9. apr 2010 Følger: 224 Følgere: 309 Gnavere: 5 Emner: 194 Svar: 5.350
Hvad synes I ? Hvad synes I ?
Kunne godt tænke mig at høre jeres mening, og lad folk have deres mening!!
Men hvis man køber en kanin for eksempel, hos en som intet stald navn har eller man køber den ved en dyrhandler.
Synes I så det er iorden at sætte eget stald navn på ?
Og begrund dit svar!
apr 2010
Følger: 43 Følgere: 111 Gnavere: 4 Svar: 539
- Nej syntes ikke det er okay, det er mange der gør det, men de tager jo æren for en andens "avls arbejde", Desuden så ville man tro at kaninen er avlet hos Ejeren af staldnavnet, selvom den ikke er det, og det skaber bare generelt forviring??
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.127
apr 2010
Følger: 43 Følgere: 111 Gnavere: 4 Svar: 539
apr 2010
Følger: 224 Følgere: 309 Gnavere: 5 Emner: 194 Svar: 5.350
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.259
Og grunden til at jeg ikke synes man kan, det er først og fremmest fordi at avler har brugt tid på at planlægge den rette sammensætning for at få de bedste dyr. Altså ungerne er jo på en måde avlers "stolthed". Og jeg vil i hvert fald ikke bryde mig om at nogle tog æren for et dyr jeg har avlet. For når man sætter sit staldnavn eller opdrætternavn foran eller bagved dyret så viser det hvem dyret er avlet hos.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
jun 2011
Følger: 31 Følgere: 29 Gnavere: 10 Emner: 29 Svar: 322
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.127
jun 2011
apr 2010
Det er jo stadig ikke dig der har avlet den ?
Så du laver faktisk falsk reklame, da den ikke stammer fra din linie og stald
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Det du faktisk gør, det er at tage æren for andres arbejde - og det er godt nok ikke fint i kanten.
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Gnavere: 6 Emner: 14 Svar: 81
Men så så at der stod øverst at man skulle lade folk have deres ejendom mening, og det får de jo ikke hvis i prøver at overbevise dem at det er forkert der de skriver
Håber i forstår hvad jeg skriver
apr 2010
For man tager altså æren for andres arbejde, om man vil det eller ej
apr 2010
Følger: 33 Følgere: 36 Gnavere: 5 Emner: 22 Svar: 1.143
Som I andre siger er det en form for "falsk varedeklaration" ..
apr 2010
apr 2010
Men derfor ville det være rart hvis folk faktisk gad og forklare ordenligt hvorfor.
I stedet for at sige at det gør vi bare
apr 2010
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Staldnavn, opdrætsnavn eller hvad man nu vælger at kalde det, er et navn man giver dyr, man "selv har lavet".
I mine øjne er det at sammenligne med falsk marketing.
Hvis et dyr har et opdrætternavn som for- eller efternavn, så går jeg ud fra at dyret er lavet af den specifikke opdrætter. Det er jo hele ideen bag opdrætternavne. Man skal kunne se hvor dyret kommer fra.
Der er ingen skam i at have dyr, der ikke har opdrætternavne.
Men der er en skam i at prøve at snyde. Og det er hvad det er. Snyd.
maj 2010
Hvis man først begynder at give dyr man ikke selv har opdrættet, ens eget opdrætternavn, hvor går så grænsen?
Jeg kender da til tilfælde hvor folk har givet alt muligt eget opdrætternavn, og sågar har ændret på opkøbte dyrs navne, så de pludselig ikke havde den oprindelige opdrætters navn, men købers opdrætternavn.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
- Et opdrætternavn/staldnavn kan man efter min mening KUN sætte på de dyr man SELV avler.
Det er uanset om det er kanin, marsvin, hund, kat, hest m.v.
Ens opdrætternavn er jo ens "varemærke", og det sætter man på dyr man SELV har opdrættet.
jun 2011
apr 2010
Følger: 182 Følgere: 173 Gnavere: 4 Emner: 26 Svar: 354
Med hensyn til de såkaldte "stald-navne" så har jeg den holdning at jeg ikke synes folk skal blande sig i, om man har et "stald-navn" for bare at have et eller fordi de avler.
Jeg mener at der er forskel på et opdrætter navn og et stald navn. Man kan da sagtens have et navn til sin "stald" (altså et sted med et x antal dyr) uden at avle. Ligesom med heste er der jo også staldnavne og stutterinavne.
Stald= en "samling/sted" med et x antal dyr.
Stutteri= et sted man avler heste
Jeg har lagt mærke til at nogle folk herinde, har en tendens til at se lidt ned på folk med "stald-navne" som ikke avler. Det synes jeg ikke man skal blande sig i. Det kan da være super hyggeligt, at der uden på skuret (eller hvor man nu har sine kaniner) hænger et skilt med sit eget stald navn. Altså en fælles betegnelse for sine dyr, og det sted de står.
Men jeg synes ikke at man skal sætte eget staldnavn på et dyr man ikke selv har avlet, medmindre man har fået lov af sælger. Jeg ville nok ikke gøre det, men om andre folk gør det har jeg intet problem med, hvis de altså rent faktisk har fået tilladelse til det.
