958 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Begynder Marsvine spørgsmål Begynder Marsvine spørgsmål

Hej alle sammen..
Så nu kommer alle begynder/de dumme marsvine spørgsmål.
Det er sådan at jeg skal flytte hjemmefra og er vantil at have hund omkring mig hele tiden, hund er der ikke tid til eller lov til at have i lejligheden. Men jeg kan ikke leve alene uden dyr. Jeg har før tænkt over at få marsvin men har aldrig fået lov til at have dem her hjemme.. Så nu tænker jeg at det er tid. Men har self. en masse spørgsmål, som kommer her;

1. Hvad er bedst for en "begynder" 2 hanner eller 2 hunner?
2. Hvor stort skal buret min. være for 2 dyr?
3. Hvad er bedste aktivering?
4. Ville marsvin kunne klare at skulle flytte lidt rundt? Jeg arbejder nemlig 10 dage og har så 4 dage fri (i de dage fri tager jeg så hjem til de gamle) (Dette spørgsmål er lidt det jeg tænker mest over ved at anskaffe mig dem, for enden skal de så være alene de 3 dage det bliver, tager afsted torsdag morgen hjemme igen søndag eftermiddag/aften)
5. Hvor meget koster det ca. om måned at have marsvin?
6. hvad for en race/r skal man have fat i hvis man IKKE gider for meget pelspleje?
7. Hvad for noget underlag i buret er bedst?

Har sikkert mange flere, men håber da i vil hjælpe lidt, eller måske smide nogle links som beskriver lidt smiley

MVH
Fie

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • Eltavle slår fra - muligvis skifte sikring 1.100 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Gardin opsætning, 3 vinduer 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Begynder Marsvine spørgsmål
  • #1   28. sep 2011 1. Det er smag og behag. To hunner vil i de fleste tilfælde enes fint, og det kan to hanner også sagtens især hvis der er en aldersforskel på dem.

2. Minumum 100*50 til 2 dyr vil jeg mene

3. Alt. Ting de kan kravle på, sten, grene, hængekøjer, noget blødt at putte i osv. osv.

4. Ja det kan de fleste sagtens klare. Marsvin skal tilses dagligt så de vil ikke kunne være alene i tre dage.

5. Det kommer an på hvad man bruger af foder, spåner, grønt osv. For mit eget vedkommende har jeg ca. 35 der koster mig ca. 700-900kr. om måneden på foder, spåner, grønt osv.

6. Nogle korthårede eller skinnyer smiley Temperamentsmæssigt kan jeg anbefale skinnybærere som er en korthåret race med et skønt temperament.

7. Igen smag og behag. Jeg bruger spåner herhjemme da det fungerer bedst for mig.

• #2   28. sep 2011 1. Hip som hap. personligt er jeg mest til hanner, men det er pga deres stemme tit er lidt dybere (og så er jeg vokset op med hanner)

2. jeg har et kaninbur til 2.3 stykker, men jo større jo bedre.

3. ud over det der er blevet nævnt: gulerødder/græs o.l. i snor fra toppen af buret, i høkugle, inde i tomme toiletrør. løbeture på gulvet - gerne hvor de søger efter guf på gulvet (fx små stykker gulerod spredt ud over gulvet). ellers er det næsten kun fantasien der sætter grænser. jeg skifter fx ud i burindretningen, hver gang jeg renser det. og skifter tit ud med hvad de kan lave/opleve i det. (se evt mit fotoalbum)

4. flytte med rundt: ingen problemer, især hvis det er fast, og det er nogenlunde samme sted de står de 2 steder. mine marsvin er med i sommerhus hvert år. og indstiller sig i løbet af den første dag, selvom både sted og bur er anderledes.
    marsvin kan være alene i nogle få dage, hvis det skulle være nødvendigt. fx fra fredag aften til søndag morgen, men heller ikke længere end det.

