{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.043 visninger | Oprettet:

Skal han have en makker? {{forumTopicSubject}}

Hej der ude.

Jeg har nu haft mit skønne han marsvin Bumme i 3 dage.
Jeg har haft marsvin før, og jeg har ingen andre problemer med Bumme end at han om natten løber rigtig underligt og hurtigt rundt, som om at der er noget helt galt, og han ikke kan finde ro - Det forhindre mig i at sove, da jeg ikke bryder mig om tanken om at der måske kan være noget i vejen.
Jeg har spurgt jer her inde omkring hvad der mon kunne være galt. Jeg er kommet frem til at han er ensom. - Så jeg har lige nogen spørgsmål.

1) Han er et han marsvin på 4 måneder - Hvem skulle jeg sætte ham sammen med, uden at noget ville gå galt (unger, slogskampe etc.)
2) Er der nogen der har nogen gode råd til hvordan jeg kan få ham vendt af med at føle sig ensom, selvom at han er alene? Jeg vil nemlig helst holde mig til at have et enkelt marsvin, da jeg føler at det er svært at holde to - Og elske dem lige højt..

Knus Pernille. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal han have en makker?
  • #1   12. okt 2012 1) en hanunge.

2)Så skulle du have købt en kanin istedet. Marsvin SKAL have en ven alt andet er dyremishandling.

• #3   13. okt 2012 Nu ved jeg ikke om det vil besvare dine spørgsmål, men at have to marsvin er ikke sværere end at have et. Og da marsvin er flokdyr, er det vigtigt de har en ven at bruge livet med.
    Dyret bliver mere glad, og meget mere social. Du vil klart kunne mærke forskel, positivt, uden at det tager meget mere tid. smiley

• #4   13. okt 2012 Selvfølgelig skal han have en ven - et menneske kan på ingen måde erstatte en ven af samme art smiley
    Så køb du en hanunge, så vil han blive mere glad og tryg. Og hvis du vitterlig ikke tør sætte 2 hanner sammen igen, så må han blive kastreret så han kan få en dame.

• #5   13. okt 2012 Helt enig med Kathrine S smiley

Sarah G: Det er rigtigt, det er synd for et marsvin, hvis det skalvære alene, men ligefrem mishandling kan man ikke kalde det, hvis dyret ellers passes ordentligt smiley

• #6   13. okt 2012 Det er ikke svært at elske to marsvin lige højt smiley elsker alle mine lige højt smiley
    Så find du ham en lille bur kammerat smiley du vil tydeligt kunne mærke forskel hurtigt.

• #7   13. okt 2012 Ja han SKAL have en makker.

• #8   13. okt 2012 Jeanne: jamen det synes jeg nu engang det er!! I Sverige er det mod dyreværnsloven at holde marsvin isoleret fra artsfæller..det er der nok en grund til. Hvis man kun vil have ET dyr så køb for fanden et kræ der trives ved dette. Dem er der masser af!!

• #9   13. okt 2012 Sarah: Rolig nu. Der er ingen grund til at hidse sig op. At kalde det mishandling, er da en grov beskyldning af TS. Mishandling betyder, at dyret ikke bliver behandlet ordentligt. - Hvorfor ikke bare fortælle TS på en pæn og ordentlig måde, at et marsvin ikke bør gå alene?

• #10   13. okt 2012 Hvis jeg bliver meget mere afslappet tror jeg skider i bukserne-er overhovedet ikke hidsig. Hvorfor kan du ikke bare acceptere at jeg mener det ER mishandling fordi det netop ikke bliver behandlet ordentligt.
    og havde TS nu gidet at google på marsvin INDEN vedkommende købte sådan en ville TS også vide at marsvin er flokdyr og ikke skal gå alene. At holde flokdyr i isolation er grov dyremishandling i mine øjne, da det er fuldt ud på højde med mangel på foder, vand og ordentlige burforhold. Længere er den sådan set ikke.