Undskyld det lidt lange indlæg, men måtte lige ud med mine holdninger til emnet
maj 2010
Det her er ikke for at dømme, men fordi jeg gerne vil vide hvad du så ville mene om følgende:
Marie vil gerne have et staldnavn, og beslutter sig for Stald Påhit.
Det er et af de navne, der bare er der for hyggens skyld.
Marie går så ud og anskaffer sig en kanin i en dyrehandel. Denne kalder hun Påhits Kanin A
Hun går også ud til en række private, og skaffer yderligere 3 kaniner, de hedder hhv Påhits Kanin B, C og E.
Efter et par år, beslutter Marie at nu vil hun gerne prøve at avle, og hun begynder med de dyr hun allerede har.
På tavlerne (eller hvad det nu hedder inden for kaniner), kommer forældrene til at hedde Påhits Kanin A og Påhits Kanin C.
Er det stadig helt fint?
Marie har spurgt de relevante mennesker om lov.
Nu fremgår det af tavlen, at det hele er Påhits dyr.
Er det ikke noget misvisende, selvom der muligvis er oplyst et navn på en evt. avler?
Personligt ville jeg da blive noget forvirret, hvis jeg gik ud for at få en unge, og jeg på tavlen kunne se, at den ene forældre hed Påhits Kanin A, men opdrætter stod ikke som Marie, men som Trine.
Jeg tror det glipper for mig i det øjeblik, at man absolut skal sætte et navn på et dyr.
Hvorfor skal det hedde Påhits Kanin A. Hvorfor kan kaninen ikke bare hedde Kanin A?
Nu er det chinchillaer jeg gør det i, men jeg har da haft dyr inde over, både før jeg begyndte at avle/opdrætte, og imens det har stået på, uden nogen baggrund.
Dem har jeg ikke kaldt Furrysails et-eller-andet.
Et eller andet sted har det jo være bedøvende ligemeget. Når jeg fortæller om mine dyr, fortæller jeg alligevel ikke hvad de hedder til "fornavn".
Jeg præsenterer ikke min norske hun som Silver Streaks' Mystique, andet end når jeg skal fortælle om sammensætninger. I daglig tale er hun bare Mystique.
Så hvorfor er det så vigtigt, at få proppet det navn på dem?
Igen, jeg prøver ikke at lyde dømmende eller sur, men jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor det er så vigtigt.
Det eneste de navne reelt bruges til, er at holde styr på hvor de kommer fra. Så der er ingen prestige i at have et specielt navn på et dyr. Det er bare et værktøj til at hjælpe med at se hvad man har.
apr 2010
Bare rolig du lyder hverken sur eller dømmende
Jeg kan godt se at det kan virke misvisende. Men igen det er ikke noget jeg selv ville gøre det med at sætte et staldnavn på en købt kanin, og jeg vil heller ikke anbefale det.
Hvorfor det er vigtigt for nogle at få sat et ekstra navn på ved jeg ikke. Det mener jeg er op til den enkelte person at afgøre, det er trods alt deres egen kanin. Hvis "Marie" har spurgt sælger om lov så synes jeg ikke der er mere i det.
Og ja jeg kan ubemærket se at hvis hun avler osv. med de kaniner så bliver det da misvisende for køber. Jeg ville da selv synes det kunne være forvirrende.
Jeg mener bare ikke at man skal gå så meget op i hvad andre gør, hvis det virkelig er det de vil, så er det jo op til dem og ikke os. Det er mest det der er min pointe
Det er min mening om dette, og i må hellere end gerne stille spørgsmål, jeg bider ikke
apr 2010
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
Men vi avler f.eks. westier, vi har ikke noget decideret kennelnavn men går pt. under "Tell-Mann" - men jeg kunne da ikke drømme om at begynde at kalde vores hunde for Tell-Manns Lucy f.eks. for jeg har ikke selv avlet Lucy.
Og min hest - skal den så skifte navn hver gang den flytter stald? Så den pt burde hedde Østergårds Chanell?
I min verden er det meget forkert bare at klaske et navn foran dyrets navn, når man ikke selv har avlet det - det navn man sætter på er i min verden ens "varemærke", og viser at JEG har avlet DET dyr.
- Det er mig fuldkommen ligemeget om dem som har avlet dyret i første omgang, siger god for det.
Hvorfor SKAL dyret hedde noget fint og fancy? Mine marsvin har mit opdrætternavn, dels fordi så kan andre avlere se hvor dyret er fra - og fordi man så kan lave lidt længere navne *GG*
- "Rollos" er derved mit "varemærke" hvad angår marsvinene. Jeg kan godt lide at kunne kigge mine dyrs stamtavler igen og tænke "Okay, dyrene er derfra og derfra m.v." og så ved man lidt om hvem har lavet linierne, og med tiden ved man jo så også om det er godt eller skidt.
Men måske det bare er mig der ikke forstår behovet for nødvendigvis at kalde dyrene et staldnavn?!
Hvad synes I ?