1.130 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Hvad skal jeg gøre? hun-kanin hvæser og bider Hvad skal jeg gøre? hun-kanin hvæser og bider

Min hun kanin hvæste af mig i går, og har én gang bidt min lillebror. I går aftes tog jeg hende med hjem til mig, for at jeg kan give hende mere opmærksomhed (mine kaniner står ikke hos mig, da jeg ikke må have dyr i min lejlighed) lige nu har jeg taget gittert af buret, så hun selv kan hoppe ud, men hun ligger sig bare og slapper af og det skal hun også have lov til. Nu er det blevet sådan at jeg ikke tør at snakke med hende, når hun er inde i buret. Jeg tør heller ikke at tage hende ud af buret. Når jeg hverken tør snakke med hende, eller tage hende ud kan jeg ikke give hende den opmærksomhed som hun skal have. Da jeg købte hende var hun meget sky og ikke håndtam. Hun er købt i Plantorama i Vejle. Hun er stadig lidt sky og ikke helt håndtam, men hun er dog meget nysgerrig, sund og rask.

Skal jeg gå af med hende eller give det en chance?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Vand under køkkenvask 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad skal jeg gøre? hun-kanin hvæser og bider
  • #1   18. apr 2013 Hvor gammel er hun?
    min hunkanin gjorde det også her for nogle uger siden, hun var i sin første brunst. jeg blev selv meget bange for hende. men det kunne hun jo selvfølgelig mærke. jeg lod hende bare være i fred, min kanin er kælekanin er går frit i lejligheden. så snakkede kun med hende når hun selv søgte kontakt, efter et par dage var hun sig selv igen og nu deler hun kun kys ud og kan gøre alt som jeg plejer smiley så tror måske bare du skal give hende lidt fred i et par dage og selv lade hende søge kontakten til dig. håber snart hun er sig selv igen smiley

• #2   18. apr 2013 hun bliver et år D. 17/6-13. gittert fra buret har været pillet af i en time nu, og hun er stadig ikke hoppet ud af buret, hun løber bare rundt og kigger engang imellem. jeg er blevet meget bange for hende, tør knap nok at gå forbi hende i hendes bur. jeg har bare virkelig brug for hvad jeg skal gøre, fra punkt til punkt faktisk. lige nu er hun hjemme hos mig i min lejlighed og min han-kanin er hos min mor, hvor hun også plejer at være. vil prøve at gøre hende håndtam. min plan er at være så meget sammen med hende som muligt og selv søge kontakt når hun vil, og når jeg er tæt på hende så snak med hende stille og roligt.
    men hun kigger meget efter meget når jeg går rundt i lejligheden, så må hun på en eller anden måde også være interesseret i mig.

• #3   18. apr 2013 men hun har også altid været meget sky og ikke så menneskevant, det kan vel også have noget med det at gøre også at hun kan mærke at jeg er bange og utryg.

• #5   18. apr 2013 hvor længe har hun været i din lejlighed? mere hvis det kun er en dag eller to så skal hun lige vende sig til omgivelserne:-) men synes bestemt ikke du må skille dig af med hende, prøv at sætte dig udenfor an hendes bur og vent til hun kommer hen til dig evt giv hende en godbid i form af noget grønt, så hun forbinder det at være hos dig med noget dejligt. når hun på et tidspunkt er været ude af buret en del gange, så lig dig på gulvet helt stille, så vil hun højt sansynligt begynde at snuse til dig og kravle rundt på dig, på den måde lærer hun også din duft at kende. dette her virket rigtig godt med mine kaniner og de er meget håndtamme, man skulle faktisk tro de var mine små hunde en gang i mellem smiley de følger mig over alt, når de hver især er ude. hvis du har trægulv vil jeg råde dig til at ligge et tæppe hun kan gå på i starten da trægulve kan være lidt ubehagelige smiley men de lærer at gå på gulvet med tiden:-)

• #6   18. apr 2013 Hun har været hos mig siden i går aftes. Jeg har trægulv, så vil da lige ligge et tæppe ud til hende. Sikke meget nyt man lærer i dag, det er så skønt smiley hendes bur har været helt åbent en times tid, uden hun kom ud. Valgte efter den time, at gå hen at snakke med hende og se om jeg måtte tage hende ud. Der skete intet, er dog stadig utryk ved det. Hun var også oppe hos mig og ligge i sofaen, hun hoppede helt op til halsen og snusede mig ind i øret, he he. Det må jo også betyde en lille form for at hun godt kan lide mig, tænker jeg.

• #7   18. apr 2013 Hvis du ikke har haft hende længere end i går, så giv hende lige tid til at falde til.

• mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 177
    #8   18. apr 2013 Hvis du lige har hentet hende ind i din lejlighed bør du lade hende være i fred i min. en uge.

For mange kaniner er flytning en utrolig stressende oplevelse, derfor er det nødvendigt at de får tid til at afklimstisere, samt vende sig til de nye lugte og lyde. Det gør de bedst i deres bur den første stykke tid.

Derefter kan man lukke dem ud og lade dem hoppe lidt rundt. Alt efter temperament kan der godt gå nogle dage inden de tør bevæge sig rundt på hele arealet, samt opholde sig længer tid væk fra buret.

