41.092 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 52 Svar

Nødaflivning/aflivning hjemme Nødaflivning/aflivning hjemme

Denne tråd handler om aflivning og er Ikke for sarte sjæle...

Indimellem ser man tråde hvor et dyr har brug for at blive hurtigt nødaflivet, hvor det står klart den er meget syg, døende og især hvis det er om natten kan det være mere humant at fortage en nødaflivning.
Er man voksen (er du under 18 må du ikke, se senere hvorfor) og opdrætter kan man også se fordelen i at aflive selv, fremfor at gå til dyrlæge. I øvrigt kan kødet fra kaninerne jo slet ikke spises hvis den er blevet aflivet med sprøjte ved dyrlægen.

Der har bl.a. været forslået på forum at lade kanineunger blive "aflivet" ved at få dem til at lugte fremmed for mor så hun simpelthen holder op med at passe dem så de sulter ihjel, den slags metoder er dyreplageri og jeg ser gerne der bliver givet alternativer... derfor denne tråd hvor andre er velkomne til at "byde ind" med metoder, tips og tricks, jeg kender jo mest til marsvin og undulater...

Aflivning kan fortages på flere måder alt efter dyreart. Mus, hamstere og små rotter kan aflives med nakketræk og derefter afblødning. Større dyr som marsvin og kaniner kan man tildele et slag i nakken og derefter afbløde dem. "Afbløde dem?" tænker nogle måske nu jeg har nævnt det to gange, ja (og nu kommer det der ikke er for sarte sjæle) medmindre slaget er tildelt korrekt kan du risikere marsvinet/kaninen kun er bevistløs og vågner op igen ½ time efter med kraniebrud. Hvis man er erfaren ved man at slår man det rigtige sted (lige i nakken/bagsiden af kraniet) ved et marsvin resultere det i et marsvin der er totalt slapt øjeblikkeligt (der KAN være lidt sitren i benene nogle gange, men ingen spark eller sprællen) og blodet fosser ud af næsen, derfor det er en god ide at fortage den slags enten udenfor eller i brusekabinen... Måske nogle kan beskrive hvordan man gør med en kanin (andre dyr, eller kan henvise til en video?
Redskabet man bruger bør være tungt, gerne metal, fx en stor gaffelnøgle eller svensknøgle. Styrtbløder den ikke gennem næsen umiddelbart effter slaget, bør man enten slå igen hurtigt eller afbløde den hvis den ER totalt slap. Afblødning fortages ved at skære halspulsårene over med et skarpt redskab.

Er man ikke til de blodige metoder, kan man også gasse dem med CO2.
Jeg er ikke vild med de blodige metoder, men jeg kan anvende dem hvis det skal gå rigtigt stærkt, fx hvis en marsvineunge har tarmfremfald.

Jeg gasser marsvinene med CO2 (IKKE fra bilmotor!) når de skal aflives snarest, smertefri og human metode, og det er i øvrigt CO2 metoden man bruger på laboratorier til nærmest alt under kaninstørrelse...
hvis du har en voksen til at hjælpe der er god til kemi-udregninger (gassers rumfylde skal du vide noget om) behøver du ikke engang købe CO2 på flaske men kan lave det selv ud af natron og eddike. Læs evt mere her: http://www.alysion.org/euthanasia/

Ifølge loven må ejeren af et dyr (og i tilfælde ejer er under 18 er det værgen/forældren der er ejer!) aflive mindere dyr under kattestørrelse (og en belgisk kæmpe kanin er faktisk også under "mindere dyr") selv. Man SKAL ikke til dyrlæge. Man har lov til det selv også selvom det ikke engang er en nødaflivning.

