Projekt: træning af muskelsvag bagpart-MARSVIN {{forumTopicSubject}}
Til jer gamle og garvede marsvine ejere.
I mine 20 år som marsvineejer har jeg aldrig oplevet et marsvin der åbenlyst mistede muskeler på bagparten. Det har jeg nu. Asti er en ældre dame på 6 år.
Hun har været til dyrlægen og fejler ingenting. Hun holder fin vægt men bevæger sig ikke nok og mister tydeligt styrke bagtil. Hun går stadig rundt af og til, men slet ikke som man kunne ønske. Hvilket også giver snask i pels osv. da hun ofte ligger længe samme sted.
Vi motivere hende til at bevæge sig og det går også fint. Dyrlægen nævnte dog at hun havde dårlig kondi. (hun er ikke tyk men er ikke i form.) Da jeg har en gammel hund også som bliver trænet i vand (waterwalk) tænkte jeg at denne type træning måske også var noget for hende. Så jeg er begyndt at fylde et par cm vand i et babybadekar og så får hun lov at sjoske rundt i det efter agurker. Hun er vildt træt efter 10 -15 min og bliver så tørret og lagt tilbage. Min plan er at prøve at gøre det ca. hver 2 dag. Er der nogen der har erfaring med den type "træning" af et marsvin?
I og med hun ikke er syg, og stadig spiser, drikker, nusser de andre og af og til leger er vi ikke der hvor vi siger stop. Hun vil stadig gerne selv. Derfor prøver vi. Ved at så snart hun kan komme på folden igen med bakker osv. så kommer træningen af sig selv, men lige nu skal hun motiveres lidt:)
Har i kendskab til lignende projekter?
sep 2012
Følger: 26 Følgere: 23 Gnavere: 16 Emner: 9 Svar: 323
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 50 Svar: 420
jan 2011
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
Har hun fået taget røngtenbilleder og er gigt udelukket udfra dem ville jeg prøve med noget alm smertestillende (metacam fx) og begynder hun at bevæge sig mere er det jo klart hun sidder stile pga smerter.
Et marsvin sidder ikke bare stille fordi det er gammelt, det gør vi andre jo heller ikke, vi sidder stille fordi der er noget galt så vi enten har ondt af at bevæge os eller fx hjerteproblemer gør vi bliver let forpustede. Syntes det er lidt synd for den gamle tøs bare at afskrive det med dovenskab og lede efter metoder til at få hende til at bevæge sig mere... find årsagen til hun ligger stille i stedet.
jan 2011
Og desuden er der ingen der skriver dovenskab nogen steder!
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
jan 2011
Projekt: træning af muskelsvag bagpart-MARSVIN