Kaninspring - racer? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg har efterhånden hørt en del herinde snakke om at de går til kaninspring med deres kaniner. Jeg har selv avlet kaniner i en periode, dog har jeg aldrig forsøgt at springe med dem, men jeg blev faktisk en smule nysgerrig, og elsker at lære noget nyt, så tænkte at jeg ville spørge lidt ind til det herinde, til dem som går meget op i at springe og som har erfaringer med dette. Jeg er enlig bare nysgerrig.
1. Jeg er ret nysgerrig for at vide om der er visse kaninracer som foretrækkes når der er tale om at de skal bruges til springtræning?
Jeg har læst mig til at de store racer ikke må springe, hvilket giver god mening da de jo har en del mere vægt at skulle løfte rundt på, og dermed kan overanstrenge muskler og led. Men hvilke racer bruger i selv til at springe og hvorfor har i netop denne race?
2. Hvor ofte bliver der holdt sådanne springkonkurrencer?
3. Foregår det indendørs eller udendørs?
4. Er der ikke stor smitterisiko forbundet med denne slags konkurrencer eller er der indtjekkere ved konkurrencerne?
5. Er det ikke hårdt for kaninerne at springe, og hvad gør i for at passe på deres muskler og led? (hvis i gør noget ekstra)
6. Hvor længe har du været aktiv indenfor kaninspring?
apr 2010
Følger: 63 Følgere: 118 Gnavere: 11 Emner: 94 Svar: 619
1. Jeg er ret nysgerrig for at vide om der er visse kaninracer som foretrækkes når der er tale om at de skal bruges til springtræning?
- Jeg selv foretrækker Dværgvædder, og en ny favorit, en hollænder.
- Det kommer lidt an på, om det er officielt, eller uofficielt
- Begge, kommer an på vejret
4. Er der ikke stor smitterisiko forbundet med denne slags konkurrencer eller er der indtjekkere ved konkurrencerne?
- Jeg har godt nok aldrig selv været til en officiel konkurrence, men det skal jeg snart, så det ved jeg ikke. Men jo der skulle være stor smitterisiko, hvis kaninerne rør hinanden
De skal jo kunne gøre deres bedste, og sygdom tager på kræfterne
5. Er det ikke hårdt for kaninerne at springe, og hvad gør i for at passe på deres muskler og led? (hvis i gør noget ekstra)
Neej, jeg vil ikke sige det er hårdt det kommer an på højden. Men nu er kaninerne bygget til at springe så.
Jeg gør ikke noget specielt, men om vinteren putter jeg gerne ekstra halm ind til dem, så de kan holde varmen
6. Hvor længe har du været aktiv indenfor kaninspring? Små 2 år efterhånden
apr 2010
Følger: 224 Følgere: 309 Gnavere: 5 Emner: 194 Svar: 5.350
- Her bruges der lidt forskellige racer. Mest dværgvædder, løvevædder og blandinger. De er valgt grundt det var dem jeg er faldet for, og startede med, derudover er de kendt for et fantastisk temperament, da vores også er kælekaniner
- Der er stævner rigtig tæt, flere om sommeren end om vinteren. Rundt om i landet er der stævner ca. hver uge, nogle gange er der flere stævner på selv samme weekend.
- Om vinteren er det mest indendørs, da sneen gør det ikke er muligt at springe udenfor. Om sommeren kan det både være indenfor og udenfor, dog er der flest konkurrencer udenfor, grundet det fantastiske vejr (Hvis vi da er heldige med sommeren
- Der er altid en risico, når der mødes mange dyr samlet på et sted. Men når vi tilmelder os et stævne, så 'skriver' man under på at alle de dyr man tilmelder er sunde og raske, ikke har været i Sverige at konkurrere de sidste 14 dage (min) og at man kun medbringe tilmeldte dyr, med mindre man har sær aftale med arrangøreren
- Man skal selvfølgelig ikke springe for meget med dem, da det kan være en belastning for deres led, når de lander. Og derudover skal der heller ikke springes højere end kaninen er klar til, det er foreksempelt dumt at hoppe elite højde med en unge på 10 uger.
Samtidig er det vigtigt at der hoppes på blødt underlag, for at mindske nedslaget, så der skal ikke hoppes på sten, fliser eller beton, med mindre der er sten under.
- Jeg startede med hop i 2004, hvor jeg blev meldt ind, startede så mit allerførste stævne i 2005.
Blev dommer i 2009
apr 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Gnavere: 16 Emner: 81 Svar: 821
apr 2010
hvor er du fra ?
apr 2010
apr 2010
En i Nyborg, eller også er det flyttet til Odense nu, er jeg ikke helt sikker på
En i Glamsbjerg
apr 2010
apr 2010
apr 2010
Nyborg/Odense
http://www.gnavergalleri.dk/bruger/2068-nicole´
Glamsbjerg
http://www.gnavergalleri.dk/bruger/4097-sandra
maj 2011
Følger: 18 Følgere: 25 Gnavere: 5 Emner: 4 Svar: 46
Sundsgårdvej 5, herringe
Kig forbi. der hoppes med hermeliner, hollændere, væddere, rex, hare og blandinger heraf.
Så kan vi få en snak og du kan prøve at hoppe med forskellige kaniner og møde deres temperanemts
maj 2011
Hvis man efter nogle gange er faldet for det koster det 200 kr om året for at deltage hver uge (pengene bruges til foreningen kan købe nye spring en gang imellem)
maj 2011
ikke så tit der bliver sat elite op, da vi ikke rigtigt har disse kaniner blandt vores hoppere endnu
apr 2010
der står I stadig træner i Nyborg
maj 2011
Så snart vi har opbakning(blevet kontaktet af mindst 5) starter vi nok et hold op igen i nyborg
apr 2010
maj 2011
medbring kanin og sele hvis man har, ellers snakker vi om hvor man kan købe og hvad man skal købe hvis man fanges af sporten
Adressen er Sundsgårdsvej 5, 5750 Ringe
Jeg hedder Karen og har tlf 28880684
apr 2010
Følger: 758 Følgere: 744 Gnavere: 6 Emner: 68 Svar: 899
Jeg har læst mig til at de store racer ikke må springe, hvilket giver god mening da de jo har en del mere vægt at skulle løfte rundt på, og dermed kan overanstrenge muskler og led. Men hvilke racer bruger i selv til at springe og hvorfor har i netop denne race?
Har løver, er faldet for den race! Men har haft en enkel DV.
Ca. hver uge
Begge dele.
Jo, men som Malega siger
Hopper ikke så tit, og ikke så meget af gangen, derudover hopper jeg ikkepå hårdt underlag. Og sørger for at kaninen er veludviklet til højden.
Startede i 2009 første gang, meldte mig siden ind i 2011
Kaninspring - racer?