2.026 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 65 Svar

Dyrehandleren ødelagde alt! -.- Dyrehandleren ødelagde alt! -.-

Hej -.-

Jeg er så fucking sur lige nu, ja undskyld mit sprog! Mit ene marsvin går alene fordi jeg ikke har kunnet overbevise min mor om en burkammerat. Endelig sagde hun ja, men vi kunne ikke finde en opdrætter som havde unger til salg, så vi gik ned til dyrehandleren for at kigge.
Dum som min mor er går hun hen til en ekspedient og siger: "Vi har et han marsvin på 3 år derhjemme, og min datter synes pludselig at det er synd at den går alene. Hun har læst på nettet at man kan sætte den sammen han-unge på 2-3 måneder uden problemer, er det rigtigt?" Og han svarer så det kan man ikke, de vil sikkert slås. Jeg afbryder og siger, at det stod på nettet og at mange opdrættere sagde at man sagtens kunne. Han siger så: "Man kan ikke stole på opdrættere, de vil bare have deres dyr solgt, dem der fortalte det håbede sikkert bare du ville købe et marsvin hos dem. Alle kan kalde sig for opdrætter, du skal bare købe 2 marsvin også kan du kalde dig selv for det." Jeg bliver så sur her, så jeg spørger om det ikke er rigtigt at marsvin er sociale dyr og skal gå sammen mindst 2 og 2? Her svarer idioten at det behøves de ikke, der er mange delte meninger om det og i butikken sælger de skam også marsvin til at gå alene. Han sagde også, at de for et par dage siden havde solgt et marsvin til en dame og hun var kommet tilbage med den hvor den var skambidt. Tænker så at damen sikkert bare har proppet den ind i den andens bur uden at tænke sig om og lade dem lære hinanden at kende først. -.-

Undskyld at det blev så langt, men hold da op hvor er jeg sur lige nu! Han ved jo ikke en skid om marsvin, og min mor troede på ALT hvad han sagde og nu siger hun at hun ikke gider have en ny. Jeg prøvede at sige ting til hende som "Hvordan ville du have det hvis du blev sat i en rum uden kontakt til andre mennesker?" og "I bl.a Sverige er det ulovligt at have marsvin alene! De er sociale dyr og skal gå sammen med andre artsfæller!" Min mor sagde så, at der jo står så meget i loven og at at den alene-mut vi har altid larmer. DEN LARMER JO FORDI DEN KAN HØRE DE ANDRE MARSVIN!!

Forstår virkelig ikke hvordan det kan være så svært at forstå! Der var en mut dernede, under 3 måneder, som Gumle kunne have haft som burkammerat nu hvis min mor ikke havde spurgt ham idioten til råds!

Måtte bare ud med min vrede - sig gerne jeres meninger, eller kom med link til hjemmesider som forklare at marsvin er sociale dyr, så jeg kan vise det til min mor.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tffg g 400 kr.
  • Jysk bord og lille kommode 600 kr.
  • Montage af loftlampe 400 kr.
  • Afløbsslange til vaskemaskine 1.400 kr.
  • Løbende vand i toilet 800 kr.
  • Skifte Køkkenvandlås 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dyrehandleren ødelagde alt! -.-
  • #1   25. mar 2013 Idiot.

• #2   25. mar 2013 Hvis du hentyder til ekspedienten så ja, det må du nok sige! Sagde endda til min mor at man ikke kan stole på hvad de siger, men hun troede ikke på mig. Det er SÅ frustrerende!

• #3   25. mar 2013 Forstår det virkelig godt -.-
    Ens mor tror at dyrehandlere er det bedste og de bare ved alt. De ved ikke en skid!

Ups, undskyld :3....

• #4   25. mar 2013 Desværre ved mange dyrehandlere ikke hvad de har med at gøre smiley

Jeg kan kun anbefale dig at finde sider på nettet, der beskriver hvordan marsvin skal passes - gerne neutrale sider, hvis du kan det - altså som ikke er lavet åbenlyst af en opdrætter, når nu hun tror at opdrættere bare vil have deres dyr solgt. Når du har fundet siderne, så vis dem til din mor.

• #5   25. mar 2013 Hvor ligger den dyrehandler? Det er lige før man burde gå derned og give ham en "lille" skide balle ;)..

Jeg syntes du skal vente til der er flere, der har svaret på dit emne, og så vise det til din mor.

