1.541 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

HJÆLP?!?!?! HJÆLP?!?!?!

Hej alle.

Jeg står i en problematisk situation. Jeg har en chinchilla (han), der keder sig helt ekstremt meget. Derfor overvejer jeg at købe en chinchilla til. Altså en hun. Jeg ved godt at man skal overveje dette meget grundigt og jeg har da også gået og overvejet det i næsten to måneder og er kommet frem til, at han skal have en chinchilla-veninde. Men jeg har hørt fra min eks at hunnen helst skal være ældre end hannen? Hvor meget ældre skal hunnen så være?

Til et andet spørgsmål:

Jeg er kommet til at sige ja til en kat, som jeg endnu ikke ved hvad køn den er. Dog skal det lige siges dette, at jeg har haft en rotte og kat før og de kunne godt fungere sammen. Så spørgsmålet lyder: Kan man sætte en kat og chinchilla sammen? Altså kan de være i samme rum?

Dette fylder meget i mit lille hoved og derfor ville det være dejligt, hvis nogen vidste noget om dette. Jeg skal nok sørge for at være sammen med dem og alt det der, jeg er bare bekymret for Albert (min chinchilla) og om han kan klare det?

Mange tak på forhånd for hjælpen.

Mvh

Jeanette Nielsen

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af spisebordslampe i betonloft i 800 kr.
  • Installation af lamper 1.000 kr.
  • Setter op 4 loft lamper 650 kr.
  • Samling af havestol 300 kr.
  • Skærer bar stole Ben i sort metal 500 kr.
  • Hænge to lamper op 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HJÆLP?!?!?!
  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.127
    #1   3. jul 2012 Det er totalt individuelt om katte og chinchillaer kan enes / acceptere hinanden. Det kræver måske en smule tilvænning.

Du bør få din han kastreret før du anskaffer en hun. Og hun skal være ældre når de er fertile, tror jeg ikke. Men hælder helt klart til en kasteration hos hannen.

• #2   3. jul 2012 Har bare hørt et eller andet sted fra, at hanner bliver aggressive når de bliver kastreret. smiley

• > Simse <

#3   3. jul 2012 Okay? Det var da noget mærkeligt noget at bilde dig ind.
    De bliver oftest roligere og nemmere at have med at gøre, da de jo ikke længere er påvirket af så mange hormoner.

• #4   3. jul 2012 Må man spørge, hvorfor du ikke bare anskaffe en han-ven til din chinchilla?

Det er ikke så vigtigt at hunnen er ældre... Men en hun skal tidligst sættes i avl når huner 8 mdr. og de fleste avlere råder til 10-12 mdr, men gerne ældre (helt op til 1,5 år). Så du skal enten ud og have fat i en ret gammel hun, ellers skal du have to bure, til hun blive gammel nok (og der er ikke noget med at lukke dem sammen før tid. En parring tager ikke andet end et par sekunder).

Der er intet belæg for at chinchillaer skulle ændre adfærd i forbindelse med neutralisering. Alt tyder derimod på, at de bevarer fuldstændigt samme temperament som før. (Så det afhjælper altså heller ikke en aggressiv han, hvis han bliver kastreret). Hvis han har ondt efter en kastration, kan det formentlig føre til aggressiv adfærd.

Jeg mener det var Fluffy Chins der havde en hankat, der havde det helt fint med at gå sammen med chinchillaer.
    Personligt ville jeg aldrig lukke dem ud sammen, for man ved ikke om katten lige pludselig reagerer. Apropos Fluffy Chins, så var det vist også dem der fik deres første chinchilla, fordi katten kom hjem med "en stor mus". (Det er efterhånden rigtig mange år siden, og Fluffy Chins har ikke eksisteret i noget i stil med 5 år).

Nogle af mine chinchillaer er bedøvende ligeglade med katte, andre af dem reagerer som man ville forvente, at de reagerer på et rovdyr.

Såfremt katten ikke ender med at kunne sidde oven på buret, og stikke poterne ned til chinchillaen e.l., så tror jeg fint de vil kunne være i samme lokale, såfremt chinchillaen bliver inde i buret.

• > Simse <

#5   3. jul 2012 Med roligere og nemmere at håndtere mener jeg selvfølgelig at han ikke vil have trængen til at formere sig, og evt. parre eller dominere sin ejer. smiley

• #6   3. jul 2012 Du kan ikke være sikker på at han ikke vil dominere mere.
    Det eneste han formentlig ikke vil, er at parre for at parre, og jeg kunne forestille mig at selv-hjælpen også holder op...

Kommentér på:
HJÆLP?!?!?!

Annonce