11. apr 2010 Følger: 34 Følgere: 32 Gnavere: 3 Emner: 9 Svar: 47
GIVES VÆK! KANIN! HASTER! GIVES VÆK! KANIN! HASTER!
Da min lille engel nu er gået bort idag, grundet alderdom, skal min søde han kanin hurtigt væk, da jeg ikke har tid mere og så han ikke bliver ensom.
Han er en fantastisk kanin! Blå dværgvædder, 4 år, utrolig kælen og kærlig, kan springe, og er udekanin.
Bur kan evt. komme med.
Kan hentes næsten når som helst, med aftale. Gratis for rette person.
Han skal stå udenfor, og få masser opmærksomhed!
Han er ikke kastreret. Utrolig livlig af de 4 år, HUSK han har mange år igen!
Skriv, skriv, skriv! 51277728
Står i Nykøbing Sjælland!
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
apr 2010
Følger: 34 Følgere: 32 Gnavere: 3 Emner: 9 Svar: 47
Det kommer an på hvordan du ser dyr? Når kaninen har gået sammen med den samme kammerat i 4 år, og dernæst ser kammeraten ligge død. Så tror jeg nu nok den kan føle en eller anden følelse af en slags ensomhed.
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
apr 2010
Følger: 40 Følgere: 36 Gnavere: 11 Emner: 10 Svar: 496
Udtal jer ikke om ting I ikke har beviser for eller forstand på.
Jo, kaniner kan sagtens blive ensomme - ligesom de fleste sociale dyrearter, ved at sidde alene uden hverken kontakt med mennesker eller artsfæller.
apr 2010
apr 2010
Følger: 48 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 16 Svar: 1.298
Hvorfor der er så mange kaniner der kommer til skade, bliver kastreret af andre kaniner osv, når de går sammen?
Og forklare hvorfor de lever som de gør i naturen - i hver sin hule og er meget territoriale over for deres hule?
jun 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Gnavere: 2 Emner: 43 Svar: 791
kaniner slås og gør frygtelige ting ved hinanden, hvis de er tvunget sammen, og der ikke er virkelig meget plads.
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
apr 2010
Ja, kaniner er kolonidyr, hvilket er langt fra solitære dyr - kaniner er ekstrem sociale dyr der i kolonierne har tæt sammenspil og de er afhængige af hinanden for at overleve.
Jeg kan godt prøve at gå i arkiverne og finde undersøgelserne frem når jeg kommer til min computer (er på iPhone).
Grunden til jeg reagere sådan er at jeg er træt af den gamle skrøne om at kaniner ikke må have kontakt med hinanden, og ligefrem dræber hinanden. Kom ikke og fortæl mig at I aldrig har set en hund (som enda er flokdyr) flænse en anden hund til blods, eller to marsvin der har været oppe og slås.
Hvis I blot har læst noget af det jeg har skrevet gennem tiden herinde kan I netop læse at jeg ikke anbefaler hankaniner sammen - men at komme og fortælle mig at jeg ikke har forstand på det jeg siger, lige i dette sammenhæng, holder desværre ikke. Ligesom I sikkert har god viden inden for andre emner, vil jeg våge at påstå jeg er ekstrem erfaring inden for denne del.
apr 2010
jan 2011
Følger: 46 Følgere: 46 Gnavere: 21 Emner: 4 Svar: 131
apr 2010
Folk læser: Ja, kaniner kan gå sammen, og smider straks 2 små ninusser i et bur på 120x60 (hvis det da overhovedet er så stort...). Og så ved vi jo godt hvad der sker.
Nej, jeg har gudskelov aldrig set en hund flænse en anden til blods og gør den det, er den gal med enten hundens hoved eller ejerens!!! Det er IKKE normal adfærd - som det desværre ofte er med kaniner, da området de bor på er ALT for lille.
Jeg har set mine rotter slås om alphaposten, men det kommer der ikke skader af! De "diskuterer", men hvis jeg havde en rotte, det lavede så store skader på andre, som det ofte er set kaniner gøre ved hinanden, så blev den aflivet på stedet - for det er igen ikke normal adfærd.