• #11   13. okt 2012 Sarah: Vi har nok alle sammen lavet brølere - også dig smiley Du er 32 år, TS er 17 år. Måske tænker man som 17-årig ikke over, at et marsvin ikke skal gå alene. Spørger du dyrehandlerne, siger de jo også, at det ikke er nødvendigt at holde to sammen. (Jo, det er jeg helt enig i, at det er, altså nødvendigt at have to sammen). TS spørger jo netop om råd - ergo vil hun jo sit marsvin det bedste - og det kan man da ikke kalde mishandling.

• #12   14. okt 2012 Det har de ikke sagt i de 2 dyrehandlere jeg har arbejdet i. Og ja jeg er 32 og havde hun været 10 eller 11 så havde hun været undskyldt men hun er 17!! om et år eller mindre må hun stemme i vores land! Så er man fandme også gammel nok til at tænke sig om tage ansvar for de dyr man køber og mener stadig det er mishandling jo.

• #13   14. okt 2012 Det er noget pjat det der du skriver med "det er sværere at holde to, og elske dem lige højt".

For det første kræver to marsvin stort set ikke mere pasning end et. For det andet er marsvinene fløjtende ligeglade med hvor meget du elsker dem, så længe de får deres krav om foder, vand, pleje, ARTSFÆLLER osv... Opfyldt.

Jeg har da også et par af mine marsvin der betyder mere for mig end de andre. Men det kan jeg tillade mig netop fordi de alle alligevel bliver behandlet lige godt. Husk at marsvinene elsker ikke os. De "elsker" det foder, vand osv... vi giver dem og de artsfæller de bor med.
    Du ville aldrig kunne være "stand in" for et andet marsvin, da dit nuværende marsvin aldrig ville se dig som en artsfælle eller noget der ligner.

• #15   14. okt 2012 Sandra S: "Jeg vil nemlig helst holde mig til at have et enkelt marsvin da jeg føler det er svært at holde to - og elske dem lige højt".

Det er det hun har skrevet. Jeg kan ikke se et sted hun skriver det ikke er svært at elske dem lige højt.

• #17   15. okt 2012 Sarah G: Det er også imod den danske dyreværnslov ikke at opfylde dyrets sociale behov.

• #18   15. okt 2012 Cavy : Nej skriver også den svenske;-) Vi ejer ikke skåne mere smiley

• #19   15. okt 2012 Sarah G: Ja, jeg ved du skrev den svenske. Men det er altså også imod den danske dyreværnslov at holde marsvin alene. Det står bare ikke så direkte som det gør i den svenske smiley
    Men det var nok bedre at referere til den danske end til den svenske, når vi nu bor i Danmark smiley

• #20   15. okt 2012 nåårh doh, kunne være jeg skulle starte med at læse hvad du skriver. Synes du havde skrevet jeg havde skrevet det stod i den danske direkte.. det havde jeg jo ikke.. så lad os spole tilbage;-) smiley

• #22   15. okt 2012 Sandra S: Med andre ord også, at flokdyr ikke må holdes alene smiley

• #23   15. okt 2012 jeg orker simpelthen ikke at læse hele tråden da jeg kan spotte der er en del fnidder i den... men jeg vil bare sige at du bør sørge for der er aldersforskel mellem dem, så enten finder du en voksen han på 1 års tid eller mere (spørg evt en opdrætter i nærheden om de har en til salg billigt de ikke bruger i avl mere?) eller også finder du en fire ugers unge.... når din han kun er 4 mdr ville jeg faktisk anbefale en voksen han, kun 3 mdrs forskel er ikke helt nok i min verden, der skal helst være mindst ½ år og gerne mere, ellers bliver der ofte ballade når den yngste kommer i puberteten...

