957 visninger
|
Oprettet:
marsvin - drægtighed første gangs ejer {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg er ejer af et drægtigt marsvin og det er min første gang .
Hun har sammen med en kastrat og en anden hun. Skal hun tages fra dem inden fødsel?
Og hun går på fleece - hvad skal jeg gøre der til fødsel - noget bestemt hun skal ha til rede eller noget?
Andre gode tip og råd er også ydest velkomne
apr 2012
Følger: 8 Følgere: 6 Gnavere: 3 Emner: 15 Svar: 121
Men skal hun have noget specielt redemateriale når hun går på fleece eller bare ekstra hø?
Hvor meget må jeg håndtere hende? Uden hun bliver stresset og bange?
Skal hun stå i nærheden af de andre når hun kommer alene?
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Marsvin laver ikke rede, så det er ikke nødvendigt.
Hvis det er ved at være tid for at hun skal føde, ville jeg give hende mest muligt ro.
apr 2012
Har hørt hannen spiser ungerne? Kan jeg så lade ham gå sammen med dem?
Jeg ved ikke endnu om den anden hun er drægtig - har svært ved at kunne mærke og se noget på hende. - men hvis hun også er så skal de vel i hvert bur alle 3
apr 2012
Følger: 9 Følgere: 7 Gnavere: 3 Emner: 98 Svar: 471
og det kan være godt, at give hende en kalksten som ungerne også ville kunne bruge og meget mere c vitamin
Og de skal ikke have en rede, blot kun en hule/hus hun kan føde i i ro og fred
Tip:Lad vær med at tage hende op, med mindre det er meget vigtigt. Hun skal have ro, men samtidig opmærksomhed, nu hvor hun er væk fra de andre. Det er en god ide, at stille hende op af de andre venner hun har, for ellers kan det risikere at hun ikke kan sammen med dem igen. og ungerne skal du heller ikke tage op først efter 2-3 uger (mener jeg), men endelig lad dem snuse til din hånd. Efter en uges tid kan du tage huset væk, for ikke at resikere at de bliver for sky men giv dem putte hø Håber det kan hjælpe dig og du må meget gerne kontakte mig hvis der er andet fik også mit første kuld for 2 måneder siden
jun 2010
Hvis der er risiko for den anden er drægtig, må de ikke gå sammen da den enes fødsel kan sætte den andens fødsel igang.
Hun skal ikke have en kalksten. Med et ordentligt foder, har de ikke behov for den slags. Ligeledes behøver hun ikke have mere c-vitamin da et ordentligt foder indeholder nok.
Ungerne kan man sagtens tage op fra den dag de er født. De skal ikke være for længe væk fra moren, men fordi man tager dem op og kigger på dem, kønsbestemmer mv. har intet at sige.
Man behøver ikke tage noget hus væk. Det kan de sagtens få lov at beholde. De bør blive tamme uanset.
Lad være med at rådgive med så mange fejl.
apr 2012
Der er jo ikke noget fejl i det der er bare den ene eller den anden måde at gøre det på. Jeg gjorde det jeg gjorde for at undgå at de blev sky eller stresset.
og kalksten kan være en fordel for et gravidt marsvin.
Som jeg sagde før der er ingen rigtigt eller forkert måde at gøre det på. der er bare MÅDER!
jun 2010
Stadig, du rådgiver bl.a. til først at håndtere efter 2-3 uger - jeg siger bare, når fakta ikke er korrekt så vil det være mindre forvirrende for modtager af rådene, at man måske selv lærte lidt, i stedet for at fare til at rådgive efter et enkelt kuld. Såmænd ikke andet.
apr 2012
apr 2012
Tak folkens
maj 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Gnavere: 12 Emner: 37 Svar: 409
Men hvad så med hunnen? Lader man hende gå alene, til hun er født? Eller sætter man hende sammen med de hunner, hun ellers er vant til at gå sammen med, så hun har selskab de sidste par uger af drægtigheden? Hvad er bedst?
jun 2010
maj 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Gnavere: 12 Emner: 37 Svar: 409
jun 2010
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
En hun, en kastrat og en gravid: Problemet der dog KAN opstå hvis han er lidt for "horny" af sig er at hun kommer i brunst umiddelbart efter fødslen og hannen vil ofte kunne lugte det allerede MENS hun føder og kan finde på at være lidt fornærgående å moderen har lidt svært ved at finde ud af det med ungerne. Der er også mulighed for at når ungerne er på benene og mor så kommer i brunst i løbet af de to første dage så kan hannen komme til at trampe på ungerne mens han jagter moderen rundt for at parre...
Så altså personligt ville jeg sætte den kommende mor for sig selv fra termin (65-68 dage efter parring) og indtil ungerne er 2-3 døgn gamle... for så er mors efterfødselsbrunst overstået og man risikerer ikke så nemt skader på ungerne. Havde hannen ikke været der ville jeg sige hun kunne føde med den anden, jeg har aldrig oplevet problemer med fødsel hvis der kun var hunner tilstede.
Og ungerne håndterer jeg fra de ikke engang er tørre... har aldrig oplevet en mor afvise ungerne af den grund.
jun 2010
apr 2012
Men altså - så kan jeg jo egentlig bare fjerne ham ca 2 uger for fødslen jo og lade damerne blive sammen ( de er også søstre og har gået sammen altid)
jun 2010
Hvis hannen er kastreret, kan han godt blive sammen med den ene under fødslen - eller det er mine erfaringer i hvert fald. Jeg har aldrig oplevet en kastrat skade ungerne, de plejer at holde sig for sig selv mens fødslen står på, eller hjælpe nysgerrigt med at slikke ungerne. Jeg lader ofte drægtige hunner gå sammen med en kastrat under fødslen, faktisk lige så sent som idag med fin erfaring.
apr 2012
mar 2012
jun 2010
Men i tilfældet her, hvor det er en rimelig uerfaren (ikke nedladende ment), ville jeg nok lade dem føde hver for sig så risici blev minimeret.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Jeg kender til en hun, der gik i spontan fødsel, hvis bare hun kom i kontakt med unger under 1 uge gamle.
apr 2012
Musen er den jeg er meget usikker på om er drægtig eller ej.
Ku være spændende at vide nogenlunde hvad der kommer ud af det
jun 2010
mar 2012
racer? krydsninger som der er blevet nævnt, ser ud til begge pigerne er semilanghåret, bærer hannen også på langhårsgen kan nogle af ungerne også blive langhåret/semilanghåret. Crest er et dominant gen, har pigerne det fra begge deres forældre vil alle unger blive crestede, har de det kun fra den ene forældre vil halvdelen af ungerne blive crestede...
apr 2012
marsvin - drægtighed første gangs ejer