• #6   25. mar 2013 lol "De vil bare have deres dyr solgt" Øh ja, det vil dyrehandleren da også smiley

• #7   25. mar 2013 Fra dyrlægevagten: http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=4/menu=4/

Fra Agria dyreforsikring: http://www.agria.dk/smadyr/artikel/pasning-af-marsvin

Fra Dyrenes Beskyttelse: (link fjernet)
    Meget har DB ofte forkert i deres pasningsvejledning, men de anbefaler dog at man holder marsvin i grupper...

• #8   25. mar 2013 Ja, selvfølgelig mener jeg at ekspedienten er en idiot smiley
    Du gør det rette smiley
    Og din mor det forkerte..

• #9   25. mar 2013 Isobel: Den ligger på Østerbro. Havde godt nok også selv lyst til at give ham en flad! Tror jeg viser emnet til min mor som du siger - har også fundet nogle hjemmesider hvor hun kan læse om marsvin osv.

Beltane: Ja. Min mor sagde også: "Dyrehandlere vil jo bare have deres dyr solgt, men det vil den her jo ikke, ellers havde de jo bare sagt ja og solgt os et dyr." Tænker lidt at de sikkert var bange for at få en skambidt mut afleveret dernede, eller sådan noget..

• #10   25. mar 2013 Det kunne faktisk være lidt fedt at få at vide hvem det der var, så man kunne smide en klage af et eller andet sted.
    I dag skal man jo være dyrepasser af uddannelse for at kunne stå i en dyrehandler, og hvis det er hvad de lærer, så skal deres uddannelse da i den grad ses efter i sømmene.

Det er faktisk imod dyreværnsloven at han står og lukker sådan en omgang gylle ud.

Som Maria er inde på, så prøv at hoppe ind på div. foreningers hjemmesider.
    De er der for dyrenes skyld, ikke for opdrætternes skyld, og der sidder ikke en enkelt opdrætter bag, der tjener kassen på at sige det ene eller det andet.

• #11   25. mar 2013 Hvor er det bare tydeligt, at han ikke aner hvad han taler om. Skal vi vædde med, at de til gengæld anbefaler kaniner i flok? smiley

• #12   25. mar 2013 Hvad hedder dyrehandleren?

• #13   25. mar 2013 Pia: Ja, han sagde også at han under uddannelse havde hørt at: "Der er mange delte meninger om marsvin skal holdes alene eller sammen, når de er i fangeskab." Min mening er, at de går i grupper i naturen, og skal derfor også gøre det i fangeskab.

Isobel: Poppi dyrecenter. Har altid været tilfreds med den, dyrene ser ud til at have det godt, ekspedienterne er søde osv. Men nu har jeg i den grad ændret syn på butikken!!

• #14   25. mar 2013 Kaniner kan jo godt trives i flok, hvis de har nok plads og neutraliseret.
    Men det er jo en helt anden diskussion.

• #15   25. mar 2013 Når der er kommet en bunke svar, så hvis din mor dette emne.

Men hvor er det ØV! Visse dyrhandlere som denne skulle smides i helvede efter min mening..

Men jeg undre mig da også over din mor, tror hun ikke på sin datter? Min mor tror da mere på mig end på dyrhandleren..

..Jeg vil også gerne vide hvilken dyrhandler det er, for hvis det er en heromkring i mit område, eller jeg nogensinde kommer forbi den, ja så er den dyrhandler dælme på spanden!

• #16   25. mar 2013 Jens: Ja, det ville jeg også. Oplevede faktisk også engang at jeg havde været til dyrlægen med min grønne leguan, som sagde at den skulle fodres med melorme. Da vi så kom hen i dyrehandleren for at købe nogle, sagde de at leguaner ikke spiser kød. Kontaktede nogle som havde forstand på det, og de var enige i at leguaner ikke spiser kød. Synes det er direkte uhyggeligt at dyrlæger ikke ved hvad de snakker om! Det er så irriterende at alle skal sige noget forskelligt - man bliver så forvirret!

• #17   25. mar 2013 Eller på dyrlæger for den sags skyld, når det handler om smådyr og eksotiske dyr.

Vi har jo f.eks. chinchillaer, og i 99% af alle tilfælde, hvor vi tager til dyrlæge, og jeg ikke aner hvad der er galt, så ender jeg med et dødt dyr.
    En enkelt gang eller to har jeg været helt på bar bund, og dyrlægen har faktisk også været det, men dyret er kommet sig af den behandling det nu engang har fået...