5. ingen anelse. men det som Von FAncy nævner lyder meget rigtigt. kan sige at jeg aldrig har haft problemer, selv på SU og og kontanthjælp.

6. alt hvad der ikke er langhåret ^^ jeg tror min hvirvel er simi langhåret, og min nye han er det vidst også. men har aldrig haft brug for at køre en kam igennem noget af det.

7. Jeg bruger også spåner, helt præcis Blå Spanval. Spåner er gode, hvis det er af en god kvalitet. savsmulds-halløjet der kan købes i fx supermarkeder, støver forfærdelig meget.

• #3   29. sep 2011 1. Hvad er bedst for en "begynder" 2 hanner eller 2 hunner?
    Jeg plejer at sige til folk at de kan søge lidt rundt, og lade kønnet på den første mut de bliver forelsket i, bestemme kønnet xD Både hanner og hunner kan fungere sammen. Det er dog nemmest at sætte et lidt ældre dyr sammen med en unge, eller 2 unger som bliver vænnet til at gå sammen fra små af smiley

2. Hvor stort skal buret min. være for 2 dyr?
    100*50 er min personlige minimumsgrænse til to dyr. De skal jo trods alt tilbringe en del tid i buret, så jo større jo bedre, og så er det også sjovere at have lidt plads at dekorere muttehjemmet på, så man kan være lidt kreativ xD

3. Hvad er bedste aktivering?
    En tur i løbegård både inde men også ude (når vejret tillader det) er god aktivering, derudover er nogle mutter, som eks. min Don Juan rigtig glade for de små ''Joyballs'' som man kan komme godbidder i, og som de så skal trille rundt med for at få godbidderne ud, og så er det også sjovt at se på for os andre hehe xD Derudover som før er blevet sagt, nogle ting hængende fra loftet giver mutterne lidt udfordring smiley

4. Ville marsvin kunne klare at skulle flytte lidt rundt? Jeg arbejder nemlig 10 dage og har så 4 dage fri (i de dage fri tager jeg så hjem til de gamle) (Dette spørgsmål er lidt det jeg tænker mest over ved at anskaffe mig dem, for enden skal de så være alene de 3 dage det bliver, tager afsted torsdag morgen hjemme igen søndag eftermiddag/aften)
    - Det burde ikke være et problem, og slet ikke når de bliver vænnet til det fra starten af. Personligt ville jeg hellere flytte mine mutter med når jeg tog på weekend hos de gamle, end jeg ville lade dem være alene i de 3-4 dage du er væk. Herhjemme er jeg på seminar en gang om måneden fra mandag til tirsdag, og så har jeg været så heldig at jeg kan få min svigermor til at se efter dem, får har det ikke godt med hvis de skulle være uden opsyn fra mandag morgen til tirsdag sen aften smiley

5. Hvor meget koster det ca. om måned at have marsvin?
    Det er lidt svært at sætte et præcist nummer på, for det kommer jo lidt an på hvilket foder og strøelse du bruger, og selvfølgelig også om dine dyr holder sig raske smiley Men herhjemme tror jeg at jeg bruger en 300 kroner om måneden på foder, hø og strøelse til mine pt. 4 mutter smiley

6. hvad for en race/r skal man have fat i hvis man IKKE gider for meget pelspleje?
    Ja, som før nævnt alt der ikke er langhårsracer, dog skal man passe lidt på med semilanghårede også da nogle filtrer nemmere end andre. Men hvis du holder dig til almindelige korthårede så er du ud over det problem. Korthårede hvirvler som eks. min Don Juan, skal heller ikke have særlig pelspleje. Kigger vi på temperament er der mange som henviser til enten teddyer eller skinnybærer, men almindelige kæledyr fra gode forældre er i min personlige mening lige så gode smiley

7. Hvad for noget underlag i buret er bedst?
    Herhjemme bruger jeg hamp, og det gør jeg af den simple grund at mine marsvin bor i min stue, og min kæreste er meget overfølsom overfor lugtgener. Hampen har derfor i mit tilfælde vist sig at være det bedste på markedet. Men det er meget smag og behag, for folk har jo forskellige behov smiley

Håber i hvert fald at du finder rede på det hele, og skulle du have flere spørgsmål hen af vejen er du velkommen til at skrive til mig. Er altid frisk på en muttesnak xD

• #4   29. sep 2011
    1. jeg vil os sige det er lige meget om det er to hunner eller to hanner,
    men hvis det er to hanner, er det bedst at de enten er søskende og får dem sammentidig, eller en vosen han og en ung/baby han..

