{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.458 visninger | Oprettet:

nudansk ordbog... {{forumTopicSubject}}

Er det på mode eller er det fordi folk simpelthen ikke lærer i skolen hvad det hedder?
man starter sgu da ikke et "kanin-stutteri" det er jo ikke en hest!
"Kaniner og marsvin" foler da heller ikke, de føder! -eller bruger "grimer" eller hvad man ellers ser af malplacerede udtryk..
Alle jer, sikkert rigtig søde piger, som i virkeligheden hellere ville have haft en hest men ikke må for mor og far: et marsvin/hamster/kanin bliver altså ALDRIG til en hest uanset hvor meget i bruger hesteudtryk om dem... og nej det hjælper sgu nok heller ikke at bede til tandfeen...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  nudansk ordbog...
  • #1   14. apr 2012 Tja min dyrelæge kalder det at kaniner foler, og hun kalder ungerne for killingerne, lige som en hares...
    Så tror der generalt er lidt tvivl om hvad det ret faktisk hedder...

• #2   14. apr 2012 Så længe det ikke hedder kaninføl eller marsvinføl så hedder det heller ikke at de foler.

Der er også flere og flere som begynder at kalde sig selv og sin kanin for en ekvipage. Hvilket er en betegnelse man bruger med hest og rytter. Ikke med nogen andre dyrearter.

Er enig i at man ikke kan bruge samme ord for gnaver/kanin som man bruger for heste. Mange betegnelser kan kun bruges omkring heste og andre hovdyr.
    Man bør derfor forklare folk hvordan det hænger sammen. Brugerne herinde fejler ikke med vilje - og det er forståeligt nok at nogen fejler når selv dyrlægerne ikke ved hvordan det hænger sammen.

Folk har generelt meget tiltro til deres dyrlæge og andre som dagligt beskæftiger sig med dyr. Det er derfor naturligt at folk lytter mere til dem end til os, så vi kan ikke direkte gå ind og sige at det er pigernes skyld fordi de leger at kaniner er heste. Så, så længe, dyrlægerne mv. lærer folk at et kæledyr foler så kan vi desværre ikke gøre meget ved det andet end at gå direkte til dyrlægen.

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #3   14. apr 2012 Jeg er enig med jer.

Nej, en kanin får ikke killinger, men unger. Kaninen og haren er jo ikke det samme dyr, og kan slet ikke få afkom sammen. - I hvert fald ikke endnu.

Jeg forstår heller ikke helt, hvor den med foler kommer fra - det hedder at kaninen føder unger præcis som gnavere gør.
    Hvis man er i tvivl kan man jo sige "nedkomme"

• #4   15. apr 2012 I "Regler for Kaninhop" hedder fører og kanin ekvipage. Det har det heddet i over 30 år, så det er nok svært at pille af nu.
    De første regler for kaninhop i Sverige mindede meget om reglerne for heste - det er jo også meget lig hinanden, når de hopper, så udtrykket stammer jo helt tilbage til de første regler i Sverige.
    Tænk, hvis nogle piger synes, at det er sjovt at bruge hesteudtryk, og de har glæde ved det, så går der altså ikke nogle skår af mig, fordi der bliver brugt heste/katteudtryk.
    Men selvfølgelig er det rart at vide, hvad tingene hedder rigtigt.
    Mange i USA kalder også kaninunger "kits" - altså killinger.
    Gør udtrykkene ond på nogle af jer.
    Ikke på mig. Jeg kan godt forstå, hvad folk mener alligevel.

Hilsen Aase

• #5   15. apr 2012 http://www.denstoredanske.dk/Livsstil,_sport_og_fritid/Sport/Hestesport/ekvipage?highlight=ekvipage

det er KUN ved heste man bruger ekvipage, det er en direkte fejl at bruge det udtryk på dansk. Om de så bruger det på svensk er underordnet, fx betyder "rolig" på svensk jo slet ikke det samme som på dansk.

• #6   15. apr 2012 Men ekvipage på svensk betyder det samme som på dansk. Når nu ekvipage er dyr og fører, er det da meget passende at kalde det ekvipage , når det er kanin og fører - det minder da for pokker så meget om hinanden. Men selvfølgelig foler en kanin ikke, og den får ikke killinger.

Hilsen Aase, som synes at børn er børn

• #7   15. apr 2012 En ekvipage betyder ikke fører og dyr. Det betyder fører/rytter og HEST. Ekvipage kan ikke bruges med andre dyrearter end heste.

• #8   15. apr 2012 Sådan er der så meget.
    Vi bruger det altså uden din tilladelse alligevel smiley , og det har vi gjort i 19 år nu, uden at nogen har brokket sig overhovedet. Og jeg tror egentlig, at vi fortsætter med at bruge udtrykket. Blandt kaninfolk ved alle, hvad vi snakker om.

Hilsen Aase

• #9   15. apr 2012 Ved udemærket godt at I er ligeglade med at det ikke er en rigtig betegnelse og at I ikke behøver "tilladelse" fra mig. Det er forkert at bruge ekvipage mellem kanin og fører så man bør undersøge hvad det hedder inden man begynder at bruge det i 19 år. Kaniner bliver aldrig heste.

• #10   15. apr 2012 Jeg går lige ud og tjekker til mit marsvin der er ved at "farre". (udtryk ved svineavl)
    Eller jeg skal ud og "longere" min kanin i dag. (Mere hesteudtryk)
    Og
    Forøvrigt kan det være næsten umuligt at "kalde et marsvin ind" uden at lokke med en gulerod...(fra hundetræning)

personligt falder jeg om af grin over ovenstående, men kan da godt se tendensen ligger i at om 10 år er de sikkert ganske alm...
    Jeg tror tendensen er gennemgående i samfundet at for at være "specielle" er man nødt til at finde på noget specielt, det være sig reality-tv eller som her, rende og lege hest med sin kaniner...
    Dem der er lidt ældre end 14 vil også kunne genkende det fra tidligere tider: jo dårligere økonomi i samfundet, jo mere "anderledes" forsøger vi alle at fremstå.
    hm... mangler nogle et emne til samfundsfag, er der da en ide her...*SS*

Kommentér på:
nudansk ordbog...

Annonce