{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fedme
  • #1   17. okt 2012 Giv hende mindre mad og/eller mere motion

• #2   17. okt 2012 Hvad vejer hun?

• #3   17. okt 2012 Ja har tænkt på mindre mad. Og jeg ved ikke hvor meget mindre jeg må give hende. Hun vejer 1200g. Og hun får det samme som mine to andre. De er bare på almindelig fodder. Og jeg ved ikke hvordan jeg kan motionere mere end hun gør. Og hun er i buret. Og nogle gange på gulvet.

• #4   17. okt 2012 Mærk på hende - er hun kompakt, eller er hun flæsket?

• #5   17. okt 2012 Hun er flæsket. Og kan ikke vaske sig selv på ryggen.

• #6   17. okt 2012 Dit foder, er det vitakraft kugler, en blanding eller hvad er det? (kunne ikke finde det på google)

• #7   17. okt 2012 Skær ned på tørfoderet, men sørg for, at hun får meget meget mere hø i stedet for.
    Man må ikke bare give mindre foder, for så risikere man, at deres system går i stå.
    Så mindre tørkost, mere hø og meget mere motion.

• #8   17. okt 2012 Har lige taget det her billed

• #9   17. okt 2012 Har lige taget det her billed

• #10   17. okt 2012 Har lige taget det her billed

• #11   17. okt 2012 Her

• #12   17. okt 2012 Her

• #13   17. okt 2012 Her

• #14   17. okt 2012 Øhm?

• #15   17. okt 2012 OK. Har du nogle gode forslag til motion?

• #16   17. okt 2012 Jeg troede jeg kunne ligge et billed ind via mobilen. Men kan se det ikke virker. Altså det hedder Vita special, vario +inulin. Food-mixer. Balance og det er fra vitakraft.

• #17   17. okt 2012 Og de er runde med et hul i midten

• #18   17. okt 2012 Jeg kender ikke til et foder fra vitakraft, der er slankefoder. De plejer at være ret fedende allesammen.

• #19   17. okt 2012 Underligt. Hvad kender du så af slankende fodder

• #20   17. okt 2012 Cavia Korrell er et godt foder smiley Så er der også Ovator og time Mega C.

• #21   17. okt 2012 OK. Og hvor kan jeg købe det?

• #22   17. okt 2012 Hvis du er heldig kan du finde det billigt på nettet smiley - men jeg køber min cavia korrell i Maribo men det er vidst for langt væk smiley

• #23   17. okt 2012 Tima Mega C kan købes på www.zooplus.de

I Plantorama kan de f.eks. købes Cavia Pro som også er udemærket foder

• #24   17. okt 2012 Hm... jeg er lige blevet opmærksom på, at Cavia Korell faktisk indeholder hhv. BHT og K3-vitamin, som ikke er særlig sundt for marsvinene...

BHT er videnskabeligt dokumenteret som værende kræftfremkaldende hos mus og rotter, og K3-vitamin er giftigt. Jeg ved ikke, hvorfor pokker man har valgt at putte den slags i foderet.

P.t. er det godt nok dette foder, jeg fodrer med, fordi jeg fik det anbefalet, da jeg pludselig ikke længere kunne få Ovator mere, og foderet er da hellere ikke mere "farligt", end at mange opdrættere fodrer med det uden problemer. Jeg har bare ikke lyst til at tage chancen på sigt og er derfor begyndt at se mig om efter noget andet. Så kan jeg også håbe på at finde noget, der ikke er lucernebaseret samtidig... det skulle nemlig heller ikke være super godt.

Hvis jeg skulle slanke mine marsvin, ville jeg dog også skære ned på tørkosten, give lidt mere hø + evt. tørrede urter og så undlade sådan noget som rodfrugter i det daglige grønt, da mange rodfrugter indeholder en del sukker og dermed også virker fedende.

• #25   17. okt 2012 Den "nye information" med K3 vitamin kommer så vidt jeg ved fra samme kant som mener al pelleteret foder eller tørfoder generelt set er noget skidt, så hvad man vælger at lægge deri er op til én selv.

Vitakraft foder er generelt set kendt for at være fedende, så et skift kunne være en udemærket start.

• #26   17. okt 2012 Enig med Von Fancy.
    Og så er det vist ikke kun Cavia Korrell, men alle typer pillefoder, de to ting findes i.
    Og jeg har stadig ikke set nogen beviser på, at det rent faktisk er skidt for marsvin.
    Kun påstande fra dem, der mener man slet ikke må fodre med pillefoder.

• #27   17. okt 2012 Nu har jeg fodret med Cavia Korrell i mange år, og jeg kommer ikke til at skifte foder bare fordi nogle hippier sidder og himler op om, at alt pillefoder er skidt for marsvin, for mine dyr trives på det foder.

