{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sofiendals opdræt? (marsvin)
  • #1   10. jun 2012 Det lå på midt fyn og lukkede vist for 3 år siden..

• #2   10. jun 2012 Det er flere år siden at hun lukkede ned for marsvin.. så umiddelbart skal du ikke regne med at få noget direkte efter hendes dyr. Du kan være heldig at der ligger nogen længere tilbage i tavlerne på dyrene... men sådan med et slaw på tasken, så skal du ikke sætte næsen for højt op efter det.

• #3   10. jun 2012 Øv.. Sweet Leaf hvad syntes du egentlig om hendes dyr? Har du købt fra sofiendals?

• #4   10. jun 2012 dengang hun var med i marsvineklubben, der lavede hun ikke noget af det som jeg havde i mit opdræt på det tidspunkt... så har ingen mening om hendes dyr, og har heller købt dyr fra hendes opdræt. Jeg har haft dyr, hvor der længere tilbage lå noget fra hende i tavlen - men altså ikke dyr som jeg personligt kan udtale mig om.

Men siden det er SÅ lang tid siden at hun stoppede, så er det sådan lidt hip som hap hvad folk mener... du skal nok ikke regne med at finde dyr, hvor der ligger sofiendals tættere på end oldeforældre.

• #5   10. jun 2012 Nej tænker jo også at hendes dyr er "gamle" efterhånden men derfor vil jeg stadig gerne have noget derfra om det så er oldebørn =o)

• #6   10. jun 2012 Jeg har en søn af Sofiendals Naked Fine Design.

• #7   10. jun 2012 LUX rotter WOW.. laver du unger efter ham? Vil meget gerne have en Unge fra sofiendals gener.. uhauha Det ville jo bare være helt fantastisk smiley

• #8   10. jun 2012 Man køber vel ikke bare dyr pga. der ligger et specifikt opdrætternavn bag... Eller tolker jeg det forkert?

• #9   11. jun 2012 Von Fancy. Jo det gør jeg og nej det er jo slet ikke sikkert at dyret er Racetypisk men man kan håbe for syntes da helt klart at Linda har lavet "nogle" af de bedste svin i DK (dette er ikke for at kritisere andre opdrættere) Og derfor syntes jeg at det kunne være skønt at lave noget efter sofiendals.

• #10   11. jun 2012 Team Gnaver - det gør jeg ikke nej.
    Redo er kastreret. Han er oprettet herinde, hvis du vil se ham.

• #11   11. jun 2012 Øv det er jeg ked af at høre.
    men hvis man ikke spørger får man ikke noget svar GG smiley

• #12   11. jun 2012 Der var jo aldrig rigtig nogen af hendes dyr, der blev udstillet, så det er lidt svært at sige, om det er nogle af de bedste, eftersom de aldrig blev vurderet af en dommer eller konkurrerede mod nogen af os andre, der udstiller.

Skrev du ikke til mig den anden dag, at det var din mor, der havde Sofiendals opdræt? Eller er det mig, der er lidt forvirret nu?

• #13   11. jun 2012 Ok... Der er også et par af mine skinnyer der ligger Sofiendals dyr bag, men jeg er nok lidt faldet af på det punkt hvor man nærmest er ligeglad hvad det er for et dyr, bare der ligger et specifikt opdrætternavn bag (sådan lyder det i hvert fald).
    Intet ondt ment såmænd, jeg er nok bare gammeldags - jeg forstår det i hvert fald ikke.

• #14   11. jun 2012 Cavy cats.. Shyy ikke sig det til nogle smiley Hun vil gerne starte lidt op igen og jeg ville gerne købe et dyr til hende hvor hendes gamle gener ligger i.

Von Fancy. Jeg har på intet tidspunkt sagt eller skrevet at jeg er ligeglad!!! Men skriver at jeg ønsker et dyr efter denne opdrætters gener netop af den årsag som beskrevet ovenover. Det handler ikke om at jeg er ligeglad med hvilket dyr det er eller om dyret har fejl.. det er slet ikke det det handler om..
    Jeg ved at både dig og din søster har handlet hos sofiendals da jeg selv har afleveret dyr hos jer og det betyder vel også at i på daværende tidspunkt har syntes at hendes dyr var i orden om de var udstillet eller ej.. Dyret behøver jo ikke at være udstillet for at være godt eller tager jeg helt fejl?

Jeg ønsker bare at gøre min "gamle" mor glad og jeg behøver vel ikke at skulle komme med detajler om hvorfor jeg lige nødagtig gerne vil have efter de gener eller er det et must for at købe svin?

