830 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Får Sille for meget? Får Sille for meget?

Heei alle gnaver mennesker, nok mest henvendt til kanin afdelingen.
Jeg har min lille kanin Sille som er en blanding af en løvehoved og en dværg. Hun har et stort bur hvor hun kan løbe videre ind i et lille hus på 2 m i længden og 1 meter i bredden hvor der er fyldt med hø og halm. ( kig i mit album. )
Min mor synes jeg giver Sille for meget at spise, men nu ville jeg lige spørge andre kanin elskere.

Jeg giver altid så Sille har kraft foder - Royal crown som er blanding af alt muligt.
Så giver jeg hende de der stænger - Kräcker Funny Fitness, en hver anden dag.
Så giver jeg hende 4-5 drops hver anden dag. Drops med gulerod.
Så har hun en aktivitets bold der altid er noget i.
Så får hun alt det hø hun kan spise + halmen i det lille hus.
Hun har salt sten og mineral sten.
Hun har to vand dunke i buret.
Hun får agurk + gulerødder så det er der hele tiden.

Er det for meget? Jeg synes ikke hun ser fed ud, og hun har ikke udviklet nogen dobbelhage.
Jeg ville dog heller ikke være ond ved hende hvis hun får, for meget mad? Hun er ude kanin, og det kan jo være barsk om vinteren.
Min mor synes det er i overkanten og min veninde siger hun på ingen måde giver hendes ligeså meget.
Er det mig som har overvuderet sådan et lille dyrs mave? smiley
P.s hendes Funny Fitness stænger er med honning og grøntsager.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Samle to små kommoder 450 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Får Sille for meget?
  • #1   10. jan 2013 Du skriver at du giver hende kraftfoder, men ikke hvor meget kraftfoder - og det er ret væsentligt i forhold til om hun får for meget foder smiley

Lad være med at give hende salt- og mineralsten, der gør absolut intet godt for kaninen, tvært imod kan det være med til at ødelægge både lever og nyrer hos en ellers sund kanin. Derudover er drops ikke jordens bedste føde, der er ingen næringsværdi i og det indeholder meget sukker.

Generelt skal man se kraftfoder (piller, müsliblandinger osv) som værende et tilskud, en lille løve som din skal ikke have mere end 1/2 dl foder pr. dag. Kaninens hovedfoder bør bestå af masser af frisk, velduftende hø og halm smiley

• #5   10. jan 2013 stængerne som du snakker om ville jeg give en gang om ugen.
    Drops kunne jeg ALDRIG finde på at give min kanin/kaniner
    Saltsten er ikke nødvendigt heller ikke mineral sten
    hø skal de altid have
    en vanddunk plejer at være nok (men det er vel forskelligt fra kanin til kanin)
    hun må ikke få for meget argurk da der er rigtig meget vand i
    mine får også en gulerod vær dag smiley

så jeg ville også sige at det er lidt i overkanten (selvom hun ikke er tyk )

• #6   10. jan 2013 Husk på at en kanin sagtens kan være fed indeni og have åreforkalkninger, selvom den ikke er synligt overvægtig smiley det er der mange, der ikke tænker på

• #7   10. jan 2013 Lykkeline: ja "thats right"
    smiley

• #8   10. jan 2013 Nej hvor er jeg glad for jeg skrev herinde.
    Jeg er bleven meget mere klog.
    Jeg har dog læst alle dyr skal have mulighed for at få salt, og det er derfor Sille har de der små runde.
    Det kan godt være jeg skal skære meget ned på hendes drops, og når posen er færdig så stopper jeg med at købe dem. Jeg synes bare de lød som søde, og fine godbidder? Der står på posen de er sunde for kaninen.
    Kraft foder har jeg fået hjælp af ude hos foder eksperten.
    Hendes Funny Fitness stænger synes jeg dog ville være mega syndt at fjerne da hun er helt vild med dem, men måske bare en om ugen i stedet for.
    Jeg synes det er svært, da jeg helst ville give hende alt i butikken smiley

• #10   10. jan 2013 enig lykkeline det er desværre MEGET udbredt hos kælekaniner og det er dem der bare får fri adgang til kraftfoder så, ja så meget som din får kan umuligt være god
    og så længe du fodre hende med 25g foder pr kg kanin så får hun ALLE de mineraler og ting hun har behov for..
    så væk med sliksten af alle arter

• #12   10. jan 2013 og de gnaver stænger syntes jeg du bør erstatte med grene af forskellige slags de er MEGET sundere og bedre tænk på hvad de spiser i naturen

• #13   10. jan 2013 Hvilke grene må hun da få smiley ?