• #28   17. okt 2012 inulin er så vidt jeg ved et kulhydrat? Et kostfiber som virker fremmende for fordøjelsen ved mennesker pga vi ikke kan nedbryde det med vores enzymer, er hvad jeg har læst om det. Men marsvin har en yderst effektiv blindtarmsflora og kan nedbryde nærmest hvad som helst.... så bare fordi det virker "slankende" (ved at fremme tarmpassagen) ved mennesker kan vi ikke gå ud fra det virker ligesådan ved dyr.?.. jo måske ved rovdyr eller mennesker som jo i forvejen ikke er særligt effektive til at nedbryde fibre, men dyr som er designet til at nedbryde kostfibre (marsvin, kaniner, heste osv) kan muligvis godt nedbryde det og så virker det altså som sukker i deres krop... Jeg VED ikke om det er sådan det hænger sammen, og om det KUNNE være årsagen til det virker fedende på dit dyr, men i mine "kemi-ører" lyder det som et smart salgstrcik at de bruger noget i dyrenes foder som går for at være sundt i menneskenes foder... et eks du måske bedre kan forholde dig til at at mennesker bliver normalt ikke fede af rå gulerødder, men der er marsvins fordøjelse igen SÅ effektiv mht til planter at de kan sagtens æde sig fede i gulerødder... Et andet eks til at illustrere forskellen mellem de forskellige dyrearters fordøjelse er jo at ser du på hunde/kattemad som er slankekost kan det faktisk sagtens være meget højere i kulhydratindhold end et andet hunde/kattefoder som ikke er slankende: det er pga hunde og katte IKKE er så gode til at fordøje planter, dvs du kan proppe deres foder med store mængder kulhydrat i form af ris fx og så virker det stadigt slankende på dem bare fedtindholdet er reduceret...
    Hø er noget af det marsvinemad der holder længst tid i tarmen uden at blive nedbrudt, ergo er det noget af det mest slankende.... så vil du slanke et marsvin så giv den grønt for vitaminernes skyld (grønt UDEN stivelse!) og så masser af hø til at fylde tarmen... og får den grønt nok tl at dække vitaminbehovet så behøver den jo ikke tørfoder når den ER fed i forvejen (tynde dyr kan have behov for kraftfoder hvis der er koldt).

• #29   17. okt 2012 Jeg er ikke erfaren nok (eller for så vidt uddannet) til på egen hånd at "kloge mig"; det indrømmer jeg gerne, og som sagt anerkender jeg det faktum, at mange opdrættere har fodret med Cavia Korell i årevis, uden der umiddelbart er sket nogen skade ved det. Jeg er på ingen måde at betragte som hverken "hippie" eller fanatiker. smiley Derfor vil jeg heller ikke sidde og sige "lad være med at fodre med Cavia Korell" (som sagt bruger jeg selv dette foder p.t., indtil min sæk er brugt op) - jeg tillader mig blot at rejse et spørgsmål. Så må det være helt op til den enkelte, hvad de mener om det. smiley

Men jeg har i forbindelse med, jeg har været i gang med at grave rundt i "foderjunglen" læst disse to videnskabelige artikler (på engelsk), som er kilden til min påstand vedrørende henholdsvis K3-vitamin og BHT:

http://www.sciencelab.com/msds.php?msdsId=9924603
    http://edepot.wur.nl/201857

Det skal lige nævnes, at det nederste links er en hel afhandling om tumorer hos mus, så jeg vil anbefale, at man springer frem til side 33-34 og læser derfra, hvis man har interesse i at læse lidt om BHT.

Indholdet i de to artikler bekymrer mig personligt, og derfor tror jeg nok, jeg vælger at se mig om efter noget andet, når min nuværende sæk Cavia Korell er ved at være brugt op.

Jeg har hørt en påstand om, at Burgess Excell skulle være bedre, fordi det bl.a. også hovedsageligt er græsbaseret frem for lucernebaseret (selv om der er lucerne i), men om den har noget på sig, aner jeg intet om. Jeg har heller ikke kunnet finde en deklaration for det pågældende foder og deraf snuse mig frem til, om også dette foder f.eks. indeholder K3 og BHT.

Jeg overvejer selv at gå over til Skt. Hippolyt gnaverfoder; hhv. Lepo Menue og Lepo Flowers. De to typer foder indeholder ikke ekstra C-vitamin, sådan som decideret marsvinefoder gør, men her er min tanke at tilføre den nødvendige mængde C-vitamin gennem det grønt, jeg giver ved at være obs på indholdet af C-vitamin i de forskellige typer grønt.