2. 100x50 til 2 marsvin som det mindste. og sæt meget gerne et hus ned til dem, da de gdt kan lide putte sig der inde og det skaber en ro i buret, syntes jeg ihvertfald efter erfaring...

3. uden for buret: at du tager dig tid til dem og snakker med dem,, en rigtigt god ide er at ligge et tæppe på gulvet og lade dem løbe lidt rundt..
    I buret, har jeg f.eks. en gynge der inde og har haft en kugle med hø, som hænger ned fra "taget" af buret, det er mine ret vilde med både at spise af også puffe lidt til smiley

4.tror ikke det gør noget de bliver flyttet lidt rundt på, så længe
    de har et godt bur begge steder, som de kan være trygge i..
    men SØRG FOR EN STOR RUMMELIG TRANSPORT KASSE.... med meget hø og savs muld i til rejsen.. de kan ikke så godt tåle vore vinter vejr...

5. jeg er på su, så har ikke så mange penge, men på foder køber jeg en stor foder pose i brugsen som koster 30 kr.
    stor pakke spåner til 25
    grønt om ugen ca. 15 kr-30 på en elller to pose gulerrodder..
    hvis du ikke er så meget til spåner, så kan jeg anbefale en stof bund, lige som jeg har.. der er billeder og forklaring på det inde på min side i mit album som hedder bur.

6. jeg vil nok anefalde enten Teddyer, eller kort glat håret, en kort med hvivler... eller skinnyer.. men der skal du lige spørge opdrætteren om hvordan de skal plejes..

7. Enten spåner, hamp, eller stof bund...

du er velkommen til at spørge hvis du er i trivl om noget.. har haft marsvin i 12 år nu, så har prøvet en del

• #5   29. sep 2011 Foderet fra brugsen er på ingen måde godt foder. Så det er absout ikke noget godt råd og gå ud fra. Det er noget at det værste skod foder til marsvin og kan virkelig ikke anbefales.

Skal man holde marsvin skal man gøre det ordenligt efter min mening og give dem et ordenligt foder. Også selvom det koster lidt mere.
    Mine marsvin får ovator c vitamin foder, men man kan bruge cavia korrel, cavia crispy, vita kraft, eller multifit.

• #6   29. sep 2011 undskyld jeg skrev det råd, jeg har altid troet det var helt fint foder, for det var de samme slags roder piler som dem jeg fik med fra en opdrætter jeg købte en af mine gamle marsvin fra...
    for det er ikke det med korn som jeg køber...
    det er det med kun foder piller ....

for jeg vil da kun mine dyr det bedste...

• #7   29. sep 2011 Hvis ikke det er korn foder så er det da i såfald noget nyt brugsen har fået hvad hedder det?

• #8   29. sep 2011 supermarkederne har osse nogen 'grønne piller' - men stadig ikke nogen jeg ville bruge.

• #9   29. sep 2011 Finder lige navnet til dig når jeg kommer hjem smiley

• #10   29. sep 2011 Mærket hedder chrisco.. Det er en stor lilla pose... Har nemlig smidt posen ud, da jeg hæller det i en foder box .. Så kan ikke huske hva der ellers står på den

• #11   29. sep 2011 Chrisco Gnaverpellets ( http://www.chrisco.dk/Default.aspx?ID=345) ??

