Begynder Marsvine spørgsmål Begynder Marsvine spørgsmål
Hej alle sammen..
Så nu kommer alle begynder/de dumme marsvine spørgsmål.
Det er sådan at jeg skal flytte hjemmefra og er vantil at have hund omkring mig hele tiden, hund er der ikke tid til eller lov til at have i lejligheden. Men jeg kan ikke leve alene uden dyr. Jeg har før tænkt over at få marsvin men har aldrig fået lov til at have dem her hjemme.. Så nu tænker jeg at det er tid. Men har self. en masse spørgsmål, som kommer her;
1. Hvad er bedst for en "begynder" 2 hanner eller 2 hunner?
2. Hvor stort skal buret min. være for 2 dyr?
3. Hvad er bedste aktivering?
4. Ville marsvin kunne klare at skulle flytte lidt rundt? Jeg arbejder nemlig 10 dage og har så 4 dage fri (i de dage fri tager jeg så hjem til de gamle) (Dette spørgsmål er lidt det jeg tænker mest over ved at anskaffe mig dem, for enden skal de så være alene de 3 dage det bliver, tager afsted torsdag morgen hjemme igen søndag eftermiddag/aften)
5. Hvor meget koster det ca. om måned at have marsvin?
6. hvad for en race/r skal man have fat i hvis man IKKE gider for meget pelspleje?
7. Hvad for noget underlag i buret er bedst?
Har sikkert mange flere, men håber da i vil hjælpe lidt, eller måske smide nogle links som beskriver lidt
MVH
Fie
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
2. Minumum 100*50 til 2 dyr vil jeg mene
3. Alt. Ting de kan kravle på, sten, grene, hængekøjer, noget blødt at putte i osv. osv.
4. Ja det kan de fleste sagtens klare. Marsvin skal tilses dagligt så de vil ikke kunne være alene i tre dage.
5. Det kommer an på hvad man bruger af foder, spåner, grønt osv. For mit eget vedkommende har jeg ca. 35 der koster mig ca. 700-900kr. om måneden på foder, spåner, grønt osv.
6. Nogle korthårede eller skinnyer
7. Igen smag og behag. Jeg bruger spåner herhjemme da det fungerer bedst for mig.
jun 2010
Følgere: 28 Gnavere: 15 Emner: 28 Svar: 555
2. jeg har et kaninbur til 2.3 stykker, men jo større jo bedre.
3. ud over det der er blevet nævnt: gulerødder/græs o.l. i snor fra toppen af buret, i høkugle, inde i tomme toiletrør. løbeture på gulvet - gerne hvor de søger efter guf på gulvet (fx små stykker gulerod spredt ud over gulvet). ellers er det næsten kun fantasien der sætter grænser. jeg skifter fx ud i burindretningen, hver gang jeg renser det. og skifter tit ud med hvad de kan lave/opleve i det. (se evt mit fotoalbum)
4. flytte med rundt: ingen problemer, især hvis det er fast, og det er nogenlunde samme sted de står de 2 steder. mine marsvin er med i sommerhus hvert år. og indstiller sig i løbet af den første dag, selvom både sted og bur er anderledes.
marsvin kan være alene i nogle få dage, hvis det skulle være nødvendigt. fx fra fredag aften til søndag morgen, men heller ikke længere end det.
5. ingen anelse. men det som Von FAncy nævner lyder meget rigtigt. kan sige at jeg aldrig har haft problemer, selv på SU og og kontanthjælp.
6. alt hvad der ikke er langhåret ^^ jeg tror min hvirvel er simi langhåret, og min nye han er det vidst også. men har aldrig haft brug for at køre en kam igennem noget af det.
7. Jeg bruger også spåner, helt præcis Blå Spanval. Spåner er gode, hvis det er af en god kvalitet. savsmulds-halløjet der kan købes i fx supermarkeder, støver forfærdelig meget.
apr 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Gnavere: 16 Emner: 81 Svar: 821
Jeg plejer at sige til folk at de kan søge lidt rundt, og lade kønnet på den første mut de bliver forelsket i, bestemme kønnet xD Både hanner og hunner kan fungere sammen. Det er dog nemmest at sætte et lidt ældre dyr sammen med en unge, eller 2 unger som bliver vænnet til at gå sammen fra små af
2. Hvor stort skal buret min. være for 2 dyr?
100*50 er min personlige minimumsgrænse til to dyr. De skal jo trods alt tilbringe en del tid i buret, så jo større jo bedre, og så er det også sjovere at have lidt plads at dekorere muttehjemmet på, så man kan være lidt kreativ xD
