1.066 visninger
|
Oprettet:
marsvin og kaniner sammen ? {{forumTopicSubject}}
ka kaniner og marsvin gå sammen?
hvis jah? hvad er det rimelige for marsvin?
hvad er det rimelige for kanin?
hvor mange kaniner er optimalt okay at sætte sammen?
bare lidt spørgsmål
håber der nogle der vil svare..
DET IKKE nået jeg har tiltænkt mig! jeg er bare nysgerrig omkring meninger omkring det..
/
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
bør: NEJ!
apr 2010
Følger: 33 Følgere: 36 Gnavere: 5 Emner: 22 Svar: 1.143
hvis jah? hvad er det rimelige for marsvin?
hvad er det rimelige for kanin?
hvor mange kaniner er optimalt okay at sætte sammen?
Kaniner er kolonidyr og ikke flokdyr. Dvs. de kun finder sammen under parring. derfor er det ikke optimalt at holde kaniner sammen, de savner ikke en kammerat ligesom fx. marsvin gør
Lige korte hurtige svar
jun 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Gnavere: 2 Emner: 43 Svar: 791
Du kan sætte så mange kaniner sammen som du overhovede har lyst, så længe du har pladesen til det det, hver kanin skal bare have egen kasse og 3m2 hver, så 10 kaniner kræver altså 30m2 plads. Og det er jo de færeste der har det, så som hovede regl to kaniner eller flere sammen "no go"
mar 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Gnavere: 3 Emner: 9 Svar: 38
apr 2010
Følger: 224 Følgere: 309 Gnavere: 5 Emner: 194 Svar: 5.354
mar 2012
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
jun 2010
Følgere: 28 Gnavere: 15 Emner: 28 Svar: 555
hvorfor?
jun 2010
mar 2012
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
apr 2010
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Så vidt jeg ved, er det ikke tilfældet med kaniner og marsvin.
Hvis de lever samme sted i naturen, kan man se på hvorvidt de nogen sinde møder hinanden (eksempel: Chinchillaer og marsvin lever f.eks. nogen lunde samme sted, men hvor marsvin mere er til sletter, er chinchillaer i bjerge).
Hvis de to ting overholdes, kan man begynde at overveje om dyr kan gå sammen, i større anlæg.
Men de fleste der har forskellige dyr i samme anlæg, vælger dyr der benytter forskellige dele af anlægget. F.eks. top og bund.
Der kan være undtagelser, hvor dyr har det fint sammen, selvom de kommer forskellige steder fra, men det er en god tommelfinger regel.
jun 2010
maj 2010
Så hvorfor udsætte marsvinets liv for fare for din egen fornøjelses skyld, bare fordi du finder det morsomt, at have kanin og marsvin sammen i en løbegård?
apr 2010
maj 2010
apr 2010
dec 2011
Følger: 1 Svar: 14
Dit sprog er jo helt hen i været, hvad er det for noget at skrive?
"så er du da dummere end gennemsnittet hvis du trods bedre viden alligevel lukker dem sammen,"
Du er da ubehøvlet og respekt løs?!
Nå men kan marsvin og kaniner gå sammen?
Jeg forstår spørgsmålet som i, kan marsvinet få dækket sit social behov ved at gå med en kanin?
Som udgangspunkt, nej det kan de ikke, som der er en længere oppe der har skerevet, er den ene et koloni dyr og det andet et flokdyr, mange kender ikke forskellen på de to ting, men det er så også beskrevet længere oppe, så det vil jeg heller ikke komme nærmere ind på.
Kan de gå sammen i samme bur?
Som udgangspunkt nej, kanin er udstyret med nogen temmelig skadelige bagben, som den blandt andet bruger til at forsvar sig selv med, eller dominere andre dyr med.
Marsvinet vil kunde komme slemt til skade efter et kanin andgrab.
Kan de gå sammen i løbegård?
Har din kanin et meget roligt temperament og holder du øje med dyrene ´, har de plads nok, så kanin kan komme væk hvis den føgler sig irriteret kan jeg ikke se der skulle være noget galt med det.
Dog vil jeg ikke selv gøre det hvis det var mig,
Risikoen for at kanin vil være irriteret over marsvinet er for stor, og kaninens andgrab kan virkelig lave store skader.
