urenlig han kanin på 13 uger urenlig han kanin på 13 uger
Vi har en super dejlig dværgvædder kanin på 13 uger med den blødeste silke pels vores eneste problem er at han hopper op i vores seng som også fungere som sovesofa og straks Nico hopper op i sengen eller sofaen så laver han pølser og tisser. han er ellers renlig og når han løber rundt på gulvet så løber han ind i buret for at besørge på hjørnetoilettet eller han bruger en kattebakke som vi har sat i stuen.
Er der nogen som har erfaring med om det skyldes at netop en seng lugter meget af os mennesker og derfor vil kaninen markere her eller har i andre teorier. og er der nogen som har en løsning på problemet.
Hvor tidligt kan man få en han kanin kastreret ?
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
sep 2012
Følger: 12 Følgere: 24 Emner: 68 Svar: 296
hilsen
Vinnie
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
sep 2012
er der nogen som ved hvor tidligt man kan kastrere en han kanin for i kaninhåndbogen skriver de at tisseri i sofaer og senge er et tegn på behov fra kastration.
Nico har tisset på lagnet hvor der lå en tyk rullemadras og dyner han har endnu ikke tisset i selve sofaen men han lægger pølser. Det er ellers død hyggeligt at have kaninen i sofaen.
Jeg har indkøbt afdækningsplast og har bredt det ud over sofaen og har lagt tæpper over så hvis han tisser så kan det ikke gå ned i sofaen. Han får ikke lov til at komme op i sofaen men han hoppede derop 2 gange i går hvor jeg bare lige skulle ud i køkkenet.
han har lært at bruge toilet i buret og han har en kattebakke med hamp og hø i stuen som han også benytter så jeg håber sofaen bliver uinteressant når han når en alder hvor han kan kastreres.
apr 2010
Meld dig ind på Kaninliv.dk/forum hvis du ønsker gode svar fra voksne avlere der ved hvad de taler om
sep 2012
apr 2010
For det første er neutralisering et rigtig stort indgreb for et meget lille dyr der bærer en stor risiko. Et af kaninhåndbogens argumenter er at fjerne seksuel frustration og adfærdsvanskeligheder, som er to ting en kanin der er købt et ordentligt sted IKKE besidder. Derudover er det ikke i orden bare at neutralisere et dyr fordi man mener at den ikke opfører sig som man gerne vil have den skal, en kanin er et levende væsen og ikke et tøjdyr og kan ikke forvandles til dette. Derudover er der absolut ingen grund til at udsætte en kanin for en risikofyldt og dyr operation hvis der ikke er noget galt med den.
2. Kaninhåndbogen anbefaler at man holder kaniner sammen.
Dette kan man såmænd godt, det kræver bare at man tager stilling til nogle RET væsentlige faktorer. 1: Flere kaniner kan ikke bo i et bur sammen. I naturen har en kanin hver sit territorium og der går ikke en fremmed kanin ind på andres territorium. Hvis kaniner skal gå sammen skal de have mindst et areal på størrelse med en fodboldbane for at de har mulighed for at skabe hver deres territorium som i naturen - ellers vil der være en kanin der bliver domineret og en der er underdanig konstant. Det er dybt useriøst at anbefale at holde flere kaniner sammen på en måde som de gør, det er langt de færreste personer der har mulighed for at give deres kaniner de optimale forhold. 2. Når man holder flere kaniner sammen er der ingen mulighed for at styre kaninens fodermængde og kaninerne vil derved blive fejlfodret.
Jeg kender ingen indenfor Danmarks Kaninavlerforening (som jeg er en aktiv del af) der anbefaler Kaninhåndbogen.
apr 2010
For nylig var der en der linkede til et billede af en slagtet kælekanin på facebook. Den har haft kraftfoder ad libitum hele sit liv, men var ikke overvægtig men når man åbner kaninen op er det tydeligt at den er skide usund og blevet fejlfodret hele sit liv. Billedet kan ses her: (link fjernet) - OBS, ikke for sarte sjæle. Så jeg vil BESTEMT ikke mene at det er noget vrøvl at påstå at kaniner sammen bliver fejlfodret.
Jeg er som sådan ikke imod neutralisering, men at påstå, og jeg citerer: "Som almindelig kaninejer bør man altid få sine kaniner neutraliserede. (...) Kaninen er et kæledyr, der stadig har alle sine naturlige instinkter intakte. Dette medfører problemer så snart kaninen bliver kønsmoden: den bider, strinter, markerer overalt med afføring, lugter og lider under at være seksuelt frustreret, fordi den ikke kan få afløb for sit naturlige behov." er helt hul i hovedet. Det er langt fra alle kaniner der er seksuelt frustrerede, stressede, strinter, bider osv. pga hormoner. Jeg synes at det er hul i hovedet at påstå sådan noget, når man som førstegangs kaninejer læser sådan noget bliver man jo fuldstændig overvældet og dybt forvirret, for åh nej, Ninus sidder i sit bur og ser fredelig ud og lever et normalt kaninliv men i virkeligheden er den helt vildt stresset og frustreret. Jeg kan simpelthen ikke se hvorfor det skal fremstilles på den måde, og jeg tror det skræmmer rigtig mange fra at anskaffe sig en kanin. Det er altså ikke raketvidenskab at være kaninejer.
apr 2010
apr 2010
Der findes altså ingen kanin der kan finde ud af hvilken madskål der er dens, den dominerende kanin vil til hver en tid spise først og spise mest. Jeg har aldrig påstået at dine kaniner slås, jeg påstår at der er en dominant part og en underdanig part - præcis som der også er i naturen. Problemet i et bur er, at de to kaniner ikke har hver deres territorium, og de derfor skal deles om pladsen så der vil altid være en der bestemmer og en der ikke bestemmer.
apr 2010
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
sep 2012
Jeg vil have min han kanin kastreret så snart hans testikler er faldet ned for de symptomer som man kan læse at kaninen får synes jeg er syndt for kaninen. har dog en veninde med en hunkanin så måske skal de 2 lige møde hinanden men herefter skal han ikke bruge testiklerne til noget og jeg vil ikke have det godt ved at have en seksuel frustreret kanin.
Angående hunkaniner så står der i kaninhåndbogen at 85% af hun kaniner dør inden de bliver 4 år af kræft i underlivet og dette kan elimineres ved at man får neutraliserer kaninen
apr 2010
Rexi - Jeg blander mig ikke i den generelle holdning på Gnavergalleri, men jeg lægger da ikke skjul på at det er min generelle holdning at kaniner ikke skal gå sammen og at jeg synes at det er på grænsen til dyreplageri at holde to kaniner i bur sammen. Men uanset min personlige holdning kan man som ejer med to kaniner i bur sammen ikke styre hvem der spiser hvad og hvor meget medmindre man håndfodrer sine dyr. Der er STOR forskel på kaniner og marsvins anatomi, de hører ikke engang til samme orden. Kaniner og marsvin kan ikke sammenlignes. En kanin der får for meget kraftfoder ser ud som på billedet indvendigt = fejlfodring
apr 2010
Følger: 224 Følgere: 309 Gnavere: 5 Emner: 194 Svar: 5.350
apr 2010
urenlig han kanin på 13 uger