Sådan er det bare, med dyr der ikke er så populære som hund og kat.
    Man bliver selv nødt til at vide tingene, eller trække på entusiaster med mange års erfaring, for der er reelt ingen professionelle der ved noget.

Mht. chinchillaer er vi så heldige, at vi har vores pelsavlere... Det er reelt de eneste der ved noget her hjemme.

• #18   25. mar 2013 Viste min mor omkring 10 hjemmesider, og dette forum, og hun troede på mig! Men hun er stadig bange for at 2 hanner ikke kan enes, selvom der flere steder står at en voksen han sagtens kan sættes sammen med en unge.

• #19   25. mar 2013 2 hanner kan sagtens enes. I skal bare vælge en han på 2-3 måneder.

Og ALDRIG køb dyr fra dyrhandleren !!

• #20   25. mar 2013 Problemet er bare, at der ikke er nogle opdrættere i nærheden med unger? Kunne heller ikke finde nogen som ville få unger snart..

• #21   25. mar 2013 Man kan altid lave noget transport smiley

• #23   25. mar 2013 Okay.. Tror jeg vil kigge lidt hos de forskellige opdrættere så. Men så ser man jo ikke mutten først, hvis de bor langt væk? Så køber man den jo på en måde før man overhovedet har set den.

• #24   25. mar 2013 I kan også kastrere jeres han og så købe en hun unge :).

• #25   25. mar 2013 jeg undrer mig over at din mor lader dig have dyr uden selv at sætte sig en disse ind i deres pasning og pleje? det er sgu hendes ansvar i sidste ende, du er trods alt under 18.... havde jeg haft nogle små unger til salg havde jeg foræret dig en bare for at bevise dyrehandleren har uret i det er for at sælge.... vi tjener sgu da ikke en skid på de unger.

• #26   25. mar 2013 Isobel: Ja, men min mor synes det er lidt dumt at bruge 500 kr på det, hvis nu han godt kan gå med en han? smiley

Jens: Hvis nu opdrætteren på i Jylland, så kan man jo ikke? Altså Katrine sagde, at man altid kan finde transport, men man vil jo også gerne lige se dyret først.

Susan: Ja, synes også det er mærkeligt, især at hun ikke engang lytter til mig. Du må forresten gerne skrive til mig, hvis du får unger til salg! smiley

• #27   25. mar 2013 Man skal da ikke være dyrepasser for at være dyrehandler. Det kræver da bare en HG og så en elevplads.

• #28   25. mar 2013 jeg har desværre ikke engang en der er gravid, så det har lidt lange udsigter med nye kuld. Mine yngste hanner er fra dec så de er nok lidt for store at sammenføre.

• #29   25. mar 2013 Jens: Ingen som bor på tæt på mig har unger til salg lige nu.. Kunne nok godt spare op til det, men altså, hvorfor bruge 500 kr + nyt marsvin, hvis det kan fungere med en han?

Susan: Nå, okay. smiley

• #30   26. mar 2013 De har det helt klart bedst to. vi har en hun og en han til at gå sammen og de ar det super godt, der ikke kasteret eller noget som helst, hun er for gammel til at få unger, og de har det super godt. smiley hans bror døde nemmelig og vi fik så vores lille dame af en der ikke gad marsvin mere, og han var helt kullerede inden de blev sat sammen han kunne slet ikke finde ud af det smiley helt klart to. smiley
    Held og lykke. smiley

• #31   26. mar 2013 Hvordan kan I have en han og en hun gående sammen uden der kommer unger? Jeg har da også en hun som er 7 år og derfor aaaalt for gammel til at få unger, men er da sikker på at hun sagtens kunne blive gravid alligevel (men så sikkert dø under fødslen eller sådan noget).

Tror altså det er to hanner, eller to hunner, i har ...

• #32   26. mar 2013 Hvis hannen har dårlig sædkvalitet eller hunnens æg ikke fungerer, så kan de vel godt gå sammen uden, der sker noget.

• #33   26. mar 2013 Årh, ja, det er selvfølgelig rigtigt. Det tænke jeg slet ikke på, haha xD

• #34   26. mar 2013 Det er en han og en hun smiley og der er ingen unger de har gået sammen i snart i lidt over et år smiley

• #35   26. mar 2013 Jeg syntes godt nok stadig det er uansvarligt at lade en ældre hun og han gå sammen...

Tænk nu hvis hun bliver drægtig, hvad så?