Det ved alle dem med slagtekaniner jo godt, men mange andre tror faktisk at dyr SKAL aflives ved dyrlægen... det skal de kun hvis det er hund, kat eller større dyr.
Pointen er at du er over 18 år (for ellers ejer du faktisk slet ikke dyret), er dyrets ejer og kan udføre aflivningen humant.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Alt bilrelateret indhold
bilnyheder.dk giver de nyeste nyheder indenfor bilverdenen. Måske overvejer du, at investere i en vejhjælpspakke. Her kommer bilnyheder.dk ind i billedet og giver dig 3 gode grunde til, hvorfor du burde købe vejhjælp. En side der stiller spørgsmål og giver dig svar.
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nødaflivning/aflivning hjemme
  • #1   21. jun 2012 Godt initiativ smiley

Hvis man sidder med en chinchilla der skal aflives, kan man ikke bruge gas.
    De lukker simpelthen af, så gasning (CO2) tager alt for lang tid hos dem, og må betragtes som inhumant.

• #2   21. jun 2012 God tråd:) Hvis man altså kan gøre den slags:)

Men jeg benytter mig stadig af dyrlæge, der er ingen herhjemme der skal/vil aflive mine dyr, og nu bor vi 5 min. fra dyrlægen så det er ikke så galt hvis det er akut:)

• #3   21. jun 2012 Pia: altså nu bliver jeg nysgerrig efter at vide hvordan man afliver en Chinchilla hvis man er nødt til at gøre det selv? Ikke at JEG har brug for at vide det, men måske nogle andre kunne ha gavn af det.

jeg fandt den her video på youtube (viser en kaninaflivning!) http://www.youtube.com/watch?v=OuSY9OCD0Zo&feature=fvst

måske man kunne få sin lokale smed til at lave sådan en hvis man opdrættede slagtekaniner. De fleste smede laver småting på bestilling bare man har et billede af hvad man vil ha. Men den kunne da være "handy" at ha i stalden, tror dog ikke den ville virke til marsvin (de har nok for små ører til at hænge fast i den)..

• #4   21. jun 2012 Første del af tråden er fin..

Men sidste del omkring CO2 delen vil jeg informerer om til alle som læser tråden at der til dels i marsvinekredse blandt opdrættere er stor modstand imod.
    Bla. var Susan og dette emne en meget stor debat til sommerende GF i Dansk Marsvineklub fordi der var stor modstand imod fremgangsmåden. Og det er der forsat blandt opdrættere. ( selvfølgelig er der også nogen som ser den anden vej og mener det er ok).

Dels vil jeg på ingen måde anbefale dem til den primære bruger gruppe herinde. Og jeg finder der derfor under al kritik at man ikke har den primære alders gruppe herinde for øje.
    Aflivning generelt set er det farligt emne herinde fordi hovedparten af bruger gruppen herinde er børn.
    Men den med CO2 kræver en del mere at benytte end den anden. En forkert udregning eller lign. kan da meget ubehagelige konsekenser for dyret i sidste ende.

Derfor vil jeg så tillade mig at gøre opmærksom på min modstand imod metoden og fraråde at bruge den. Selvom det givetvis ikke falder i god jord hos TS.

• #5   21. jun 2012 Og da jeg ved det sikkert vil give anledning til brok osv. så melder jeg ud fra start at jeg er kommet med det jeg ville sige i tråden. Nogen der vil mig yderligere eller vide mere. Kan kontakte mig pr. pb.

• #6   21. jun 2012 sortfod: jeg har flere gange pointeret at aflivning KUN er tilladt for voksne da de faktisk er de eneste der KAN eje dyret.
    Og jeg TROR heller ikke nogle 12-14 årige vil gå i gang med at læse den metode om CO2, den er for det første på engelsk og dernæst skal du kunne regne.
    Lur mig om DU overhovedet kunne finde ud af at bruge den uden min hjælp eller en anden "kemi"nørd;) og det er netop pointen i jeg ikke forklarer den dybere men kun giver linket: ved man intet om kemi er man nødt til at droppe den metode for man fatter ikke en jart;). Hvilket jo nok er derfor så mange af dine venner er imod metoden: det man ikke forstår kan man ikke lide for så føler man sig lidt dum.... og så skal det angribes. Metoden er lovlig, aflivning generelt er lovlig af smådyr, og så burde vi ikke behøve diskutere det mere!

DMK har intet med dette at gøre for det er fuldt ud lovligt at aflive marsvin og andre smådyr med CO2 i DK sålænge det ikke er med ufiltreret og uafkølet bil-os...
    Jeg er i øvrigt selv medlem af DMK og har intet udestående med dem.