Ja et indlæg der pludselig ændres til at jeg er ligeglad.. Hmm skuffet...

• #15   11. jun 2012 Undskyld blandede lige de 2 sidste tekster sammen men det var i hvertfald svar til jer begge smiley

• #16   11. jun 2012 Da jeg handlede ved sofiedals var det langhåret. Og så vidt jeg husker ( det er længe siden) så har jeg vist ikke købt andet end en af mine egne dyr retur. Eller noget i den stil. Så vidt jeg husker har jeg i hvertfald aldrig ejet et dyr med sofiendals som opdrætternavn. ( så vidt jeg husker altså).

Derudover er det så længe siden, så jeg kan ikke huske det. Og de fleste kan kun svagt huske sofiendals opdræt. Og hvad hun eventuelt stod for.

Hendes skinnyer osv. har jeg aldrig set noget til, så det vil jeg ikke udtale mig om hvor godt eller skidt de har været.

• #17   11. jun 2012 Rolig nu, stig bare ned af udråbstegnstasten igen smiley
    Jeg har ikke sagt du var ligeglad med dyret - jeg forstår/forstod bare ikke meningen da det for mig lød som om at det var ligemeget hvad det var for et dyr (race/udseende/temperamentsmæssigt) bare der lå det specifikke opdrætternavn bag. For mig at se når jeg skal have dyr er det mere vigtigt at dyret er et dejligt dyr, og ikke hvad der ligger bag - altså forstået på den måde at jeg ikke kan se det fede i at købe et dyr man synes er grimt eller har et forfærdeligt temperament bare fordi der ligger et opdrætternavn bag man gerne ville have. Altså stillet på spidsen, men overdrivelse fremmer forståelsen smiley
    Som jeg også skrev, var det ikke noget ondt ment - jeg tror bare jeg opfatter det du skrev på en anden måde end du har tiltænkt det.

Jeg kan ikke mindes selv at have købt derfra eller haft dyr med opdrætternavnet, men eftersom det ligger en del år tilbage efterhånden skal jeg ikke kunne sige det med sikkerhed. Jeg har hverken godt eller dårligt at sige om pågældende opdrætter - har aldrig kendt hende, kun via hjemmeside.

• #18   11. jun 2012 Sortfod. jeg ved bare at jeg har afleveret svin til jer en del gange og gerne om aftenen fordi jeg på daværende tidspunkt havde en kæreste i randers...
    Jeg er slet ikke ude på at genere jer eller sætte splid.

Jeg ved at hun vare "en" af de første der havde skinnyèr i Dk ellers havde hun næsten alt i himalaya, sheltier, coronet, merino.. og gik meget op i slate blue og lilla..

Jeg er bare interesseret i en lille gris med sofiendals i og det var sådan set derfor jeg oprettede emnet.

Undskylder hvis jeg har fornærmet jer det er slet ikke meningen

• #19   11. jun 2012 Jeg ser lige om der måske ligger Sofiendals bag nogle af mine langhår smiley

• #20   11. jun 2012 Mindsandten smiley
    Jeg har faktisk lige sat en hun i avl, der er efter Cavy Cats Wet Willie With A Wedgie - som er efter Cavy Cats Verduran Enchantress - som er efter Squeekies Skønne Skipper - som så er efter Sofiendals Nutty Niller.
    Det er lidt langt ude, men det er umiddelbart det eneste Sofiendals dyr der er i mine langhårslinier. Jeg har aldrig rigtig gjort i farveavl på de langhårede, kun i avl af udstillingsdyr, det er nok derfor jeg ikke har så mange Sofiendals dyr blandet i mine langhårs smiley

• #21   11. jun 2012 Et dyr behøver ikke være udstillet for at være godt, nej. Men vi andre kan ikke vide, om hendes dyr rent faktisk var gode eller ej, når vi ikke har set nogle resultater på nogen udstillinger.

• #22   11. jun 2012 jeg syntes det er en god grund til at ønske et dyr med en bestemt opdrætter bag, måske den ENESTE grund...:) for ja ellers er opdrætternavn jo ingen garanti for kvalitet, men her er det jo "bare" opdrætternavn man er ude efter, ikke nødvendigvis kvalitet. -ikke at jeg siger de IKKE kan være kvalitet!!... årh i ved hvad jeg mener ikke?! Jeg lader være at tjekke mine abyer, ved på forhånd der ligger mest svensk og engelsk bag:)

• #23   11. jun 2012 Jeg er faktisk enig med dig for en gangs skyld, Susan smiley

Jeg tror der er mange af de opdrættere, der starter op igen, som ville blive glade for at kunne få deres gamle linier tilbage smiley
    Breums er også lige startet op igen, og jeg har også lovet hende at sige til, når jeg får unger ud af den linie, hvor jeg har Breums Alberto liggende bag.

