{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.151 visninger | Oprettet:

Info om marsvin {{forumTopicSubject}}

Halløjsa alle folk!
Jeg tænkte på, at nu hvor jeg har fået solgt en del af mine kaniner, har jeg plads til et par marsvin. Jeg ved stadig ikke så meget om dem endnu, men vil selvfølgelig læse mere om dem, inden jeg anskaffer mig dem smiley men har lige et par spørgsmål som jeg ikke har kunne finde svar på. Kan de godt stå i min stald, hvor mine kaniner også er? Det er udendørs, men dog i et skur. Jeg ved ikke helt hvor meget kulde de kan tåle, men der bliver ikke koldere end -5 grader om vinteren. Kan de klare det? Og vil det hjælpe at de fik mere halm? Kan de overhovedet tåle halmen? smiley jeg håber på gode svar smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Info om marsvin
  • #1   21. apr 2013 Marsvin Kan helt ikke tåle under 20 grader

er der 10 eller der under kan de under igen omstændighedder

Nogle marsvin kan tåle halm men kan klart ikke anbefale det da der er meget støv og det suger ikke særlig godt

Jeg bruger halm i huset og hø i høhækken

i buret er det bedst med aviser og spåner oven på!

• #3   21. apr 2013 Tror ikke du skal bruge halm, bare hø i hø hæk og måske lidt i buret.
    De må ikke gå alene, så mindst en partner af samme køn, eller neutraliseret. De har behov for c vitamin, men tror godt man kan købe et foder med det i.:)

• #4   21. apr 2013 Man kan godt købe foder med c-vitamin i, men det er altid en god idé at købe fx. c-vitamin pulver og komme det på deres grønt, bare for at sikre sig at de er dækket ind med det smiley

• #5   21. apr 2013 Marsvin skal gå ved min. 10 grader døgnet rundt så nej de kan ikke stå i din stald.

• #6   21. apr 2013 Marsvin skal ikke stå et sted med under 10 grader og træk er også no-go. At de helst ikke skal have under 20 grader er da "helt hen i vejret."
    Halm kan du godt give til en smule ekstra varme - det er ikke noget de vil spise og skal derfor hele tiden have hø til rådighed.

Mht. foder, så skal du have noget i stil med Cavia Korrel, Time Mega C eller Ovator - så er de dækket ind med c-vitamin og du behøver slet ikke pulver eller dråber.
    Der udover er der meget grønt med højt c-vitaminindhold f.eks. rød peber.

• #7   21. apr 2013 Marsvin danner ikke selv c-vitamin og du skal altid sørge for de for c-vitamin.
    Jeg synes personligt at have dem indenfor er hyggeligst - og er ikke sikker på de kan tåle at stå ude i din stald.

• #8   21. apr 2013 Nå, men så er marsvin udelukket smiley

• #9   21. apr 2013 Du kan sagtens have marsvin i din stald smiley jeg har i mange år haft marsvin i min stald - og den laveste temperatur (mens jeg havde marsvin) var MINUS 8-10 grader smiley Hvis de har huse, masser af hø og halm at putte sig i, trives de fint smiley Der er mange marsvine-avlere, der har marsvin på denne måde, og jeg har endnu ikke hørt om nogen, for hvem, det ikke fungerede fint smiley

• #10   21. apr 2013 Det har været oppe og vende på dette forum flere gange, og jeg ved godt, der vil være nogen, der farer i flint over mit indlæg - men mine marsvin havde det fint, og blev gamle, selv om de boede i stalden smiley Til gengæld var det hårdt om sommeren for de marsvin, jeg havde inden for, så de kom ud i stalden om sommeren, hvor temperturen var meget bedre for dem smiley

• #11   21. apr 2013 der bliver ned til 6-8 + grader på min altan og de trives fint. Dog avler jeg ikke om vinteren da jeg har oplevet ungerne tog længere tid om at blive fravænnings klar pga de brugte for meget energi på at holde varmen. Men de voksne er der ingen problemer med. Jeg bruger halm som bunddække pga det isolerer bedre end spåner.

• #12   21. apr 2013 En af mine gamle veninder har også haft marsvin udendørs. De gik i en stor løbegård midt på græsset. De blev 10 år begge to, og havde det super godt!

• #13   21. apr 2013 Der snakkes om en stald der kan blive ned til -5 grader om vinteren. Der er lavet studier på marsvin der har vist at de ikke trives optimalt under 10 plusgrader.
    En ting er nogle få grader under, men helt ned til -5, det er altså voldsomt.

