Sterilisere hunkanin - skal/skal ikke Sterilisere hunkanin - skal/skal ikke
Hej (:
Ved godt der er skrevet mange indlæg om dette men er virkelig i tvivl
Min kanin er lige kommet over sin første brunst. Den varede en hel måned og hun var sur hele tiden, ville ikke snakke eller være i nærheden af os og rev og bed hvis vi kom for tæt på. Nu er hun heldigvis blevet den kælne kærlige kanin hun var inden brunsten. tilgengæld holdt hun helt op med at skide og tisse i på gulvet og i sofaen mens hun var i brunst, dette er hun så begyndt på igen
Har hørt at det kan hjælpe på teritorieafmærkning og bør vel også gøre at hun ikke får de her perioder hvor hun bare er hidsig hele tiden. Men hvor meget ændre de sig når de bliver steriliseret? kan jeg risikere at hun bare bliver sur hele tiden i stedet for kun en gang imellem og hvor stor er risikoen ved operation ved så forholdsvis lille et dyr?
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.127
(link fjernet)
okt 2012
Følger: 1 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 7
mar 2011
Følger: 100 Følgere: 108 Gnavere: 20 Emner: 49 Svar: 1.180
Dyrlægerne er meget dygtige og det plejer t gå godt.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
nov 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Gnavere: 3 Emner: 11 Svar: 204
Som lykkeline siger så er der ingen garanti for at det vil hjælpe, men for mit vedkommende gør det ingen forskel. Hvis mine kaniner ikke ændre sig det mindste efter sterilisationen så står jeg præcis som inden operationen, bare ca. 4.000 kr fattigere. Og skal jeg være ærlig så så betalte jeg gerne de 4.000 kr. selv hvis jeg med sikkerhed vidste at det IKKE ville hjælpe. Alene de sundhedsmæssige fordele mener jeg er pengene værd.
Men ja hver sin mening, og man skal gøre hvad man selv føler er det bedste. Mine kaniner bliver ikke det mindste sure i deres brunst perioder. Aiko kan jeg slet ikke mærke forskel på og Raion er først for nyligt begyndt at vise ændring i sin adfærd. Hun stresser og markere ALT en million gange, og hun kan slet ikke finde ro. Selvom hun ikke bliver sur og stadig vil snakkes med, så piner det mig at se hende så stresset og ikke mindst så drænet for energi, en hel uge efter hendes brunst perioder. Jeg er på ingen måde i tvivl om at jeg gør det rigtige, og selvom jeg kunne bruge pengene på meget sjovere ting, så betaler jeg dem gerne.
apr 2010
Følger: 33 Følgere: 34 Gnavere: 12 Emner: 12 Svar: 313
Jeg har selv mistet en del kaniner i til narkosen, selv hos meget dygtige dyrlæger med kaninerfaring, der gjorde alt efter bogen.
Min fertile hunkanin, vil jeg egentlig rigtig gerne have steriliseret, men jeg tør simpelthen ikke.
Hun hun bliver snart et år. Jeg havde mange problemer med at hun stressede og pludselig farede i hovedet på min anden kanin (kastrat, de går begge løs i min lejlighed). Jeg forhørte mig både her, hos dyrlæge og andre steder. Alle mente at den adfærd var kommet for at blive, og eneste løsning var sterilisation.
Af frygt har jeg ikke fået det gjort endnu. Men modsat, hvad alle mente, så er hun nu helt væk fra den stressede og dominante adfærd, der er faktisk ingen problemer mere. Så krydser fingre for, at hun fortsætter den gode stil, så hun kan slippe for kniven
okt 2012
apr 2010
Og så tror jeg, at vi har mistet 5 på mit arbejde pga. narkose
Jeg har dog også gode oplevelser med det, men det dårlige overskygger selvfølgelig de gode.
nov 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Gnavere: 3 Emner: 11 Svar: 204
Ja de dårlige oplevelser overskygger altid de gode, og netop derfor tror jeg også man skal gøre det man selv har det bedst med. Det kan måske godt virke lidt egoistisk, men det mener jeg ærlig talt også at man har ret til at være i nogen situationer
okt 2012
apr 2010
På den anden side, er livmoderhalskræft jo også en hyppig dødsårsag hos kaninerne, hvilket for mig er det, der taler mest for at gøre det. Men nej, jeg tør simpelthen ikke igen
Sascha: Vil sige, at hvis hun ikke trives, så er det bedst at tage chancen. Det er jo heller ikke fedt for kaninen at være stresset og hormonforstyrret hele dens liv. Men du kunne jo godt lige give hende lidt ekstra tid for at se om det stilner af. Det er jeg i hvert fald glad for, at jeg gjorde med min
okt 2012
Sterilisere hunkanin - skal/skal ikke