{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.027 visninger | Oprettet:

Decinficering af bure - Hvordan? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg skal til dyrlægen i dag med Rose og Kiara, da Kiara har en lille bar plet på numsen uden hår og Rose har nogle små sår oppe ved halsen, og jeg i den forbindelse er bange for at der er tale om sellnick. Det er dog ikke rødligt, men der er tydelige skæl hos Kiara, så nu får jeg det i hvert fald tjekket efter under alle omstændigheder, og påbegynder den nødvendige behandling alt efter hvad dyrlægen vurdere når vi kommer derhen kl. 11.

I tilfælde af Sellnick, skal jeg jo have givet bure, vandflasker, madskåle og huse den helt store tur, men jeg er blevet en smule i tvivl om hvordan jeg bedst kommer de fordømte mider til livs. Har læst et sted at Rodalon ikke skulle være nok eftersom det er udviklet til at fjerne bakterier, men da mider ikke er bakterier, har det ikke altid den ønskede effekt. Så hvad gør jer der har haft sellnickangreb før? Hvordan decinficere i burene?

Jeg har hørt om at man evt. kan skolde sine ting, men det er jeg lidt tilbageholdende overfor, da både flasker, bure og nogle af skålene jo er lavet af plastik og det har jo en tendens til at smelte ved høje temperaturer.

På forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Decinficering af bure - Hvordan?
  • #1   3. dec 2012 Koger det hele, og renser med Rodalon bag efter.. Miderne vil dø af kogningen, og rodalonen med derefter rense de døde mider ud..
    Så længe du ikke putter det i opvaskeren, så kan du sagtens koge det.

Det er hvad jeg vil gøre..

• #2   3. dec 2012 Susse: Ja, men som før nævnt så tænker jeg at burene og vandflaskerne jo ikke kan holde til at blive hældt over med kogende vand. Det er jo plastik.

• #3   3. dec 2012 Vi har brugt husholdningssprit til burene og kogende vand til flasker, skåle og træ. Er flaskerne af hårdt plast bør de kunne holde til at blive kogt uden at de smelter.

• #4   3. dec 2012 Okay. Der er vel ikke andet for end at jeg må prøve, og ellers må jeg jo ud og købe mig nogle nye flasker, men tvivler desværre på at de kan holde til det vil jeg sige... de fleste af mine skåle er også af plastik, så dem bliver jeg i værste fald også nødt til at erstatte...

• #5   3. dec 2012 Jeg har gjort det både med bure og flasker både i blød og hård plast, jeg koger det altid inden mine dyr får det, og ellers en gang hver anden måned, så det burde sagtens kunne holde..

• #6   3. dec 2012 Jeg tænker sådan lidt at hvis alle dyr er behandlet imod sellnick så bør det jo ikke kunne springe retur på dyrene, derved er det vel hip som hap med disinfektion....

Men jeg ved det faktisk ikke jeg har aldrig haft sellnick ved dyrene...

Generelt set disinfiserer jeg ikke ved dyrene medmindre det desideret skulle blive nødvedigt, jeg er af den holdning at man også kan lave tingene og omgivelserne for sterile og pakke dyrene ind i for meget vat.

• #7   3. dec 2012 Susse: Okay, nu forsøger jeg, og i værste tilfælde må jeg jo bare erstatte det med noget nyt...

Sortfod: Jeg har heller ikke haft det før, så jeg ved heller ikke rigtig så meget om det andet end hvad jeg har kunne læse mig til. Dyrlægen mente at de har haft det fra opdrætteren, så det er selvfølgelig rigtig øv at få det ind på den måde, men sådan er det jo nogen gange, så nu bliver ALLE dyr behandlet. Derudover fik jeg også at vide af dyrlægen at burene skulle desinficeres, så det er derfor jeg gør det. Hellere være på den sikre side end at dyrene bliver syge igen om en måneds tid smiley

• #8   3. dec 2012 Hvis dyrene har været sunde og raske da du fik dem kan opdrætten ikke vide det.

Det menes at dyrene kan ha det liggende latent i dem og for den sags skyld være raske smittebærer i rigtig mange mdr. og det slet heller ikke er sikkert det nogen sinde ville komme i udbrud.

Så opdrætten har ikke kunnet vide det.