Alt der er beregnet på flere forskellie gnavere = ikke godt.
    Desuden, hvis deres gnaverpellets er lige så gode som deres gnaverfoder - så giver jeg ikke meget gor det. Har set deres (korn)gnaverfoder og det kan ikke bruges til særlig meget...

• #12   29. sep 2011 Linket virker vist ikke, men det kan ses under gnavere og gnaverfoder..

• #13   29. sep 2011 Ja, jeg er også et af de onde mennesker, som af og til køber foder i brugsen, dog ikke gnaverpillerne, da de ikke indeholder nok C-vitamin, men deres marsvinefoder og mine mutter lever altså i bedste velgående. De er glade for det, så når jeg ikke til dyrehandleren, så får de en pose af det andet. Jeg vil mene at så længe man supplerer med frugt og grønt, så er det fint.

• #14   29. sep 2011 Det handler ikke om "onde mennesker" men at foderet fra brugsen i 99% ikke indeholder det marsvin har brug for, men en masse andet - som f.eks. masser af korn. Marsvin er ikke kornspisere og derfor bør et egnet foder ikke være bygget på, eller indeholde masser af, korn.
    Jeg kan også godt leve af junk-food og leve i bedste velgående - men er det et eksempel til efterfølgning?...

• #15   29. sep 2011 Ang. foder så er jeg helt enig i at man ALDRIG bør bruge foderet man kan købe i dagligvarebutikkerne som brugsen, aldi eller hvor man nu handler en. Køb et ordentligt foder som er beregnet til marsvin. Herhjemme bruger jeg ''Tima mega C'' og det kan bestilles over nettet, så det kommer direkte til døren. Jeg betaler ca. 40 kroner for 2,5 kg af Tima mega smiley

• #16   29. sep 2011 Sabrine: Hvor køber du Tima til den pris???

• #17   29. sep 2011 Tima Mega C købes via www.zooplus.de

• #18   29. sep 2011 Jamen så blev man os lidt mere klog i dag smiley tror jeg skifter
    Over til tima mega smiley når det er et rigtigt godt foder til billige penge, så kan det jo
    Faktisk ikke blive bedre smiley

• #19   29. sep 2011 Stine Bianca: Nej det er nemlig rigtig rart og så bliver det jo også leveret lige til døren, så det kan jo ikke være meget mere luksus smiley Fik en redningsmut ind, fra en familie som ikke gad ham længere, og da han kom var hans pels rigtig ru, og tør, men efter han begyndte at få tima mega, er han faktisk blevet rigtig fin og blød, så noget kunne tyde på at han har fået noget mangelfuldt foder der hvor han kom fra. Endnu en god grund til at bruge noget godt foder smiley
    Er i hvert fald sikker på at du bliver rigtig glad for det andet foder.

• #20   29. sep 2011 og har man andre dyr, så kan man snildt bestille alt muligt andet - portoen stiger ikke af den grund smiley

• #21   29. sep 2011 Jeg vil da også prøve Tima, kan dog ikke finde det til den billige pris og da slet ikke med porto, hvor køber I andre det??? Det foder jeg køber hos dyrehandleren koster omkring 80 kr for 3 kg, lidt dyrt!

• #22   29. sep 2011 ofte er tingene billigere på den tyske side. zooplus.de

• #23   29. sep 2011 Jeg køber det på den tyske side, og betaler ganske rigtigt ca. 6,5 euro i transport - så det er 40 kroner for foder + ca. 48 kroner i transport, men bestiller også strøelse fra samme sted, så syntes ikke portoen er dyr smiley Den bliver nemlig ikke dyrer bare fordi man bestiller mere smiley Det er stadig billigere at handle på den tyske side, også selvom man betaler noget mere i porto smiley

• #24   29. sep 2011 Var lige inde og kigge på den danske, havde lidt besvær med den tyske side , da mit tyske ikke er så godt smiley men så på den danske at det koster 49 kr for fodderet.. 29 i Porto

Kommentér på:
Begynder Marsvine spørgsmål

Annonce