Håber svarene jeg gav kunde bruges.
jun 2010
At andre stadig råder til de godt kan gå sammen i løbegård, tja... Derom har jeg vist sagt min mening tidligere.
maj 2010
Og hvad betyder så: "andgrab"? Det er heller ikke umiddelbart et ord jeg nogensinde har hørt om.
Men når nu dit sprog er så perfekt, at du kan tillade dig at sidde og kritisere andre personers sprog, så regner jeg da med, at du kan give en god forklaring på betydningen af disse to begreber, du bruger i din post
Kender du i øvrigt begrebet: "Man skal ikke kaste med sten når man selv bor i et glashus"?
dec 2011
Det kan vi godt hvis du syntes?
Det ser ikke ud til du har et problem med at læse det jeg skriver, på tros af mine fejl.
Men jeg kan ikke se sammenhængen i mit med føde handicap og Von Fancy's utrolige ned talen, hakkene, egocentreret måde at formulere sig på?
Jeg mener personligt at personer som ikke kan formå at formulere sig til andre uden at ophøje sig selv og jokke på andre, ikke burde have adgang til forums som denne.
Det er tydelig tegn på mangel af empati.
Cavy Cats Opdræt noget andet er, det du begynder at ned tale mig, begrund af min ordblindhed, kan jeg jo kun sige at du har mangel på forståelse, og på ingen måder har den store forstand at dance med, jeg kan finde så mange andre ting jeg har sagt på dette form som kan bruges i mod mig i dette sammenhæng med Von Fancy, tydeligt du blot skriver for at gøre dig til og vise du er her, bare rolig jeg har set dig, og du har fået din opmærksomhed.
~ Von Fancy ~
Som svar til det du siger, andgående hvornår jeg svare.
Jeg vare når jeg personlig bliver kontaktet og gjord opmærksom på en tråd.
Inden fordi der er en bruger her inde som tro jeg ved noget om emnet, og gerne vil have jeg ser på det, eller fordi nogen svare som på ingen måder har forstand, men til gengæld mangel på Dansk sprogbrug og dannelse.
Jeg benytter ikke forums til at få min viden, da den vinden jeg kan indhente på et forum som dette, har en begrænset dokumention og argumention for sin koragthed.
Dog er det godt for almenlige kæledyrs ejere, som kan give hinanden rød og vejledning, så længe de huske på det er råd og vejledning.
Håber det var svar nok til dig?
Det vil sige jeg ser først en tråd når en bruger der kender til mig, tro jeg kan være til hjælp i den pågældende tråd.
jun 2010
Jeg bruger faktisk fora her en del, ikke til at samle viden men til at råde og vejlede - rigtig mange mennesker finder gavn af hvad jeg skriver til tider, og så kan jeg godt leve med at én som dig finder mig nedladende eller hvilke floskler du ellers kom med. Du kan jo sådan set bare jokke udenom mine indlæg.
dec 2011
dog kan jeg se på nogen af dine udtagelser du kommer med, at du moske skulle være modtaglig for anden infomation og viden.
At sige sin mening er ikke nødvendigvis også komme med udtagelser som er ned talende, man kan sige sin menig uden den nødvendigvis er ned talende, det har noget at gøre med formulering, og have en gennemsnitlig generalviden om sprogbrug.
Der ud over vil det nok heller ikke være dumt hvid du lader folk gør det de vil, bare fordi de gør noget andet ind dig er det ikke nødvendigvis ubegavet, men blot har anden mening ind dig.
Fordi vi to er uenige om nogen emner, gør det ikke dig dum, men blot vi har nogen forskelig vinden inden for emnet, har forskelige ideer om tingende.
Vi har alle ret til at have vores egen mening, også uden at blive kaldt dum for at have det, der ud over skal du altid huske på, at man altid kan lære, mener du selv du har så meget viden du intet kan lære fra andre, fortæller det blot du har alt at lære, og du ingen vinden har om emnet.
Med dit sprogbrug begriber jeg ikke du ikke er blevet bandet her inde fra i nu, men det er ikke mig der styre det, og jeg vil lade det være op til de personer at tage sig af de ting.
Grundlaget for jeg fik en bruger her inde i sin tid, var fordi at der er bruger her inde, der savnet at kunde få råd og vejlening uden at blive havlet ned.
Hvad er der galt med min opførelse?
Jeg har svaret på emnet, med en ordenlig tone til den der stiller spørgsmålet, så er det op til spørgsmåls giveren om man vil bruge mit svar, eller gå efter at få erfaring ved at prøve af.