• #24   11. jun 2012 Hvis det er fordi ts gerne vil købe noget med sofiendals dyr i linierne, til sin mor ( eller sig selv) kan det jo være lige meget hvad vi andre syntes om hendes dyr i sin tid. Hendes mor bør jo vide om hun selv lavede noget godt eller skidt...

• #25   11. jun 2012 sortfod: jeg tror slet ikke kvalitet eller ikke-kvalitet er emnet mere:) som jeg ser det er emnet en sød pige der gerne vil glæde sin mor med at fremskaffe et dyr som hun måske kan genkende et af sine gamle dyr i:)
    Ligesom ved mennesker ligner afkom også deres afstamning og jeg har flere gående nu som minder mig SÅ meget om både bedste og oldeforældre af både sind og væremåde at det er mig en daglig glæde:)

• #26   11. jun 2012 jamen så er det nemmeste vel egentligt at du kontakter opdrættere af den/de racer som det drejer sig om.... og så hører dem direkte om de har noget med de linjer bag, og om der evt er nogle til salg.

• #27   11. jun 2012 Ja mit problem er bare at der faktisk ikk er så mange der avler langhårs mere og det har derfor været svært at finde. (grunden til at jeg skriver her for at i gamle Svinekendere måske kunne trylle noget frem =o))

Cavy Cats: nej hvor fantastisk. så var der alligevel en derude som havde noget sofiendals og så oven i købet er sat til han.. wow du må skrive til mig når de er født =o)

• #28   11. jun 2012 Susan: tak fordi du formulerede mine tanker og forståelse =o)

• #29   11. jun 2012 kjelins laver sheltier.. og rigtigt rigtigt fine sheltier.... jeg kan godt forestille mig at der ligger sofiendals bag nogen af hendes, men jeg tør ikke sige hvor langt tilbage.

• #30   11. jun 2012 www.kjelin.net

• #31   11. jun 2012 Tark sweet Leaf Så håber jeg at der er held i posen =o)

• #32   11. jun 2012 skader ikke at høre ihvertfald.

Jeg ved ikke hvor opdateret hendes side er for tiden... hun har ret mange eksamener i denne måned.

• #33   11. jun 2012 Puha da. jeg har i hvertfald skrevet en mail til hende så venter bare svar når hun har tid =o) Det er jo ikke fordi det haster smiley

• #34   11. jun 2012 Der er egentligt nogle stykker, der stadig avler langhår.
    Men jeg tror ikke du finder så mange, der har Sofiendals i deres linier, for de fleste af dem, der er tilbage, avler udstillingsdyr og Sofiendals lavede mest farveavl.

• #35   11. jun 2012 Jamen hvad er forskellen på farevavl og udstillingsdyr? Kan man ikke udstille farvede dyr?

• #36   11. jun 2012 Cavy. hvad er det for en hun du har sat til parring.. vil så gerne se =o)

• #37   11. jun 2012 det cavy cats mener er, at de fleste racer har nogen kriterier der skal være opfyldt for at være gode udstillingsdyr.
    Med langhår er det noget med struktur, tæthed og i den dur. Det er de primære mål, og så tæller farver/aftegn ikke på udstillinger. Når man farveavler, så kommer man ofte til at gå på kompromis med pelskvaliteten... altså at man kan få smukke dyr, men hvor de ikke altid vil klare sig godt på udstillingerne.

• #38   11. jun 2012 Jo sagtens. Men mange farveavlede dyr, når det gælder langhår, feks dem der er lilla, beige osv, har bare ikke særlig god pelskvalitet.
    Det er ofte sådan, at farven også har en effekt på pelskvaliteten, og der er bare nogle farver (dvs. dem der er mere fancy), der ofte ikke er udstillingskvalitet. Men derfor kan man jo godt udstille dem alligevel smiley

Men jeg tror Sweet Leafs har ret. Jeg mener at kunne huske, at der ligger Sofiendals bag de dyr Kjelins bla har lavet sine otter sheltier ud af.