3. Hvad er bedste aktivering?
En tur i løbegård både inde men også ude (når vejret tillader det) er god aktivering, derudover er nogle mutter, som eks. min Don Juan rigtig glade for de små ''Joyballs'' som man kan komme godbidder i, og som de så skal trille rundt med for at få godbidderne ud, og så er det også sjovt at se på for os andre hehe xD Derudover som før er blevet sagt, nogle ting hængende fra loftet giver mutterne lidt udfordring
4. Ville marsvin kunne klare at skulle flytte lidt rundt? Jeg arbejder nemlig 10 dage og har så 4 dage fri (i de dage fri tager jeg så hjem til de gamle) (Dette spørgsmål er lidt det jeg tænker mest over ved at anskaffe mig dem, for enden skal de så være alene de 3 dage det bliver, tager afsted torsdag morgen hjemme igen søndag eftermiddag/aften)
- Det burde ikke være et problem, og slet ikke når de bliver vænnet til det fra starten af. Personligt ville jeg hellere flytte mine mutter med når jeg tog på weekend hos de gamle, end jeg ville lade dem være alene i de 3-4 dage du er væk. Herhjemme er jeg på seminar en gang om måneden fra mandag til tirsdag, og så har jeg været så heldig at jeg kan få min svigermor til at se efter dem, får har det ikke godt med hvis de skulle være uden opsyn fra mandag morgen til tirsdag sen aften
5. Hvor meget koster det ca. om måned at have marsvin?
Det er lidt svært at sætte et præcist nummer på, for det kommer jo lidt an på hvilket foder og strøelse du bruger, og selvfølgelig også om dine dyr holder sig raske
6. hvad for en race/r skal man have fat i hvis man IKKE gider for meget pelspleje?
Ja, som før nævnt alt der ikke er langhårsracer, dog skal man passe lidt på med semilanghårede også da nogle filtrer nemmere end andre. Men hvis du holder dig til almindelige korthårede så er du ud over det problem. Korthårede hvirvler som eks. min Don Juan, skal heller ikke have særlig pelspleje. Kigger vi på temperament er der mange som henviser til enten teddyer eller skinnybærer, men almindelige kæledyr fra gode forældre er i min personlige mening lige så gode
7. Hvad for noget underlag i buret er bedst?
Herhjemme bruger jeg hamp, og det gør jeg af den simple grund at mine marsvin bor i min stue, og min kæreste er meget overfølsom overfor lugtgener. Hampen har derfor i mit tilfælde vist sig at være det bedste på markedet. Men det er meget smag og behag, for folk har jo forskellige behov
Håber i hvert fald at du finder rede på det hele, og skulle du have flere spørgsmål hen af vejen er du velkommen til at skrive til mig. Er altid frisk på en muttesnak xD
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 8 Gnavere: 5 Emner: 30 Svar: 152
1. jeg vil os sige det er lige meget om det er to hunner eller to hanner,
men hvis det er to hanner, er det bedst at de enten er søskende og får dem sammentidig, eller en vosen han og en ung/baby han..
2. 100x50 til 2 marsvin som det mindste. og sæt meget gerne et hus ned til dem, da de gdt kan lide putte sig der inde og det skaber en ro i buret, syntes jeg ihvertfald efter erfaring...
3. uden for buret: at du tager dig tid til dem og snakker med dem,, en rigtigt god ide er at ligge et tæppe på gulvet og lade dem løbe lidt rundt..
I buret, har jeg f.eks. en gynge der inde og har haft en kugle med hø, som hænger ned fra "taget" af buret, det er mine ret vilde med både at spise af også puffe lidt til
4.tror ikke det gør noget de bliver flyttet lidt rundt på, så længe
de har et godt bur begge steder, som de kan være trygge i..
men SØRG FOR EN STOR RUMMELIG TRANSPORT KASSE.... med meget hø og savs muld i til rejsen.. de kan ikke så godt tåle vore vinter vejr...
5. jeg er på su, så har ikke så mange penge, men på foder køber jeg en stor foder pose i brugsen som koster 30 kr.
stor pakke spåner til 25
grønt om ugen ca. 15 kr-30 på en elller to pose gulerrodder..
hvis du ikke er så meget til spåner, så kan jeg anbefale en stof bund, lige som jeg har.. der er billeder og forklaring på det inde på min side i mit album som hedder bur.
6. jeg vil nok anefalde enten Teddyer, eller kort glat håret, en kort med hvivler... eller skinnyer.. men der skal du lige spørge opdrætteren om hvordan de skal plejes..
7. Enten spåner, hamp, eller stof bund...
du er velkommen til at spørge hvis du er i trivl om noget.. har haft marsvin i 12 år nu, så har prøvet en del
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Skal man holde marsvin skal man gøre det ordenligt efter min mening og give dem et ordenligt foder. Også selvom det koster lidt mere.
Mine marsvin får ovator c vitamin foder, men man kan bruge cavia korrel, cavia crispy, vita kraft, eller multifit.
sep 2011
for det er ikke det med korn som jeg køber...
det er det med kun foder piller ....
for jeg vil da kun mine dyr det bedste...
jul 2010
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
sep 2011
sep 2011
jun 2010
Alt der er beregnet på flere forskellie gnavere = ikke godt.
Desuden, hvis deres gnaverpellets er lige så gode som deres gnaverfoder - så giver jeg ikke meget gor det. Har set deres (korn)gnaverfoder og det kan ikke bruges til særlig meget...
jun 2010
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Gnavere: 4 Emner: 19 Svar: 57
jun 2010
Jeg kan også godt leve af junk-food og leve i bedste velgående - men er det et eksempel til efterfølgning?...
apr 2010
aug 2011
jun 2010
sep 2011
Over til tima mega
Faktisk ikke blive bedre
apr 2010
Er i hvert fald sikker på at du bliver rigtig glad for det andet foder.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
aug 2011
jul 2010
apr 2010
sep 2011
Begynder Marsvine spørgsmål