• #9   3. dec 2012 Sortfod: Det vil jeg ikke sige hverken fra eller til med hensyn til. Jeg er personligt selv af den holdning at jeg ikke tror på at det ligger latent i dyrene, men jeg tror på at der kan gå noget tid fra de bliver udsat for smitte til de viser symptomer på at være syge smiley Så jeg er skam enig i at opdrætteren ikke har vist det, og det var nu heller ikke et angreb mod nogen, bare mere en konstatering smiley

• #10   3. dec 2012 Jeg har noget som normalt er til katte, som fjerner det. Mine har selv haft skab og jeg brugte det der, hver gang jeg skiftede bur og satte deres huse uden for i frosten i nogle dage, købte ny flaske og vaskede deres mad skåle grundigt. Og den dag havde jeg dem ude på sengen, mens buret var ude i haven og blev godt og grundigt koldt (gjorde det om morgen) også om aftnen varmede jeg self buret op, så jeg var sikker på at de ikke ville blive syge af at komme ned i buret igen.

• #11   3. dec 2012 som godt nok kun disinfiserer men det er mere stærkt i virkningen.

• #12   3. dec 2012 tjaa jeg har solgt dyr som har udviklet sellnick lang tid efter de blev solgt til trods for jeg aldrig selv har haft sellnick ved mine dyr.

Og det hjælper ikke at behandle så længe ingen udviser symptomer på det.

Men man kan jo tro hvad man vil. smiley

• #13   3. dec 2012 Lea: Tak for svar, men nu er burene blevet kogt over, derefter afvasket med Rodalon og skyllet godt over, og afslutningsvis afsprittet med husholdningssprit, så jeg er ret sikker på at der ikke er nogen mider der har overlevet den tur smiley

Sortfod: Det er jo ikke sikkert at det er dine dyr som har båret smitten? Det kan jo sagtens være nogle af de andre dyr som pågældende ejere har haft. Som sagt tror jeg ikke på at det ligger latent i dyrene, men jeg tror godt at der kan gå længe fra de bliver udsat for smitte til de selv bliver syge, ligesom der også er meget stor forskel på hvor hurtigt dyrene forværres når først de er syge smiley Men ja, det er jo heldigvis et frit land vi lever i, så hver sin holdning smiley

• #14   3. dec 2012 Jovist.

Men i prinsippet kan du jo risikerer det samme selv nu. At du har fået sellnick ind, og de dyr hvor det ikke kommer i udbrud egentligt har smitten. Og alle unger der derfor bliver født ved dig, også får smitten. Og så efter underne flytter fra dig stresses de, og nogle af dem kommer i udbrud med sellnick.

Det er jo ikke noget du kan gøre ved hvis de er sunde og raske når de flytter.

Og det er ingen kritik af dig, det må du ikke tro.

Jeg siger bare at jeg ikke tror på at tingene er sort og hvide altid selvom det var lettest hvis de var.

smiley

• #15   3. dec 2012 Sortfod: Det tror jeg ikke. Jeg behandler nemlig alle mine dyr, også dem der endnu ikke viser tegn på at være syge, for at være sikker på at komme det til livs, og derved vil jeg jo mene at mine dyr er fri for smitte - hvis min teori holder stik vel at mærke. Dermed vil der heller ikke være nogle raske smittebærer i min bestand, og derved vil de heller ikke give det videre til evt. unger.

Jeg vil også gerne lige understrege igen at jeg på ingen måde bebrejder opdrætteren at dyrene har fået sellnick, for selvfølgelig kan jeg ikke beskylde hende for at vide noget, som jeg heller ikke selv kunne se da jeg fik dem hjem, det er klart smiley

Jeg tager det skam ikke som en kritik, men bare som om at vi er af forskellige holdninger til dette punkt, og det skal der jo også være plads til smiley

• #16   3. dec 2012 ok...

Jeg ved bare at bla. min. en opdrætter som også er dyrlæge har udtalt at ligesom man ikke kan behandle forud og dermed sikre sig at dyrene ikke får smitten, så virker det heller ikke, hvis sygdommen ikke er i udbrud. Den kan jo bare være i synligt udbrud og usynligt udbrud. Men hvis dyret bare har smitten men ikk i udbrud så kan man ikke få det væk ved at behandle for det.

Også derfor at selvom man behandler hele bestanden når man får sellnick så kan man komme ud for at der går få mdr. og så har nogle nye det.

Men ja vi ser forskelligt på det, og det er også fint nok.