Jeg lavede denne tråd som en åben tråd i stedet for en lukket gruppe, da jeg tænkte flere så ville byde ind når de ikke skulle bede om gruppemedlemskab osv først, IKKE for at få en diskussion i gang om det er ETISK ok at fortage en aflivning selv eller om man altid skal hive det stakkels kræ til dyrlæge om så det skal tage flere timer...
    Hvis mit dyr skal lide en time ekstra for at dyrlægen dukker op så er det IKKE etisk for mig mere.

Hvis du vil diskutere det ETISKE, gider du så ikke fedte ud af "min" tråd og oprette en selv hvori du er VELKOMMEN til at henvise til denne tråd med link eller lign.... men lad nu VÆRE med at spamme den her tråd til ubrugelighed... den her tråd handler om aflivning hjemme/nødaflivning, ikke etik.

• #7   21. jun 2012 hvor gammel var det så LIGE du var Sortfod... jeg så lige du også havde skrevet "Nogen der vil mig yderligere eller vide mere. Kan kontakte mig pr. pb"....

Dvs hvis nogle vil ha noget sladder om Susan S som der absolut INGEN garanti er for at det er sandt (da det jo skal skrives i en hemmelig besked HUN ikke må se!) så skal de bare kontakte Sortfod...*LOL* hør alle hør alle: gratis sladder om mig hos Sortfod....damn følte mig lige hensat til skolegården i 3 klasse her...

• #8   21. jun 2012 Uanset om man interesserer sig for slagt af kaniner i al almindelighed eller bare har kæledyr mener jeg at det er rigtig vigtigt at kunne tage ansvar og vide hvordan man kan aflive sit dyr på en human måde hvis uheldet skulle være ude. Nu ligger landet sådan at der er rigtig mange børn under 18 herinde, og jeg kan bekymre mig for hvorvidt deres forældre er villige til at tage ansvaret og hjælpe til med en aflivning hvis det er nødvendigt - det er kun noget man kan håbe på. Selvom jeg er 18 år gammel synes jeg ikke at det er særlig rart at aflive et dyr, men jeg mener at det er min pligt som ejer at kunne tage ansvar for mine egne kæledyr. Om det så er ved rent faktisk at aflive dem selv eller få min far til at hjælpe mig (hvilket jeg har gjort et par gange selvom han heller ikke synes at det er særlig sjovt) er det en del af det at have kæledyr og det er vigtigt at vide hvordan man griber sagen an - uanset hvor ubehageligt det end måtte være at tænke på. God debat der giver stof til eftertanke smiley

• #9   21. jun 2012 personligt har jeg ikke noget imod sådan en tråd.... MEN når det så er sagt, så står man altså knæhøjt i børn herinde... mindre børn endda.... og her synes jeg så ikke at en sådan tråd er super hensigtsmæssig. Børn stiller ikke kritiske spørgsmål, og jeg vil rigtigt nødig have at nogen af de her børn ukritisk begynder at udøve hjemmeaflivninger, fordi de altså ikke lige fanger at man SKAL være myndig.

• #10   21. jun 2012 Vi bruger også CO2 til hurtig aflivning. Min far er fysik/kemi lærer så han ved meget om det.
    Vi har kun haft skulle benytte det to gange. Det var begge to døende marsvineunger, og de blev slået bevistløse lige da de kom derned og var helt døde efter kun 10-15 sekunder. Det taget sikkert længere tid med et voksent marsvin.

Jeg vil dog lige sige at FØR man lægger marsvinet derned så bør man tjekke om der er tomt for ilt dernede ved at bruge en tændstik. Slukker flammen så snart man tager tændstikken derned så er der nok CO2.
    Min far bruger dog citronsyre i stedet for eddikesyre eller bruger en flaske med CO2.

Jeg synes også det er vigtigt at nævne hvorfor gasning med motor/bilgas ikke er humant - det er faktisk dyremishandling!
    Lægger man dyret i en pose, lukket beholder eller lignende og sætter det til en bils udstødningsrør fx, og tænder bilen så når dyret ikke at dø af iltmangel - dyrets lunger brænder simpelthen op inden da fordi bilens udstødning er alt for varm.