Men følger personen ikke mine råd gør det ikke personen dum.
maj 2010
Det er det der med ikke at kaste med sten... det er rigtig dumt at begynde at kritisere andre for deres måde at formulere sig på, når man ikke selv kan finde ud af at formulere sig, uanset om det kommer af et medfødt handikap. For hvordan kan du måske vide, at von Fancy's måde at formulere sig på ikke også kan være et medfødt handikap?
Jeg har selv et medfødt handikap, der også vil komme til udtryk i den måde jeg udtrykker mig på. Jeg har asperger's syndrom. Dvs. jeg kalder en skovl for en skovl og en spade for en spade og kan ikke finde ud af at pakke tingene pænt ind. Så når du siger jeg at jeg har mangel på forståelse så kan jeg jo sige det modsatte. Det er ikke mangel på forståelse. Det er mit asperger's syndrom. Jeg siger bare tingene ligeud som de er. Og der er ikke fordi jeg ikke har nogen forstand, tværtimod.
Skal jeg så til at bruge det som undskyldning for, at jeg gerne må svine andres måde at formulere sig på, uden at de må gøre det samme mod mig, fordi det i mit tilfælde er medfødt?
Nej. Hvis man selv har noget, der påvirker ens måde at formulere sig på, hvad enten det er stavemåden eller den generelle måde at tiltale andre på, så giver det ikke en mere ret til at begynde at nedgøre andre fordi de har det samme.
Hvad der er i vejen med din opførsel? Du begynder at nedgøre andre og spiller hellig, selvom du ikke selv er et hak bedre.
jun 2010
Hvad du i øvrigt synes om mine indlæg, betyder egentlig heller ikke det store for mig. Jeg er skam modtagelig for andre meninger - jeg ved meget, men absolut ikke alt - hvilket du også ville vide jeg fuldt ud er klar over og accepterer hvis du ellers læste hvad jeg generelt skrev herinde, og ikke kun læste mine indlæg som nedladende.
Jeg pakker ikke alt ind i vat - når det er fakta at kaniner og marsvin INTET har at gøre i samme bur, løbegård eller whatever, så vil jeg dælme heller ikke sidde og sige "Jeg ville ikke gøre det, men gør du det bare hvis du synes din kanin er sød..." - nej! Jeg rådgiver for dyrenes skyld, ikke for ejernes. Kan ejeren (eller andre for den sags skyld) ikke tåle at høre sandheden, så skal man lade være med at deltage. Der burde ikke være behov for at pakke ting ind - jeg siger ikke nogen er dum, jeg siger hvis man gør visse handlinger imod sund fornuft og bedre vidende, JO så har man altså ikke opfundet den dybeste tallerken.
Igen - hvis du finder min opførsel både det ene og det andet, så jok forbi mine indlæg. Det står dig frit for. Ved at have et behov for at kommentere på det, har du kun formået at trække en tråd fuldstændig off topic - tillykke
maj 2010
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.102
dec 2011
Hehe jeg arbejder dagligt folk der har autisme, ADHD, og asperger's syndrom, så min forståelse for det er ganske fin.
Lyder til du er en af dem der gemmer sig bag det, og gør det til en lidelse, syntes jeg er synd hvid det er tilfælde, mange med asperger har mange gange evne til at udrette store ting.
At du kan have manglende evne for at udtrykke dig, andsigt til andsigt med en person, burde ikke berører din evne til at kunde udtrykke dig på tekst.
Dit asperger's syndrom er ikke en undskyld for at være ubehøvlet, husk det.
Når det er sagt vil jeg så lige lære dig en ting her, om sprogbrug.
Fordi man ikke kan stave er det ikke ensbetydning med man ikke kan formulere sig, eller har kendskab til sproget.
Som du kan se i min tekst kender jeg ordende og deres betydning, jeg kan bare ikke symbolerne for ordret.
Altså det jeg siger er, metoden ordret er stavet på har ingen betydning, så længe personen der læser forstår ordret der bliver skrevet.
Så min ordblindhed har altså ingen betydning for min viden om sprog, dog har jeg svære ved at bruge sprog på tekst, fordi jeg ikke kan stave til de ord jeg sådan set gerne vil bruge.
Så vær i nu blot glade for jeg er begrænset af ord når det forgår over tekst.