• #17   3. dec 2012 Sortfod: Men ligesom vi har forskellige holdninger har dyrlæger det samme, og min dyrlæge mener det samme som jeg, og dermed er det også hende der har sørget for at jeg får medicin nok til dem alle smiley
    Men ja, lad os bare lade den ligge ved det. Der skal jo være plads til forskellighed smiley

• #18   4. dec 2012 sellnick/skab = det er fuldstændigt ligegyldigt om burene desinficeres, for miderne kan KUN overleve på dyrene. Så sålænge alle dyr bliver behandlet korrekt imod sellnick så vil miderne dø.
    Men derimod skal der desinficeres grundigt ved ringorm...

• #19   4. dec 2012 Susan: Okay. Er du sikker på det? For synes jeg læste et sted at miderne kan overleve væk fra dyrene i op til tre dage?

• #20   4. dec 2012 3 dage betyder jo intet hvis det endelig passer, for medicinen de får dræber dem hvis de forsøger at kravle på dyrene igen. Medicinen er jo enten ivomec som man giver med 10 dages mellemrum, eller noget andet, stronghold fx som virker i 14 dages tid... begge dele dræber alle mider uanset...:)

• #21   4. dec 2012 Susan: Jeg har læst et sted man behandler med ivomec med 10-14 dages mellemrum og min dyrlæge sagde med 14 dages mellemrum (:

RR: Jeg mener heller ikke man skal desinficere (:

• #22   4. dec 2012 Susan: Okay. Men nu er burene i hvert fald blevet desinficeret denne gang og så må jeg se hvad jeg gør næste gang for hvis det ikke er nødvendigt er det jo spild af de 4-5 timer det tager mig at nå igennem det hele smiley Jeg har fået Ivomec med hjem, og fik at vide af min dyrlæge at jeg skulle give det med 7 dages mellemrum og af 4 gange smiley

Nadia: Okay. Gik nu også bare efter hvad jeg fik besked på af min dyrlæge, og så ville jeg jo hellere være på den sikre side smiley

• #23   4. dec 2012 RR: Det var da utroligt hvor forskellige oplysninger man kan få fra dyrlægerne (: Hvor meget ivomec skulle du give?

• #24   4. dec 2012 Nadia: Jeg skulle give 0.1 ml pr. kilo kropsvægt smiley

• #25   4. dec 2012 7 dages mellemrum er mod rovmider, de skal have oftere pga deres cyklus er hurtigere... men giver du fire gange med 7 dages mellemrum så dør både rovmider og sellnickmider af det, så det er ok behandling frem for at give for lidt (kun en gang fx) som man tit hører om...

• #26   4. dec 2012 0.1 er så kun ½ dosis... de skal have 0.2 ml pr kg marsvin

• #27   4. dec 2012 Susan: Okay. Men vi har kun fået medicin med til at give 0,1 ml pr. gang...

• #28   4. dec 2012 ok, så hør her:

rovmider: der giver man to gange med 7-10 dages mellemrum.
    Sellnick: der giver man 2 gange med 10-14 dages mellemrum.

Du har fået med hjem til at give HALV dosis HELE FIRE gange med 7 dages mellemrum.
    Der kunne du også vælge kun at give TO gange med ti dages mellemrum, men så til gengæld give FULD dosis.-... eller kontakte dyrlægen og få mere medicin så du kan give fuld dosis alle fire gange...

at give halv dosis er jo dumt uanset hvor mange gange i træk man giver det...;)

• #29   4. dec 2012 Susan: Okay, men har jo allerede behandlet dem i går, så i det tilfælde bliver det kun den ene gang med fuld dosis, for der er jo kun tilbage til at give 3 gange mere med halv dosis smiley Men kan da være jeg lige skal ringe ud og snakke med dem hos dyrlægen smiley

• #30   4. dec 2012 det er ikke første gang en dyrlæge har givet for lav dosis fordi de ikke er vandt til at behandle marsvin med det og er overforsigtige... jeg har selv stået og skabt mig for at få fuld dosis, og det døde ingen af mine svin af;)

• #31   11. dec 2012 tror også advange og advocate virker mod det utøj, syntes min dyrlæge engang sagde at det man køber til hunde/katte kan bruges på kaniner og marsvin.....

og der skal du ikke have recept til.

• #32   11. dec 2012 Du må aldrig bruge Advocate til marsvin. Det risikere at slå dem ihjel.
    Kender dog ikke det andet produkt, men hvis det er nogenlunde det samme, så ville jeg heller ikke give det.

Kommentér på:
Decinficering af bure - Hvordan?

Annonce