Dyrlæge - hvor meget skal der til? {{forumTopicSubject}}
Ja som overskriften siger.. hvor meget skal der til før i tager til dyrlæge med jeres dyr?
Her tænker jeg kun på de smådyr i har, og ikke hund/kat/hest..
render i afsted med den mindste snue? eller venter i til sidste øjeblik?
Har lige set en tråd med en lille pige, hvis kanin tydeligvis havde det dårligt.. den løb i cirkler og var efterfølgende helt "væk" fra omverdenen..
Den blev IKKE tilset af en dyrlæge... dette chokerer mig noget må jeg nok tilstå...
Er det mere ok at vente med eller helt undlade dyrlæge fordi det er smådyr vi taler om?
Jeg selv tager afsted, hvis jeg kan se, st der er mere galt end en almindelig snue eller lign...
brækker dyret et ben eller lign. bliver det aflivet...
Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
Er jeg i tvivl om hvad der er galt og dyret er i store smerter kommer det enten til dyrlægen (hvis jeg tror det er noget der kan kureres) eller bliver aflivet.
Hos mine kaniner skal der mere til før jeg afliver end hos mine hamstere og deguer. Jeg ville dog aldrig lade mine smådyr opererer, hvis et ben er brækket.
Jeg tog fx min hamster til dyrlægen da jeg fandt blod på noget redemateriale efter hun havde haft det i kindposerne. Dette kunne efter min mening ikke have været noget voldsomt skadeligt for hende (med mindre der var hul i kindposen, men hun får ikke hø så det skulle ikke kunne lade sig gøre), og jeg fik også af vide at det blot fra en lille rift.
Men min degu, som var faldet ca. 1 meter ned på trægulv var jeg klar til at aflive, hvis ikke det var fordi han opførte sig normalt kort tid efter.
Kaniner med mavesmerter har jeg haft til dyrlægen.
En degu, som ikke var stoppet med at bløde efter fødsel tog jeg også til dyrlægen.
En chinchilla med øjenbetændelse, hvor vi fandt ud af at det var kronisk.
Mus med mider, det gør jeg nok ikke igen.
nov 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Gnavere: 3 Emner: 11 Svar: 204
maj 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Gnavere: 12 Emner: 37 Svar: 409
Hellere en gang for meget til dyrlægen end en gang for lidt.
apr 2010
Følger: 48 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 16 Svar: 1.298
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 5 Gnavere: 3 Emner: 4 Svar: 300
Jeg mener også, at vælger man, at anskaffe sig kæledyr, følger der et ansvar med...
Det ansvar indebærer bla. , at tage dyret til dyrlæge, hvis det er nødvendigt....
og det gælder ALLE dyr.
maj 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Gnavere: 12 Emner: 37 Svar: 409
Efterhånden som man får erfaring med forskellige dyr, så vil der selvfølgelig være nogle mindre ting, man kan klare selv, men er man det mindste i tvivl, så er det bare af sted til Dr. Dyr!!
Normalt gør jeg alt for at mine dyr skal overleve - så længe jeg ved at de vil overleve uden varrige mén.
Har haft en kanin, der brækkede hoften - dyrlægen vil gerne operere men sagde at den nok aldrig kom til at gå ordentligt igen, og så tænker jeg at det er lig med rygskader. = en aflivning. (og så vil jeg alligevel ikke bruge 12.000 - 15.000 på en kanin, med mindre jeg havde alt for mange penge)
jun 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Gnavere: 2 Emner: 43 Svar: 791
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Gnavere: 1 Emner: 33 Svar: 205
Talte faktisk lige med min dylle i dag:)
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
Og jeg får også lov at hjælpe til hvis jeg feks har et dyr, der skal have taget røntgen, fordi de ved jeg kan finde ud af det.
Jeg har sågar på et tidspunkt gået derude og hjulpet med patienterne en hel dag, fordi de kender mig så godt efterhånden, at jeg lidt er "fast inventar".
Så ja, jeg render temmelig ofte til dyrlægen.
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 11 Gnavere: 6 Emner: 45 Svar: 657
Joey min kanin valgte at bide hans tråde ud efter kastration, og da jeg fandt ud af det ringede jeg omgående til vagtdyrlægen som sagde at det skete der ikke så meget ved.
