1.563 visninger
|
Oprettet:
Må jeg avle to forskelige arter? "Hamster" {{forumTopicSubject}}
Hej,
Må jeg pare en Vinterhvid Dværg hamster med en Sibirsk Dværg hamster? Ingen har stamtavle, og hvis jeg ikke må hvorfor så ik? hvad er forskelen mellem dem? Håber jeg for svar hurtigt(-:
Mvh Mille.
TAK PÅ FORHÅND
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Det du får lavet bliver en hybrid.
Det kan sammenlignes med at sætte en tiger og en løve sammen. Så får du en liger. Et kæmpe dyr, der er sterilt, og ikke rigtig har noget berettigelse til at være her.
Jeg ved ikke om dværg hamsterne bliver sterile når man laver hybrider, men risikoen er der.
Et helt andet problem er, at når dine unger så kommer ud i handlen, kan de blive solgt under alle mulige fancy navne, selvom de ikke er andet end hybrider.
Jo flere der kommer ud af sådan nogle dyr, jo sværere bliver det at finde dyr med rene linjer dvs. rene arter, der svarer til dem der er i naturen.
Der er langt imellem folk der synes godt om hybrider (og heldigvis for det).
Der er ingen grund til at lave hybrider overhovedet.
Hvis du vil prøve at have unger, så tag den lidt med ro, få sat dig ordentlig ind i hvordan man holder dyrene ordentligt, genetikken, sygdomme mv, og lav så et kuld på nogle dyr du har udvalgt med henblik på at være så sunde og raske som muligt, evt. med andre gode sider.
Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
Bør? NEJ!
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
maj 2010
Følger: 20 Følgere: 23 Gnavere: 1 Emner: 16 Svar: 690
ergo er det to hybrider du har dig
Hybrider er der rigeligt af - dem behøver man ikke lave flere af
der er ingen "formål" med avlen af dem...
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 14 Gnavere: 1 Emner: 109 Svar: 305
P.s. Tak for hjælpen....
maj 2010
Følger: 20 Følgere: 23 Gnavere: 1 Emner: 16 Svar: 690
Det er bare ikke et mål i sig selv - det finder man forhåbentligt hos ALLE opdrættere af dyr helt generelt det er ikke et "formål" med at lave artsblandinger, som der er SÅ mange af i forvejen og som mange har så svært ved at komme af med i forvejen!
artsrene vinterhvide og campbells finder du ved at finde en opdrætter hos Dansk hamster forening, som avler dem. og så er det stamtavle dyr med stamtavle dyr.
artsblandinger har vi NOK af i danmark og de er ikke just nemme at finde hjem til...
hvis du alligevel ender med at smide halvdelen i en dyrehandel, så kan man lige så godt lade være - det er spildt arbejde...
Må jeg avle to forskelige arter? "Hamster"