{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.460 visninger | Oprettet:

Overtalelse til skabsbur? (Marsvin) {{forumTopicSubject}}

Jeg har siddet og kigget på forskellige reoler, og plastik kasser + kommet med forslag til andre måder at spærrer af for, så marsvinet ikke kan falde ud, og så vist det til min mor.
Desværre synes min mor det er dumt at investerer i ting til marsvinene, fordi de er nogle lidt ældre dyr.

Det synes jeg nu er ærgerligt hun har den holdning. ):
Synes det virker meget mere behageligt at marsvin går i sådan et skabsbur, ved ikke hvorfor? Men bare det at de kan kigge over og følge med i hvad der sker, uden der er tremmer for, - at de altså ikke er spærret inde som i normale tremmeburer - synes jeg bare virker mere behageligt. Kan godt være det bare er mig. smiley
Desuden ville jeg også få mere plads på mit i forvejen MEGET lille værelse.

Men hvad kan jeg evt. bruge som argumenter for at det vil jeg altså gerne købe/bygge?
Har sagt jeg nok selv skal betale. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overtalelse til skabsbur? (Marsvin)
  • #1   18. nov 2011 Hov. Min mor synes ikke det er dumt at købe ting til marsvinene i det hele taget! Bare nye bure. smiley

• #2   18. nov 2011 hvor mange marsvin har du og går de sammen?
    min mening er at hvis du har mere ind 2 og de ikke går sammen så er det da en god idé. men er det bare 2 som går sammen så ville jeg heller ikke offer tid eller penge på et skabsbur hvis det bur som de har nu er godt og stort nok til dem

• #3   18. nov 2011 Jeg har 2 marsvin; en hun og en han. smiley
    Mor og søn. smiley De går ikke sammen.

• #4   18. nov 2011 Okay så vil jeg da sige at det ville være en ide at føre videre til din mor også bare håbe.. hehe. i kan jo lave jeres eget skabsbur ligene noget som dette http://www.niffer.dk/?Artikler:Skabsbure

• #5   18. nov 2011 Cecilia F - Sådan har jeg det når jeg ser tremmeburer stablet op på hinanden.
    Et tremmebur, de er da også gode! Men det ser bare så... lukket ud? Hvis jeg får lov til at 'bygge' sådan et skabsbur så er de nogenlunde højt over jorden, og de er ikke så unge og livlige længere, så ville stole 99% på dem. smiley Kan godt forstå hvad du mener, og det respekterer jeg også helt hundrede procent.

• #6   18. nov 2011 Og tak Marianne A! smiley

• #7   18. nov 2011 halleluja for hver sin mening:) jeg kan ikke se problemet i det hvis marsvinene trives har det godt.
    Men giver dig ret i det med kanten, det skal selvfølgelig være sikret ordentlig--@

• #8   18. nov 2011 så lidt:)

• #9   18. nov 2011 *GG* så nu er skabsbure = fabrik? Den var ny!

Der er da mange fordele i skabsbure fremfor tremmebure, også uden det omhandler avl.
    - Fordelen synes jeg netop er at jeg ved at ha' plexiglas eller lignende for, så kan jeg følge meget mere med i hvad mine dyr laver, det kan jeg ikke i et tremmebur med høj kant.

Med et skabsbur kan man selv vælge udformningen og lave flere spændende ting, fordi kun ens fantasi sætter grænsen.

Kan for så vidt godt følge din mor, men et skabsbur kan jo evt. sælges efterfølgende, man får måske nye marsvin, laver man det stort nok kan det bruges til kaniner i stedet for bagefter - eller et eller andet, igen er det kun fantasien som sætter grænser.
    - Nye og bedre bure er aldrig et spild smiley

Men, nu siger du at du har mor og søn som går hver for sig - så vil jeg foreslå dig at de hver fik en burven smiley Som du sikkert har læst 117. gange herinde, så er marsvin flokdyr og har bedst af at ha' en burven (af samme køn!)

• #10   18. nov 2011 Selvfølgelig går det nogle gange galt med kanter og marsvin - men jeg har haft mange marsvin i skabsbure i mange år med marsvin, og det er virkelig få gange jeg oplever det går galt.
    - Tror det er sket 2-3 gange, på 7 år.

Og de åbner bure er jo netop det hyggelige - at marsvinene kan stå og tigge på kanten og man kan meget nemmere lige "dutte dem på næsen" når der er åbent ind til dem fremfor et lukket tremmebur.

Om man har 2, 4 eller 20 marsvin så kan man jo altid bygge et spændende bur til dem.

Prøv fx at se den her side;
    http://xoppla.net/
    - Der er vildt spændende inspiration til burbygning smiley

• #11   18. nov 2011 Jeg ved ikke hvordan du overtaler, men jeg kan da fortælle mine grunde til at have skabsbure.

Mine bure er disse: http://www.gnavergalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=8067

(Billederne er dog ikke helt up to date, tophylderne er kommet i brug og de to tremmebure er taget ned)

Jeg har ca. 35 marsvin, hvilket er hovedårsagen til skabsburene. Jeg kan ikke på nogen måde have plads eller overskud til at have så mange marsvin i så mange tremmebure.
    Det at have mange marsvin i tremmebure gør at de for det første skal stables for at kunne være der - dvs. det tager langt længere tid og overskud at gøre rent ved dem med alt det flytten rundt, løften op og ned osv. Dernæst fylder det rigtig meget mere, og ser egentlig ikke særlig kønt ud. - Jeg får ofte købere på besøg og venner/bekendte og vil gerne have det ser så præsentativt ud som muligt - og så pynter en bunke forskellige tremmebure ikke, og det ser voldsommere ud end det er.

