2.025 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Overfodring af kaniner (kig!) Overfodring af kaniner (kig!)

Hej alle smiley Har lige siddet og læst en artikel i Tidsskrift for kaninavl oktober 2011, hvor der er en ganske interessant artikel skrevet af kanindyrelæge Jørgen Larsen ang. fældning og hårboller i en følsom kaninmave, men mest interessant af alt finder jeg et par citater om overfodring, som jeg lige smider herind. Der er nemlig rigtig gode grunde til, at kaniner skal have opmålt foder smiley

"Er problemet så, at kaninen fælder? Det er kun en ringe del af problematikken. Det største problem er, at vi fodrer vore kaniner på en måde, så der bliver et for højt pH (lav surhedsgrad) i tarmen, og foderet har for ringe struktur og fylde, således at tarmbevægelserne reduceres i styrke eller helt ophører. Det for høje pH tilskynder til dannelse af forrådnelsesbakterier i stedet for den ideelle tarmflora. Og hårene kittes sammen med slim i stedet for at blive ført gennem tarmen og udskilt.

Det vil med andre ord sige, at såfrem vi fodrede kaninerne naturligt, kunne de faktisk æde alt det, de ville, uden at der blev dannet hårboller!!!!

(....)

Alle læsere ved, at jeg de sidste mange år i den grad har advaret imod overdreven kraftfoderfodring. Med yderst få har omsat advarslerne i deres daglige pasning af kaninerne. Efterhånden kan man godt blive ikke så lidt frustreret på kaninernes vegne. Overfodring med kraftfoder medfører også Mucoid Enteropati, som er den hyppigste dødsårsag i såkaldte veldrevne kaninhold."

Jeg har udeladt en stor del af artiklen da jeg kun har citeret det som jeg finder mest væsentligt mht. overfodring af kraftfoder blandt kaniner, men jeg kan kun anbefale at alle interesserede læser artiklen :-)!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Vand under køkkenvask 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overfodring af kaniner (kig!)
Kommentér på:
Overfodring af kaniner (kig!)

Annonce