2.151 visninger
|
Oprettet:
Et par spørgsmål omkring Chinchilla :)? {{forumTopicSubject}}
Hej I dejlige gnaver mennesker. Jeg har lige et par spørgsmål omkring denne lille bette dyre ven, da jeg ikke rigtig kan finde svar på nettet.
1. Er der forskellige "racer" Chinchilla'er?
2. Kan de blandes med andre Chinchilla "racer"?
3. Er de gode som kæledyr, eller er de aggresive og bider?
4. Hvad koster sådan en inkl. stamtavle?
5. Er de svære at få solgt?
På forhånd tak.
Mvh Mille R.
apr 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Gnavere: 2 Emner: 157 Svar: 642
Dog har ingen af de chinchillaer jeg har mødt bidt eller været aggresive!
De koster for det meste over 500 kroner
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 14 Gnavere: 1 Emner: 109 Svar: 305
feb 2011
Følger: 25 Følgere: 24 Gnavere: 8 Emner: 4 Svar: 21
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Nej, men der er en del forskellige farvemutationer, der kan krydses med hinanden. Her ud over er der også kommet et par pelsvarianter til landet (Men de er ret pebrede i prisen).
<b>2. Kan de blandes med andre Chinchilla "racer"?</b>
Eftersom der ikke er racer, er der ikke noget at blande
Men der er et par mutationer der giver lethalfaktor, så man skal være inde i den basale gentik, før man begynder at opdrætte.
<b>3. Er de gode som kæledyr, eller er de aggresive og bider?</b>
Nej og nej.
De er ikke kæledyr som sådan. Nogle chinchillaer vil gerne sidde stille og hygge, men langt de fleste har det bedst, hvis de kan få lov at løbe rundt og undersøge selv, og så er et bare meget sjov at hoppe rundt på ejeren. At sidde stille i en sofa, er ikke noget man skal forvente af en chinchilla.
<b>4. Hvad koster sådan en inkl. stamtavle?</b>
Om den har stamtavle eller ej, har reelt ikke noget at gøre med prisen her hjemme.
Hos en dygtig opdrætter, kan du få dem fra omkring 250 og op (vi tager f.eks. 250 som det billigste).
<b>5. Er de svære at få solgt?</b>
Både ja og nej. Hvis du overvejer opdræt, vil jeg foreslå at du som minimum har haft chinchillaer 1 år, før du begynder at opdrætte, da der er mange ting man skal have styr på, og man kan brænde inde med unger.
Hvis man har nogle specielle mutationer og har nogle fantastiske udstillingsdyr, så kan det være nemt at komme af med dyr.
Hvis man er ligeglad med hvem man sælger til, kan det ligeledes være let at komme af med dyr.
Men i det store hele, vil jeg ikke sige at det er "let". Som ved alle andre dyr, er markedet stort set totalt mættet, og der er ingen grund til at begynde på noget, hvis man ikke har et konkret mål med avlen.
DCKF afholder udstilling her d. 27 oktober, på Fyn. Du kunne jo tage forbi der, og se lidt på hvad en chinchilla reelt er
Et par spørgsmål omkring Chinchilla :)?