• #24   15. okt 2012 Man kan have lyst til at snakke meget hurtigt og nok lidt for ophidset, når det drejer sig om emner man går meget op i.
    - Jeg mener også at det er så utrolig vigtigt at marsvin har selskab af et andet marsvin, kan slet ikke se hvilke argumenter der skulle være for at man lader dem gå alene, - MEN - det hjælper jo ikke noget at argumentere med stærke ord som "mishandling".

Det kan jo få de fleste til at tænke "Hold da op" og måske føle sig angrebet og derved ryger hele det gode budskab lidt.

Dette er egentligt bare velment, for det ser man ofte i debatterne - at bølgerne hurtigt kan gå lidt højt fordi folk brænder for emnet.
    - Jeg har efterhånden bare lært at det ikke rigtig hjælper noget, tværtimod smiley

Nå anyways, - som man måske kan regne ud, så er jeg selvfølgelig enig i at man bør have to marsvin og at trådstarter enten kan kastere sit hanmarsvin og finde den en lille veninde, eller få en hanunge.
    - Hvor om alting er, bør den ihvertfald ikke gå alene.

Det bliver jo hverken sværere eller hårdere at have to - jeg tænker næsten tværtimod, for nu er der to til at underholde hinanden og derved kan man godt have en travl dag uden dårlig samvittighed, så længe dyrene har mad, vand og godt hø smiley

De spiser og pøller selvfølgelig lidt mere, men det er ikke meget, så den lille ekstra udgift to marsvin giver kontra et marsvin, den synes jeg ikke er værd at nævne.

Håber trådstarter finder sig en god ven til sit marsvin, og at de kan finde noget nattero så trådstarter kan få sovet lidt smiley

• #25   15. okt 2012 Og jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan kalde en skovl for en skovl..for det er nu engang hvad det er...

• #26   16. okt 2012 Sarah G: Fordi man sagtens kan sige tingene pænt og ordentligt, og fordi de færreste, der har dyr, synes om at blive kaldt dyremishandler - derfor smiley

• #27   16. okt 2012 Ja, fuldstændig enig med Jeanne.
    - I min optik er det altså ikke at "kalde en skovl for en skovl", det er at være unødvendigt nedladende.

Jeg synes det er synd at lade et marsvin gå alene, men kalde det direkte mishandling synes jeg er lidt ekstremt.

Derudover, så forstår jeg ikke pointen i at komme med råd når man gør det i en grov tone - det får immervæk de færreste til at tænke "Wauw godt råd" når det serveres på den måde smiley

• #28   16. okt 2012 Kors! Jamen lad os da alle så klappe hende på ryggen og sige hun er dygtig! My god!!! Kan da godt forstå så mange børn behandler dyr af helvede til når man ikke må fortælle dem sandheden.

• #29   16. okt 2012 Arh Sarah, måske du skulle prøve at læse hvad vi skriver fremfor at blive børnefornærmet smiley
    - Du burde være voksen nok til at vide at hvis man siger tingene ordentligt, så er det lettere for modtageren at ta' imod, fremfor når de får det smidt i hovedet på en ubehagelig måde.

Der er da absolut ingen her som snakker om at "klappe hende på ryggen og sige hun er dygtig" - dét er der vist ingen som har sagt.
    - Det vi siger er blot, at man ikke behøves male fanden på væggen og brøle tingene ud, men at det oftest virker meget bedre hvis man stille og roligt forklarer hvorfor det de gør ikke er optimalt og hvad de kan gøre for at ændre på det.

• #30   16. okt 2012 Har intet at skulle have sagt omkring marsvin, men syntes altså ikke Sarah gør noget forkert, hun siger jo som det er at det er hendes mening omkring dette emne.

Jeg har os været upopulær hos nogen fordi jeg direkte har sagt det var dyremishandling omkring hamstere, men det er hvad jeg føler og vil jeg bestemt ikke ligge skjul på når vi lever i et land hvor det er tilladt at udtale sig som man vil.
    Sarah skriver ikke direkte du er dyremishandler, hun skriver det er dyremishandling, men ja bare min mening om et lille sidespring.

