Han og hun marsvin i hvert deres bur {{forumTopicSubject}}
Hej gnaverfolk
Jeg har et han marsvin og hun marsvin som aldrig har gået sammen før.
De har indtil videre boet i hvert deres bur da jeg har ventet på at han skulle kastreres. De bider begge i burene som gale og virker desperate efter at komme ind til hinanden. Det gør ondt i mit hjerte at se på. Han er nu kastreret så der er stadig 4 uger til de må sættes i samme bur.
Mit spørgsmål lyder- er det bedre at sætte dem i hvert deres rum så de ikke kan se hinanden, til de må sættes i samme bur eller er det okay at de står klods op ad hinanden og de bider i burene osv for at komme ind til hinanden? Kan virke lidt voldsomt nogle gange.
Håber at nogen har et bud!
Hilsen Dede
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 5 Gnavere: 14 Emner: 5 Svar: 48
Jeg har to hunner i et bur sammen og en han ved siden af dem i et andet bur. De bider aldrig i tremmerne men står bare og snakker stille igennem tremmerne....
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Det er uhyr sjældent nogen sinde at hunner desideret slås.
Så det er altså noget værre sludder at konkludere ud fra ts's indlæg at de bider tremmer for at ville slås, eller at hunnen er agresiv.
De bider i tremmerne fordi de rigtig gerne vil gå sammen, og fordi de måske keder sig.
Jeg vil mene det er bedre du lader de blive som de er nu, marsvin er flokdyr og skal ha kontakt til andre artsfæller. Og de overlever helt sikkert også de sidste 4 uger inden de kan komme samme.
At flytte dem hver for sig, ville for mig at se være synd.
Men du kan aktiverer dem ved at give dem hver især grene eller lign. de kan hygge sig med. Grønt, og andet godt.
Som sagt så vi de gerne indtil hinanden, og de keder sig uden tvivl tremmebidning kan være tegn på sterotyp adfærd, det vil sige adfærd hvor de gør det fordi de keder sig, fordi de ikke har andet og lave og så er det sjovere end bare ligge og glo fordi der står end på den anden side om gør det samme.
Så aktivere de 2 svin med grene og andet godt så de har lidt at lave.
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 5 Gnavere: 14 Emner: 5 Svar: 48
Jeg har aldrig oplevet mine bide i tremmerne nogensinde. Marsvin der slås er ikke nemme at skille ad igen, det giver dælme skræmmer på en selv....Jeg ville hellere lade dem gå så de bare kan se og snakke med hinanden.
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Jeg har en han der gør det når han hører de andre larme, på trods af han går med selskab. Hø, grønt, grene, et hus og andet kan gøre en del.
Jeg ville ikke fjerne ham fra den eneste måde han pt. kan have selskab af artsfæller på, det kunne resultere i han blev yderligere deprimeret.
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Ud fra det kan man ikke udlede om de vil slås eller ej når/hvis man lukkede dem sammen.
Og som jeg skrev, så er det meget meget sjældent at 2 marsvin med hvert sit køn vil slås desideret.
Det er ofte mere hvis man sætter 2 hanner sammen det kan ske.
At dine så aldrig er bidt i tremmerne skal du bare være glad for, for det er en træls lyd. Men altså det er meget normalt de bider i tremmerne når de vil ha opmærksomheds fra det andet marsvin, eller den ene er i brunst. Eller hvis den bare gerne vil gå sammen med den anden.
Og som jeg ellers skrev, når de keder sig. Det er mere reglen end undtagelsen at de bider tremmer i den situation ts beskriver.
Så du er bare heldig dine ikke gør det.
Og som von Fancy har skrevet, så kan adspredelse gøre rigtig meget.
Og nej jeg ville heller ikke fjerne 2 marsvin som går alene fra hinanden når der ikke er andre ats fæller i nærheden. Det ville for mig være synd.
De gør jo ingen skade ved at så op af hinanden.
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
Han og hun marsvin i hvert deres bur