• #36   26. mar 2013 Er enig med Isobel, chancerne for at hun bliver gravid nu hvor de har gået sammen i et år er dog ikke så store, men stadig..

• #37   26. mar 2013 Aldrig har jeg hørt noget så naivt.

1 han marsvin samme bur som 1 marsvin hun =risiko for unger ( og i de fleste tilfælde 100 % = unger).

Du kan ikke bare satse på at hunnen har dårlige æg eller hannen dårlig sædkvalitet.

Og det er altså ikke bare noget man tester. Og odsne for det kan gå uden at hannen er kasteret eller hunnen sterilistere er meget meget små.

Så det vil svare til noget nær at vinde i lotto at sætte 1 han og 1 hun sammen og tro på det ikke giver unger.

Hvis man skal rådgive så i det mindste rådgiv om noget man ved noget om.

Og det at have en hun der er for gammel til unger gående sammen med en han der ikke er kasteret er for mig at spille roulette med hunnen liv. For selvom han ikke har gjort hende drægtig i 1 år så er det ikke ensbetydende med det ikke sker.

Jeg har set eksempler på en han som ikke gad og lave unger med nogen hunner overhovedet hos en opdrætter. Ja så smed hun ham ned til alle hendes gamle hunner i en stor boks og pludselig var rigtig mange af dem drægtige trods det han aldrig før havde gidet og lave unger. Og han lavede så vidt jeg husker heller ikke unger efterfølgende...

Så for mig er det simpelthen at gamle med hunnens liv og vedbefindende. Og jeg fatter ikke man åbent fortæller man gør den slags.
    Jeg ville ha mega dårlig somvittighed hvis det var mig.

• #38   26. mar 2013 Sortfod: Ja, ville aldrig selv turde sætte en hun og en han sammen.. Dog kunne det godt lyde som om Anna's han har dårlig sædkvalitet, eller måske er kastrat, eller at hunnen har dårlige æg. Det er i hvert fald mit bud på hvordan de har kunnet gå sammen 1 år uden unger... Men synes godt nok også det er uansvarligt, tænk hvis hunnen blev drægtig og den er for gammel til at klare en fødsel.. Ville ikke være godt, stakkels mut!

Forresten, har du Henriettes oplysninger så jeg ved hvor jeg skal hente Tacatá? smiley

• #39   26. mar 2013 du skal nok få oplysningerne bare rolig smiley

• #40   26. mar 2013 Det var godt. smiley

• #41   26. mar 2013 jeg havde engang en hun jeg gerne ville have unger på og en han som jeg syntes hun skulle have det med. Satte dem sammen da hunnen var 8 måneder. Intet skete og da hun var 1½ år havde jeg sådan set opgivet at få unger på de to, han var sgu nok steril var min tanke og da de hyggede sig sammen lod jeg dem gå sammen fremover... da hun var 2½ år fødte hun pludselig en unge...... så der kan godt gå ild i gamle skorstene;)

• #42   26. mar 2013 hunmarsvin kommer forøvrigt så vidt jeg ved da, ikke i overgangsalder og holder op med at kunne få unger ligesom mennesker fx... i hvert fald ikke før de er meget gamle... jeg har hunner på 5-6 år som jævnligt opfører sig som om de er i brunst...

• #43   26. mar 2013 hold nu kæft jens, du ved da kvinder kommer i overgangsalderen omkring de 40-50? din mor må da være lige deromkring, brænder hun ikke fuldstændigt af nogle dage? det er typisk for kvinder i overgangsalderen*SS* mænds overgangsalder er lidt mere flydende, der bliver bare færre og færre af de små svømmere.... og til sidst går dem der er tilbage med krykker og kan ikke noget*LOL*

• #44   26. mar 2013 Jens - Har i slet ikke fået besøg af sundhedssygeplejersken der har fortalt jer om sådan noget? sidder her og føler mig helt underlig tilpas.. Vi har fået SÅ meget undervisning af sundhedssygeplejersken om overgangsalder, puberteten, osv. Her i 6. klasse smiley

• #45   27. mar 2013 Susan: Min mor er 47, og hun brænder fuldstændigt af nogle dage, som du siger, haha. smiley

Katrine: .. Vi har faktisk ikke rigtig fået noget afvide, og jeg går i 8 klasse! Vi har lige været henne ved sundhedsplejersken en af gangen, men der blev vi bare vejet, fik testet vores syn osv. Men altså, vi har jo google - det plejer at kunne besvare spørgsmål, hvis det nu er.... smiley

