Spørgsmål om drægtigt marsvin {{forumTopicSubject}}
Har lige nogen spørgsmål jeg gerne vil have svar på, håber i vil hjælpe:)
Mit marsvin Trille er drægtigt, men da hun er købt i en dyrehandel ved jeg ikke hvornår ungerne kommer...
Så kan man på nogen måde se/mærke hvor lang tid der ca. er?
Vil hun kunne forstå hvis ungerne er dødfødte?
Hvad nu hvis jeg ikke er hjemme eller sover (har læst at marsvin tit føder om natten og der sover jeg altså) og ungerne er døde, så de ligger til næste morgen?
Hvor tit må jeg tag hende op når hun er drægtig?
Hvad nu hvis hun har brug for dyrelæge hjælp og jeg ikke er der når hun føder/foler/nedkommer eller hvad nu?
Hvad nu hvis hun dør og ungerne overlever?
Hun bliver sur når jeg røre ved hendes mave, hvorfor?
//Stald Vegas
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
- Måske. Du kan mærke på hendes mave. Er der liv er der max nogle uger til fødsel. Er det stilleliggende klumper er det fostre og der er længere tid til fødsel. Man kan ikke decideret se eller mærke på dyret hvor lang tid der er tilbage.
Vil hun kunne forstå hvis ungerne er dødfødte?
- Det ved jeg ikke. Jeg har aldrig oplevet nogle der leder efter dem eller lignende. Man skal være opmærksom på om hunnen bliver deprimeret efter en fødsel af døde unger. Det kan være hun skal have ro, mens andre skal sættes sammen med selskab for ikke at være deprimeret.
Hvad nu hvis jeg ikke er hjemme eller sover (har læst at marsvin tit føder om natten og der sover jeg altså) og ungerne er døde, så de ligger til næste morgen?
- Nogle hunner begynder at spise/fjerne døde unger selv. Hvis hunnen føder døde unger vil du givetvis komme hjem/op til hele eller rester af døde unger, der skal fjernes fra buret.
Hvor tit må jeg tag hende op når hun er drægtig?
- Helst ikke for ofte. Drægtige hunner er meget uhandy at holde på, og langt de fleste vil helst være i ro. Undgå stress for at mindske risiko for drægtighedssyge.
Hvad nu hvis hun har brug for dyrelæge hjælp og jeg ikke er der når hun føder/foler/nedkommer eller hvad nu?
- Så kan det ende galt selvfølgelig. Man kan ikke være der hele tiden for en drægtig hun, og det må man acceptere. Er man der ikke når hun føder, kan man heller ikke hjælpe hvis det går galt. Så må naturen gå som den går, uanset hvad udfaldet bliver. Desværre.
Hvad nu hvis hun dør og ungerne overlever?
- Har man en hun der har unger i forvejen, kan man i nogle tilfælde bruge hende som ammemor for ungerne. Ellers må man igang med at opflaske ungerne med hvad man ønsker at bruge til det (har god erfaring med killinge modermælkserstatning: (link fjernet) )
Hun bliver sur når jeg røre ved hendes mave, hvorfor?
- De fleste drægtige hunner vil gerne have fred og ro og ikke løftes på/pilles for meget ved.
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
Og som von Fancy siger, hvis det går galt og du ikke er der når det sker, så risikere du at miste både hende og unger. Men det er bare sådan noget man må acceptere, at det er den risiko der er, når man vælger at avle. Eller som i dit tilfælde, vælger at købe dyr i en dyrehandel hvor der er risiko for, de kan være drægtige. Det kan man bare ikke gøre ret meget ved.
Jeg havde en hun, der fødte for nogle uger siden. Dvs. hun fødte om natten, 2 levende og 2 døde unger. Og da jeg kom ud om morgenen var der stadig en unge i hende, som hun ikke kunne få ud. Og det var flere timer siden fødslen var gået i gang.
Babu babu til dyrlægen, men ungen havde allerede været død inde i hende for længe, hun var blevet for svag og selvom det lykkedes os at få den døde unge ud, så mistede jeg stadig min hun.
Det er desværre naturens gang.
feb 2011
Følger: 22 Følgere: 20 Emner: 24 Svar: 130
Spørgsmål om drægtigt marsvin