2.646 visninger
|
Oprettet:
til dyrlæge med "smådyr", gør du? {{forumTopicSubject}}
jeg er lidt nysgerrig her, tager du til dyrlæge hvis dit smådyr (hamster,mus osv.) har skade eller er sygt? eller afliver du det bare på egen hånd?
selv synes jeg det er lidt fjollet at betale så mange penge for at komme til dyrlæge med så lille et dyr, men jeg ville nu alligevel tage mine ørkenrotter til dyrlæge hvis de var syge, da jeg jo selvfølgelig holder meget af dem, og da jeg aldrig selv ville ku tage livet af et dyr.
venligst ingen hade-kommentare til folks valg/beslutning.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Gnavere: 7 Emner: 26 Svar: 86
Så ja
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
maj 2012
Følger: 1 Gnavere: 4 Emner: 13 Svar: 48
Cavy Cats Opdræt: lidt off topic, men har undret mig over dit billede med nej tak til ildere på gnavergalleri, hvad kan det være? er bare nys.
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Er det på forhånd en tabt sag, eller vil dyrets livskvalitet efterfølgende være så forringet at det ikke vil være et værdigt liv, så bliver det aflivet i stedet.
maj 2012
Følger: 1 Gnavere: 4 Emner: 13 Svar: 48
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Gnavere: 7 Emner: 26 Svar: 86
apr 2010
Følger: 39 Følgere: 38 Gnavere: 9 Emner: 1 Svar: 310
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Jeg mener at alt for mange lapper på dyr, der bare burde aflives. Det bliver simpelthen uværdigt.
Mindes et udsendelse med en australsk dyrlæge, der fjernede en enorm knude på en mus. Musen havde det virkelig skidt bagefter, fordi den havde mistet så meget blod... Sådan noget er for langt ude efter min mening.
Jeg kan ikke selv aflive mine chinchillaer, men nogle gange ville jeg ønske jeg kunne. Hvis jeg fik mindre dyr, ville jeg helt klart overveje selv at gøre det, hvis jeg mente en aflivning var den rigtige udvej.
Ved sygdom der muligvis kunne behandles, ville jeg tage en tur om dyrlægen.
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 50 Svar: 420
apr 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 12 Svar: 212
også selv om det er en vandrende pind (ved ikke noget om det, men det lød sjovt)
ha ha
mar 2012
Følger: 7 Følgere: 7 Gnavere: 5 Emner: 44 Svar: 309
Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
Jeg har været til dyrlægen med en dværghamster som havde kræft i munden, den blev aflivet. Det blev 580 kr. Var kun 12 år gammel og kunne altså ikke selv aflive mit kæledyr - men kunne sagtens aflive mine foderdyr selv.
Har været afsted med en guldhamster, som havde haft noget toiletpapir i munden og da hun spyttede det ud var der blod på - det var sket to gange inden for 1 måned, men dyrlægen kunne ikke se noget der skulle være galt i hendes kindposer eller med tænderne. Det blev 560 kr.
Der har ikke været noget siden da.
Har været til dyrlægen med en degu som stadigvæk blødte 2 uger efter fødselen, dyrlægen kunne ikke se nogle baktiere eller andet skidt i blødt, så han gjorde intet, men det kostede 400-et eller andet. Det blev billigere hun kom på samme tid som da vores kat skulle kastreres.
Det fortsatte i 4 uger og derefter aflivede jeg hende selv.
Har også været afsted med to mus med mider, de fik to indsprøjtninger hver over to gange med to ugers mellem rum. Det blev omkring 500 kr. i alt.
Har også haft mine chinchillaer til dyrlægen - den ene var afsted to gange pga. øjenbetændelse og to gange pga. en kasteration samt noget brok, hvor han døde to uger efter den sidste operation.
Det kostede omkring 200 kr. de to gange med betændelsen, og 1300 kr ved kastrationen.
Har haft kaniner til dyrlægen af flere årsager.
Den værste var en kanin med brækket hofte - den blev aflivet da det ikke var sikkert hvorvidt det kunne redde den, og så ville prisen være 12000-15000 kr.
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Gnavere: 5 Emner: 10 Svar: 382
Men tilgengæld har jeg været ved dyrelægen med kærestens fisk, kostede mig 750 kr. Uden hun kunne hjælpe mig og den information hun gav mig passede ikke, men sådan er det.
Jeg mener som så mange andre her i tråden at der ikke er nogen grund til at suse til dyrelægen og betale flere 1000 kroner for et dyr som så alligevel ikke ville få et værdigt liv bagefter, kan ikke selv aflive, men det gør min kæreste for mig.
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Gnavere: 11 Emner: 263 Svar: 3.868
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Gnavere: 3 Emner: 5 Svar: 36
jul 2012
apr 2010
Følger: 48 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 16 Svar: 1.298
Hvis jeg på forhånd VED at der kun er en vej, afliver jeg selv hjemme.
Jeg vil gerne ofre det det koster at tage til dyrlæge, men jeg har mine grænser hvad angår operationer.
Men jeg mener at dyret bør have chancen, hvis der er en rimelig chnce for overlevelse - det skylder jeg det.
