Lam opflasket kaninunge, alder 18 dage Lam opflasket kaninunge, alder 18 dage
har 4 kaninunger jeg opflasker da moren er død, har gjort dette fra de var ca 5 dage og nu er de 18. de har fået 2/3 espilac hvalpemælkserstatning og 1/3 fløde.
nu her til aften er en af dem der har drukket lidt dårligt blevet lam i bagparten. Er der nogen der kender årsag til dette og ev. behandling?
samt mulige forebyggende ting, da der er tre unger tilbage der endnu ikke er lamme.
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
Hvad flasker du dem op med? er der c-vitamin i? det kan man ikke påregne unger i den alder kan danne selv.
Det ALLERVIGTIGESTE (pga det med immunforsvaret og manglende råmælk) er renlighed: hav flere sprøjter, brug en til hver unge og smid dem i opvaskemaskinen efter hver brug, eller stil dem i en kop og fyld med kogende vand fra el-kedlen og lad dem stå et par min. Mælken opbevares i køleskab og du må ikke bruge af det i over 1 døgn efter dåsen er åbnet eller mælken er tilberedt. Tag kun lidt frem af gangen og lun til ungerne og smid det ud som er i overskud af det der har været lunet.
renlighed, ro og regelmæssighed: det gælder for alle babyer:)
jun 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Gnavere: 2 Emner: 43 Svar: 791
apr 2010
Følger: 38 Følgere: 36 Gnavere: 11 Emner: 6 Svar: 44
Jeg købte det fra Maxi Zoo, sådan noget pulver
aug 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Holder alt så rent det går, alt bliver kogt inden brug og mælken står tilsluttet i køleskab (esbilac færdigblandet holder sig i 72 timer i køleskab), overskydende opvarmet mælk bliver smidt ud.
Er nok rigtigt at de ikke har fået nok råmælk, de fik ikke en god start, fra moderen døde til jeg fik dem gik der også lidt over et døgn da de skulle graves op af jorden af ejeren. Men synes de skulle have en chance...
Den syge kaninunge er nu lam i et forben og et bagben,
skal aflives med da jeg kender dyrlægen og kun betaler for medicin får den lige et døgn, da den stadig er frisk
.
Har været forbi dyrlægen og få metacam, baytril og et skud FMP. så må vi se om det virker, ellers tester vi ivomec mod Encephalitozoon cuniculi. men synes det er noget tidligt hvis det er det den har fået.
nogen der ved hvor udbredt den er i danmark?
mar 2012
aner intet om den parasit du nævner men krydser da fingre for det er den og i får brugt med det.
jun 2011
jun 2011
mar 2012
jun 2011
Google er din ven ellers læs den store foderbog! Der er specfikt om fodring af heste.
mar 2012
jun 2011
Og omkring c vitamin til heste så kan du læse om det på side 203 i den store foderbog skrevet af dyrlæge Nanna, det er i afsnittet om fiberudnyttelsen falder, det er altså en super bog, kan varmt anbefalde den, den gør også op med mange af de gammeldags måder at foder på. Har brugt den meget da jeg var under uddannelse
mar 2012
jun 2011
mar 2012
jun 2011
Jeg har skrevet længer oppe afliv den, og skrev så man ikke får c vitamin via solen. Og det er sådan set det griner
Lam opflasket kaninunge, alder 18 dage