{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.141 visninger | Oprettet:

At sætte 2 hanner sammen : Marsvin {{forumTopicSubject}}

Igår købte jeg lille Pjuske på 7 uger ved en dyrehandel og fik af vide, at jeg skulle holde dem adskilt om natten i en uges tid, så de kunne vænne sig til hinanden. Da jeg kom hjem kom pjuske i sit eget bur. . . . men de fik lov til at hilse på hinanden på neutral grund. Jeg har aldrig før oplevet Mickey snakke så meget som da han opdagede Pjuske var der, og siden da. Har de to forsøgt at "bryde ind" hos hinanden. Burene stod op af hinanden, så de kunne kigge til hinanden. Men kl. 5 i nat, stod de stadigvæk og prøvede at bryde ind hos hinanden, så de blev sat sammen, og det er gået helt fint lige siden smiley
Mickey er så glad for sin nye ven, og beskytter ham, og Pjuske driller onkel Mickey til tider smiley hehe. Synes det er lidt pudsigt. Mickey kan bestemt ikke lide når jeg tager Pjuske op, så kalder han på ham. Andre der har oplevet det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At sætte 2 hanner sammen : Marsvin
  • #1   10. aug 2011 Måske du skulle skrive hvilket dyr der er tale om.

• #2   10. aug 2011 Hov . .. ja undskyld. Det er Marsvin smiley

• #3   10. aug 2011 tror det er et klokkeklart eksempel på at marsvin bare elsker at leve sammen i flokke :o)

Og det er altid rart at se sit elskede dyr have det godt (o:

• #4   10. aug 2011 Ja smiley Jeg fik Mickey da han var et halvt år, og her havde den tidligere ejer prøvet at sætte ham sammen med andre marsvin. Men af en eller anden grund døde det andet marsvin altid. Så derfor har jeg tøvet lidt med at købe en ven til ham. Men jeg er rigtig glad for at se det går så godt mellem dem allerede smiley De hygger sig virkelig smiley

• #5   11. aug 2011 Det er et godt eksempel på hvor meget det betyder for et marsvin at have en ven smiley Synes dog ikke der er nogen grund til at skille dem om natten.. Når den ældste lige har vænnet sig til at den lille ikke forsvinder igen holder han sikker også op med kalde når du tager ham op smiley

• #6   11. aug 2011 Sara K: Som du kan læse dig til, så har de også fået lov til at være sammen. Men det var et råd fra hende i dyrehandlen, da nogen han marsvin er nogle være kamphaner. Men heldigvis ikke de her to. Den ældste er ikke præget ordentlig fra lille af, og da jeg overtog ham var han ikke det mindste tam, og hader at blive taget op. Men han er blevet det lidt mere rolig med efterhånden. Han vil dog stadigvæk ikke tages op. Han har ikke noget imod at man aer ham, men hvis han kan lugte at jeg prøver på at tage ham op, så får jeg dødsblikket. Hehe. Pjuske derimod sidder helt rolig og stille når jeg har ham oppe og er tam smiley

• #7   11. aug 2011 der er absolut ingen grund til at skille dem ad om natten.
    Tværtimod kan det forlænge den tid det normalt tager for dyrene at finde rangordenen indbyrdes... for hver gang de har været adskilt, skal de starte med at etablere rangorden igen.

• #8   11. aug 2011 Sweet Leaf: Som skrevet var det for at mindske evt. slåskampe som kan opstå. Men de var kun adskilt i nogle få timer den nat da jeg vågnede og kunne se at de meget gerne ville ind til hinanden. Så fik de også lov, og der har ingen problemer været hvilket jeg er glad for smiley

• #9   11. aug 2011 Anne P - det mindsker jo netop ikke slåskampene, når de skal starte forfra hver gang de sættes sammen på ny.

• #10   11. aug 2011 Sweet Leafs: Det er rart at hvide . . . og underligt at de ikke ved sådan noget når man køber dem det sted

Lotte F: hvornår bliver de kønsmodne? Han er 7 uger gammel nu.

• #11   11. aug 2011 aargh, stave kan jeg heller ikke idag. . . . der skal stå: det er rart at vide! smiley

• #12   11. aug 2011 Bare fordi jeg er mistroisk - du er sikker på at det er en han??

• #13   11. aug 2011 anne p - det er desværre sådan tingene fungerer, både når man køber hos dyrehandel og privat.

Nanna har en god pointe.. er du sikker på at den lille er en han?
    Det er nemlig osse set ofte at folk fejlkønner ungerne.

• #14   11. aug 2011 Jeg kan kun sige at det er en han udfra hvad jeg har fået fortalt. Jeg ved med 100 procent sikkerhed at Mickey er en han. . . og jeg ved hvad jeg skal kigge efter når Pjuske bliver lidt større.
    Jeg spørger herinde for at blive gjort klogere og ikke for at blive set ned på. Troede folk var lidt anderledes end inde på hundegalleri, men det virker desværre ikke sådan.

• #15   11. aug 2011 Jeg har ikke noget problem med hensyn til når de bliver kønsmodne, for det er Pjuske allerede ifølge denne her:
    http://www.virumdyreklinik.dk/tips/marsvin_unger.htm

• #16   11. aug 2011 Altså hvis du venter med at sikre dig den anden er han til dyret bliver ældre, og det så er en hun så kommer ungerne til verden før du kan se om det er en han eller en hun hvis du først kan set når dyret er ældre.

Og 7 uger er bestemt ikke gammelt nok til at få unger hvis den lille er en hun.. Marsvin er kønsmodne når de er 4 uger og 300 gram.

• #17   11. aug 2011 Der er da ikke nogen der ser ned på dig???

Ang. kønsmodenhed, så er det 4 uger og 300g, så den lille ER kønsmoden.
    Man kan se køn allerede fra marsvineunger er nyfødte... ihvertfald bør man kunne når man avler/opdrætter dem. Grunden til at det er vigtigt at få det fastslået med sikkerhed, er at ikke alle kan se det... eller osse tror de at ungerne ikke bliver kønsmodne før de er 3 mdr eller ældre.
    Så i værste fald, hvis nu din unge er kønsbestemt forkert, så kan du stå med en meget ung hun, som er blevet drægtig... og det kan ende rigtigt galt osse. Plus at man i den situation ikke lige har kalkuleret med at få et kuld unger oveni hatten.

• #18   11. aug 2011 Når du ved den ene er en han, kan du jo bare vende bunden i vejret og se om de er ens - altså foruden størrelsesforskellen... ?

Kommentér på:
At sætte 2 hanner sammen : Marsvin

Annonce