Men som sagt... jeg graver stadig rundt og leder efter lige præcis det, JEG tror på. Fodring er vel nærmest "religion", uanset hvilken dyreart, man holder (det er i hvert fald også den erfaring, jeg har gjort mig indenfor hhv. hest, hund og kat), og man skal selv vælge, hvad man mener er korrekt og passer bedst til sine egne marsvin. Jeg tillod mig blot at lufte nogle af de tanker og bekymringer, jeg selv har gjort mig ud fra den information, jeg har kunnet finde om diverse næringsstoffer mv. på nettet. smiley

• #30   17. okt 2012 Det er så bare ikke alle marsvin, der gider æde Burgess Excell.

Og bare fordi noget er kræftfremkaldende hos mus er ikke ensbetydende med, at det også er det ved marsvin. Så indtil der er dokumentation på, at det også er kræftfremkaldende hos marsvin, så tror jeg ikke på det. Jeg har endnu ikke haft et marsvin med kræft.

• #31   17. okt 2012 Bare lige, så der ikke hersker nogen misforståelser, så er der heller ikke tale om "tro" for mit vedkommende - kun en vis bekymring og usikkerhed omkring det; netop fordi jeg jo heller ikke selv har de store erfaringer på området og ej heller er forsker. smiley

• #32   17. okt 2012 Nej, men skal man tro på dem, der påstår at Cavia Korrell er dårligt, så skulle alt fuldfoder/pillefoder være dårligt. Det er ikke noget med, at det kun er Cavia Korrell der er skadeligt i følge dem, det er ALT pillefoder.
    Og de mener, at man faktisk kun må fodre med hø og grønt og ikke andet.

• #33   17. okt 2012 Men altså, der er ingen beviser på, at cavia korrell skulle være dårligt.

• #34   17. okt 2012 Nej, det har du for så vidt ret i - jeg er heller ikke stødt på nogen konkrete beviser på, at Cavia Korell som helhed skulle være dårligt/skadeligt. Ej heller Ovator osv., selv om jeg har hørt påstande om, at Ovator kan være for "stærkt" for nogle marsvin. Så derfor fremsætter jeg heller ingen påstand om, at Cavia Korell eller pelleteret foder i det hele taget er skadeligt/dårligt!

Det var alene de to stoffer; K3-vitamin og BHT, som vakte min bekymring, og som forefindes i Cavia Korell (ved ikke, om de også findes i Ovator, da jeg heller ikke her har en deklaration), og jeg kunne faktisk godt have tænkt mig at vide, hvorfor disse stoffer ER i det pelleterede foder, hvis kan sås bare den mindste tvivl om, hvorvidt de kan være skadelige eller ej. smiley

Og det er så her, jeg hiver min helt store kæphest op ad tasken: Jeg kunne stadig rigtig, rigtig godt tænke mig, at der blev forsket langt mere i marsvin. Både i deres ernæring og i deres adfærd. I mine øjne er der en enorm mangel på videnskabelig dokumentation omkring marsvin, og det synes jeg, er rigtig, rigtig ærgerligt.

Det er jo netop qua denne mangel på videnskabeligt funderet information, at der let opstår diskussioner om dette eller hint, fordi folks holdninger og viden ofte hovedsageligt er baseret på egne erfaringer, og erfaringer vil som regel ofte være forskellige fra person til person.

• #35   17. okt 2012 Mine hovedkrav til et pelleteret foder er at der skal virke som et kraftfoder, dvs der skal være mere protein i end i en gulerod eller et æble... det skal ikke bare bestå af kulhydrater som kun giver energi (og i værste fald fedme). Så kunne jeg ligeså godt bare give dem ekstra meget hø, det er jo også kulhydrater. Det skal være pelleteret som nævnt, så de ikke kan sortere. Jeg vil helst ikke have foder som er lavet af soya da jeg ikke mener soya er marsvinemad, hellere "corn" (majs). Der må ikke være annimalske produkter i da det kan lave ubalance i marsvinenes tarmsystem ved at give grobund for bakterier som slet ikke hører til i deres mavesystem. Det må ikke være for meget sukker i heller og jeg ser helst det er baseret på lucerne som er en god kraftfoderkilde til marsvin... og så skal der naturligvis være c-vitamin tilsat i foderet...