Så i bund og grund: Ja, kaniner kan gå sammen og har meget glæde af det - HVIS man har plads nok til det.
jun 2011
apr 2010
Jeg har også op til flere sendt jer litterære kilder (som det primært er skrevet i) - men jeg tvivler på at nogen har gjort sig den ulejlighed at anskaffe skg materialet, næ nej, det er nemmere blot at hoppe med på hvad mængder fortæller en og hvad man har sat sig for at det nemmeste at gøre.
Jeres mistroiske attitude hjælper dog ikke til forståelse og åbenhed overfor ny viden.
apr 2010
Jeg kan sagtens fortælle min kanin at videnskaben siger at han kan gå sammen med andre - men jeg er ikke helt sikker på at jeg ønsker at være den, han bliver sat sammen med...
apr 2010
Det er ikke normal adfærd for kaniner at flænse hinanden til blods, overhoved. Hvor har du dog hørt den skrøne?
Kaniner er slet ikke skabt til at sidde i små burer, og hvis man ikke engang kan opfylde deres sociale behov med artfæller, synes jeg slette ikke man skal have kaniner.
Et to etagers bur med stige, bur med løbegård eller kaningård er optimalt for to kaniner.
Hvis man ikke kan give kaninen dette, bør den enten have kontakt med artsfælle i løbegård, snor eller i fertile hanners tilfælde, gennem burtremmerne.
apr 2010
Kastrat + hun eller steriliseret + steriliseret er de bedste sammensætninger, hunner kan dog også sagtens gå sammen (2-8 er optimalt) men der skal lidt større forhold ti hvis man vil have en hel koloni, logisk nok. To hanner ville jeg ALDRIG anbefale.
Kaniner skal finde dominans og lederskab ligesom alle andre dyr, det betyder dog ikke at de mindre dominante dyr kommer til at meve i smerte og undertrykkelse, lang fra - men den opfattelse har mange desværre.
apr 2010
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 52 Svar: 414
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
Jeg synes ikke at gnavergalleri.dk er det optimale sted at vejlede om at holde flere kaniner sammen. Langt størstedelen af alle der læser trådene kan ikke se tingene i et større perspektiv, og derfor ender rigtig mange kaniner der går sammen i små bure uden mulighed for hver deres territorium. Det vil jeg kalde direkte synd og imod kaninens natur.
maj 2010
Følger: 20 Følgere: 23 Gnavere: 1 Emner: 16 Svar: 690
det er altså promiller vi snakker om, der faktisk har mulighederne for at holde kaniner, sådan at de kan udvise naturligt adfærd (som altså ville indebære frygt for mennesker! for i naturen er vi rovdyr og de byttedyr!)
I de små indebure vi har i DK er det mere sikkert at anbefale 1 kanin alene, frem for 2 sammen - for 2 kaniner kan ikke trives "naturligt" i et indebur på 100*50 eller 120*60...
maj 2010
En kanin som i 4 år har levet med en "partner" som den sikkert har delt et stort territorium med - den kan sikkert godt blive ensom, hvis ikke den får en øget opmærksomhed fra ejer.
Og når TS ikke mener hun kan give kaninen den opmærksomhed der skal til, for at kanin ikke sidder og keder sig, så forstår jeg da fint at kaninen skal ud i et hjem, hvor der sker lidt for den
Men dermed sagt - så hører annoncen altså til i markedet - på et forum vil beslutningen blive diskuteret... men det har TS jo nok opdaget
maj 2010
apr 2010
Følger: 34 Følgere: 32 Gnavere: 3 Emner: 9 Svar: 47
jan 2011
Følger: 46 Følgere: 46 Gnavere: 21 Emner: 4 Svar: 131
Og det handler ikke om at være mistroisk over for ny viden men kildekritisk, og jeg har endnu ikke set, hvor du har dine påstande fra. Ville med glæde læse dem, men måske jeg i stedet selv skal til at søge efter videnskabelige artikler om emnet?
apr 2010
Jeg har nemlig flere gange lagt en masse kilder, bøger mm. ind, men det bliver af en eller anden grund ignoreret/glemt at jer der har den mening kaniner skal bo solitært.
jun 2011
apr 2010
Længere nede er litterær læsning og research som en bekendt også har stående på sin netside. Jeg har læst en del af bøgerne samt undersøgelserne. Resten er som sagt noget jeg har fra MUNDTLIGT foredrag og studier i New York, men jeg fik nogle papirer som jeg vil forsøge at scanne ind på et tidspunkt, da jeg som skrevet laver et album før eller siden. Har haft det på tankerne længe, og blev bakket op af de andre der har kaniner sammen herinde, og ved hvilke positive sider det har, hvis bare man gider gøre sig den ulejlighed at sætte sig ind i det først.
