(Marsvin) Avls-/udstillingsegnet?? {{forumTopicSubject}}
Jeg har for nylig overtaget 2 "hittegrise", og egentlig har det ikke været hensigten, at nogen af dem skulle bruges det lille kæledyrsopdræt, jeg er ved at tage de første spæde trin til at starte op, men jo mere jeg kigger på Bobo og lærer ham at kende, jo mere føler jeg mig fristet til at lave et kuld unger efter ham... for jeg synes faktisk, han er en rigtig lækker gris af både udseende og temperament.
Jeg vil dog gerne have ham "vurderet" på udstilling, før jeg træffer nogen endelig beslutning.
Men hvad siger I erfarne udstillere og opdrættere? Er jeg helt galt på den i min vurdering af ham (udseendemæssigt), eller vil han kunne være udstillingsmateriale?
I kan se ham her:
http://www.gnavergalleri.dk/galleri/21108-marsvin_bobo
Håber, I vil give jer tid til at tage et kig på ham.
På forhånd tak.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Til gengæld er det ikke nogen tosset ide at finde ud af om han er med indenfor kæledyrskriterier mht kropsform etc.
maj 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Gnavere: 12 Emner: 37 Svar: 409
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 50 Svar: 419
maj 2012
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
Moderen som jeg har fået udefra fik også tandfejl i 1 års alderen kort efter at have født Bianca (som jeg derfor måtte håndopfodre fra hun var ca en uge gammel).... Bianca fik heldigvis aldrig selv nogle unger pga dyrlægen havde forklaret mig at mange kæledyr ikke blev ret gamle fordi nogle avlede på revl og krat og havde frarådt mig videre avl da vi mistede hendes mor.... Så nej en ukendt han jeg intet aner om ville ikke blive brugt til avl... og var han bare SÅ lækker at jeg ville prøve alligevel ville jeg holde godt øje med afkommet fremover (helst få dem ud til venner og bekendte hvor man kunne følge dem)....
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
mar 2012
-ironi er indlagt gratis...
maj 2012
Nu er jeg stadig lidt "grøn" udi marsvineavl - jeg skal først til at starte op og sætte han og hun sammen for første gang her i løbet af den kommende uge, når deres elskovsbolig er bygget færdig (begge har stamtavler)... Når du nu siger "tandfejl", hvad men er du så helt præcist? Er vi ude i forkert tandstilling, eller? Og er det noget, jeg selv kan tjekke?
mar 2012
Problemet med den form for tandfejl er jo at det netop først giver problemer når dyret begynder at vokse langsommere og æde mindere, så den har ofte nået at reproducere sig først... derfor er den slags tandfejl faktisk ret udbredt blandt kæledyr hvor en person ikke har fulgt linjerne i flere generationer...
der er nogle ret gode billeder her http://www.azeah.com/Care-Sheets.asp?id=209 hvor man tydeligt kan se ved nogle af de nederste at de hælder for meget indad. Det kan selvfølgelig også ske at det er de øverste som hælder for meget udad, men det har jeg ikke selv oplevet.
maj 2012
Jeg må hellere lige tjekke Bobos tænder efter for en sikkerheds skyld, men jeg tvivler på, at der er noget galt - ellers ville han vel ikke i en alder af knap 2 år være en stor, rund og lækker hangris på knap 1300 gram?
mar 2012
maj 2012
Så jeg bliver nok nødt til at tage ham med på en udstilling (skal bare lige have allieret mig med en, som kan hjælpe mig med, hvordan sådan noget foregår, hvordan man forbereder sig osv.), og så må jeg tage den derfra.
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
maj 2012
(Marsvin) Avls-/udstillingsegnet??