3.130 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Katrine L
Katrine L
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9

Kanin - toiletbakke og afføringsproblemer...? Kanin - toiletbakke og afføringsproblemer...?

Hej

Jeg fik i fredags den sødeste hollænder hankanin på 9 uger...
Han skal være primært være lejlighedskanin, har derfor købt en toiletbakke som jeg ville lære ham at bruge, så han ikke skider rundt omkring i lejligheden....

Det med toiletbakken går lidt op og ned. Han starter fint om morgenen med at skide i bakken, men allerede om formiddagen begynder han at skide rundt omkring i buret har hørt at jeg skal flytte orten op i toiletbakken, for at der så skulle lugte mere af lort, men synes ikke rigtig det virker - nogle der har nogle metoder der har virket eller ved hvor længe det tager at lære dem det...?

Mit andet problem kommer også her. Han har de seneste dage haft tynd mave - dog ikke hver gang han skider. men når der sker (ofte) ligger der en lang klumpet pølse der er virkelig blød i bunden af buret, og den stinker...
Han får kun alm. foder, lidt havregryn, hø, gulerødder og lidt blandet salat... Nogen der har oplevet det samme og ved hvad jeg skal gøre...?

På forhånd tak for hjælpen...

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fix washing machine 750 kr.
  • Havearbejde 1.500 kr.
  • Rengøring 117m2 lejlighed 2.500 kr.
  • Lave garageport, vejer er hoppet af 500 kr.
  • Nedgravning af trampolin og bortkørsel af jord 3.400 kr.
  • Udendørs vandhane 2.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kanin - toiletbakke og afføringsproblemer...?
  • #1   2. maj 2012 tror du skal drope den blandede salat måske? hvad er der i? min kanin får vildt blød mave af selv den mindste mængde iceberg trods marsvinene guffer det i store mængder, så iceberg får han ikke mere. De kan være lidt sarte så nøjes med rodfrugter først, derefter kan du prøve andet grønt men en slags af gangen så du bedre kan finde ud af hvis han er sart overfor noget.

• Katrine L
    Katrine L Tilmeldt:
    mar 2011

#2   2. maj 2012 Okay.... jamen det er sådan en blanding men alt muligt salat i, man kan købe i brugsen... Rodfrugter - kan de tåle alle slagt eller har du erfaring med nogle?

• #3   2. maj 2012 er det sådan en pølse? (link fjernet)

• #4   2. maj 2012 de tåler generelt rodfrugter, jeg har selv erfaring med rodbeder, pastinak og gulerødder og jeg ved da nogle kaninfolk også giver jordskokker...og så prøve lidt af gangen i et par dage med andre ting for lige at se om han tåler det...

• Katrine L
    Katrine L Tilmeldt:
    mar 2011

#5   2. maj 2012 Ja sådan som blindtarmsafføring - men han spiser det ikke som der står og han har kun lavet sådanne pøller i dag.... og der står han kun skal gøre det en til to gange i døgnet...hmm what to do

• #6   2. maj 2012 så lige at du køber foder i brugsen. prøv at køb foder i Poppi dyrecenter der kan du få naturkost blanding hvor der er lidt af hvert i fra naturen som deres maver har godt af

• #7   2. maj 2012 når kaninen ikke er så gammel er kaniners kroppe ikke altid lige gode til at vænne sig til foder istedet for modermælk det skal deres maver lige vænne sig til at det er noget den skal tygge iforhold til mælk smiley

det med toilettet skal den venne sig til min kanin sked to steder hved siden af hinanden jeg stilte toilettet det ene sted. min kanin blev sur på toilettet så hun skubbede det væk men så gemte jeg bunden af toilettet med halm og lagde lorten op i toilettet det virker faktisk prø smiley

• Katrine L
    Katrine L Tilmeldt:
    mar 2011

#8   2. maj 2012 Jeg har fået foder der hvor jeg købte kaninen og han havde fået det foder e 1½ uge inden jeg fik ham, så tror næsten ikke det er det...

Okay mht toilettet... han skider godtnok i toiletbakken, men også alle mulige steder i buret, ikke sådan et bestemt sted... men føj det stinker....

