3.344 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Flere kaniner sammen Flere kaniner sammen

Det er et meget ømt emne og bestemt et, hvor der er mange holdninger og meninger, men hvad er din?

Min egen er, at hvis man har pladsen til at have flere kaniner til at gå sammen og man kender temperamentet på dem, så ser jeg ikke noget galt i at have flere sammen.

Et eks. er, at jeg mener at jeg har pladsen til at flere kan gå sammen, og med stor succes!
Alle mine kaniner (undtagen en enkelt), store og små, har en boks på mellem 9 og 12 kvm. Umiddelbart går hannerne for sig selv, men to af dem har vist sig at være forbløffende gode "legeonkler" for unger der enten har mistet deres mor i en for tidlig alder, eller som helt nye hjemmefra-flytteklare. Hér er det kun hanner der kommer ind og gå og det har vist sig at være gavnligt for både de voksne og ungerne. Ungerne får deres egen boks når/hvis de bliver for dominerende overfor den ældre han eller der feks er nye unger der trænger til selskab eller omsorg.
Hunkaninerne går som minimum sammen to og to og trives bedst med det.

Nogle af kaninerne har endda selv haft valgt deres boksven og ændret adfærd fra at have været sky og tilbageholdende og til at blive nysgerrig og snakkesalig.

Forklaringen på, at det er med positivt resultat at flere kommer så godt ud af det med hinanden er, efter egen vurdering/erfaring, at den enkelte kanin kan gå hver til sit hvis behovet er der for det, netop fordi de har et størrere areal at færdes på.
Det syn der dog som oftest springer en i øjnene når man kigger ind i boksene er, at de ligger side om side, soignerer hinanden eller spiser/drikker sammen. Altid med et nysgerrigt blik efter den/dem der kommer.

Er spændt på andres erfaringer, meninger og holdninger og håber samtidig at der ikke vil blive mudderkastning ;0)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Vand under køkkenvask 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Flere kaniner sammen
  • #1   25. maj 2010 Synes det er fedt med lidt debat herinde.
    Din tråd kan jeg svarer ganske enkelt på:

NEJ!

Kaniner er ikke flokdyr, og skal ikke gå sammen. De lever bedst hver for sig. Det er fint hvis de kan se hinanden. Men det er også det.

Et bur - en kanin.

• #2   25. maj 2010 Jeg mener heller ikke at kaniner skal gå sammen, da de ikke er flokdyr..

Jeg ville heller ikke turde tage chancen ..!

• #4   25. maj 2010 Jeg er helt enig med Odense Zoo.

Kig evt. mine fotoalbums med 11 kaniner i samme STORE bur:) Det kræver masser af plads, masser af sovekabiner og man skal selvfølgelig være vågen overfor at der kan være optakt til balade:)

Dette er uddraget fra Odense Zoo..........

Flokdyr

Kaniner er flokdyr (dvs. lever mange sammen). Man bør derfor have mere end én kanin, for at de kan trives. Det betyder ikke, at man skal have 10-12 kaniner (som hurtigt bliver til flere hundrede!), og at hele baghaven skal bruges til kaninhule. Men som et minimum kan man give sin kanin selskab af en anden kanin. Hvis man ikke vil have unger, kan man anskaffe to hunner, som normalt kan enes. Man kan også kastrere en han, som så kan gå med én hun eller flere hunner. Det er vigtigt altid at holde øje med kaniner, som sættes sammen, hvis de ikke kender hinanden. Hvis de ikke kan enes kan man dele buret og huset op og lade dem have kontakt igennem net, så skader de ikke hinanden – det er bedre end at nøjes med at have en kanin alene.

En gnaver gnaver

Kaniner hører til gnaverfamilien. Som navnet siger, gnaver de gerne. Det er nødvendigt, for at de kan slide deres tænder, som vokser hele livet. Giv dem derfor nogle friske grene f.eks. fra frugttræer, men ALDRIG fra hyldebuske, som er giftige! Der behøver ikke være blade på grenene, så der er mulighed for at give dem beskæftigelse hele året. Hvis man ikke giver dem noget at gnave i, vil de finde noget selv – f.eks. det hus, som de skal søge læ i!

Gør sådan, byg en kaningård:

• Udvælg et 2-3 m2 område i haven, gerne op ad en mur, hvor der er læ. Der må ikke være direkte sol i hele kaningården - der skal også være skygge.

• Der graves et lag jord af, hvor der lægges et rustfrist net. Husk, at det omkringstående hegn skal nå ned til nettet, ellers graver de en tunnel ud.

• Læg jord over nettet – denne jord vil kaninerne grave i.

• Sæt hegn udenom på ca. 1 meters højde over jorden.

• De skal have et hus til at søge læ og ly imod vejr og rovdyr (f.eks. hunde). Det skal være lukket på tre af siderne. Den fjerde side skal dels være en fast plade/brædder dels et stykke med net i. Der skal være et hul, som skal være stort nok til, at kaninerne kan komme ind og ud, men ikke så stort, at en hund kan få hovedet ind og gøre skade på dem.

• Taget på huset skal skråtstilles, så regnvand kan løbe af. Det nemmeste er at bruge taget som ”låg” til huset, så man kan komme til at gøre rent.

