Mit Gamle Marsvin taber pelsen. nogen ideer ?? {{forumTopicSubject}}
Hun har været ved dyrelægen, og hun siger hun er ok. Jeg har kikket i pelsen og der hvor hun manlger pels.men kan ikke se noget mærkeligt.
Jeg tænkte om hun måske mangler noget b vitamin, og vil prøve at give hende det,¨da det skulle give en flot pels. Mille vores marsvin er ca 5 år gammel og pelsen falder af ved hendes sider i bag, der hvor de er bløde og dejlige. Hun er ikke god til at drikke. og får alt det rigtige foder, så det er heller ikke det... jeg tænkte om hun måske ikke kan tåle de piller jeg giver hende... eller at hun måske har fået kraft... Vores gamle hund, tabte også hendes pels og døede af kraft( mente man) Så er det jeg spørger om der er nogen der har oplevet det samme og faktisk har fået mere pels på sine marsvine igen....
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
Jeg har også engang fået et hanmarsvin hjem som var næsten skaldet af stress over at gå med en anden han han ikke kunne så godt med, da han blev sat med nogle andre sødere hanner fik han pels igen.
Må vi se et billede at udbredelsen af hårtabet?
okt 2012
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 92
mar 2012
okt 2012
Hvis hårtabet var ved et yngre marsvin eller at der var andre symtomer, ville jeg også anbefale et tjek ved dyrlægen.
Erfaringer kan være forskellige - ligesom os ejere.
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.102
Men det er altid en god ide og få det tjekket, for der kan være en anden grund til pelstabet end alderdom.
apr 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Gnavere: 2 Emner: 9 Svar: 41
apr 2010
okt 2012
mar 2012
jun 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 62
Overaktivitet i skjoldbruskkirtlen (Hyperthyroidisme/ forhøjet stofskifte) kan også føre til hårtab – men det er som regel pletvis og afgrænset - dvs. alt håret mangler i "cirkler" rundt omkring på kroppen, nogle gange store dele af kroppen. Livmodertumor, som ikke ses lige så hyppigt som cyster, kan også ledsages af pelstab.
Hvis der er tale om hormonelt aktive cyster (kan sjældent mærkes af dyrlægen eller ses på røntgentbilleder da de er så små) er hårtabet som regel på maven og på siderne (ofte symmetrisk hårtab).
Marsvinet vil som regel på et tidspunkt få en ret aggressiv adfærd og prøve at parre de andre hunner, brumme ligesom hannerne og i det hele taget have svært ved at begå sig socialt. Adfærden kan dukke op i perioder eller være mere eller mindre permanent.
HVIS der er tale om hormonelt aktive cyster (som det godt kunne ligne ud fra billedet), så kan man behandle dem eller fjerne dem operativt.
Som behandling foreslås ofte et præparat som hedder HCG (Humant Choriongonadotropin), og behandlingen (injektioner) skal gentages regelmæssigt – i starten med nogle ugers mellemrum, og sidenhen – i de fleste tilfælde – med nogle måneders mellemrum – måske op til 5 måneder mellem behandlingerne.
I stedet for HCG kan man også forsøge med et homøopatisk middel. Især Ovarium/Hypophysis fra Plantavet har flere dyrlæger i Tyskland rigtig gode erfaringer med.
Har behandlinger ikke den nødvendige effekt, er alternativet en kirurgisk fjernelse af æggestokkene. Med de moderne narkose- og operationsteknikker, vi har i dag, er det også en mulighed.
Hunner som går alene uden burkammerater, er i øvrigt i størst risiko for at blive ramt af cyster.
Du kan evt. overveje om hun er begyndt at virke mere aggressiv overfor den/dem hun går sammen med. Måske er problemet slet ikke så stort, og så kan man måske leve med det som det er. Har læst om flere tilfælde hvor pelsen er blevet flot igen med det ovennævnte homøopatiske middel.
Hormonelle ubalancer kan også forsøges dæmpet med fx røllike og løvefod, som marsvinene gerne må få at spise. Røllike kan de fleste marsvin lide, hvorimod løvefod ikke er så populært.
Hvis marsvinet har svært ved at slappe af eller virker nervøst i perioder, har især lavendel og citronmelisse en beroligende effekt (marsvinet på spise begge dele – de fleste marsvin foretrækker dog citronmelisse frem for lavendel), men det er ikke noget som har nogen egentlig effekt på cysterne.
Jeg ved selfølgelig ikke om det ER cyster. Det kan også være noget mere alvorligt, men kun dyrlægen kan stille den rigtige diagnose, evt. ved hjælp af røntgen.
Store cyster, som kan mærkes udefra, og som tydeligt ses på røntgen, er som regel ikke særligt hormonelt aktive. Da din dyrlæge ikke kan mærke noget på marsvinet, tyder det ikke på disse, men derimod de små, meget hormonelt aktive, som medfører hårtab.
mar 2012
apr 2010
Jeg har også haft mistanke til at der er noget galt med hende, inden i hende, men som sagt har dyrlægen ikke samme idé. Hun siger hun er fin, bare lidt gammel.
Jeg vil prøve at give hende det røllike . ..
apr 2010
apr 2010
Mit Gamle Marsvin taber pelsen. nogen ideer ??