Vil du have en dyreart der kan stå i så kold en stald, så er marsvin udelukket i min verden.
    Det kan godt være nogle har gode erfaringer med langt lavere temperaturer, men i mine øjne er det uansvarligt.

• #14   21. apr 2013 Så må jeg nok hellere lade være med det smiley

• #15   21. apr 2013 Er enig med Von Fancy, synes også det er uansvarligt at have marsvin stående udenfor, eller et sted hvor det kan blive under 10 plusgrader. Men måske kan du få en slags radiator, eller noget? smiley

• #16   22. apr 2013 Prøv evt. at spørge en dyrlæge - der er intet uansvarligt i det, som Emmaaa påstår. TS, du siger selv, du kender en, der har haft marsvin, der levede på græsplænen, og blev ret gamle - så jeg forstår ikke din bekymring? smiley

• #17   22. apr 2013 Emmaaa "påstår" sådan set ikke noget - hun udtrykker blot sin holdning til spørgsmålet. At du har en anden holdning, betyder jo ikke at det er noget vi andre "påstår" men blot at vi har en anden mening end du.

• #18   22. apr 2013 Jeanne: Forstår altså ikke hvad du mener. Det er da ret uansvarligt at have dem gående udenfor når studier har vist at de ikke trives på under 10 plusgrader? Som Von Fancy siger, nogle få grader under ville kunne fungere, men -5 ville jeg godt nok ikke byde mine marsvin!

• #19   22. apr 2013 von Fancy: Okay, så kalder vi det "holdning" i stedet for påstand, hvis du bedre kan lide det.
    Emmaaa: Når jeg siger, det ikke er uansvarligt, er det fordi jeg (og i øvrigt mange andre avlere) i mange år har haft marsvin i stalde/skure/udebure osv., UDEN at opleve, at marsvinene led under det. Til gengæld har jeg oplevet marsvin, der led under varmen indendørs om sommeren. jeg ved godt, der er lavet studier osv. Der er også lavet studier om så meget andet, som heller ikke har særlig meget hold i virkeligheden smiley

• #20   22. apr 2013 det er altid en god ide at henvise til kilder når man argumenterer for noget. Så uden at tage stilling til hvem der har ret (mine dyr har som nævnt kun prøvet ned til 6-8 + grader, ikke frost) mener jeg der må nogle kilder på bordet. En har nævnt hun selv har haft dyr der blev 10 som levede udenfor (med hytter), det må siges at være en førstehånds kilde der nemt ville kunne tjekkes. En anden siger "studier viser", der bør måske tilføjes hvem der har lavet disse studier, ellers kan de jo ikke tjekkes...

• #21   22. apr 2013 Jeanne: Hvordan kan du med sikkerhed vide at de ikke led under det? Det kan jo være at du/og andre avlere bare har været heldige. Er enig i at marsvin også lider under under varmen om sommeren, men altså, det er stadig bedre end at gå og blive til en ispind udenfor om vinteren. Jeg ser virkelig ingen grund til at holde dem udenfor, har man ikke plads indendørs så kunne man anskaffe sig en kanin i stedet.

Men ja, du kan sige hvad du vil, jeg synes stadig ikke at marsvin skal gå udenfor i under 10 plusgrader.

• #22   22. apr 2013 Emmaa, vi har skam også masser af plads indendørs, problemet er bare at mine forældre ikke vil have dem dér. Jeg vil ikke blande mig i deres beslutninger, så derfor har jeg valgt at sige nej til marsvin, da de ikke må stå ude.

• #23   22. apr 2013 Jeg kan desværre ikke lægge kilder på bordet til min påstand ang. studier da jeg ikke har dem, og aldrig har haft tiden til at lave en større 'eftersøgning' af dem.

Hvorom alting er, for mig er det logik at marsvin ikke bør leve ved så lav en temperatur. Har man ikke mulighed for at byde dem bedre forhold, skal man i min verden vælge et andet dyr. Det er ingen påstand - blot min personlige holdning til emnet.

• #24   22. apr 2013 Emmaaa: Du spørger, hvordan jeg kan vide, dyrene ikke led under kulden, og at jeg og andre avle måske bare har været "heldige". Når dyrene er friske og til tider kåde/opfører sig normalt, er varme og opnår en pæn høj alder, så må det være bevis nok for, at de trives fint, og ikke lider smiley

Kommentér på:
Info om marsvin

Annonce