{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp, mit marsvin har sår
  • #1   7. okt 2012 Nu er jeg slet ikke sikker men er det ikke noget med at det kan være ringorm?

Hvis jeg var dig ville jeg lige være sikker og ringe til dyrlægen for at spørge smiley

• #4   7. okt 2012 Emilie: Vaske dem i madolie? Den har jeg alligevel aldrig hørt før.
    Tror ikke den dyrlæge helt vidste hvad vedkommende snakkede om.
    Desuden laver pelsmider ikke det der.
    Det der er svamp. Og svamp er ikke en mide.

Nicole: Der er sandsynligvis tale om en af to ting: Enten sellnick, men det plejer oftest at vise sig i et andet område end omkring øjnene. Eller svamp/ringorm, som meget typisk viser sig i lige netop det der område.
    Du kan enten vaske dem i klorhexidin shampoo, som du kan få i håndkøb hos dyrlægen, eller i Imaverol vet, som du kan få i håndkøb på apoteket.
    Og de skal BEGGE vaskes.

• #6   7. okt 2012 Den klorhexidin man kan købe i håndkøb er kun 1% og tager så vidt jeg husker ikke svamp. Der skal man op i 2% som ikke er håndkøb. (igen - så vidt jeg husker)

Svamp starter oftest ved øjnene, i/på ørerne eller på næsen, og ja begge tilfælde ligner mistænkelig meget svamp.
    Jeg ville gå på apoteket og hente Imaverol og bade dem efter anvisningen der.

Bade i madolie? - aldrig har jeg hørt noget så sært.. Hvad skulle det dog hjælpe for!?... Bortset fra at klistre dyret ind altså..

• #7   7. okt 2012 Von Fancy: Klorhexidin shampooen skulle gerne være i håndkøb i 2% også.

• #8   7. okt 2012 Enig med de andre i at madolie ikke virker.

Hvis det hjalp dig, så er det sandsynligvis fordi svamp faktisk godt kan gå i sig selv igen hvis ikke det bliver behandlet korrekt, men så vil det som oftes komme i udbrud før eller siden igen.

• #9   7. okt 2012 von Fancy mener nok nizoralen på 2 % som tager svamp også den er på recept

• #10   7. okt 2012 Jeps - forvekslede den med Nizoral smiley

• #11   7. okt 2012 Ja, Nizoral er på recept. Men Klorhexidin shampoo 2% skulle gerne være i håndkøb. Det er også den der bruges til hotspot hos hunde, som jo også er en svampe infektion smiley

• #12   7. okt 2012 Men tror måske shampoo'en hedder klorhexidin 0.2 % og ikke 2%.

• #14   7. okt 2012 Svamp er ikke en mide men en dermatofyt.

Og derudover så hjælper madolie og alm. sæbe ikke.

Som jeg skrev går svamp ofte væk igen hvis ikke det bliver behandlet, men det vil ofte komme i udbrud igen før eller siden.

Og fordi du har snakket med en fra DMK, så kan informationen godt være forkert, ikke alle ved hvad de tale om af den grund.

• #16   7. okt 2012 det er svamp, muligvis ringorm, men det kan også være en anden svamp. Det er typisk for årstiden, jeg har lige selv haft et kuld unger det havde problemer med det og de andre gange mine har haft svamp har det også være om efteråret. Imaverol eller andet svampedræbende. Og imaverol ER i håndkøb nu men det er ikke alle apotekere der har fundet ud af det så nogle af dem beder om en recept, men der skal du bare insistere på de ser efter i computeren om ikke det er håndkøb nu...

• #17   7. okt 2012 Emilie: du har måtte aflive dine marsvin pga "behandlingen" ikke virkede (at gå ud i skoven og grave et påskeliljeløg ned ville sikkert være ligeså effektivt, det med olie er noget man bruger til mider på hønseben, din dyrlæge har nok mest fjerkræerfaring).... og alligevel anbefaler du behandlingen til andre...? kan du godt selv se det er lidt usmart hvis du tænker nærmere over det?

• #18   7. okt 2012 Det har været i håndkøb hele tiden, mig bekendt..
    Nogle apoteker tror tilsyneladende bare det er blevet receptpligtigt pludselig.

Emilie skriver så vidt jeg kan læse blot at hendes hun blev meget dårlig - ikke at den blev dårlig af det der..

• #19   7. okt 2012 Emilie: Havde de gået en korrekt behandling for svamp, så havde I ikke mistet dem, for det du viser på billedet der, har aldrig været pelsmider.

• #21   7. okt 2012 Tak for svarene. Har lige kigget til hende i dag. Det er blevet værre. der er kommet et større område med størknet blod. Vil prøve klorhexidin og håbe på det kan hjælpe. Bliver det værre opsøger jeg dyrlæge smiley

• #22   7. okt 2012 Nicole: Ikke bare klorhexidin, men klorhexidin shampoo.

• #23   7. okt 2012 Oh smiley det er noteret smiley

• #24   7. okt 2012 ringorm findes i to former: den overfladiske som ikke klør og bare blvier et ringformet udslet som går i dig selv og en mere dybdegående form som giver tykke skældannelser som er fugtige når man piller dem af, den klør stærkt og dyret kradser sig til blods nogle gange pga den. Dyrlægerne forveksler ofte den sidstenævnte udgave med skab og fejlbehandler for skab selvom det i virkeligheden er et slemt ringormeudbrud. Klorhededin (shampoo eller ej) virker hverken på skab eller ringorm, det kan allerhøjest dæmpe betændelsen de får af af kradse sig...

• #25   7. okt 2012 Susan S: Min dyrlæge mener så noget andet.

• #26   7. okt 2012 mener noget andet om hvad?

• #27   7. okt 2012 Ah, sorry, synes du havde skrevet svamp og ringorm, men ser nu, at der står skab og ringorm.
    Så har jeg ingen protester smiley

Kommentér på:
hjælp, mit marsvin har sår

Annonce