• #15   10. jan 2013 Mht grene så må de ikke få fra stedsegrønne træer (f.eks. gran) smiley

Mener godt de må få birkegrene smiley

• #17   10. jan 2013 De må gerne få gran smiley

• #18   10. jan 2013 Gran må de gerne få ja smiley

• #19   10. jan 2013 OKay smiley Synes blot at have hørt de ikke måtte smiley

Så lærte jeg lidt nyt i dag smiley

• #20   10. jan 2013 Så længe at Granen ikke er smurt ind i harpiks smiley

• #21   10. jan 2013 Tror også jeg får mikset lidt sammen med hestens kost - hvad den ikke kan tåle smiley

• #22   10. jan 2013 Kaniner må gerne få grangrene, bare ikke taks smiley det er dog ikke alle kaniner, der er vilde med det da det har en ret pikant smag.

Det er fuldstændig rigtigt at kaniner også har behov for salt, men hvis man fodrer med ordentligt foder, får kaninen alle de mineraler den har behov for via foderet smiley

Jeg synes desuden at det er super fedt at du siger "gud, fedt at jeg lærer noget nyt" i stedet for den klassiske reaktion herinde hvor trådstarter bliver prinsessesur over at blive hjulpet på vej smiley

• #24   10. jan 2013 Mine kaniner får også de der stænger smiley bare en gang om ugen smiley

• #26   10. jan 2013 Nej nej men en gang om ugen er vel også ligesom at vi får slik en gang om ugen

• #27   10. jan 2013 stald gulerod det er jo et valg du selv tager, kanin har ikke valgt at du gir den slik i stedet for lækker grønt

• #28   10. jan 2013 Nej det ved jeg da godt smiley men jeg gider ikke være sådan en der bare skal have den sundestes af den sundestes kanin..... Mine kaniner må også være lidt forkælet

• #30   10. jan 2013 Ja men jeg gør altså som jeg gør :-):D

• #31   10. jan 2013 Men jeg har lavet en masse godbidder

• #33   10. jan 2013 mice ville gerne gøre det igen men gider ikke folk får ondt i røven igen smiley

så vi nøjes med et link smiley http://www.gnavergalleri.dk/forum/off-topic/31083-kanin_billigt_foder

Hov ja jeg skal jo huske og "advare" om realistiske billeder

• #35   10. jan 2013 men jeg havde advaret smiley

Beklager Pote smiley

• #37   11. jan 2013 Tænk på, at vilde kaniner ikke har fri adgang til kraftfoder hele tiden.

Jørgen

• #38   11. jan 2013 der er ikke noget der hedder "for MEGET foder".... dyr skal have lov at spise alt de lyster, ville du selv bryde dig om at sulte?:)
    Der hvor vi som mennesker skal blande os (altså: vi skal ikke blande os i mængden dyret indtager!) er hvis dyret bliver FED så skal vi ændre foder-tildelingen så den stadig kan tygge så meget den vil UDEN at blive fed... så hvis hun er buttet/fed så skal der skæres ned for de stivelsesholdige grøntsager (korn og rødder: rødbeder, gulerødder). Der er også meget stivelse og fedtstoffer i tørfoderet, det skal man heller ikke give for meget af. Til gengæld kan man skrue op for mængden af bladgrønt: hvidkål, bladselleri osv, det bliver de ikke fede af. Derudover kan man også give MERE hø, der bør altid være hø til rådighed. Har dyret spist alt sit hø, ja så fik den for lidt forrige gang, der bør være så den levner lidt hver dag.
    De der gnaver slik dimser vil jeg slet ikke give, de feder og gavner intet, de fleste er ikke engang tilsat vitaminer... dyret vil faktisk hellere have mere grønt end den vil have dem, hvis du kunne spørge den...

• #39   11. jan 2013 Susan S: Man skal netop ikke skrue op for hvidkålen smiley Idet for meget af det kan give diarre pga vandindholdet smiley
    Det samme med salat og agurk

• #40   11. jan 2013 Karina: min kanin havde aldrig diarre og han fik VIRKELIGT meget hvidkål, alt han gad æde faktisk. De får kun diarre hvis de ikke vænnes langsomt til det. Han havde ellers sart mave og fik diarre af iceberg, ligemeget hvor lidt jeg gav, men hvidkål tålte maven FINT:) og sikke noget pjat, ærligt talt: var det pga vandindholdet ville de jo få diarre af frisk græs også.Jeg tror du har givet for meget for hurtigt (altså uden tilvænning) hvis du har oplevet diarre pga hvidkål. Det er derimod kendt at mange kaniner kan ikke tåle iceberg.

• #41   11. jan 2013 Jeg har aldrig selv fodret med det, så det er kun fra "de kloge hoveder" jeg har det smiley

Kommentér på:
Får Sille for meget?

Annonce