1.750 visninger
|
Oprettet:
Hvilken 'race' - marsvin {{forumTopicSubject}}
Jeg overvejer måske at starte en lille avl af marsvin.
Men jeg ved ikke hvilken 'race' jeg vil avle med.
Så hvis i er søde at skrive hvilken 'race' i bedst kan lide, og hvorfor, så ville det var dejligt
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
Og hvorfor vil du til at avle med marsvin? Hvad skal formålet være?
maj 2010
nov 2011
Følger: 33 Følgere: 29 Gnavere: 8 Emner: 48 Svar: 234
nov 2011
nov 2011
maj 2010
Hvad er pointen i at lave et kuld med måske 6 han unger, bare for at ville have en til din han, som går alene? Hvad vil du så stille op med resten af kuldet?
maj 2010
Desuden, hvis du vil til at opdrætte en bestemt race, så skal du jo ud og købe en han uanset, for der er ingen af dem du har i forvejen, der kan bruges til at avle racedyr med.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.261
nov 2011
Og Team Potedask, vær venlig at holde din hån, eller hvad man nu siger, ude fra mine forum.
maj 2010
Men jeg er 100% enig med dig, det virker helt tåbeligt.
nov 2011
maj 2010
Oftest er det jævn aldrende hanner, der har sværest ved at enes.
Dvs. 6 han unger giver 6 bure i tilfælde af, at de ender med ikke at kunne enes. Den ene af han ungerne kan gå med den han du har i forvejen, og de 5 andre skal så have hver deres enten yngre eller ældre burkammerat af samme køn.
Så du mener ikke du har tid til dine to ældre hunner, men du kan godt have tid til 6 bure med hver minimum 2 hanner i. Hvordan hænger det sammen?
nov 2011
maj 2010
maj 2010
maj 2010
Hvilket så bla er et svar til ts om, hvorfor jeg rigtig godt kan lide lige netop de racer jeg har valgt.
maj 2010
Så man er nødt til at sørge for, at man har plads til rigtig mange hanner indtil de bliver solgt. Og her taler vi om nogen gange op til et helt år.
maj 2010
Måske jeg skal høre min bror efter, om han vil have alle de marsvin jeg ikke har plads/tid til, så jeg kan avle nogle flere....
nov 2011
For det andet, skrev jeg at i skal skrive den race i bedst kan lide, og ikke i skal fortælle mig hvad jeg skal og ikke skal.
nov 2011
Da min søster gerne ville have nogle fik hun lov til det, det var ren og skær venlighed.
maj 2010
Desuden skal du vælge den race du bedst kan lide, ikke den race vi andre bedst kan lide.
Og det var dig selv der sagde, at du ville give nogle af marsvineungerne til din søster, da jeg spurgte dig efter, hvad der skulle ske med resten af ungerne udover den ene han unge, din nuværende han skal gå med.
Og du har også givet hende dine to forrige marsvin.
Så jeg er ikke flabet. Det er dig selv der siger, at du bare mener du kan give din søster alle de unger du ikke selv vil beholde.
Er din søster så med på den ide? Altså at hun risikere, at du kommer og forære hende 5 han unger?
Og er jeres forældre med på den ide også?
maj 2010
Hvorfor ikke bare avle kæledyr?
nov 2011
sep 2012
Følger: 149 Følgere: 298 Gnavere: 4 Emner: 128 Svar: 1.341
der er meget i at avle marsvin og man skal lige tænke på¨hvad man gør af dem der er i overskud og alt det der men det er heller ikke svære hvis hun har gennemtænkt det og det er okay med hendes familiemedlemmer
jeg syntes i skal lade være med at gå sådanne imod
jeg skriver kun det sidste da jeg ved alt om det da det tit bliver gjort mod mig hvis man lige kommer til at skrive noget forkert
jun 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Gnavere: 3 Emner: 9 Svar: 47
I der kommer med kritik, har fuldstændig ret i det I siger, men det kunne nok formules, på en måde, der var lidt mere venlig (:
Men for rent faktisk at svare på dit spørgsmål, kan jeg rigtig godt lide skinnybærer, jeg synes de har et fantastisk sind og en god størrelse (:
Men som andre har nævnt, overvej det rigtig grundigt, det er ikke noget der sådan lige kan fortrydes (:
nov 2011
apr 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Gnavere: 16 Emner: 81 Svar: 821
maj 2010
Netop fordi det med at avle marsvin ikke nødvendigvis bare er lutter lagkage. Og også fordi at avle racedyr ikke bare er at smække 2 dyr sammen, for så kunne hun ligeså godt bare avle kæledyr. Og med kæledyr mener jeg kæledyr uden noget egentligt formål. Ikke kæledyr til udstilling.
Jeg må ærligt indrømme, at jeg aldrig har kunne se fidusen i at avle racedyr hvis man bare vil avle for at avle.
Men jeg har så heller aldrig kunne se pointen i at avle for at avle, og er selv en af de personer, der nok slet ikke ville avle overhovedet, hvis ikke det er fordi jeg avler for at kunne udstille. Jeg ville ikke kunne se pointen i at avle en masse unger der skal findes hjem til, bare for at jeg kan sidde derhjemme i min stue og kigge på nuttede unger i 4 uger. Jeg kunne aldrig drømme om at avle uden at have et formål med det, og da slet ikke racedyr, det ville være totalt spild.
Og så forstår jeg samtidig heller ikke den der mentalitet der er kommet med, at specielt børn ikke kan have kæledyr uden at de absolut skal avles på.
Specielt med marsvineavl tror jeg ikke, at ret mange børn forstår, hvor nemt det rent faktisk kan gå galt.