• #46   27. mar 2013 Emma : Whaat? Jeg går i 6. klasse, og vi har da dusinvis af foredrag om overgangsalderen, pubertet mm - Og i 7. klasse får vi sexual undervisning.. Vi piger glæder os slet ikke - drengene hopper af glæde.. LOL typisk drenge *GG*

• #47   27. mar 2013 Emne skift, lol.:)

• #48   27. mar 2013 Pauline: Haha ja, sad lige og tænkte det samme xD vi startede ved dyrehandler, og er nu endt ved overgangsalder, haha! smiley

• #49   27. mar 2013 Ja haha:)

• #50   28. mar 2013 Har helt styr på mine marsvin de fejlier ikke noget de har det super sammen, og der er igen der prøver på noget ?? Det var ikke for i skulle tryne mig ned, smiley

• #51   28. mar 2013 "der er ingen der prøver på noget".... ja det siger du også om 1½ år når der pludselig ligger et kuld unger (har du læst mit indlæg længere oppe?)

• #52   28. mar 2013 Ja.. Hvis ikke du bare vågner op til en død mut en morgen, fordi den ikke har kunne føde ungerne..

Jeg fatter ikke hvordan nogen mennesker kan være så uansvarlige..

Du spiller russisk roulette med dit marsvins liv, og en eller anden dag går det galt...

• #54   28. mar 2013 Vi tryner dig ned fordi det du gør er forkert - du kan vågne op til en død mut imorgen hvis du ikke skiller dem ad eller får hannen kastreret. Som Susan skrev kan den altså lige pludselig blive drægtig og dø, fordi den ikke kunne føde ungerne.

• #55   28. mar 2013 ja min døde jo ikke af det, men det var så også en aby jo;)

• #56   28. mar 2013 Hehe smiley

• Ove L
    Ove L Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 4 Følgere: 4 Svar: 33
    #57   29. mar 2013 Bare til oplysning. Jeg har haft en han på 4 år i min pensionist gruppe der aldrig havde givet unger før. Skal vel nok lige sig før noget får noget galt i halsen det var en yngre gruppe pensionister der have haft unger alle sammen. Jeg ikke hvad der gik af ham 4 kuld fik han lavet. Jeg vil ikke lade hun og han gå sammen heller ikke selv om man tror hannen/ hunnen er steril eller af andre årsagen end at hannen er kasteret.

• #58   29. mar 2013 Fuldstændig enig Ove

• #59   29. mar 2013 Der er faktisk rigtigt mange erfarne opdrættere som stadig har lavet bøffen med 'den har jo ikke lavet unger og så må den være steril' og så ladet den 'sterile' gå med fertile dyr af modsat kuld - og ups, der viste det sig så ganske ofte at kræet ikke var helt så sterilt alligevel.

Jeg forstår så slet ikke at folk som ved bedre, stadig kan lave sådan en bøf.

• #60   30. mar 2013 Har ikke så meget forstand på marsvin, men kan det ikke være, at hunnen var blevet steriliseret hos tidligere ejer? smiley

• #61   30. mar 2013 Hunner steriliserer man ikke medmindre man alligevel er inde og lave f.eks kejsersnit da det er en stor procedure.

• #62   30. mar 2013 Tror ikke det er særligt tit man sterilisere hunner, det er vidst kun hvis de f.eks bliver opereret og noget eventuelt går galt så man bliver nød til det. Tror mere at det er hannen der er blevet kastreret hos tidligere ejer? smiley

• #63   30. mar 2013 ok så ved jeg det smiley

det kan elvfølgelig godt være med hensyn til hannen smiley

• #64   30. mar 2013 Tror også at hannen er kastrat - håber ihvertfald på det, så den stakkels hun ikke lige pludselig bliver drægtig med unger hun ikke kan føde.. smiley

• #65   30. mar 2013 Ville lige tilføje jeg har tjekket hannen, da jeg blev i tvivl. og det er en hun smiley så det to tøser smiley Pelejer helt ikke gå med til at en fra hver køn går sammen. men da de gik så godt sammen uden at gøre noget, men har jeg så fundet ud af hvorfor smiley

• #66   30. mar 2013 Okay - det forklare jo så hvorfor der ingen unger er kommet, haha! smiley

• #67   30. mar 2013 Ja smiley

Kommentér på:
Dyrehandleren ødelagde alt! -.-

Annonce