• #11   21. jun 2012 Lina: det kan godt være jeg overvurderer børns opfattelsesevne... eller også er mine egne "bedre trænet" men vi har sagt det rigtig mange gange flere af os at man skal være 18... hvis vi siger det flere gange ender det snart med at blive pinligt for de er vel ikke retarderede de fleste af dem...

• #12   21. jun 2012 CS: jeg bruger faktisk også citronsyre selv da det er totalt lugtfrit i forhold til eddike, jeg ville ALDRIG bruge eddikesyre pga det, hvis der er overskud af det i luften, vil svie grimt i øjnene og næsen at indånde. Og jeg er HELT enig med dig om brug af biludstødning... det vil kræve både en filteranordning og et kølelegme af gøre udstødningsgassen anvendelig til formålet...
    Lidt sjovt din far er fys/kemi lærer, alle jeg kender der ved noget om kemi (laboranter og en enkelt forsker) siger metoden er i orden, mens alle der ikke aner en disse om kemi er imod...

• #13   21. jun 2012 syntes det er et rigtig god emne at bringe op, ved at der er mange der gør det og efter min mening er det rigtig godt, så længe det er humant for dyret.. med fuld respekt for dem der vil/kan.
    men jeg vil dog sige at jeg har skænket det en tanke i ny og næ... meen tror jeg er af den støbning at jeg aldrig selv kommer til det. det virker så brutalt (ved jo godt det er humant men det ser meget voldsomt ud hvis i forstår?) og at gøre det mod mine små pus.. jeg tror jeg ville fortryde i mit slag hvis jeg nogen sinde ville kunne løfte "køllen"
    må man entlig "skyde" kaniner altså med en boldtpistol og med tilladelse osv osv til sådanne noget??

mht. den linket video det er jo ganske humant og "let" (det ville ikk være let for mig)

• #14   21. jun 2012 du skal have en uddannelse for at bruge en boltpistol, slagter, jæger eller lign... så nej jeg må fx ikke bruge en boltpistol... tror også en kanins hovede ville se rimeligt nasty ud efter en boltpistol...

• #15   21. jun 2012 det er en af mine bekendte som er jæger.. han ejer sådanne en boldtpistol da han selv afliver sine køger (men en dyrlæge som opsevant)
    han har også tilbudt mig at aflive mine kaniner hvis uheldet er ude.. (nok ikk med boldtpistolen men kom bare til at tænke) smiley

• #16   21. jun 2012 Sofie: jammen når han er jæger så må han gerne aflive dem for dig, en jæger må faktisk også aflive hunde og katte, det må vi andre IKKE!
    Men hvis alt skal være på plads så skal han lige have dine forældres tilladelse hvis du er under 18 for de er faktisk de reelle ejere af dyrene.

• #17   21. jun 2012 er 19 såå..
    men undrede mig bare om man kunne skyde dem med en boldtpistol eller om det kun er med større dyr
    viste ikke at de gerne måtte aflive katte og hunde (jægerne) for når han skal aflive sine køger mener jeg at der skal være en dyrlæge til stede??

|Tanja S. Pedersen|*Stald UniKin*|: kan godt forstå dig.. det er ikke sjovt at sige farvel til sine hjerte børn når man ikke er klar. så er det rare at gøre det når man er klar. smiley

• #18   21. jun 2012 Sofie: jeg tjekkede ikke lige din profil så jeg var ikke lige klar over alderen;)
    Køer er landbrugsdyr og til konsum (altså spise) derfor skal er være en dyrlæge til stede for at sikre det hele forgår efter reglerne så kødet også kan sælges. Hvis der ligger en kalv med brækket ben på marken må din nabo gerne aflive den med boltpistol/riffel hvis han har patroner der er kraftige nok, men uden dyrlægen må han ikke sælge kødet ...
    Jeg ved ikke om der fåes boltpistoler i kaninstr... så den med boltpistol kan jeg simpelthen ikke svare på... Men boltpistoler bruges mest til dyr med tykke pandeskaller dvs dem med horn generelt... jeg tror sgu en til ko ville smadre kraniet fuldstændigt på en kanin og det ville ikke være noget kønt syn, selvom det da helt sikert ville virke og den ville være død...