• #9   2. maj 2012 pas på med at prøve tyve gode råd på en gang, hvis du nu fiser ud og køber nyt tørfoder SAMTIDIGT med du droppet salatblandingen ved du jo ikke hvad de har virket, hvis det virker... mit bedste råd ville være at fortsætte med dettør foder han har fået fra opdrætter (afmålt efter opdrætters anvisninger for race og alder! kan være du giver for meget) og så droppe grønt. hø og halm til rådighed hver dag. Virker det i løbet af 1-2 døgn kan du introducere en slags grønt pr dag, start med rodfrugterne og vent et par døgn før du prøver andet grønt. Så kan du lave din egen liste over hvad hans mave slet ikke reagerer på og hvad den ikke så godt tåler...

• #10   4. maj 2012 Prøv at sætte ham ned i kraftfoder og lad være med at give ham salat. Der er alt for meget vand i og for lidt næring. Spiser han godt med hø?

• Katrine L
    Katrine L Tilmeldt:
    mar 2011

#11   5. maj 2012 Ja har spiser godt med hø og havregryn... der har ikke været så mange "pølselorte" de sidste dag, dog lige 2 i går, men han var også ude på græs i onsdags, ved ikke om det kan være det... for han har ikke fået salat eller noget de mange dage nu... Hvormeget kraftfoder anbefaler I at han skal have, han er som sagt 9-10 uger

• Katrine L
    Katrine L Tilmeldt:
    mar 2011

#12   5. maj 2012 Åh her til morgen er han begyndt at lave de sammenklumpede lort igen, virkelig ulækkert, og han gør det i hele buret, og han har ikke fået grønt i flere dage nu, eller jo han var på græs i onsdags - men kan det være det og hvad skal jeg gøre...?

• #13   5. maj 2012 har du afmålt tørfoderet som jeg forslog? får de for meget tørfoder kan de finde på at droppe at spise blindtarmsafføringen. Den ligner nærmest en sammenpresset drueklase (formindsket selvfølig). Hvor meget tørfoder får han om dagen HVIS du måler af og ikke bare giver til fri rådighed?

• #14   6. maj 2012 Syntes du skal give den en deceliter det gør jeg smiley

• #15   6. maj 2012 Giv ham en deceliter hver aften mellem kl. 6-9... Og sørg for at der altid er frisk hø i en høhæk og prøv at give en gulerød men den må ikke ligge på jorden smiley

• #16   6. maj 2012 altså der står bare hollænder... er det en hermelin er 1 dl alt for meget. Hvad race er kaninen?

• Katrine L
    Katrine L Tilmeldt:
    mar 2011

#17   7. maj 2012 Det er en hollænder - han vejer ca. 1,2 kg og hans forældre vejer 3 kg.

• #18   7. maj 2012 okay en dl passer fint

• #19   7. maj 2012 jeg ville så mener en dl er for meget... min kanin som er noget mix vejer ca 2 kg og der måtte jeg ned på ½ dl før han begyndte at spise blindtarmsafføringen i stedet for bare at smide den i buret. Prøv med mindere tørfoder er mit råd.

• #20   8. maj 2012 Synes ogse 1 dl er for meget til sådan en lille nin. Mine belgiske kæmper der vejer 8-9 kg får mellem 2 og 3 dl om dagen.

Jeg synes mange giver deres kaniner for meget kraftfoder. Kraftfoderet er kun et tilskud til grovfoderet (hø, halm og grønt)

• Katrine L
    Katrine L Tilmeldt:
    mar 2011

#21   9. maj 2012 Som jeg har læst mig frem til skal min lille ninus kun have omkring 1/4 - 1/2 dl om dagen... så det vil jeg prøve... lige nu får han kun hø og vand, da jeg har læst at det skulle være godt for deres fordøjelse, nu der har været uorden i den...

Har dog stadig problemer med at han ikke gider skide i toiletbakken, nogle der har nogle super forslag, eller erfaring med hvor langtid det tager at få dem lært det...?

• Thor K
    Thor K Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 1 Svar: 1
    #22   16. dec 2014 det blindtarmsafføring din kanin laver er helt normalt og det skal den faktisk gøre og den skulle meget gerne spise dem da der her er vigtige vitaminer som B og K-vitamin
    B-vitaminer har nogle funktioner for stofskiftet og K-vitaminer gør det muligt for blodet at størkne.
    derfor er det altså vigtigt at han for spist blindtarmsafføring!
    højt indhold af fibre øger optagelsen af blindtarmsafføringen mens at for lidt fibre og for meget protein nedsætter denne smiley
    håber det kunne hjælpe lidt med og få ro i maven smiley

Kommentér på:
Kanin - toiletbakke og afføringsproblemer...?

Annonce