Nyt bur {{forumTopicSubject}}
Goddag.
Ny på siden her, og håber der er masser af gode tips og råd at hente.
Fruen ønsker sig et par kaniner, og det skal hun da have.
Så jeg er gået i gang med at bygge et bur til de små.
Vi venter på et par dværg schenke, så det er jo ikke en kæmpe race.
Men hvor stort er stort nok ?
Jeg har indtil videre lavet en løbegård på 240x80cm. 70cm høj.
Dertil kommer der et hus i to etager som måler 40x80cm. 90cm højt. Det er placeret uden for løbegården.
Er huset stort nok til sådan to banditter ?
Med lidt held så sover de sammen foroven og gør deres daglige griserier forneden.
Hullerne ind i huset er 22x22cm. Her tænker jeg det er rigeligt?
Samtidig er der planer om at jeg laver en lille form for vindskærm i begge indgange, for at mindske mængden af træk ind i huset.
Det skal lige siges at buret bliver placeret under et stort halvtag, på fliser. Så de vil altid stå tørt og for det meste godt skærmet mod vinden.
Jeg laver en udtræksbakke både for oven og for neden.
Det bliver lavet i 1,5mm galvaniseret stålplade
Hvad syntes i ellers generelt om designet jeg arbejder på? Er der nogle punkter jeg bør ændre ?
Det skal siges at jeg bruger Lærke træ lægter og fyrtræ krydsfiner.
Alt sammen ubehandlet selvfølgelig 🙂
Mvh. Frank
mar 2021
Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 15
mar 2021
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 8 Gnavere: 1 Emner: 9 Svar: 146
Og HVIS de endelig skal leve sammen, så få dem neutraliseret
feb 2017
Følger: 4 Følgere: 23 Gnavere: 4 Svar: 35
Men vil man havde kanin vil jeg anbefale og læse alt på denne side inden man anskaffer dem så man er sikker på at kunne give dem det behov de har brug for.
https://frikanin.dk/helaarsgaarde
mar 2021
Og af samme grund som det, så er der også to huse plus et løst stående i selve løbegården. Netop for at de skal have plads nok til at kunne gå hvert til sit.
mar 2021
Og når vi er i haven, så vil de få lov at rende frit. Alt er fuldkommen hegnet ind, og de vil være under opsyn imens.
feb 2017
Følger: 4 Følgere: 23 Gnavere: 4 Svar: 35
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 86 Gnavere: 22 Emner: 1 Svar: 150
Om du har tænkt dig at købe søskende er irrelevant. Kaniner nærer ikke familiefølelser.
mar 2021
Men jeg kan godt følge tankerne med vinterpels og pludselig øget temperatur.
Alternativt er måske at lade dem gå ude og så pakke buret og løbegård ind i rockwool måtter hele vejen rundt undtaget på forsiden ? De skal som sagt stå på fliser under halvtag og med 180cm højt hegn hele vejen rundt om, så de er godt skærmet mod vind og vejr.
mar 2021
Følger: 9 Følgere: 13 Emner: 3 Svar: 11
sep 2011
Følger: 23 Følgere: 44 Emner: 2 Svar: 983
mar 2021
Der mangler lige trådhegn i den ene ende og forsiden, og på toppen på de to låg.
Og så skal jeg have lavet møg-bakkerne færdige og platformen med rampe.
Og så skal jeg lige have gået alle kanter efter med grov sandpapir så der ikke er nogle splinter og alt for skarpe kanter.
mar 2021
mar 2021
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 8 Gnavere: 1 Emner: 9 Svar: 146
mar 2021
Vi prøver at se om det går. Avleren vi skal have fra, tror ikke det bliver et problem når de har så meget plads og har god mulighed for at gå hvert til sit.
Men går det ikke, så må jeg jo starte saven op igen og lave en løbegård mere.
mar 2021
Følger: 8 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 4
mar 2021
Så det giver den mere plads og mulighed for at hoppe op og ned osv.
Men vores tanker er nu også at de skal have lov at løbe på græsset så ofte som muligt. Hele haven er hegnet ind med finmasket hønsenet, så der er rig mulighed for at de kan fjolle rundt. Så hvis vi selv er i haven, så får de lov at komme med vi har absolut ikke i sinde at de skal være i buret hele tiden. De skal ud og strække ben så meget som muligt 🙂 jeg har en drøm om at de kan tage sig af mælkebøtterne som altid skal hjemsøge plænen 😂
mar 2021
Der blev lige tilføjet en lille hule under rampen op til 1 etage. Tagpap på platform og rampe, så det ikke er glatte overflade. Og så skulle der selvfølgelig en lille låge i også, så vi bare kan åbne og så render kaninerne selv ind og ud som de lyster når vi går i haven.
mar 2021
mar 2021
mar 2021
mar 2021
Nyt bur