Overfodring af kaniner (kig!) Overfodring af kaniner (kig!)
Hej alle Har lige siddet og læst en artikel i Tidsskrift for kaninavl oktober 2011, hvor der er en ganske interessant artikel skrevet af kanindyrelæge Jørgen Larsen ang. fældning og hårboller i en følsom kaninmave, men mest interessant af alt finder jeg et par citater om overfodring, som jeg lige smider herind. Der er nemlig rigtig gode grunde til, at kaniner skal have opmålt foder
"Er problemet så, at kaninen fælder? Det er kun en ringe del af problematikken. Det største problem er, at vi fodrer vore kaniner på en måde, så der bliver et for højt pH (lav surhedsgrad) i tarmen, og foderet har for ringe struktur og fylde, således at tarmbevægelserne reduceres i styrke eller helt ophører. Det for høje pH tilskynder til dannelse af forrådnelsesbakterier i stedet for den ideelle tarmflora. Og hårene kittes sammen med slim i stedet for at blive ført gennem tarmen og udskilt.
Det vil med andre ord sige, at såfrem vi fodrede kaninerne naturligt, kunne de faktisk æde alt det, de ville, uden at der blev dannet hårboller!!!!
(....)
Alle læsere ved, at jeg de sidste mange år i den grad har advaret imod overdreven kraftfoderfodring. Med yderst få har omsat advarslerne i deres daglige pasning af kaninerne. Efterhånden kan man godt blive ikke så lidt frustreret på kaninernes vegne. Overfodring med kraftfoder medfører også Mucoid Enteropati, som er den hyppigste dødsårsag i såkaldte veldrevne kaninhold."
Jeg har udeladt en stor del af artiklen da jeg kun har citeret det som jeg finder mest væsentligt mht. overfodring af kraftfoder blandt kaniner, men jeg kan kun anbefale at alle interesserede læser artiklen :-)!
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Gnavere: 6 Emner: 14 Svar: 81
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 101 Gnavere: 10 Emner: 144 Svar: 2.804
Der kan evt. læses mere her: (link fjernet)
apr 2010
apr 2010
apr 2010
apr 2010
Følger: 33 Følgere: 36 Gnavere: 5 Emner: 22 Svar: 1.143
Så den godt igår, og overvejede at smide den (specielt) herind - herinde er der mange der godt kunne bruge en opsang!
Super! :O)
apr 2010
Og tak Tanja
apr 2010
Følger: 33 Følgere: 36 Gnavere: 5 Emner: 22 Svar: 1.143
apr 2010
apr 2010
Følger: 30 Følgere: 27 Gnavere: 7 Emner: 8 Svar: 121
Overfodring af kaniner (kig!)