{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.148 visninger | Oprettet:

Så kom der påske"hare" :) (Kaninunger) {{forumTopicSubject}}

Ja, idag kom der så unger smiley
Lula og Boysen har fået deres første kuld unger...

Hvad jeg lige kunne tælle, uden at pille ved dem, er der 8-10 stks!!
Syntes det lyder helt voldsomt smiley
Men kan self. ikke garantere at jeg har talt nogle røve med, som hoveder haha..
Selv om jeg har læst rigtig meget om emnet, med unger, avl osv.. Så bliver man jo helt i tvivl når man står i det, alligevel..

Spørgsmål:

1. Hvornår må jeg gå i reden, og tælle dem og tjekke dem?
Der var ingen problem i at få lov til at lette hår-låget og se dem.

2. kan man så farver nu?
De fleste er helt lyserøde, og to eller tre er grå/brune..
Bliver de lyserøde hvide? Eller kan de få farve?

3. Kan Lula passe så mange, med mælk?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så kom der påske"hare" :) (Kaninunger)
  • #1   31. mar 2013 .

profilbillede
  • #2   31. mar 2013 Hvilken race er det ?

• #3   31. mar 2013 Du kan se dem på min profil...
    De er ikke købt som racekaniner... smiley

• #4   31. mar 2013 Mine var helt lyserøde og den ene blev brun med striber ( tiger på min profil ) de andre blev lidt mindre brune med pletter smiley og jeg tjekkede dem lige da de var født, om hvor mange der var og om de var okay smiley

• #5   31. mar 2013 Der er delte meninger om at pille i reder. Der er foretaget undesøgelser i England der viser, at unger der er forstyrret i redefasen generelt stresser mere som voksne end unger der har fået fred. Jeg piller personligt ikke i reden den første uge medmindre jeg kan mærke at der er noget galt, og det kan jeg som regel mærke på hunkaninen. Efter 1. uge mærker jeg om der er varme ca. 1 gang om ugen til de selv kigger ud. Jeg vil helst ikke blande mig, kan mine hunner ikke holde deres unger i live alligevel, ser jeg ingen grund til at blande mig - for så får ungerne ikke de moderegenskaber jeg ønsker alligevel.

Kaninunger der er lyserøde, bliver lyse i pelsen. Kan se at moderen er hvid rødøjet og faderen er blå otter wienertegnet, hvid rødøjet er dominerende. Der er i hvert fald ingen blå otter unger, hvis de alle er lyse. Du skal nok regne med et helt kuld hvid rødøjet. Der kan også godt kunne hvid blåøjet hvis moderen bærer på dette.

• #6   31. mar 2013 Hvad der kan komme af farver andet end hvid rødøjet, kommer an på hvad moderen bærer. Det er nemlig svært at afgøre ved en hvid rødøjet kanin.

• #7   31. mar 2013 Som du måske kan se på billedet, så er 2-3 stukker af dem blå, grå, brune agtige.... smiley
    Kan det være otter wienertegne?

• #8   31. mar 2013 Det kan de godt ja smiley men de kan også være alt muligt andet, da mor kan bære alt muligt sjovt.

• #10   31. mar 2013 Ih hvor jeg glæder mig til pels, så jeg kan se hvad der gemmer sig, bag de "nøgne-grise" smiley

• #11   31. mar 2013 1. Hvornår må jeg gå i reden, og tælle dem og tjekke dem?
    Der var ingen problem i at få lov til at lette hår-låget og se dem.

Jeg er altid gået i reden med det samme for at tjekke at alle har det godt. Det er en skrøne at kaniner spiser ungerne eller ikke vil kendes ved dem fordi man har rørt ved dem. Det er noget tilbage fra vildkaniner, men vores tamkaniner i dag er det langt væk. Dog er det kun dig der må røre ved ungerne, dig som kaninmor er tryg ved.

2. kan man så farver nu?
    De fleste er helt lyserøde, og to eller tre er grå/brune..
    Bliver de lyserøde hvide? Eller kan de få farve?

De lyserøde bliver formodentlig hvide, de ændrer ikke farve. De mørke bliver mørke af en art, og der hvor de (måske) er lyse (aftegninger) vil der selvfølgelig komme aftegninger når de bliver ældre.

3. Kan Lula passe så mange, med mælk?

Det burde ikke være noget problem, dog skal du holde godt øje med det hele her hvor det er så koldt. Kaninmor fodrer, og når hun ikke gider mere, går hun sin vej. Der kan ungerne finde på at hænge fast i en patvorte og komme ud i kulden, det er svært for dem at finde tilbage til reden og morkanin hjælper ikke med dette.

• #12   31. mar 2013 Dvs, jeg gerne må tage dem op og veje dem?
    Så jeg kan holde øje med om de tager på osv... (så godt som det er muligt)

• #13   31. mar 2013 Jeg ved jo ikke hvor godt dit forhold er til morkanin, hvordan har hun det med at du bare kigger i reden?
    Jeg havde en tøs som ikke ville have det i begyndelsen jeg gjorde det dog alligevel. Hendes unger blev passet fantastisk godt (avleren jeg havde hende fra havde aldrig set så fede unger) smiley

Min søsters kanin bed ungerne hvis andre end hun eller min mor rørte ved dem, så det måtte vi jo bare lade være med, men så snart min søster havde rørt dem igen var problemet ovre.

Husk at morkanin fodrer 1-2 gange i døgnet smiley

• #14   31. mar 2013 Carina: tror godt du må tage dem op og veje dem. Men ellers lad naturen gå sin gang...

• #15   31. mar 2013 Jeg måtte kikke lige det jeg ville.. Hun gik ud af hulen så længe... smiley

Okay? Fodre de ik mere end det??! smiley Det er da helt vildt...

Nu er det heller ik fordi jeg vil rode ved dem i tide og utide, men vil da gerne lige se helt hvor mange der er, og om de er okay...

• #16   31. mar 2013 Det vil jeg mene du godt kan så smiley

Nej de fodrer ikke mere end det, og det gør at mange tror moren ikke fodrer ungerne. Ungerne passer normalt sig selv og så bliver de set til når de fodres, mere kontakt er der ikke smiley

• #17   31. mar 2013 Den manglende kontakt med moderen er netop det der gør, at ungerne kan blive stressede af at blive forstyrret for meget i redeperioden.

Kommentér på:
Så kom der påske"hare" :) (Kaninunger)

Annonce