2.664 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

S*it Kanin har fået unger :( S*it Kanin har fået unger :(

Som overskriften antyder er jeg ikke super glad smiley

Jeg hentede den dejligste teddy med blå øjne, Liva onsdag og i dag ville jeg parre hende op så hun har gået i løbegård med Magnus i dag. Hun lod sig parre og alt så ud til at være fint. Men da jeg så kom ud igen for at flytte dem tilbage i deres bur havede Liva fået unger :S

Det er desværre hendes egen unge der har parret hende op hos gamle ejer smiley

2 unger lå ikke i reden og var døde men resten var pakket ind i pels og der var liv i dem.

Hmm nu til mit spørgsmål... Jeg har altid sværget ikke at parre så tæt i familie.. og har aldrig prøvet noget lig så.. Hvor stor chance er der for at ungerne overlever og bliver sunde unger? og sunde voksen kaniner?

og kan Liva være med unger igen? altså kan Magnus have parret hende op allerede igen?

Hvad gør jeg med ungerne? er det bedst bare at aflive dem nu og vente og se om der kommer "sunde" unger om en måned? eller hvordan takler jeg det lige bedst?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af spisebordslampe i betonloft i 800 kr.
  • Installation af lamper 1.000 kr.
  • Setter op 4 loft lamper 650 kr.
  • Samling af havestol 300 kr.
  • Skærer bar stole Ben i sort metal 500 kr.
  • Hænge to lamper op 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  S*it Kanin har fået unger :(
  • #2   21. dec 2012 Kaniner kan klare meget indavl inden der sker noget.
    Så så længe de ikke har været parret før, burde der slet ikke ske noget.
    Bare vær ærlig over for køber, og fortæl at der er sket en søskende parring

• #3   21. dec 2012 Hun kan desværre godt være blevet drægtig, hvis hannen har været på hende efter fødslen. Der er desværre ikke andet for end at vente og se. Sørg for at holde godt øje med hende. Hun skal have, hvad hun har brug for, når hun skal producere mælk osv. Kaniner klarer meget indavl uden problemer. Jeg havde selv en søskendeparring for 3 år siden, hvilket for mig også var en stor katastrofe. 4 velskabte unger blev født.

Og det med at de kan have svage bagben, det har jeg aldrig hørt om.

• #5   21. dec 2012 Hvis der opstår problemer hos ungerne fra en indavlsparring, så skyldes det, at begge forældrene til ungerne har nogle dårlige gener, som ved en indavlsparring er blevet fordoblet og derved er kommet til udtryk. Indavl er en god måde at få bekræftet, hvorvidt de dyr man ønsker at bruge i sin avl, bærer på nogle helbredsmæssigt uønskværdige gener.
    I M-E's eksempel hvor to af ungerne fra en bror-søster parring har fået svage bagben skyldes det, at begge forældrene har arvet nogle dårlige gener, som er blevet forstærket gennem indavl og dermed kommer til udtryk hos ungerne. Da man nu ved, at begge forældrene besidder disse dårlige gener, bør man tage dem ud af avl, hvis ikke man vil risikere at føre disse dårlige gener videre til afkommene.

• #7   21. dec 2012 M-E: Det er meget muligt, men kombinationen af de to, der var i familie, har gjort, at generne er kommet til udtryk. Et individ får nemlig halvdelen af generne fra faderen og halvdelen af generne fra moderen. Hvis begge gener er "syge", vil sygdommen komme til udtryk.

• #9   21. dec 2012 Jeg synes du skal lade dem være, og holde øje med dem. Hvis de så viser tegn på fejl kan du altid aflive dem, men ville da være ærgeligt at aflive dem hvis de alle er sunde og rase:) bare hold godt øje med dem

• #10   21. dec 2012 Det er MEGET sjælden at der sker noget med ungerne i indavl.
    Hvis man self bliver ´ved med at avle sådan, så sker der jo;)
    Men ellers er det yderst sjælden.

• #12   22. dec 2012 *Opdatering*

De to unger som overlevede igår har i dag været friske og ser fine ud, det er ikke på nuværende tidspunkt til at se at de er indavl, og mor passer dem fint smiley selv om hun ikke kender mig så godt endnu vil hun gerne snakke når jeg kommer ind i løbegården og jeg må også gerne kigge til ungerne så det er dejligt:)

Jeg har endnu ikke besluttet om jeg vil aflive ungerne for det ville godt nok være træls hvis der kommer unger igen om en måned så ved jeg ikke lige hvad jeg skal stille op med de 2 hun har nu smiley

tænker om jeg bare skal krydse fingre og håbe der ikke kommer nogle unger og hun så bare har dem hun lige har født... det er hvert fald det jeg har lyst til at gøre lige nu...

hvordan er det i forhold til de unger hun har nu hvornår kan de klare sig selv hvis der kommer nye unger? jeg går ud fra jeg skal tage dem fra så snart hun har født?

• #13   22. dec 2012 Der sker ikke noget med de unger, medmindre der er genetiske fejl i linjen (hvilket du så finder vi ud af hvis de kommer til at fejle noget. Men er det en fin linje sker der Inter og ungerne kan bruges til avl også.

Du behøver ikke aflive dem. Hun kan godt klare begge dele, hun kam
    Finde på at sige fra overfor dem her som så er 4 uger når/hvis de andre kommer, men så kan du jo tage dem fra i et andet bur, de kan sagtens klare sig.

Kommentér på:
S*it Kanin har fået unger :(

Annonce