• #5   25. maj 2010 Dette er et uddrag fra Dyrenes Beskyttelse....er god læsning, hvor man kan læse at kaniner er flokdyr:)

Sociale behov/floksammensætning
    Kaniner er selskabelige dyr, der lever i flok. Dette bør de også gøre i fangenskab. I flokken vil der være en rangorden for hanner og en rangorden for hunner. Hos hannerne er det den stærkeste han, der dominerer, hos hunnerne bliver unger af den dominerende hun også dominerende. I naturen har en kanin mulighed for at slippe væk, hvis der opstår gnidninger/ stridigheder mellem de enkelte dyr. Det har de ikke, når de holdes under snævre forhold i bur eller mindre indhegninger.
    Man kan dog normalt lade kuldsøskende af hunkøn blive sammen som voksne og danne flok. Der kan komme slåskampe i hunnernes brunstperiode, men det er normalt ikke alvorligt. Derimod kan det nogle gange give problemer at sætte voksne hunner sammen, når de ikke kender hinanden. Derfor skal man nøje overvåge kaniner, der lige er sat sammen. I enkelte tilfælde vil der være dyr, der er særlig aggressive, og som har svært ved at gå sammen med andre kaniner. Disse dyr må man fjerne fra flokken.
    En han og en hun kanin bør kun holdes sammen, hvis hannen er kastreret. Hvis man ikke sørger for dette, vil det resultere i mange unger inden for kort tid. Har man hanner og hunner sammen skal man være opmærksom på, at hunnen er drægtig i ca. 30 dage og hannen parrer hende samme dag, som hun føder, dvs. at der ca. 30 dage efter igen er et kuld unger!
    Hunnen vil med andre ord være konstant forfulgt og ikke have mulighed for ro. Hannerne bliver kønsmodne i 4-måneders- alderen. Vil man herefter holde flere hanner sammen SKAL de kastreres, ellers begynder de at slås, og den mest dominerende han vil kunne tilføje alvorlige skader og sågar kunne dræbe den anden. Under alle omstændigheder er det vigtigt, at der er plads nok i buret til, at de enkelte dyr kan komme lidt væk fra hinanden, ligesom der skal være gode skjulesteder, hvor en kanin kan gemme sig for en mere aggressiv flokkammerat.
    Er det på grund af ens pladsforhold umuligt at have et bur, som er stort nok til, at dyrene kan komme væk fra hinanden (gode skjulesteder), kan man evt. tilgodese dyrenes behov for samvær med artsfæller ved at have et dobbeltbur med tråd imellem, så dyrene kan se, lugte og berøre hinanden uden at risikere at kunne skade hinanden. Dette bur kan kaninerne så opholde sig i, når man ikke har mulighed for at have dem under opsyn

• #6   25. maj 2010 Jeg har haft 4 hanner til at gå sammen. 2 af dem var brødre, senere hen overtog jeg to hanner fra en veninde som ik ku ha dem mere. På dette tidspunkt gik de i et stort drivhus med udgang til deres løbegård og bure. Den ene af mine gamle hanner, har kæresten store pige fået med hjem, da de andre var efter ham. De 3 andre stak af da der blev balleret en rude i drivhuset, den ene af mine gamle hanner fangede vi dog igen og i lang tid har han kun gået i buret da han kravlede over hegnet i løbegården. Nu er det hegn så forhøjet, så han nu ik ka kom over, og han er nu ude i sin kæmpe løbegård igen, bag drivhuset. Jeg overvejer at købe en hun til ham, og har faktisk reserveret en til ham, som jeg så tar stilling til på fredag da jeg har fri der. Da de har hele løbegården og flere bure og kasser at sove i, ka jeg sagtens dele dem op med noget hegn hvis det blir nødvendigt, også af hensyn til unger, som vi ik ska ha hele tiden smiley

• #7   25. maj 2010 hvad er så jeres erfaringer med to hanner sammen? for jeg kender en med to brødre, der altid ligger sammen, nusser osv.. SKAL hun skille dem ad? smiley

• #8   25. maj 2010 DB har ikke særligt ret med noget om kaniner (;

-Nej

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.127
    #9   25. maj 2010 Kaniner høre ind under Lagomorf, ligesom haren.

To hanner sammen.. Tjae de begge vil på et tidspunkt slogs, til døden. Og ikke altid noget man kan nå at stoppe.. Jeg havde to hanner sammen. To brødre. Den ene blev bidt to gange, meget store og blodige bid på hoften.. De var kun 13 uger gamle :s
    Ham der blev bidt fik heller ikke lov til at spise af madskålen. Han blev humpet og jagtet.. Næsten aldrig når vi var der, men man kunne nemt se på ham at han havde det dårligt :S

- Synes bestemt ikke at to hanner skal gå sammen. Sådan kan det iøvrigt også gå med hunner. Derfor, hvis man VIL have to kaniner sammen, så hav en hun og en kasteret han smiley

• #10   26. maj 2010 Hvor er det sørgeligt at læse.

Både dyrenes beskyttelse og Odense Zoo, tager altså fejl.

Kaniner er IKKE flokdyr, men netop kolonidyr.
    Der er stor forskel.

Kaninen er netop,som andre også har skrevet, IKKE en gnaver.
    Selvom 85 % af kaninejere tror det.

• #11   26. maj 2010 kaniner bør gå alene de er ikke flokdyr

• #12   26. maj 2010 og de er ikke gnavere

ud over det er dyrenes beskyttelses pasningsvejledninger simpelthen så fulde af fejl.

Kommentér på:
Flere kaniner sammen

Annonce