Har en dreng, der lige har været til dyrlæge 2 gange pga. et skadet øje. Og sådan noget er langtfra nok til en aflivning uden tjek først.
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
Er det et gammelt dyr og vil behandling koste et par tusinde ville jeg sansynligvis aflive fremfor smide et par tusinde ud på den fik ½ år mere hvoraf de 2 mdr gik med at komme sig over operation... Det spekulere jeg ret meget over: hvor lang tid vil det tage dyret at KOMME sig over behandlingen?
Engang havde vi en hund (vi har haft flere, men nævner lige et eks kun) som efter flere år at have døjet med tynde mave og opkastninger endelig fik diagnosen kræft i i milten. Der gav dyrlægen udemærket vejledning: det kunne opereres, de kunne fjerne det meste af milten og den ville så langsomt gendannes over 1 år. Fedt tænkte vi, i sving. Men så fortsatte hun: "men hunden ville have det ksidt meget af tiden og den ville være meget udsat for infektioner, vi skulle holde hende fra alle andre hunde imens fx..."... okay.... det var ikke så rart så jeg endte med at spørge dyrlægen hvad hun ville ha gjort hvis det var HENDES hund og økonomi jo så ligesom var ude af billedet (vi havde råd, men hun fablede hele tiden om det var dyrt) og så nåede vi jo frem til at hun helst så den hund blev aflivet... hunden var 11 år gammel og havde den være 1 år, jas så ville hun ha opereret, men ikke på en gammel hund, den skulle ikke lide det sidste år dem måske alligevel levede bare for vi kunne beholde hende...
Og det skal man tænkte over: vil dyret have et værdigt liv bagefter?
Så personligt afliver jeg for næsten alt der ikke kan gives utøjsmiddel eller antibiotika for. Tandfejl = aflivning (det kommer igen i 3 ud af 3 tilfælde jeg har prøvet at få det behandlet), drægtighedssyge = aflivning (nogle holder ud længe, men ingen kommer sig helt over det uanset de får binyrebarkhormon, væske osv). Ja jeg kunne blvie ved: kan jeg ike regne med dyret vil popcorne af glæde over en stak mælkebøtter efter en måneds tid så blvier den sendt til de evige græsmarker... husk på: dyrene VED ikke selv hvor længe de skal være syge, de tror det er for evigt...
apr 2010
Følger: 33 Følgere: 34 Gnavere: 12 Emner: 12 Svar: 313
mar 2012
apr 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Gnavere: 5 Emner: 4 Svar: 38
- Før i andre begynder at sige man SKAL tage til dyrlæge hvis ens dyr er sygt.. vil jeg lige sige at mine dyr lider ikke under behandling/operation + det efterfølgende stykke tid..
Kunne godt finde på at tage til dyrlægen hvis dyret skulle kastreres..
aug 2011
Følger: 31 Følgere: 19 Gnavere: 3 Emner: 18 Svar: 74
apr 2010
Følger: 33 Følgere: 34 Gnavere: 12 Emner: 12 Svar: 313
sep 2011
Følger: 9 Følgere: 7 Gnavere: 13 Emner: 7 Svar: 141
Hvis dyret har en chance for at klare den kommer den til dyrlæge og får behandling, hvis ikke aflives den, enten ved dyrlæge (han er ikke så dyr igen) ellers gør min kæreste det.
apr 2010
Følger: 26 Følgere: 22 Gnavere: 29 Emner: 13 Svar: 129
Jeg synes det er helt i orden hvis folk hellere vil få deres dyr aflivet end at tage den til dyrlægen - så længe det ikke er småting som øjenbetændelse, blod efter fødsel og lignende.
Foderdyr ville jeg ikke tage til dyrlægen, med mindre det var et vigtigt forælderdyr og en lille ting som hurtigt kunne kureres.
mar 2012
Er ret sikker på at man ikke må, det fik vi i hvert fald af vide på skolen - men nogle dyrlæger giver det med folk hjem alligevel.
Da min chinchilla skulle have baytril var det oralt, men det kommer måske an på dyret?
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.995
Hvis jeg bedømmer det alligevel "bare" vil ende i en aflivning, eller det vil forringe dyrets livskvalitet ind til dens død, så afliver jeg den selv hjemme..
Men jeg er altså ret sikker på at man ikke må gøre det selv, med mindre man er dyrlæge, vetenær eller har medicinhåndterings kursuset (det er kun for produktionsdyr)
mar 2012
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.261
Saa jeg fik forklaret af dyrlaegen hvor jeg skulle stikke den osv...
jul 2012
mar 2012
jul 2012
Men med Rasmus gik det fint han sov og så var det, det. Men jeg fortrækker jo alligevel dyrelægen, men det er jo en smags sag:) Men det må ikke have været rart at dyret vågner flere gange:(
apr 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Gnavere: 2 Emner: 40 Svar: 353
Jeg er lige flyttet for mig selv, og har jo ikke bare pludselig 800 kr til dyrlæge, men derfor spare jeg lidt op hver måned. Mine dyr skal ALDRIG lide, og det så koster det hvide ud af øjenene
til dyrlæge med "smådyr", gør du?