Jeg tog til min dyrlæge næste dag og så fik klovnen lampeskærm på
Lagde lige et billede ind. Sådan så han ud de næste 14 dage
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 5 Gnavere: 3 Emner: 4 Svar: 300
jeg kunne ikke drømme om, at poste mange mange tusinde kr i en kanin, men aldrig i livet om de skal gå og have det dårligt eller ligefrem lide.... er der brug for dyrlæge, kommer de afsted...
men vil ikke ofre på operationer osv... så hellere give dem fred...
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Er jeg i tvivl, eller er det ting jeg ikke kan behandle selv (her skal det så indskydes at jeg altid vurderer hvorvidt behandling vil være succesfuld, give dyret et fortsat godt liv o. lign. eller dyret er bedre tjent med en aflivning i stedet), så går turen naturligvis til dyrlæge. Heldigvis er jeg rimelig forskånet for komplikationer og deslignende, så turen går yderst sjældent til dyrlæge.
apr 2010
Følger: 63 Følgere: 118 Gnavere: 11 Emner: 94 Svar: 619
Altså, brækker kaninen et ben, eller ser ud til at blive lam i benene eller bagkroppen, så bliver det nok aflivning, det vil jeg simpelthen ikke byde mine kaniner..
Men det er sjældent jeg går til dyrlæge, for mine fejler sjældent noget
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 215 Gnavere: 31 Emner: 53 Svar: 1.080
Ellers er jeg enormt pylret, nogle sygdomme er jo meget alvorlige, og der skal man afsted med det samme !!
Jeg plejer altid at sige:
Hellere en gang for meget, end en gang for lidt
apr 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Gnavere: 16 Emner: 81 Svar: 821
maj 2010
Dyrlæger afliver ikke bare alt, hvad der kommer ind på klinikken. Så er det da i hvert fald en dyrlæge der skulle overveje at finde et andet job.
maj 2010
Vores hund brækkede benet for 2 år siden. Det blev pænt puttet sammen igen. Den blev ikke aflivet af den grund, når det var noget, der kunne fixes.
maj 2010
Mine marsvin betyder mindst ligeså meget for mig som mine hunde.
Bla har jeg et marsvin der har fået fjernet øjet efter hun kom til skade på det. Jeg ville da ikke have aflivet hende før alt andet var forsøgt først.
Aflivning med det samme er i mine øjne den alt for nemme løsning, hvor man ikke tager ansvar for dyrene, men bare "smider dem væk" og anskaffer sig et nyt.
Tottelotterne: Helt enig! Har man anskaffet sig et dyr, så tager man også ansvar for dem og sørger for, at de får den nødvendige behandling. Ikke bare afliver dem fordi man ikke gider spilde tid og penge på en behandling for at gøre dem raske.
maj 2010
Hun kan ikke holde ret meget af de dyr hun har, hvis hun bare ser dem som ting man kan skaffe sig af med, hvis der er noget galt med dem.
maj 2010
apr 2010
Følger: 69 Følgere: 67 Gnavere: 6 Emner: 93 Svar: 346
Men vi vurdere tit selv kaninernes tilstand mht andre sygdomme eller svækkethed og der tager vi ikke til dyrelæge,men afliver dyrene på forsvarligt vis.
- Min venindes kanin sad helt stille og ikke spiste eller drak. - Hun ventede en nat og så næste dag var den helt frisk igen. Vi tror den havde fået en forskrækkelse.. Men tænk nu hvis dyret var blevet aflivet!!!
- Men hellere en gang for meget end en gang for lidt :O)"
> det giver jo slet ikke mening. I venter med at tage til dyrlægen - men "hellere en gang for meget end en gang for lidt"? I kommer jo ikke afsted, så er det en gang for lidt jo.
At kaninen ikke spiser og har unormalt adfærd er kritisk, MEN det kræver sjældent en større eller langvarrig behandling. Faktisk kan man købe det meste medicin mod mavesmerter (pånær smertestillende) uden recept.
Dyrlæge - hvor meget skal der til?