Det vil sige jeg har viden om formulering og brug af sprog, men lyder til ~ Von Fancy ~ har en begrænset viden, og det syntes jeg faktisk er synd, for det lyder til at der faktisk ligger meget god vinden inde i det hoved om emnerne personen skriver i, og den begrænset brug af formulering eller viden om formulering, gør det svære den gode viden som det lader til det kære hoved kan opfattes meget negativt.
Det handler ikke om at pakke ting ind i vat, men det handler om at snakke til folk med respekt, så jeg to snakke med hinanden på gaden, vor den ene brugte det sprogbrug, vil jeg se den anden vej hvis anden person gav første person et par flade.
~ Von Fancy ~
Jeg ingen steder skriver at du har sagt jeg er dum, dog er det et ord du er glad for at bruge hvis folk gør noget andet ind hvad du siger.
En kanin og et marsvin kan moske godt gå sammen i samme løbegård, jeg vil ikke udelukke det, kommer and på de to dyr, så er det op til om hun vil prøve eller lade vær, prøver hun, gør det ikke hun dum, hun forsøger sig blot frem, lader hun vær, har hun ingen erfaring fået om det, dog er hun sikker på hun har en hel kanin og et helt marsvin.
Hvad nu hvis det nu viste sig at de to dyr faktisk kan sammen, og de har det godt sammen?
Ved man ikke før man prøver.
Jeg læser din tekst som du formuler den, og jeg reger der efter, en der søger råd og vejledning, er ikke dum fordi personen ikke gør hvad rødende siger, men forsøger sig frem.
Igen hvad der bliver sagt her inde er en begrænset viden, fordi at der ikke er den koragte dokumention eller argumention bag det man får fortalt her inde.
Så ud fra hvad man får fortalt her inde syntes jeg man skal forgøge sig frem.
Skal man have en sikker viden, syntes jeg man skal gå på biblioteket.
Du var avler ikke?
Hvis ja er det med stamtavle eller uden?
Jeg tåler at høre sandheden, dog vil jeg tales til med respekt, og som lige værdigende, og jeg går ud fra du også vil tales til som du snakker til andre, dog har jeg lidt svært ved at synke så dybt, men jeg forsøger da, for jeg vil helst tale med dig i samme højde.
Angående tråden, hvis du går op og læser, er min første tråd svar til spørgsmålet, at du føgler dig støt over at der kommer en og taler til dig på samme måde som du taler til spørgsmåls giveren, og trækker tråden ud af emne, det kan jeg ikke gøre ved.
apr 2010
Så desværre er et bibliotek kun en god løsning såfremt der findes ordentlige informationer om emnet.
jun 2010
Først og fremmest, nej jeg har skam hverken problemer med at formulere mig, udtrykke mig eller ringe viden om sprogbrug generelt - så hvis det er hvad du tolker ud fra mine indlæg herinde, ja så er det din tolkning der skal tages op til overvejelse.
Dernæst, nej jeg er ikke "glad" for at bruge ordet dum. Jeg opfatter til gengæld det at være villig til at gamble med sit dyrs liv som direkte dumt.
Som f.eks. her i tråden - folk, og tilsyneladende også du, er altså villige til at gamble med et marsvins liv ved at lade det gå sammen med en kanin i en løbegård - well, jeg finder det direkte dumt når så mange erfaringer viser at det er en dårlig idé. Jeg opfatter ikke andre mennesker som "dumme" fordi de ikke deler mine holdninger og meninger - men der er situationer hvor folk opfører sig dumt - husk at skelne.
Man ved ikke hvorvidt det går godt før man prøver, nej da - men er det værd at prøve hvis man ender med et dødt eller lamt marsvin? Der er situationer hvor det er bedre at give et råd råt for usødet og derved have chance for at spare et liv/en lemlæstelse - end at give et blødsøden "måske, måske ikke - prøv dig frem med hvad du selv synes"-råd og løbe en stor risiko. At du ikke kan se forskellen, det går ærligt talt over min forstand, og det viser så tydeligvis forskellen på hvorfor du og jeg rådgiver steder som her.
Jo jeg avler marsvin, og har gjort det i efterhånden 8 år med stamtavler. Jeg ved dog ikke lige hvad relevans det har i diskussionen, men der følger måske yderligere spørgsmål med?
