Hjælp til evt. øjenbetændelse {{forumTopicSubject}}
Hej
Nu er det ikke fordi jeg har så meget forstand på kaniner, da jeg ikke har haft kanin i rigtig mange år...
Men jeg har en udekanin, der er helt fugtig om det ene øje, og kune her til aften se at der var lidt mælke-gulligt puds i øjenkrogen. Den har været fugtig omkring øjet i et stykke tid, men helt præcis hvor længe ved jeg ikke, da den har boet hos mine forældre de sidste par år. (Har fået kaninen af min niece). I starten så det bare ud, som om at den havde mistet en smule pels omkring øjet og jeg tænkte derfor ikke nærmere over det. Jeg tror at det puds måske først er kommet i dag, eller måske i går. Den kniber ikke øjet sammen og virker som sådan ikke generet af det og har stadig fin appetit.
Nogle der ved om det er øjenbetændelse eller hvad det ellers kan være? Og evt. hvad man gør ved det?
feb 2020
Følger: 1 Svar: 3
Hvis det har været et problem længe, bør du tage kaninen til dyrlæge.
Hvis det er en mild øjenbetændelse - og som en slags lindrende førstehjælp - kan du lave en kop kamillete, lade det køle ned til stuetemperatur, fugt en vatrondel og tør kaninens øje forsigtigt med den halvvåde rondel. Dyp ikke rondel med øjensnask i koppen, men hæld fra koppen. Gentag 3-4 gange om dagen.
Mvh Gitte
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 86 Gnavere: 22 Emner: 1 Svar: 150
maj 2020
Følger: 10 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 1
Tak for jeres svar og råd
Hjælp til evt. øjenbetændelse