• #39   11. jun 2012 Okay?! Jeg forstår det godt, men syntes da altid min mor har lavet smukke dyr med god/tyk pels og ved at hun da har været på nogle udstiller og fået stort med hjem men ja hun gik ikke meget op i det med udstilling.. Så jeg ved jo ikke hvad hun har lavet om det er farveavl eller udstilling. ved bare at ungerne dårligt var født inden de var revet væk fra hylderne så de må da have været gode i en eller anden form smiley

• #40   11. jun 2012 Som Sweet Leafs siger. Og bla. chokolade og de fleste rødøjede farver gør bare et eller andet ved pels-strukturen, som gør, at de mister tæthed og struktur. Ingen ved rigtig hvorfor. Men de får bare en anderledes pels. Og det er rigtig ofte ikke noget, der vil kunne gøre ret meget på en udstilling. Og det er oftest også hos de farver, man oplever pelsfejl. I hvert fald når det gælder de krøllede.

Hunnen jeg har sat i avl hedder Cavy Cats Woolloomooloo.
    Jeg har også en halvbror til hende, efter samme far, men han er ikke sat i avl endnu. DKCH Cavy Cats See Ya Later.

• #41   11. jun 2012 du skal osse tænke på at det er rigtigt mange år siden - der er sket MEGET siden på udstillingsbordene.
    mange racer har udviklet sig meget på de år.

• #42   11. jun 2012 Ja, men fancy farver er også oftest dem, der er nemmest at sælge smiley
    Du kan 10 gange nemmere sælge en lilla sheltie, der måske ikke er udstillingskvalitet, end du kan sælge en gylden agouti, der ER udstillingskvalitet smiley

Men jeg skal ikke kunne sige det... jeg kan ikke erindre at have været på en udstilling hvor jeg har set et Sofiendals dyr vinde. Men kan huske hun også lavede satin sheltie og coronet, så måske det har været i Sjælden variant.
    Eller evt da hun gik over til skinnyer.
    Men om ikke andet, det kan man jo finde ud af, udstillingsresultaterne ligger på DMKs hjemmeside smiley

• #43   11. jun 2012 Jeg har i hvert fald fundet en klippet satin sheltie i 2006, Sofiendals A Taste Of Money, der fik cert smiley
    Så mon ikke det er satin langhårene hun har udstillet?

• #44   11. jun 2012 Okay jamen så blev jeg også lidt klogere idag.
    Det er jo ikke nemt og slet ikke når det er en del år siden hun stoppede. og mange af de avlere som var der dengang er stoppede. Ja så er Breums kommet op igen men hun skulle vist slet ikke have noget af sofiendals.

jamen hvor er i dog fantastisk hjælpsomme =o)
    Tak alle sammen smiley

• #45   11. jun 2012 Jo det lyder da sådan =o)

• #46   11. jun 2012 Cavy. din dreng er en lækker lille dreng =o) wow

• #47   11. jun 2012 Jeg var dengang, og jeg er ikke stoppet smiley
    Sitanes, Kjelins, von Gedebjerg, de Wett, Severins, er alle opdrættere, der var dengang og som stadig er i gang.
    Røversteds var der også, men er lidt i tvivl om, hvor meget hun stadig er aktiv.

• #48   11. jun 2012 Ja men du har ret.. men sådan noget som Dias, tobo og ja en masse andre er desværre stoppet.. vi har nemlig selv forsøgt at komme i kontakt med sofiendals igennem mange af dem der var der dengang. men desværre uden held =o)

Men dejligt at ikke alle er stoppet med langhårede =o)

• #49   11. jun 2012 hvis du kigger her http://netmarsvin.dk/common/soegdyr.phtml?opdraetid=143 finder du fire gamle sofiendahls dyr på netmarsvin. Af dem der har afkom efter (tryk på det enkelte dyr og vælg "afkom" og antal generationer, fx 8) dem er bla highlanders og Julles stadig aktive.

• #50   11. jun 2012 Okay tak.. vidste ikke at der var sådan en side =o)

• #51   11. jun 2012 Hej dyrevenner..

Lige en lille opdatering..
    jeg har jo taget dyr ind fra opdrættere der er lukket ned, de fleste er kæledyr.
    Men fik så 2 kæledyrs søstre med tavle men fik dem bare ikke med.
    Jeg skriver så det den skønne Cavy Cats ang reg nr på dem og finder så ud af at jeg faktisk har 2 søstre hvor der langt ude ligger en sofiendals =o)

Det var da typisk =o) Jeg kan ikke se skoven for bare træer =o)

Takker Cavy =o)

Kommentér på:
Sofiendals opdræt? (marsvin)

Annonce