryg ved dig. Det haster ikke. Hvilken slags sele bruger du?
apr 2010
Følger: 33 Følgere: 36 Gnavere: 5 Emner: 22 Svar: 1.143
jan 2012
Følger: 147 Følgere: 143 Gnavere: 2 Emner: 104 Svar: 1.187
Der er mange måder at holde kanin på, og jeg går udfra det der står på kaninhaandbogen.dk.
jan 2013
Følger: 24 Følgere: 23 Gnavere: 6 Emner: 30 Svar: 103
dec 2011
Følger: 30 Følgere: 28 Gnavere: 3 Emner: 74 Svar: 893
Halm: Sover de i. Men nogle kan godt finde på at spise lidt af det.
Godt at du har taget dig af den stakkel.
apr 2013
Følger: 1 Gnavere: 1 Emner: 12 Svar: 18
Jeg har købt et "toilet", som jeg har sat i hans toilethjørne, jeg lagde noget strøelse samt halm i toilettet, og så tog jeg nogle af hans efterladenskaber og lagde der i, men nu er han begyndt at bruge et andet hjørne som toilet
Jeg har også købt halm til at lægge i bunden, men det spiser han, er det ok, eller skal jeg tage det ud igen?
Kan man overfodre en kanin? Han spiser alt vi lægger ind til ham - så vidt jeg kan læse mig til, skal han have mest græs og hø?
apr 2013
Aase B - den sele jeg har er sådan en med velcro der skal lukkes om halsen og om maven.
dec 2011
apr 2013
dec 2011
En halv dl. tørfoder om morgenen. Ved middags tid kan han så få en skål med grønt, og evt. lidt frugt. Og så kan du så give ham en halv dl. tørfoder igen om aften
HUSK at høhækken altid skal have hø i, så han altid kan tage noget af det.
dec 2011
apr 2013
apr 2013
dec 2011
Men HUSK at de helst kun må få frugt engang imellem, da der er meget sukker i frugt
-Men ja, massere af græs og mælkebøtter, det er sundt
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.127
feb 2011
Følger: 36 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 2 Svar: 808
Det KAN være svært at få en kanin til at bruge toiletbakken. Men se nu tiden an.
Jeg fodrer om aftenen - det er der, kaninerne er mest aktive. Jeg giver min dværgvædder på omkring 2 kg ca. ½ dl. foder samt omkring 300 gr. gulerødder. En mindre kanin skal jo også have mindre. Nu kan vi ikke få fodergulerødder mere, så nu skal der plukkes skvalderkål, og så måske en smule mere foder.
Ny kaninejer