Så når en 14 årige begynder at snakke om at ville avle marsvin og det første hun gør er at spørge hvilken race ANDRE vil anbefale til avl, så tyder det lidt på, at hun faktisk ikke rigtig kender ret meget til marsvineavl og ikke har sat sig ret meget ind i det at avle marsvin, siden hun ikke engang ved hvilken race hun selv godt kan lide.
Terina K: Skinnybærere er ikke en race for nybegyndere, fordi du kun kan parre dem med skinnyer. Og skinnyer er ikke en race for nybegyndere.
Som kæledyr er skinnybærere helt fantastiske, men når det gælder at avle dem, så skal man nok overveje at overlade det til de mere erfarne, der ved hvad de laver med dem.
Sofie J: Jeg vil gerne undskylde for, at jeg måske har været lidt grov, men jeg har bare ville være sikker på, at du rent faktisk har tænkt det her igennem.
Sandheden er, at der faktisk mangler engagerede opdrættere af racedyr, så det er ikke fordi jeg vil forsøge at stoppe dig, men mere at jeg vil sikre mig, at du rent faktisk mener det seriøst med at ville begynde at avle en bestemt race, og ikke bare lave sådan noget "smæk to dyr sammen"-avl. For så er det netop, at du ligeså godt bare kan avle kæledyr, de vil uanset være billigere at indkøbe avlsmateriale til end de fleste racedyr er det.
Men mener du det rent faktisk seriøst med at ville begynde at avle en bestemt race, så vil jeg klart anbefale texel/merino.
Ja, der er noget pelspleje på de dyr man udstiller, men det er ikke noget man ikke kan lære hvis man ellers er engageret nok. Det kræver bare, at man har en at lære det af.
Avlsdyrene kan man bare holde kortklippede, så undgår man at der er alt for meget pelspleje med dem.
Til gengæld har texel/merino et temperament, der er helt unikt. Det har mine i hvert fald. Det er sådan nogle godmodige, lidt små-tumpede krammebamser.
Jeg har haft så meget som 15 hanner gående sammen på et tidspunkt, hvor de ældste var lidt over 6 mdr, og jeg tror det er de færreste andre marsvineracer man kan gøre det med. Jeg plejer at sige, at mange texel/merino nok har for lidt på øverste etage til at fatte, at de faktisk burde slås
maj 2010
Og er forældrene ikke det, så har man som opdrætter heldigvis den frihed, at man kan vælge ikke at sælge noget til dem, og så må barnet ud og finde sine avlsmarsvin på Gul&Gratis hos en eller anden privat, der ikke aner hvad vedkommende laver og hvor dyrene er totalt indavlede.
Det er netop derfor et barn som i det her tilfælde godt kan "krydsforhøres" lidt, fordi det så forhåbentligt måske kan få barnet til også at overveje, om det er skod dyr de vil avle, fordi deres forældre ikke er 100% indforstået med det, eller måske hellere vente et par år til de selv har det fulde ansvar og dermed kan få nogle lidt bedre dyr.
apr 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Gnavere: 16 Emner: 81 Svar: 821
Jeg forstår slet ikke at mindreårige skal avle? Det er ikke kun med hensyn til dyrlægebesøg at dette i mine øjne er problematisk, men også i forbindelse med når det går galt. Det er langt fra størstedelen af de unge som har hvad det kræves for at træffe de hårde beslutninger, man nogen gange bliver nødt til at tage - især når man opdrætter. Hvorfor ikke bare vente til man bliver myndig, og kan bestemme over sin egen økonomi, og tage sine egne beslutninger uden at skulle være afhængig af sine forældre?
maj 2010
Men når det så er sagt, så er der ligeså mange uansvarlige voksne avlere, hvor man ligeså vel kan risikere at få solgt til en forkert person, som hvis det havde været en mindreårig.
Jeg har efterhånden lært, at skal man som opdrætter gardere sig 100% imod at komme til at sælge til en person, der ikke kan tage sig af dyret når det bliver nødvendigt, så skal man ikke sælge noget som helst overhovedet. For der vil altid være en risiko for, at de ender hos en forkert person.
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Gnavere: 11 Emner: 263 Svar: 3.868
Jeg er sikker på at du skriver "måske", fordi du godt ved at du skal overveje mange ting før dit valg. Men vi andre kan ikke hjælpe dig med at vurdere din tid og plads, så det er derfor du kun spørger til race..
Til jer andre: lad nu bare hendes forældre hjælpe hende med de mange overvejelser, og bare svar på hendes spørgsmål, "hvilken race kan i bedst lide?"
nov 2011
ALLE JER ANDRE JEG SKREV MÅSKE! JEG SAGDE IKKE DET SKULLE VÆRE LIGE NU OG HER! DET KAN VÆRE DER GÅR ET PAR ÅR FØR JEG STARTER MED LIDT AVL! MIT SPØRGSMÅL VAR BARE HVILKEN RACE KAN I LIDE?! ER DET MEGET SVÆRT AT SVARE PÅ?
maj 2010
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Gnavere: 11 Emner: 263 Svar: 3.868
maj 2010
Jeg har skrevet et meget langt indlæg, hvor der først er et stykke til Team Gnaver, derefter et stykke til Terina K og afsluttende et stykke til Sofie J, hvor jeg svarer på hendes spørgsmål
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Gnavere: 7 Emner: 15 Svar: 105
Bare sørg for at købe hos ordentlige avlere, det bliver man gladere for i længden.
maj 2010
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Gnavere: 7 Emner: 15 Svar: 105
Hvilken 'race' - marsvin