-"Den store kaninboka" af Marit Emilie Buseth
-"The House Rabbit Handbook" af Marinell Harriman
-"Stories Rabbits Tell: A Natural and Cultural History of a Misunderstood Creature" af Susan E. Davis og Margo Demello
-"The private life of the rabbit: An account of the life history and social behaviour of the wild rabbit (A survival book)" af Ronald Mathias Lockley
-"Why does my rabbit" af Anne McBride
-The House Rabbit Society
-Wisconson Houser Rabbit Society
-"Long-term heartrate responses to social stress in wild European rabbits: predominant effect of rank position" af K. Eiserman
-"The European rabbit: The history and biology of a succesful colonizer" af Henry Thompson
-"An experimental study of aggression in captive European rabbits" af Robert Mykytowycz
-"Cage enrichment for female New Zealand White rabbits" af DL. Brooks
-"The modification of "traditional" caging for experimental laboratory rabbits and assessment by behavioural study" af P. Gerson
-"The behaviour of single-caged and group-housed laboratory rabbits" af Morton DB 1993
apr 2010
jan 2012
Følger: 147 Følgere: 143 Gnavere: 2 Emner: 104 Svar: 1.187
Nu spørg jeg bare af ren nysgerrighed, gælder det også for feks. en kastrat og en hun?
At de skal sættes sammen fra unge af.
apr 2010
Og nej, denne sammensætning behøves i størstedelen af tilfældene ikke at være fra unge af - kaninerne vil måske finde rangorden via. dominans-"parring", men det skader altså ikke dyrene(medmindre det fortsætter i flere uger), det er naturligt at finde rangorden på denne måde - det sker også i de vilde kolonier.
Trods denne sammensætning ofte kan sættes sammen uden problemer, er det dog stadig en god idé lade dem møde på et neutralt sted et par gange inden de sammensættes - samt et helt nyrenset bur, så den ene ikke føler den skal beskytte sit hjem for den ukendte nye.
Hvis du har spørgsmål vil jeg gerne hjælpe dig med at besvare dem i privat besked, jeg er dog ude og rejse her i weekenden til midt på ugen, så det er begrænset hvor meget jeg er online.
Mvh.
apr 2010
apr 2010
apr 2010
Jeg ved det er et helt andet dyr, men hvis man nu tager to nabo-hunde - og lader dem stå og gø af hinanden gennem et hegn i en længere periode, så er det sjældent resultatet er kønt når de så endelig får lov til at lukkes sammen.
Mette A, fertile han kaniner er den værste kombination - de kan næsten aldrig gå sammen, hvilken jeg heller aldrig anbefaler som der skrives længere oppe.
Sådan er det dog ved mange dyr. Jeg har pt. tre hanmarsvin, hvor de to ældste vil bide den yngste til blods hvis den blev sat ind til dem.
Hunner og neutraliserede dyr er dog en helt anden sag, hos kaniner. Jeg har ikke den store forstand på marsvin.
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.127
Kan man ikke opfylde deres pladskrav skal man ikke holde dem sammen!
Jeg er ret sikker på at de undersøgelser som viser stresset kaniner primært var kælekaniner hos børn - for ja, de ER stresset, hvilket man også kan se udfra mange videoer og billeder herinde.
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.127
Derudover synes jeg at alle kaniner som går sammen (og ikke bliver brugt til avl) bør blive neutraliseret, så slipper man for eventuelle hormonforstyrrelser og kræft i livmoder, samt det er meget nemmere at sammensætte flere kaniner uanset køn.
Jeg kender en som har 13 kasterede hankaniner sammen med optimal plads og indretning - UDEN problemer.
(link fjernet)
apr 2010
Jeg er enig i Simse at man bør neutralisere sine kæledyr (gælder stort set alle arter) medmindre man skal avle på dem. Det har mange flere positive sider og gavner.
Igen undskyld stavefejl (iPhone).
GIVES VÆK! KANIN! HASTER!