• #36   17. okt 2012 Ej altså, nu har jeg opdrættet marsvin i 12 år og har først fodret med ovator og nu de sidste mange år med cavia korell.

jeg har ikke mistet dyr pga foder.
    det ender jo med at vi ikke har foder til vores dyr,hvis man bliver ved med lede i dokumenter og hvad ved jeg.

jeg bliver ved med at fodre med Cavia korell. smiley

• #37   17. okt 2012 problemet med ovator er ikke klarlagt... jeg har talt med en anden opdrætter (+200 dyr) som har observeret det samme som mig: hanner kan muligvis ikke tåle ovator ad libitum hvis de skal blive mere end 4 år ca og ikke dø af dårlige nyrer inden.... hunnerne kan bedre klare det. Jeg (og hende jeg talte med om det) mener det er pga der er "et-eller-andet" i ovatoren som er skidegodt til dyr i avl (VÆKST), men ikke til "maintenance ".... jeg tror det er pga Ca/P.... ikke fordi forholdet mellem de to er helt skævt, det er faktisk fint når man indregner de får en masse mere Ca via høet, men jeg tror den samlede mængde af de to er for høj... medmindre man som nævnt BRUGER det til egen knoglevækst eller til fostres vækst... jeg er derfor begyndt at rationere mine hanners tørfoder: jeg har simpelthen set på hvor meget min fineste han spiser om dagen (ham som er kraftigst i kroppen) for det er faktisk også ham der spiser MINDST ovator sjovt nok... han spiser ikke mere end 25g pr dag, dvs ca et snapseglas fuld. Og så tænker jeg jo: når han klarer sig fint for den mængde og er 2½ år nu og vejer fint til, næsten ikke drikker vand bare han får grønt, osv og ALDRIG har været ret interesseret i ovatoren, jammen så må de andre jo også kunne klare sig for den mængde? og dermed får hannerne et snapseglas tørfoder om dagen og så ellers hø og grønt for resten... det er ikke engang hver dag ham den flotte har spist op, så dem der spiser sådan 40g de spiser jo meget mere end nødvendigt... og en af dem der spiser MEST tørfoder er faktisk den tyndeste af mine hanner...

• #38   17. okt 2012 Det med at dyrene ( hanner som Susan skriver) ikke kan tåle ovator alibitum kan forklare hvorfor f.eks jeg aldrig i de 10 år jeg har brugt ovator har oplevet problemer som nogle har med ovator, såsom blære sten og den slags.

For ingen af mine dyr har tørfoder a libitum, der bliver fodret 1 gang om dagen med tør foder, hvor de har rigeligt til fodringen næste dag. Og så har de ellers hø.

• #39   17. okt 2012 Som sagt - bare lige så det står HELT klart og ikke kan misforstås - jeg siger IKKE at folk skal stoppe med at fodre med Cavia Korel eller Ovator! Slet ikke! smiley

Det er da helt op til den enkelte - uden direkte videnskabelige fakta at gå ud fra, kan det en principielt være lige så godt som det andet. Så er det jo kun erfaringen, man har at forlade sig på.

Jeg udtrykte blot en bekymring fra min side med udgangspunkt i noget, jeg havde læst.

Pt. får mine marsvin tørfoder ca. en gang om dagen (nogle gange rører de næsten ikke deres tørfoder, men spiser kun hø og grønt, og så fylder jeg selvfølgelig ikke bare nyt foder oven i). Der ud over får de hø og grønt for resten.

• #40   23. okt 2012 Jeg vil sige jeg er blevet noget klogere på fodder. Og jeg vil give hende mere hø end fodder. Hvis jeg har forstået jer ret? Jeg bruger det sidste af mit fodder og skifter så over til Cavia Korrell , hvis jeg kan finde det.

Jeg blev bare ikke klog på hvordan jeg kan få hende til at røre sig mere. Jeg har hende ude på gulvet nogle gange. Men det er jo begrænset hvor meget hun røre sig der.

Og mange tak for hjælpen smiley

• #41   23. okt 2012 Har hun ting i buret hun kan hoppe op på og ned af feks?

• #42   23. okt 2012 teknisk set... så er det ikke sikkert at du får hende til det... nogen marsvin synes bare at de ligger bedre end de står. Lissom der findes masser af aktive marsvin, hvor det stadig ikke falder dem ind at man kan hoppe op på ting.

• #43   23. okt 2012 Mine marsvin er vilde med Burgess Excel.
    Det er så også noget dyre end andet pillefoder.
    En deklaration kan ikke altid bruges.
    Den fortæller ikke hvad der ER i foderet, men blot hvad producenten har TILSAT.
    Sådan fungerer det nemlig med gnaverfoder smiley
    Men ellers kan deklarationen på Burgess Excel ses på LUX Shoppen:
    http://www.lux-shoppen.dk/burgess-marsvin-10kg-p-773.html

• #44   24. okt 2012 Hun har et hus hun kan hoppe op på. Men det har hun aldrig gjort.
    Og tak for hjælpen. Jeg har kikket på hjemmesiden. Jeg ser lige på hvilket slags fodder jeg skal starte på. :0)

Kommentér på:
fedme

Annonce