• #31   16. okt 2012 Søs: At vi lever i et land med ytringsfrihed, betyder ikke at vi bare skal smide om os med grimme gloser, og dermed bevidst såre andre. Hvorfor er det så svært at sige tingene pænt og ordentligt? Og jo - når Sarah skriver "alt andet er dyremishandling" - så beskylder hun TS for at være dyremishandler, eftersom det er hendes dyr.

• #32   16. okt 2012 Jeanne, jeg finder det ikke sårende når hun ikke direkte skriver "du er dyremishandler" Men igen der er vi så forskellige til at tolke tingene.

• #33   16. okt 2012 Det er jo også kun dyremishandling hvis hun fortsætter med at lade den leve alene.

• #34   16. okt 2012 Så må vi jo også lige huske at kalde rigtig mange marsvine-opdrættere for dyremishandlere - for prøv at tage rundt hos dem og se, hvor mange hanner, der går alene!!

• #35   16. okt 2012 jeg syntes måske man skal passe på med at bruge ordet dyremishandler i flæng... Jeg vile ønske der fandtes et lidt mildere ord til når man ikke passer dyret optimalt, men kun tilgodeser dens basale behov, dvs føde og vand. "vanrøgt" kan heller ikke rigtigt bruges, det er også lidt for "hårdt" syntes jeg...

• #36   16. okt 2012 Helt enig Susan smiley

• #37   16. okt 2012 Jeanne N: Jamen jeg er da helt enig i, at mange marsvineopdrættere også er dyremishandlere, når de lader deres hanner gå alene smiley

• #38   16. okt 2012 Men ellers er jeg enig med Susan. Der mangler et bedre ord for det.

• #39   9. nov 2012 En han unge og syntes bestemt du bør overveje at få en lille ven til ham smiley
    Jeg syntes bestemt ikke det er svært at have to, det er tværtimod lettere og at de kan lege og det er så sødt at høre og se når de snakker med hinanden smiley
    Og når du kommer i de højre klasser får du slet ikke så meget tid til ham som han behøver hvis han skal gå alene. Jeg går i 9. klasse og har næsten ikke noget tid til mine mutter først om aftenen når jeg skal lave lektier og der laver jeg dem tit sammen med dem, for at kunne give dem noget opmærksomhed smiley
    Jeg kan kun anbefale dig at have 2 marsvin!! smiley Og det bliver heller ikke voldsomt dyre at have flere end et marsvin smiley

• #40   9. nov 2012 Sorry havde ikke lige set din alder, for du er sikkert gået ud af skolen men det er det samme når det gælder uddannelse smiley

• #41   8. dec 2012 Alle der siger at marsvin SKAL have en ven at være sammen med. det er så meget løgn jeg havde et marsvin der havde det fint han blev 10 år gammel og han blev aflivet pga. han var for gammel.

• #42   8. dec 2012 Josefine - det er som at argumentere for at man ikke skal have sele på i bilen, fordi man selv har kørt sådan i 10 år uden uheld.

Sorry, men du er HELT galt afmarcheret på det punkt. At din gris levede i den tid har intet at gøre med om den osse levede OPTIMALT i den tid.

• #43   8. dec 2012 Mit marsvin var ikke nogen gris!!!
    Han levede perfekt, han var livsglad i de 10 år jeg havde bed han mig sammenlagt 0 gange.
    selvfølgelig har marsvin det bedst sammen men jeg siger bare at det godt kan lade sig gøre at have et marsvin der lever godt og sundt alene..

• #44   8. dec 2012 Hop da lige ned fra udråbstegnet.

• #45   8. dec 2012 Nej hvor er du bare sej hva'?

• #46   8. dec 2012 næh, men jeg er ihvertfald for gammel til at få teenagehysseflip....

• #47   8. dec 2012 Hvis ikke man vil opfylde dyrenes behov, i det her tilfælde behovet at marsvin er flokdyr så skal man ikke have dyrene.

