{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.902 visninger | Oprettet:

Marsvin slankekur {{forumTopicSubject}}

Vi har 3 marsvine piger.
Én der stadig vokser.
Én som ikke behøver ændre vægt, hverken op eller ned.
Og så én som gerne skal tabe sig, da hun altså har en stor vom.

De har piller og hø tilgængeligt hele tiden og får ved siden af grønt ind imellem.

Hvordan slanker vi så den ene, uden de andre falder i vægt?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin slankekur
  • #1   22. aug 2011 Hvad vejer hun og hvordan føles hun (fast eller slasket) ?
    Hvad fodrer du med af tørfoder?
    Hvor stort er buret, og kommer de ellers i løbegård eller lignende?
    Hvor gammel er hun, og har hun fået kuld?

• #2   22. aug 2011 Hun er 15måneder og vejer nu godt 1200g.. Hun har aldrig haft kuld.
    Hun er slasket og maven er ja.. nærmest kuglerund.
    Der bliver fodret med c-vitamin piller, så de er dækket med nok c-vitamin.

De går 3 i et bur der måler 120x60 (kommer snart i større) og kommer minimum 1 gang dagligt ud på gulvet og løbe - her er hun dog ikke særlig aktiv.

• #3   22. aug 2011 Hmm ja der er nok ikke så meget andet at gøre end at aktivere hende mere eller lade hende være som hun er. Vægten er langtfra sindssyg høj, men hvis hun er fuldstændig slasket er det selvfølgelig ikke optimalt.

Men hvad med hø, har de det ad libitum?

• #4   22. aug 2011 Hø har de stortset altid, der bliver fyldt op når de mangler. Så det mangler kun hvis de får spist op i løbet af natten eller lignende.

• #5   22. aug 2011 Hvad for nogle piller fodrer du med?

• #6   22. aug 2011 Der er stor forskel på marsvins kropsbygning, og nogle er ret store. Det lyder som om at du passer dem efter alle kunstens regler og derfor tror jeg måske slet ikke at dit marsvin skal tabe sig. Det er nemlig ret sjældent at marsvin bliver sådan rigtigt for tykke med mindre de er fejlernærede.

Prøv at lægge mærke til om hun kan løfte maven over jorden når hun går. Det lyder måske fjollet men det er faktisk en god tommelfinger-regel for om et marsvin virkelig er for tykt, -hvis den slæber maven over jorden er den gal.

Runde maver og hage-deller er ret almindeligt og på mange måder et sundhedstegn, hvis et marsvin bliver sygt i en længere periode er lidt huld med til at den faktisk kan klare sig bedre.

Hvis du har mod på at gøre endnu mere end du allerede gør for dine marsvin, så er det også en mulighed at gå over til at fodre kun med hø og grønt. Det er den sikreste måde at få stabil vægt og "sund fedt" på sine marsvin, -men man skal lige sætte sig lidt ind i hvordan man gør - hvis du er interesseret kan du sende mig en pb, -så skal jeg give dig de informationer der skal til for at gå i gang.

• #7   22. aug 2011 Altså min han vejer os mere end min tidligere han, men det er os 2 forskellige racer. Og ham jeg har nu vejer 1350 ca, og er ikke for tyk kun når han putter sig sammen .

• #8   29. aug 2011 en anden måde at give lidt motion på (som har hjulpet på min hun Tess) er at gøre det nødvændigt for dem at kravle over ting og op på ting i buret. (se evt mit fotoalbum). Jeg plejer at have mad i den ene ende, og vand i den anden.
    Det kræver lidt tilvending for det meste, især hvis de ikke er vant til det. (et marsvin der ikke er vant til at kravle andet en horisontalt, har lidt svært ved at komme op på en halvhøj hylde)
    Men min hun, har også tendens til at tage på, da hun er meget mad-glad (selv for et marsvin og være), og med en han som gerne skal have alt det han kan spise for at holde vægten, så... smiley Men hun er ikke flommefed og slasket, selvom hun har noget mave nu, af den simple grund at hun skal bruge hendes muskler i buret. men som sagt kræver det lidt tilvænning/træning smiley

• Sarah N
    Sarah N Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 1 Svar: 1
    #9   11. maj 2015 Hej. Jeg har to hun marsvin på cirka 5 måneder og de er osse ved at blive lidt små tygge. Men har taget tørfoderet lidt fra dem (3 dage) og self lidt af gangen trappet vi ned og nu nubber de bare lidt hø. Så vil jeg gå lige så stille op igen efter de 3 dage og så når det cirka er en halv håndfuld stopper jeg med at træpe op men bliver der.... Det er en god ide og give dem en foder bold i mens de ikk har tørfoder så får man dem aktiveret og de syntes helt sikkert det er sjovt med en foderboldt.

• #10   11. maj 2015 altså virkeligt overvægtig... så er vi ovre i min 'arvekastrat' Springer (ja, det er sgu ironisk)... han vejer over 1700g, blævrer når han går, har fattyeye og har dobbelthager på dobbelthagerne .. not kidding.
    1200g for en velvoksen hun, det er slet ikke så unormalt i vore dage... og nogen er så lidt 'blødere' i det end andre.
    Og så er der lige den detalje at man ikke rigtigt kan tvinge et marsvin til at motionere.. nogen ER bare ekstremt mageligt anlagte, og gider kun den motion man får til og fra madskålen.

• Christina B
    Christina B Tilmeldt:
    maj 2020

Følger: 1 Svar: 1
    #11   17. maj 2020 Jeg har også 2 marsvin har heletiden 1 han og en hun. Hannen er kastreret.
    De render frit rundt i min lejlighed eller i et lille stykke på græsset så motion skulle de få.
    Synes også de begge især hannen er lidt flomme fed og han spiser heletiden som om han aldrig har fået noget mad.
    Har netop prøvet at slanke dem med kun hø og halm og så persille og peberfrugt så de får deres c vitaminer.
    Men synes ikke det gør megen forskel.. Så måske de bsre ser sådan ud?

Kommentér på:
Marsvin slankekur

Annonce