En god ting er at sidde et stykke fra buret, evt ligge ned og så lade kaninen komme hen til en. Man kan så på et tidspunkt sidde med nogle snacks som den så kan spise af ens håndflader.

Så man tager nogle små men sikre skridt, på den måde sikre man at kabinen er tryk ved omgivelserne og en, før man begynder og kæle og løfte den.

• #9   18. apr 2013 Hvor meget kom hun ud og løbe? Hvis hun ikke får brugt sin energi kan hun godt blive agressiv.

• #10   18. apr 2013 Altså nu har de stået inde i et halvt åt begrund af vejret, og de var begge to frie ude i haven ca en time, ihvertfald 40min. Har valgt at beholde hende hos mig en måneds tid, så hun kan lærer mig at kende og omvendt. Når hun er komplet (næsten) håndtam og ingen bideri og hvæsen, så kommer hun hjem til den anden igen.

• #11   18. apr 2013 Hun er ikke steriliseret.

• #12   18. apr 2013 Og problemet er at hun ikke selv søger kontakt, da hun er meget sky og render væk ligeså snart du nærmer hende buret. Hun er næsten umulig at fange inde i buret og i haven. Ligeså snart hun er hos mig, så er hun helt stille og hoppe helt op i halsen og sidde. Nu har hun rendt rundt på gulvet ovenpå nogle tæpper i snart 2 timer og tror hun hygger sig.

• #13   18. apr 2013 Hun er ikke steriliseret. Da jeg fik hende, var der allerede begyndt at blive koldt udenfor, så hun nåede ikke at stå udenfor i ret lang tid, så de har faktisk stået inde i en varm garage i et halvt år begrund af vejret. I søndags kom de ud i deres helt nye bur. De kan se hinanden hele tiden, men går hver for sig, da det er en han og en hun kanin, og jeg må ikke få kanin unger, desværre.

• #14   18. apr 2013 Kaniner skal altid gå hver for sig, da det er koloni- og ikke flokdyr. smiley
    - Giv hende tid til at falde til. Hvis hun er stresset over flytningen og tilmed måske er i brunst kan det være at det hele løber op og forstyrrer hende så meget at hun bliver aggressiv overfor dig. Når hun begynder at søge kontakt selv, kan du altid begynde på arbejdet med at gøre hende helt tam. smiley

• #15   18. apr 2013 Hvad skal jeg så gøre nu Hamsteri Alpha? Skal jeg beholde hende hjemme hos mig en månedstid til det pjat er overstået, også kommer hun hjem igen, også kan jeg ligeså stillebegynde at gøre hende helt tam.

• #16   18. apr 2013 Jeg ville ikke lfytte hende frem og tilbage. Hvis du fra starten har haft intentioner om at du ikke vil (kan) have hende boende hos dig, ville jeg ikke have flyttet hende i første omgang. Det kan du ikke gøre noget ved nu smiley Mon ikke du kan snakke med din udlejer om det er i orden at hun er der? Det plejer ikke være et problem med dyr i bur. Derudover ville jeg som sagt bare vente nogle uger, snakke med hende af og til i løbet af dagen, men give hende den tid hun selv mener hun har brug for før hun gider at kæle igen.

Jeg kan se at du har en annonce med hende, om at du gerne vil af med hende. Jeg synes bestemt ikke du skal gå af med hende, da det er en fase som alle hunkaniner skal igennem på et eller andet tidspunkt i deres liv, i mindre eller større omfang. Giv hende lidt tid, og vær ikke bange for hende.

Kaniner er ikke dumme, og forstår også godt hvis du giver tegn til hende om at hun nu er gået over stregen. Et bestemt "NEJ" kan for en kort tid godt sætte selv en brunstig hunkanin på plads, således at du i det mindste kan nærme dig hende, uden at hun angriber dig, eller fylde madskålen op uden at hun bider.

Hvis der ellers er noget du gerne vil spørge om kan du altid skrive en PB til mig - jeg har selv haft mange kaniner, og har også haft et opdræt på et tidspunkt. smiley

• #17   18. apr 2013 Okay tak skal du have. Jeg har virkelig ikke vidst, hvad jeg skulle gøre. Jeg blev/er bange for hende. Hun er min første hun-kanin, og jeg har ikke vidst hvordan eller hvad jeg skulle gøre eller reagere. Jeg ønsker kun at få hjælp og råd. Jeg vil heller ikke af med hende alligevel, vidste bare ikke hvad jeg skulle stille op. I sidste ende VED jeg at jeg IKKE ville kunne gå af med hende.

Men skal jeg få hende hjem hurtigst muligt eller beholde hende hos mig i en måned eller sådan noget. Min boligforening er nogle rigtig strenge nogle. De går ikke med til noget som helst.

• #18   18. apr 2013 Og når hun ikke selv søger kontakt, gør jeg jo, for jeg vil jo gerne snakke med hende. Så kan jeg ikke se andre måder a få lov til at kæle og snakke med hende, hvis ikke jeg selv gør det.

Kommentér på:
Hvad skal jeg gøre? hun-kanin hvæser og bider

Annonce