• #19   21. jun 2012 Nej, jeg mener ikke der findes så små patroner - og en boltpistol vil smadre for meget - det er jo en pind, der bliver skudt ind i hjernen.

• #20   21. jun 2012 Har man våbentilladelse hvis man er i søværnet? Min storebror er nemlig søofficer og har bl.a brugt maskingeværer...
    Undrede mig lige...

• #21   21. jun 2012 både og... han må bruge våben så længe han er indkaldt og i uniform, men han må ikke tage det med hjem til lille DK og bøffe hans søsters kanin;)

• #22   21. jun 2012 Jeg har set en lille kanin blive taget med en boltpistol ( Den VAR død!, en lære skulle vise hvorfor man ikke skød små dyr med bolt pistol)... og det var ikke kønt tvært imod, glad for den var død....

Jeg syntes man bør vide som dyreejer (især vis man ejer dyr man selv må aflive) bør vide hvordan man afliver, ja, mange gange kan man tage til dyrelæge men jeg er blevet afvist en gang af alle dyrelæge inden for ½times kørsel en lørdag aften, så måtte jeg selv ud... og vis ikke man kan, ville det være synd at lade dyret ligge og lidt 1-2 dage fordi man ikke har tænkt på at dyrelægerne ikke altid er der for dig.

Jeg bruger metoden med at klaske hoved/nakken. Og fjerne hoved helt fra kroppen eller skære halsen over indtil jeg er sikker på den er død, og jeg tjekker ALTID at det er nerver, og den øjen-reflekser er væk, pulsen er væk og den er afblødt.. og så smider jeg den ud smiley
    Det sammen vis det er grisebabyer, kid og lam udover de får med en bolt pistol.

• #23   21. jun 2012 Jaja.. Jeg er 12 år.. Men jeg vil nu altså stadig gerne følge med. Jeg kunne aldrig selv finde på at aflive mine dyr selv - Fordi jeg ikke er myndig.

Men jeg er stadig intresseret i hvordan og hvorledes de forskellige aflivningsmetoder er.. Så nu hopper jeg altså med i Debatten.. 12 år eller ej. What Ever??!

• #24   21. jun 2012 "hende med de bedste marsvin" (som jeg ville ønske hvad hed for det er lidt langt at sige det andet;)) du er velkommen i debatten efter min mening når du jo HAR forstået det er dine forældre eller anden myndig person der skal udføre "jobbet". Bare du kan tåle snakken;) ellers kan du jo heldigvis ophæve abbonnementet på tråden igen hvis det bliver for meget:)

• #25   21. jun 2012 Mette S: ja den med at blive afvist af vagtdyrlægen har jeg også prøvet og kender andre der har så snart der er marsvin eller rotter eller mindere... Måske fordi de jo godt ved at dem må vi gerne aflive selv? Modsat en hund/kat... der har de nærmest pligt til at hjælpe for der må vi jo ikke selv aflive.

• #26   21. jun 2012 øhm lige et indskud - jægere er IKKE uddannet i brug af boltpistol i kraft af deres jagttegn!
    jægere kan og må dermed ikke automatisk bruge en boltpistol!
    Som udgangspunkt har jægere faktisk kun fået "ret" til at eje og bruge jagtkniv samt jagtgevær i kraft af jagttegnet - et hvert anden våbentype (som kræver våbentilladelse) skal man søge som enhver anden skal, samt hvis man vil på jagt med riffel-våben skal en riffelprøve bestås.
    Jagttegnet som sådan uddanner i sikkerhed generelt, lovgivning, vildtkendskab, afstandsbedømmelse, skoven samt brug af jagtgeværet på korrekt facon.

Faktisk er alle "krav" om uddannelse i aflivningsmetoder pillet ud af jagttegnet for mange år siden - vi fik undervisningen som noget ekstra og de undervisningstimer betalte vi ekstra for at få hos vores underviser. (der er ikke mange jagt-undervisere tilbage, som kan undervise i det, fordi det er så "gammelt")
    Langt de fleste erfarne jægere ved dog pr. erfaring hvordan man hurtigst afliver smådyr.

