{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.861 visninger | Oprettet:

Hanmarsvin - kastrart. {{forumTopicSubject}}

Jeg bliver lige nød til at høre jer opdrættere, får I jeres hanner kastreret når de f.eks. bliver kønsmodne, og derefter sælger I dem, evt. sammen med en hun?

Hvad koster det egentlig at få et marsvin kastreret? - jeg spørger fordi jeg ofte ser det er 'billigt' at købe en kastreret marsvin (i forhold til hvad det ville koste for en kastreret kanin).

Jeg tænker lidt om det bare er billigt at få et marsvin kastreret, eller om I sælger med 'tabt fortjeneste' så at sige.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hanmarsvin - kastrart.
  • #1   7. nov 2011 Det er meget forskelligt hvad det koster og få kasteret et han marsvin. Det kan være alt fra 600 kr. og op til 1500 kr.

Nogle er også så heldige og have en god dyrlæge og få det til en favorable pris. Eller de kører til tyskland hvor det kun koster 350kr. og få kasteret et marsvin.

Ofte så køber jeg kastraterne eller hvis jeg en sjælden gang skyld skal ha kasteret en så er det til mig selv. Jeg sælger ikke mine kastrater.

• #2   7. nov 2011 Jeg er ret sikker på at de fleste sælger med ''tabt fortjeneste'' da det de fleste steder koster omkring en 600-900 kroner at få kastereret et marsvin. I hvert fald her på fyn. Så når en kasterat sælges til eks. 3-400 kroner, så har de nok tabt på det. Jeg har ikke selv fået kastereret hanner endnu, men som Sortfod ville jeg også kun kasterere en han af mine hvis det var til mig selv. Ikke kun fordi at det koster mere end man kan få ud af det, ved mindre man har en RIGTIG god aftale med dyrlægen, men også fordi at man udsætter marsvinet for en ret stor risiko. Det er altid en ekstra risiko at ligge små dyr i narkose, da det kan være svært for dyrlægerne at vurdere hvor meget narkose der skal gives.

• #3   8. nov 2011 Som regel sælges kastrater ikke lige efter kastrering da det ville være tabt fortjeneste. Nogle kastrater sælges billigt fordi de er ved at være oppe i årene og derfor er det lang tid siden kastraring og derfor kan man ikke forlange fuld pris.

Mange opdrættere bruger kastrater til at holde ro i en folk med hunner. De er gode til at gå imellem hvis et "skænderi" mellem hunnerne opstår. Men når opdrætter så ikke kan have plads til kastraten eller ikke har brug for den mere så sælges den, men man kan ikke få det samme for den som hvis den lige var blevet kastraret.

Og det er de færreste avlere som kastreter en han bare for at sælge den. smiley

• #4   8. nov 2011 en kastrat falder altså ikke i pris, bare fordi det er et stykke tid siden at kastrationen blev foretaget.

Der kan være mange grunde til at en kastrat sælges med tab... men man kan altså ikke generalisere på den måde.

• #5   8. nov 2011 Nogle opdrættere har en aftale med en dyrlæge hvor de kan få kastreret billigere end ellers, og sælger derfor kastrater. Jeg har dog aldrig oplevet prisen hænge sammen med hvor længe siden det er dyret er kastreret. Altså jo hvis dyret er oppe i årene, men ikke billigere fordi det nu er ½ år siden kastrationen blev foretaget, end hvis det var 3 uger siden.
    De fleste der sælger kastrater gør det med tabt fortjeneste, for hvem gider gå ud og købe en kastrat til 800-900 kr.?

Kommentér på:
Hanmarsvin - kastrart.

Annonce