Jeg kan dog sige at du tydeligvis mistolker mine indlæg - bevidst? Jeg føler mig skam ikke stødt over dine henvendelser til mig - jeg morer mig over at du føler for at komme med det ene mere underlige indlæg efter det andet, angribe min måde at skrive på, når din egen ikke er særlig meget bedre og/eller mere relevant. Som jeg skrev, har du kun formået at lave en tråd fuldstændig off topic fordi du tilsyneladende har et problem med min måde at formulere mig på, hvilket jeg finder rimelig morsomt.
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.102
Og som dyre ejer gør man vel sit bedste for at opfylde sit/sine dyrs behov. Og undgår at udsætte dem for unødvedig fare.
Det bør den ansvarlige dyre ejer i hvertfald gøre i mine øjne.
Og når man så ved risikoen for at kaninen skader marsvinet er til stede, så forstår jeg ikke at man vil løbe risikoen hvis man anser sig selv for at være en ansvarlig dyre ejer.
Derudover vil jeg også knytte en kommentar til den med biblioteket, jeg skal ikke kunne sige om det gør sig gældende for andre dyre arter men i hvertfald med marsvin findes der stort set ingen bøger på biblioteket angående marsvin som der ikke er fejl i, og mange af dem slemme fejl.
Vil man angående marsvin har rigtig god viden så er det derimod en god ide at læse materialerne Dansk MarsvineKlub har på deres hjemmeside og som kan bestilles via Dansk MarsvineKlubs PR kontor.
Og derudover så skader det ikke at lytte til erfarne opdrætterer som bla. von Fancy, Cavy Cats, Sweet Leafs og jeg selv. von Fancy og jeg har haft marsvin i omkring 10 år og så vidt jeg husker er det også deromkring med Cavy Cats. Og Sweet Leafs kan jeg ikke huske det, men det er nok ca. lige så længe. Hehe..
Og vi er passioneret marsvine ejere og opdrætterer som har marsvin som interesse og lidenskab, derfor har vi alle sat os ufattelig meget ind i deres pasning og pleje og trivsel.
Så kan der altid diskuteres i om folk kan li den måde fakta bliver serveret på. Men nogle gange handler det også om at herinde rådgiver selv børn, og ret ofte som vinden blæser. Hvis man vil rådgive bør man har en rimelig erfaring da man ellers kan gøre mere skade end gavn.
Og at du påstår cavy Cats gemmer sig bagasperger's syndrom der kunne du ikke tage mere fejl. Jeg har kendt hende i nogle år efter hånden ( på godt og ondt) og det er da en nyhed for mig at hun har det.
Så at hun gemmer sig bag det kan man sgu ikke ligefrem sige,
dec 2011
Jeg giver ret i at marsvin er faktisk svær at finde ordenlig argumenteret vinden om, ikke at det ikke er der ude, for det er det.
Men der er det så man søger på forfatter, finder ud af hvad det er for en, på den måde kan man finde ud af om bogens indhold faktisk reel.
Nu siger jeg ikke at folk skal gå så meget på i deres dyr om jeg gør, jeg har en satans trang til vinden og mere af den.
Infomationen man kan få her inde på det her forum er også godt nok til at få et indblik i tingende, man skal bare ikke tro infomationen man får her inde er fakta, der bliver man nød til at undersøge tingende selv, for at få den bedst vinden om det
maj 2010
Jeg gemmer mig ikke bag min aspergers. Jeg brugte det som eksempel som modspil til, at du brugte din ordblindhed som undskyldning for, at du gerne måtte nedgøre von Fancy for hendes måde at formulere sig på, men andre måtte ikke gøre det ved dig, fordi dit formuleringshandikap (at man ikke kan stave påvirker også ens formulering, for det bliver svært for andre at læse. Formulering er ikke kun, hvordan man sætter sine ord i sætningen, men også hvordan man staver til dem) er et medfødt handikap.
Folk kan have pænt svært ved at læse hvad du skriver nogen gange, fordi du staver som en brækket arm. Men at det er medfødt gør ikke, at det så giver dig ret til at måtte nedgøre andre for deres måde at formulere sig på, hvis du ikke selv kan finde ud af at formulere dig på en læselig måde. Og jo, brugen af ord, der bliver ulæselige, så ingen fatter hvad de betyder, fordi du ikke kan stave til dem, har ligeså meget med formuleringen at gøre, som at du måske ikke lige synes von Fancy skriver på en pæn lyserød måde.
Så du skal ikke gemme dig bag din ordblindhed og mene, at du må nedgøre andres sprogbrug, men de må ikke nedgøre dit.
maj 2010
marsvin og kaniner sammen ?