Jeg kan selv nødaflive mine gnavere. Metoden - tja det afhænger af dyret der skal aflives. Der er nemlig forskel på om det er en hamster eller om det var da jeg havde rotter.

• #27   21. jun 2012 Susan S : Jeg hedder Katrine smiley Jeg er ret hårdfør omkring sådan noget så bare rolig smiley

• #29   21. jun 2012 Spændende emne.
    Mine bliver ligesom Tulles, også skudt, da min onkel og fætter er jæger.

• #31   21. jun 2012 Aflivning er noget man uanset alder IKKE skal gå i gang med hvis man ikke aner hvad man laver, hav ALTID en erfaren afliver med de første gange..

Gasning er ikke humant i mine øjne, det er ikke hurtigt og effektivt, ja jeg har set gasning, og hvis dyret når at få frygt i øjnene, så er aflivningen altså ikke hurtig nok i mine øjne..

• #32   21. jun 2012 En boltpistol er i øvrigt KUN bedøvelse.. Man skal derefter skærer hovedepulsåren over..

• #33   21. jun 2012 Susan S:
    Man har prøvet at bruge gasning på pelsfarme, men på trods af at man har smidt dem i en beholder der har været fyldt med CO2, så har reaktionsmønsteret faktisk været at den lukker af for vejrtrækning, og derfor er det en langsom død.

På pelsfarme får de strøm. Det er ikke noget jeg vil råde til at man begynder at gøre hjemme.
    Så er det bedre med et slag over nakken + nakketræk og evt. afblødning...
    Tror dog ikke jeg kunne få mig selv til at gøre det.

Kender folk der smutter om pelsfarmerne, når de skal have aflivet. Det går hurtigt og er smertefrit for dyret, såfremt det gøres korrekt.

Jeg har aldrig stået i en situation hvor jeg er blevet afvist af dyrlægen. Jeg ville blive så edder spændt rasende, at jeg ville overveje at opsøge vedkommende privat, og kræve at mit dyr blev aflivet.

• #34   21. jun 2012 "mor til katja" hvilken gas blev der brugt? CO2 får de normalt ikke frygt i øjnene af da det er lugtfrit og de kan trække vejret frit i det uden det svier eller noget. Mine har aldrig reageret med frygt og jeg har et gennemsigtigt kammer netop for at kunne sikre mig alt går ordentligt til og dyret ikke paniker eller noget.
    Modsat æter som jeg en gang har set en dyrlæge aflive en marsvineunge med... den led frygteligt i 2-3 min fordi æter svier i luftvejene og det skulle jeg betale for.... æter bør ikke bruges til aflivning uden anden bedøvelse først så i hvert fald.

• #35   21. jun 2012 mor til katja: det med afblødning nævner jeg også længere oppe i tråden flere gange. Det er i forbindelse med nakkeslag ved marsvin/kanin fx man skal gøre det. At nævne det i denne tråd vedr. boltpistol er en anelse irellevant syntes jeg da INGEN af de dyr vi må aflive som menigmand aflives med boltpistol, så boltpistol er slet ikke et aflivningsmetode vi behøver diskutere anvendelsen af, syntes jeg i hvert fald.

• #36   21. jun 2012 Min gamle plejefar er to gange gået om bag stalden med hestene med en skovl i den ene hånd og kaninerne på armen, hvad der er sket deromme ved jeg så ikke, og det tror jeg heller ikke at jeg vil vide.

Nu når jeg er flyttet hjem igen, skyder min papfar dem. Han er jæger, og må derfor gerne. Jeg mener selv det er rimelig humant da dyret jo ikke aner at det skal dø, og derfor ikke.. Ja opdager det, før den jo er død.

Han kan sikkert gøre det på mange andre forskellige måder, men ser egentlig helst at de bliver skudt på en måde. Hvis i kan følge mig?

Ligesom at jeg nogle gange hellere ser hunde eller katte blive skudt som aflivning, BEMÆRK! NOGLE GANGE!!!!, da de jo kan lege også være væk, og ikke skulle ligge på en briks og tænke - hey, hvad sker der her?!!?