Dernæst får dyrene mere luft og lys ved at gå i disse skabsbure frem for en bunke stablede tremmebure. Man kan lettere se dyrene og holde øje med dem.
    De har også fordelen at de kan få poterne op af kanten til de skal tigge eller snakkes med, hvilket også er en god detalje og meget rart.

De skabsbure jeg har, er hjemmebyggede af min far og bygget efter de ønsker vi havde til burene. Derfor er jeg også rigtig glad for dem og nyder at have dyrene deri. Dyrene synes heldigvis også om omgivelserne hehe. De bruger meget tid på at tigge på kanten og popcorner gerne på hylderne uanset om hylderne er delt i to eller én stor.

Ved ikke om det hjælper dig i emnet, men det var i hvert fald lidt om mine tanker tremmebure vs. skabsbure. smiley

PS: Jeg hæfter mig dog ved du har 1 han og 1 hun - hvorfor har de ikke hver en kammerat (eller hannen kastreret så de kunne gå sammen) så de ikke skal gå alene? smiley

• #12   18. nov 2011 Rollos marsvin: Jeg må ikke få flere marsvin, desværre. /: Problemet er også at de er oppe i alderen (Ikke at de dør lige nu og her) og så vil jeg stå i samme situation når de dør, at de 2 nye marsvin skal have en burkammerat.
    Ved godt de er flok dyr, ville også ønske jeg kunne gøre det aneledens.

• #13   18. nov 2011 Von Fancy: Den gang jeg fik Gnaske (hunnen) Gik jeg i 2 klasse. Hun fik unger med det andet marsvin hun gik sammen med, deraf kom Hannibal. Vi beholdte også en anden unge som kom til at gå sammen med faderen. Både sønnen og faderen døde, (dog ikke af at gå sammen!!! Den ene blev aflivet grundet tandproblemer der krævede at han fik klippet tænder månedligt og den anden af lungebetændelse pga. en dyrelæge fejl) Men de kom også op at slås, så de begge havde sår.
    Hannibal gik også sammen med Gnaske i starten pga. begynder fejl. s: Vi troede Hannibal var en hun.

Derfor har de ikke nogle bur kammerat, og så fordi jeg ikke må få flere marsvin, fordi min mor ikke rigtigt kan sætte sig ind i det.

Men tusind tak for linksene, og hjælpen! smiley

• #14   18. nov 2011 Hov... Og hannen er for gammel til at blive kastreret nu, synes vi i hvert fald.

• #15   18. nov 2011 Ork der er da nogle der har lavet sådan nogle lave skabsbure, som på den måde bliver en del af møblementet. Nu kan jeg ikke lige finde nogle gode billeder, men her: http://www.farm-holt.dk/24088030
    Hvis du ser 3. nederste billede så kan du se et lavt skabsbur. Så på den måde kan man også bruge skabsbure hvis man har 2 bure f.eks. - det er ikke kun for os med mange marsvin smiley

Men det er jo smag og behag hvad man synes.

• #16   18. nov 2011 Emilie K

Det lyder som om du gerne vil dine marsvin det bedste, men begrænses af dine forældre. Sådan er det desværre ofte, men det lyder som om du gør det bedste du kan for dem smiley

• #17   18. nov 2011 Von fancy: Det vil jeg skam også.
    Men kan på en eller anden måde godt forstå hende, for jeg er hos min far på sjælland ca. hver anden weekend (Plus nogle ferier) så hun skal også passe dem, jo. Dog ikke så meget. s:
    Hun begrænser mig en smule, må man sige...

• #18   18. nov 2011 Nu har jeg taget diskussionen op med min mor omkring burkammerater. Nej, siger hun!
    Fandt ellers 2 han unger på GulogGratis som bor i samme by som jeg selv.):

• #19   18. nov 2011 Hvis det er fordi du gerne vil have buret mere åbent, så de kan kigge udover kanten, som ved plexiglas - så kan man på de fleste tremmebure tage fronten af smiley
    Sådan havde vi vores i starten, indtil vi skulle op på 2 bure og så i stedet lavede skabsbur.

Jeg synes skabsbure er geniale og de kan netop laves så de passer pænt ind med resten af møblerne. Men de kan godt nok også være dyre, når man først kommer igang med materialer smiley

• #20   19. nov 2011 Jeg har engang set at man holdt marsvin i børne-svømmebassiner.

Det kan du forslå din mor i stedet for. Det giver god plads til dyrene, og det koster jo 50kr eller sån noget for et badebassin her om vinteren.

Det fylder godt nok lidt mere, men det er da et godt alternativt til tremmebure.

• #21   19. nov 2011 Erika&Jonas : Man kan ikke tage fronten af vores bure, kun åbne i toppen. /:

Christina B: Ja, det så jeg godt! smiley Desværre har vi ikke plads, og katte. ):

Kommentér på:
Overtalelse til skabsbur? (Marsvin)

Annonce