Kanin beskytter territorie {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har en kanin som er en blanding mellem en hermelin og løvehoved. Hun er ca et halvt år gammel, og har boet hos mig i tre uger. Den seneste uge er hun begyndt at hvæse og hoppe frem med poterne mod mig, når jeg vil have hende ud af buret. Derudover er hun svær at kæle. Jeg tror ikke hun er bange for mennesker, for hun springer rundt på folk og har ikke noget imod at blive håndfodret. Men så snart jeg forsøger at tage hende op, så løber hun.
Hun er ude flere timer hver dag,og får rigtig meget opmærksomhed.
Hvad kan jeg gøre, for at hun bliver mere tryg ved at jeg tager hende op og kæler hende? Uden at hun beskytter sit territorie.
Mvh. Lonie
jun 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Gnavere: 2 Emner: 43 Svar: 791
ved ikke om det ville have nogen virkning på din, men tror også man skal passe på ikke at blive for pusse nusse overfor dem, man må gerne sætte grænser, det gør de også overfor hinaden, og en kaninen af højre rang finder sig ikke i at blive væst eller stampet af, og det bør du heller ikke, du skulle nødigt have laver rang end din kanin
jun 2011
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 11 Gnavere: 6 Emner: 45 Svar: 657
Og det er da i hvertfald ikke altid at børn forstår en. Så hvis et barn på 2 år ikke forstår hvorfor han ikke må få isen og begynder at daske dig på benet så skal han også lige lappes?? Sgu da en underlig idé at vold skulle hjælpe på noget som helst
jun 2011
. og med hensyn til hankaninen så er det tertorie beskyttelse, og efter som det er mig der bestemme så vil jeg ikke finde mig i at blive bid når han får mad og vand og skal sættes i løbegård ovs. og jeg har daskede ham en to gang ikke hårdt, og jo det hjalp faktisk, han er ikke bange for mig, vil gerne kælens og bider og væser ikke længer, han skulle bare lige finde ud af det ikke var ham der bestemte..
apr 2010
Følger: 224 Følgere: 309 Gnavere: 5 Emner: 194 Svar: 5.354
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.261
Jeg har en hest på 400 kg, som startede med at have mange uvaner og den blev meget let skræmt når vi gik ture. Men den er blevet en rigtig god hest idag udelukkende ved hjælp af konsekvent, men fair og forståelig træning - ingen vold.
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 11 Gnavere: 6 Emner: 45 Svar: 657
jun 2011
apr 2010
Jeg er enig med Lykkeline i at kaninerne har deres territorie som de ejer. - og det kan man intet lave om på da den følger sine instinkter.
Derudover så har en kanin slet ikke intelligens nok til at kunne tænke "hmmm jeg bør nok ikke beskytte mit territorie for min ejer siger jeg ikke må."
Grunden til at den jo stopper med at angribe er slet slet ikke fordi den forstår hvad du vil have den til at stoppe med. Grunden er at kaninen ved at den oplever noget ubehageligt og måske endda smertefuldt (slag og spark) og derfor føler sig så truet af det.
Husk på at det ikke ligger i dens natur at den ikke må bestemme over sit eget hjem. En kanin bliver blot forvirret og skræmt hver gang noget farligt træder ind på dens territorie.
En kanin vil aldrig nogensinde kunne forstå at den ikke må beskytte sit eget hjem. Din kanin bukker kun under for du bruger magt og vold mod den.
Og lige en kort bemærkning: Monty Roberts træner sine heste med psykisk vold da han giver dem valget: "stol på mig eller forsvind og bliv ædt af rovdyr." Så selvom de ikke stoler på ham så har de intet valg hvilket gør at de bliver psykisk belastet.
apr 2010
jun 2011
men vil da helt sikkert gerne høre hvad du gør, det er da helt sikkert altid rart at lære noget nyt..
fortæl mig hvad du ville have gjort. en 8 kg belgisk kæmpe kommer løbende og og springer op af din arm hvergang du åbner buret, bider sig fast hvis du ikke når at trække hånden til dig og krasser med forbenne og efterlader 5-10 cm lange blødene rifter på din hånd og arm hver gang du fodre og hånter ham, nå du tager ham op for at flytte ham til løbe gård eller til parring bider han ud efter dit ansigt..
vil meget gerne høre en anden måde, som er hurtiger og nemmer, for går helt sikkert ikke ind for at man dasker den en hvis der er en anden måde
apr 2010
Jeg skriver at jeg hellere vil brug en god metode hvor man ikke anvender magt og vold. Men denne metode går ud på tålmodighed og forståelse.
Min metode tager længere tid end din voldelige metode. Men min gør så at kaninen bliver tryggere ved mennesket og holder op fordi den ikke føler sig truet.
Der findes ingen hurtigere metode end at bruge vold og magt og sætte problemet på plads. Men denne metode er ubehagelig og forvirrende for kaninen.
Jeg vil hellere bruge længere tid på det hvis det resultere i en metode som er forstående og god mod kaninen.
Din kanin holder kun op med at bide fordi den ved den bliver slået hvis den gør det - ikke fordi den er tryggere ved dig. Tvært imod.
Min gamle kanin holdt op med at bide fordi hun fandt ud af at jeg ikke var ond mod hende og hun blev derfor tryggere.
feb 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
Jeg synes ikke hun virker utryg ved mig eller her hvor hun bor. For hun løber rundt og spjætter, og har ikke noget i mod at hoppe rundt på mig, så længer jeg lader hende værre.
Når jeg først har fået hende op, så tror jeg at hun synes det alligevel er meget rart at få kæl Men problemet ligger jo i, at hun er svær at få op, fordi hun enten løber eller hvæser.
Kan det være fordi at hun stadig er så lille, at hun er mere nysgerrig end kælen?
Det skal lige siges, at jeg heller ikke gå ind for at vise dominans overfor dyr ved at slå
jun 2011
apr 2010
Jeg mener stadig ikke man bør bruge vold og magt mod dyr.
apr 2010
Lige meget om den så har det største bur i verden så fortjener den ikke at blive slået. Ja, det er da fint du har fedet nogle kaniner op, men det giver det ikke mere ret til at slå dem.
feb 2012
Jeg vil hellere vide, hvad i tror der virker bedst for en kælekanin, og hvad jeg evt, kan gøre, for at hun bliver mere tryg ved mig. Jeg har masser af tid og tålmodighed.
jun 2011
men som lonnie skriver så kom dog med de råd i stedet for kun at snakke om dem
apr 2010
Følger: 94 Følgere: 82 Gnavere: 1 Emner: 82 Svar: 1.278
Og så tager jeg ham op, tæt ind til kroppen
Men det har her hjulpet at have ham i hænder så tit som muligt, og bare ignoreret når han har sprællet for meget - op kom han alligevel Var det for meget og jeg frygtede at han skulle komme ud af mit greb, så satte jeg ham ned igen og ventede lidt for så at prøve igen
Godt nok sprang han ikke direkte frem, men han gad bare ikke op
feb 2012
Tak for svaret! Det er på samme måde at jeg forsøger. Jeg logger hende ud med salat, og så tager jeg hende op. Hun spraller dog ikke
Hun er en meget nysgerrig kanin, og vil meget hellere løbe rundt og snuse, end kæle. Kan det også være pga at hun ikke er så gammel? ca. 5 måneder.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
Kanin beskytter territorie