Jeg takker TS Susan S så vidt jeg fik med, for dette indlæg! smiley Synes det er et super godt intativ at starte med sådan noget her, så folk kan få med hvordan man skal aflive sine dyr, hvis det nu er. smiley
    Ser intet problem i den her tråd, du skriver flere gange at det kun er for folk over 18 nemlig smiley

• #37   21. jun 2012 Og holder med Random, i det med videoen faktisk også er en okay human måde af aflive på, til avlere med kødkaniner der måske skal gøre det lidt oftere end os andre.. smiley

*stavefejl er gratis, burde bare gå i seng!

• #38   22. jun 2012 Susan - Co2 er det samme som der kommer ud af biler, det handler ikke om lugten, men dyrenes reaktion når de mærker liver bliver suget ud af dem

• #39   22. jun 2012 Mor til Katja - nu er der jo ikke KUN CO2 der kommer ud af bilens udstødningsrør.....

• #40   22. jun 2012 mor til katja: jeg går ud fra det du så har set faktisk var et dyr der blev aflivet med udstødningsgas? det er MEGET vigtigt der både er filter på og køleanordning så gassen er helt ren for andre stoffer og er blevet kold, det kan være det der er gået galt i den aflivning du så evt...? jeg afliver med ren CO2 og den er garenteret kold for reaktionen mellem syren (citronsyre i mit tilfælde) og Natron er endotherm. Dvs den forbruger varme når den forløber og gassen vil derfor være kølig. Det er også et lille tip til dem der evt vil sætte sig ind i den metode jeg linkede til engang i starten: man skal ikke udføre det i et koldt lokale, så vil det gå langsommere.

• #41   22. jun 2012 lina: det er netop rigtigt.... du skal have en spritny katalysator for at være sikker på den er ren, allerede efter 1 års tid kan du ikke være 100% på det mere.... det var noget jeg fik at vide da jeg engang skulle ha ny katalysator på bilen for det var det eneste som manglede for den kunne gå gennem syn. Der fik jeg at vide det var en af de ting man IKKE køber ved en hugger for de holder ikke ret længe...

• #42   22. jun 2012 Mor til Katja:
    Det er da underligt at dyrene går i panik ved ren CO2, når det slet ikke plejer at være tilfældet, men de simpelthen bare falder i søvn og dør.

• #43   25. jun 2012 Hvordan afliver man egentlig dyr såsom Chincillaer? smiley

• #44   25. jun 2012 mad-mutten: det har Pia svaret på længere oppe;)

• #45   25. jun 2012 Ok tak smiley Jeg hedder stadig Katrine hvis det smiley Blev bare lige inspireret til et nyt navn her i går.. smiley

• Salina B
    Salina B Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #46   29. jun 2012 Ang. aflivning af kaniner hvad enten det er pga. dyret er sygt eller det er som slagt. Så er det ikke et must at det skal bløde ud af næsten for at være dødt, men korrekt man skal vide hvor man skal ramme for at det går hurtigt og er så smertefrit for dyret som muligt!

Den "bøjle" som blir vist her ER rent faktisk genial og i mine øjne én af de bedste metoder så man undgår unødig lidelse på dyret.

Ja ja tænker du nok, hun snakkede lige om at spise den stakkels kanin. Ja men for at jeg ville gøre det vil jeg vide det dyr har haft et godt liv og ikke led under slagtningen.

• #47   29. jun 2012 Salinda nu skrev Susan om marsvin at de skulle bløde ud af næsen smiley

• #48   29. jun 2012 ja, det gjorde jeg, og det er rigtigt forstået på den måde at får marsvinet næseblod (læs: styrtblødning, det sviner) så er du sikker på du har ramt 110% rigtigt første gang og den er IKKE bare bevistløs og du behøver IKKE skære halsen over på den også for at være 100..
    Jeg indrømmer blankt at jeg ikke ved en dyt om aflivning af kaniner, men kunne forstille mig at en styrtblødning gennem næsen også kunne ses som et "bevis" for man har gjort det godt nok med slaget og heller ikke behøver afbløde?