Jeg har set marsvin som har gået alene i flere år og faktisk er blevet nærmest skøre i bolden af det. De aner ikke hvordan de skal gebærte sig overfor andre arts fæller, hvilket svare til hvis et menneske, en eneboer hvor 30 år alene, så vil vedkommende sikkert ikke kunne gebærte sig socialt fra den ene dag til den anden.

Og skal man følge dit argument så kan man jo også fodre marsvin med fuglefrø, hvis bare den ikke dør af det. For den lever jo altså må den jo trives og ha det godt også.
    Men de fleste bør vide at fuglefrø ikke er marsvinemad.

• #48   8. dec 2012 Et marsvin som har levet sit liv alene og i et alt for lille bur bliver oftere ældre da den ikke får den motion den behøver og dermed ikke får slidt sine led og derfor lever længere jeg erkender også at da jeg købte mit første marsvin gik han alene i 6 år og jeg var stolt af at han var så gammel indtil jeg fandt ud af at det var synd at han ikke havde slidt sine led marsvin er heller ikke bygget til at leve så længe hvis man kan sige det sådan

• #49   8. dec 2012 Mit marsvin var sammen med min kanin om sommeren udenfor.

• #50   8. dec 2012 Og marsvin og kaniner har intet at gøre i samme bur eller i samme løbegård.

Det er 2 forskellige arter som ikke forstår hinanden og som ikke har samme foderbehov.

Ligesom kaninen kan gøre skade på marsvinet.

http://marsvineklub.dk/info-artikler/pasning/marsvin_og_kaniner_sammen.pdf

• #51   8. dec 2012 De kan ikke kommunikere eller læse hinandes kropsprog og derfor ikke ser kaniner som artsfæller

• #52   8. dec 2012 Er helt enig med de andre. At holde marsvin alene, eller med kaniner er bare ikke okay. Slut færdig.

I nogle tilfælde er det okay at have marsvin afskilt, men hvor de stadig kan se/lugte/høre hinanden. Dog kun hvis det er fordi marsvinet fx bruges som avlshan og derfor slet ikke kan enes med andre hanner. Men det er ALDRIG okay at have et marsvin alene uden at den kan se/lugte/høre andre marsvin.
    Det er et socialt med stor behov for artsfæller (dvs et andet marsvin. Ikke en kanin, hamster e.l.)

Og som Team Nova<3 er inde på så bliver marsvin ofte ældre hvis de intet udfordring eller belastning har haft i deres liv. Dyr der har fået nok motion, brugt til avl og som er blevet fysisk og psykisk "stimuleret" lever ofte kortere tid.

• #53   20. feb 2013 Synes du burde skaffe en ven (nok helst en unge) til ham, og som mange af de andre skriver bør det nok være en han, medmindre du er interesseret i at få unger.. Desuden, den der undskyld med at man ikke kan elske to marsvin lige højt er noget pladder, har selv fire marsvin og elsker da alle lige højt.. + Der er næsten ingen forskel på at have 1 eller 2 marsvin. smiley

• #54   21. feb 2013 Gammelt indlæg, men hun har da ikke hørt efter smiley

• #56   21. feb 2013 Nårh.. Så lad os håbe at hun har skaffet en, men bare ikke har den oprettet herinde! smiley

• #57   21. feb 2013 Sprutelwasser i Kina må de gerne tæske hundene ihjel, skal det så betyde vi også må?
    Faktisk er vi i Danmark og ikke Sverige, så derfor er det ikke ulovligt, ergo ikke mishandling! Der er slet ingen grund til at hidse sig sådan op! Havde du måske læst din lektie før du fik dit første dyr?
    Men ja tror at der vil være for dyrets bedste med en makker smiley han skulle jo nødig være ked af det smiley

• #59   21. feb 2013 Ups havde ikke set det var fra oktober smiley

Kommentér på:
Skal han have en makker?

Annonce