• #49   29. jun 2012 Bare få det gjort Benjamin.. Det er for dyrets bedste smiley

• #50   29. jun 2012 jeg syntes det er fair at spørge om hjælp, jeg har aldrig aflivet en kanin så jeg er ikke den rette at spørge, men du kan jo oprette en tråd hvor du specifikt angiver i emnet hvor i landet du bor (det står ikke i din profil) og hvad du vil ja hjælp til, fx "kanin, hjælp til aflivning, sønderjylland" eller noget i den stil. så kan det være nogle med erfaring melder sig.

• Salina B
    Salina B Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #51   1. jul 2012 Lidt langt for mig ellers ville jeg nu godt hjælpe dig.

Og ja det er da fair at bede om hjælp hvis man ikke bryder sig om at gøre det eller ikke ved hvordan! Jeg fik da hjælp fe første gange og har set gennem min opvækst hvordan det gøres bedst muligt, der er da ingen der er født med viden som dette smiley

• #53   26. aug 2013 Maria: jeg håber da folk venter til kræet er kold og stiv før de begraver.

• #55   26. aug 2013 et dyr der er stoppet med at trække vejret lider normalt ikke mere... og jeg går ud fra de tjekker den slags, det ville de fleste voksne tjekke og jeg anbefaler ikke børn afliver.

• Mette J
    Mette J Tilmeldt:
    maj 2022

Følger: 1 Svar: 1
    #56   26. maj 2022 Superinteressant tråd, som aldrig bliver inaktuel!
    Et ansvar der følger med når man har dyr. Udover ikke at have råd til dyrlæge (ens indtægtsforhold KAN ændre sig EFTER anskaffelse af dyret, så ingen grund til harme), kan det være svært at finde dyrlæger der tager rotter. Desuden er det stressende for dyret at skulle transporteres og ud i fremmede omgivelser. Jeg ser akut diarre som et ret tydeligt tegn på stress...

Vi måtte selv aflive to elskede kælerotter for en tid siden. Hunrotter får ofte mælkekirtelknuder sidst i deres relativt korte liv og på et tidspunkt bliver de til gene for dyret. Jeg er så heldig at kende en marsvineejer med kemividen og -adgang. Hun lavede al research mht. dosis og bedste metode: cloroform efterfulgt af methanol. Det kan ikke købes af hvem som helst, så blot en beskrivelse af det nøje planlagte forløb.

Det forløb hurtigt og smertefrit i rolige og vante omgivelser for dyrene, hvilket jeg ser som den ultimative dyrevelfærd. Når børn har kæledyr der skal aflives/begraves bør det om muligt foregå ublodigt. Min datter på 11 ville være med, jeg udførte.

En gennemsigtig plastikbøtte (fra fuglekugler) med tætsluttende låg og noget blødt i bunden. Rotter og yndlingsguf i bøtten, derefter en tot vat med cloroform og låg på. Begge sov på <10sek. Jeg sikrede mig at snuderne lå synligt ved kanten og kom en ny tot vat i, nu med methanol. Derefter et stykke plastik ovenpå til at holde på cloroform og methanol, noget mere stof til at tage tomrummet og fortrænge ilten i bøtten, låg på igen. Udluftning af værelset! Ingen synlig vejrtrækning mens vi holdt sørgevagt i 30 min. Tjekkede dem derefter jævligt over 2 timer, hvorefter de blev lagt sammen i en meget fin lille kiste. Smuk begravelse med blomster og to lyserøde lys.

Vi har to mere som nok skal hjælpes videre om et par måneder. Hvis ikke jeg kan skaffe kemien, vil jeg bruge CO2 fra flaske eller tøris til bedøvelsen, derefter iltfortrængning. Vakuumpose er en mulighed. Bedøvelse først!

Med tøris skal gassen nå at dannes før dyret føres ind. Vigtigt at undgå direkte berøring med kemikalier og/eller tøris, det gælder både dyr og mennesker!

Ingen skal være i tvivl om at disse dyr var og er elskede.

Kommentér på:
Nødaflivning/aflivning hjemme

Annonce